De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Jeugdopleiding met topsportambitie, hoe te realiseren in de triatlonclub? Mia Dobbeni 15/12/2018.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Jeugdopleiding met topsportambitie, hoe te realiseren in de triatlonclub? Mia Dobbeni 15/12/2018."— Transcript van de presentatie:

1 Jeugdopleiding met topsportambitie, hoe te realiseren in de triatlonclub?
Mia Dobbeni 15/12/2018

2 Personalia Basis opleiding - Ingenieur
Initiator 2002/trainer B 2006/ trainer A 2011 Multimove 2013 Sport= combinatie van medische/biomedische en technische aspecten Clubtrainer TRIBE

3 Agenda Inleiding Raamplan triatlon wat op welke leeftijd
Uitleg raamplan structuur- uitleg APHV Opbouw van onderste blok tot topsporter- wat/ welke begeleiding/ wat met uitschieters- terugkomen op APHV Fazen van de ontwikkeling van een kind tot volwassen topsporter/ breedtesporter Organisatie van een club ifv de fazen van de ontwikkeling van het kind Topsportwerking naast breedtesport Uitdagingen van een club Omkadering van topsporters Focus houden en durven keuzes maken Omgaan met de verschillende uitdagingen rond organisatie en financiën Omkadering van trainers Topsporter wordt gevormd vanaf baby-> start zo vroeg mogelijk anders zou je enkele belangrijke periodes kunnen missen

4 Wat? Kern Raamplan Triatlon
Overzicht ontwikkeling van kind tot triatleet Leidraad voor trainers Inspiratiebron Basis= LTAD van Istvan Balyi Wat? “Doing the right thing at the right time” individuele biologische ontwikkeling (APHV) wetenschappelijk onderzoek Gebaseerd op fysieke paramaters.... Vergeet de andere niet! Kern een algemene leidraad voor de carrièreopbouw van een triatleet. Het raamplan beschrijft de stappen in de ontwikkeling van jeugdatleet tot volwassen triatleet met respect voor de eigenheid van het opgroeiende kind leidraad voor jeugdtrainers en clubtrainers in de opbouw van oefen-, begeleidings- en trainingsprogramma’s voor triatleten van 6-23 jaar gebaseerd op de modellen van Istvan Balyi die het internationaal gerespecteerde Long Term Athlete Development Plan (LTAD) ontwikkeld heeft

5 APHV= Age of Peak Height Velocity
APHV wordt berekend ahv Lengte zithoogte Gewicht Geboortedatum Aan de hand van de APHV kan bepaald worden waar een kind zich bevindt in zijn lichamelijke ontwikkeling De berekening hiervan is rele vant voor jongens tussen de 9 en 18 jaar en meisjes tussen de 8 en 16 jaar Nodig voor bepalen APHV: Geboortedatum, geslacht, lichaamslengte, zithoogte en het gewicht APHV= Age of Peak hight Velocity

6 APHV= age of peak height velocity
Leeftijd waarop de groeispurt start 7/2/2019 APHV meisjes gem 12 jaar, jongens 14 jaar

7 Belangrijke periodes in ontwikkeling
Enkele belangrijke periodes in de ontwikkeling: 0-6 jaar: zeer snelle neuro-musculaire ontwikkeling 8-11(m)12(j) jaar: 1ste fysieke en motorische belastbaarheidsperiode 11-15 (m) (j) jaar: grote diversiteit in fysieke en motorische paramters. Lage fysieke belastbaarheid 16-18 jaar: 2de fysieke en motorische belastbaarheidsperiode 0-6 jaar: zeer snelle neuro-musculaire ontwikkeling 8-11(m)12(j) jaar: 1ste fysieke en motorische belastbaarheidsperiode 11-15 (m) (j) jaar: grote diversiteit in fysieke en motorische paramters. Lage fysieke belastbaarheid 16-18 jaar: 2de fysieke en motorische belastbaarheidsperiode Meisjes APHV

8 Fysieke eigenschappen
Kracht 01 Uithouding 02 Lenigheid 03 Snelheid 04 Motoriek 05 Fysieke eigenschappen

9 Fysieke eigenschappen- kracht

10 Fysieke eigenschappen Uithouding

11 Fysieke eigenschappen- Lenigheid

12 Fysieke eigenschappen- Snelheid

13 Fysieke eigenschappen- Motoriek
Gevoelige fase Kindertijd APHV APHV+2 Volwassenheid Er zijn 2 ‘windows of opportunity’: 6-8 jaar en jaar. Omwille van de snelle groei is een tijdelijke afname in bewegingskwaliteit en motorisch leervermogen mogelijk. De atleet is terug trainingsgevoeliger voor complexe sportmotorische vaardigheden. Motorische vaardigheden kunnen nog verfijnd worden. Het leerproces verloopt doorgaans trager dan op jongere leeftijd. Bewegingsschool. Basisatletische vaardigheden. Ondersteunen in het ontwikkelen van een nieuw ‘lichaamsplan’. Sportspecifieke vervolmaking Fysieke eigenschappen- Motoriek Tijdens groei neemt het motorisch leervermogen sterk af door de snelle groei, men moet tot 2 jaar na APHV wachten om hier opnieuw vooruitgang te kunnen boeken

14 Ontwikkeling is niet enkel fysiek! Ook: Mentaal Sociaal
Persoonlijke hygiene Voeding Planning .... APHV= age of peak height velocity Leeftijd waarop de groeispurt start 7/2/2019 Nodig voor bepalen APHV: Geboortedatum, geslacht, lichaamslengte, zithoogte en het gewicht APHV= Age of Peak hight Velocity

15 Ontwikkeling van sociale en emotionele vaardigheden
Kinderen ontwikkelen zich op verschillende vlakken Taal en cognitieve ontwikkeling Sociale en emotionele ontwikkeling Motorische en fysieke ontwikkeling Elk kind ontwikkelt zich op zijn eigen snelheid Sportclub is meer dan sport! Taal en cognitieve ontwikkeling: korte opdrachten, speel in op verbeelding / leefwereld van het kind Sociaal en emotioneel: kinderen worden niet graag uitgesloten (geen uitsluitingsspelletjes) Kinderen begrijpen niet steeds de consequenties van hun handelen (andere kinderen duwen, onder water duwen, eerste willen zijn, taalgebruikt) Kinderen hechten veel belang aan vrienden- niet steeds uit elkaar halen- ook eens andere groepjes maken Kinderen hebben veel fatasie: maak hier gebruik van Mix tussen groeps gebeuren en individuele opdrachten is belangrijk Niet elk kind is motorisch even onderlegd: leer varieren (oefening moeilijker/ makkelijker maken, aantal herhalingen individueel aanpassen, hulpmiddelen al dan niet aanreiken, ...) Kinderen staan/zitten niet graag stil-> ruzies en duwen/trekken uit verveling- zorg voor maximale besteding van de tijd voor leermomenten, vermijd stil staan/zitten Multimove opleiding ideaal om hiermee te leren omgaan / lesvoorbereidingen te leren maken/ variatie te leren gebruiken UITEINDELIJK IS HET DOEL OM 95% VAN DE ATLEETJES “AKTIEF VOOR HET LEVEN” te maken, slechts een zeer kleine fractie zal echt naar topsport doorgroeien

16 PANATHLON Verklaring Basis voor Belangrijk: Elke training Elk kind
Vermaken en spelen Waardig behandeld te worden Begeleid door competente mensen Aangepast aan leeftijd en mogelijkheiden Veilige omstandigheden Kans te krijgen om kampioen te worden of het niet te worden

17 Van kleurter tot Topsport
(Vanaf APHV+1) 7/2/2019 APHV meisjes gem 12 jaar, jongens 14 jaar

18 Van toptalent tot topatleet
Wat kan de jonge atleet – aanleg! Hoe ontwikkelt de jonge atleet? Belangrijk= evolutie fysciologische parameters Evolutie bewegingskwaliteit Coacheability Belastbaarheid! Rustig opbouwen- zwakke schakels bijwerken

19 Van toptalent tot topatleet
Is een individueel proces Afhankelijk van veel parameters Niet enkel fysiologisch/ motorisch Vraagt een individuele aanpak Vraagt een multidisciplinair team Vraagt tijd en geld Van toptalent tot topatleet Individueel proces= individuele opvolging Opvolging Mentaal: sportpsycholoog/ mental coach Fysiek motorisch: kine: screening en pro-actieve schema’s evolutie snelheid, kracht, uithouding, .... Meten is weten, bijsturen, aanpassen trainingen Sportarts bij medische problemen Studie combinatie- school/ individuele begeleiding Ondersteuning omgeving

20 Raamplan in de praktijk

21 Doelgroep tot APHV-1 2/07/20192/07/2019

22 Fundamentals

23 Fundamentals

24 Fundamentals

25 Jaarplan kids in de praktijk

26 Faze van talentdetectie

27 Faze van talentdetectie

28 Faze van talentdetectie

29 Faze van talentdetectie

30 Jaarplan gemeenschappelijk
Cfr jaarplan

31 APHV= age of peak height velocity
Leeftijd waarop de groeispurt start 7/2/2019 APHV meisjes gem 12 jaar, jongens 14 jaar

32 APHV+1 en verder Opsplitsing competitief / recreatief
Start meer individuele begeleiding talentjes Groepsgevoel en samen trainen belangrijk Verdere individualisering afhankelijk van evolutie Trainingsgroep! Hier overstappen naar document

33 Topsport middelbaar JeugdA/ Junior

34 Overlopen raamplan Topsport middelbaar JeugdA/ Junior

35 Topsporter -18 Atleet die voldoet aan selectie criteria triatlon federatie Doel: jeugdatleet kwetsurevrij opleiden tot volwaardige triatleet Technisch Mentaal Tactisch (begin) Sociaal Materiaalkennis en onderhoud Voeding Planning

36 Topsporter -18 Binnen of buiten de triatlonclub?
Individuele begeleiding Aantal in Vlaanderen zeer klein Geografisch verspreid Trainingsmogelijkheden afhankelijk van Locatie Week programma

37 Wat nadien? Trainingsgroep is belangrijk! Opvolging cruciaal
Technische trainingen onder begeleiding Kracht trainingen goed omkadert Samenwerking federatie Centrale werking? Vele uren individueel afwerken Regelmatige omkadering en technische trainingen Realiteit = keuze voor kapitaalkrachtige clubs

38 Organisatie binnen de triatlonclub

39 Van kleuter tot topsporter binnen de triatlonclub
Leeftijd Aantal sessies Wat? Hoe varieren? 1ste- 2de kleuterklas 1 Multimove/ multimove water Kleine groepjes in niveau’s Vanaf 3de KK- 2de leerjaar KIDSA 1-3 Enkel Multimove of Multimove+ zwemmen+ fietsen/lopen Kleine groepjes in niveau’s eventueel 1 jaar hoger/lager 3de-5de leerjaar KIDSB 3 Zwemmen/lopen/fietsen 6de leerjaar- 1ste middelbaar JeugdC 4 2*zwemmen/ 1*lopen/ 1*fietsen Meisjes -> lopen evt JeugdB Zwemmen niveau’s Fietsen in niveau’s 2de ..5de Middelbaar JeugdB/A 4-6 1-3*zwemmen/1-2*lopen/ 1*fietsen Recrea en competitieve groep Individuele begeleiding talenten

40 KIDS en Jeugd Volwassenen
Start op jonge leeftijd (3 jaar) met 1*MM/week Daarna kids in 2 groepen kidsA/B Nadien jeugd: JC/B/A Doorgroei vanaf junior -> topsport of breedtewerking

41 Kids en jeugd recrea werking
Gemiddeld 1 trainer/10 atleten Gemiddeld 3 trainingen/week Trainer= multimove/ initiator/ student LO/ trainer B Infrastructuur: zwembad/ atletiekpiste/ sporthal

42 Jeugd topsport- omkadering
1 trainer per 4-5 atleten Trainer A- jaarplan, begeleiding meeste trainingen Gespecialiseerde trainers afhankelijk van noden Screenings Lactaattesten Medische opvolging Kiné Kracht programma/trainer Mental coach studiebegeleider

43 Topsport- valkuilen Budgetten! Omkadering/testing/stages/buitenlandse wedstrijden Trainers corps Infrastructuur Begeleiding buitenlandse wedstrijden Stages Trainingsgroep Kapitaalkrachtige clubs- wegkopen

44 Duidelijke structuur en visie Als zwemschool aan de slag gaan
Troeven Valkuilen Multimove! Iedereen toelaten Duidelijke structuur en visie Als zwemschool aan de slag gaan Ouders Zwemclub/atletiekclub (individueel mits goede afspraken) Samenwerking zwemclub/ atletiekclub als standaard Testen en opvolging atleten van jongsaf Begeleiding trainers Organisatie/communicatie Te veel atleten toelaten Goed trainerscorps Continuiteit trainers FOCUS OP TRIATLON! Ouders: 2 soorten de bedweters en de ondersteunende

45 valkuilen

46 CONCLUSIE Begin Jong- vanaf 3 jaar Visie en een duidelijk plan
Goede trainers is een dagelijks werkpunt Hou de atleten en trainers gemotiveerd Individueel Goede trainingsgroep Brede omkadering Financieel zwaar Topsport is


Download ppt "Jeugdopleiding met topsportambitie, hoe te realiseren in de triatlonclub? Mia Dobbeni 15/12/2018."

Verwante presentaties


Ads door Google