Voorbereiding SE 1 Aardrijkskunde 2015
Wat moet je leren? H2 paragraaf 2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13 en 14 Aanrader paragraaf 15 en 16 Vooral voor onderbouwing van vragen erg handig. Tips Neem de powerpoints door En probeer een aantal vragen uit je werkboek opnieuw te maken, als training.
Waar moet je opletten? Dat je de vraag goed begrijpt en hem ook volledig hebt beantwoord. Hoe kan je jezelf daar in trainen? Lees de vraag eerst globaal Lees dan de vraag goed Staat er een bron/tekst/figuur bij. Bekijk deze dan ook aandachtig. Bij het beantwoorden van de vraag heb je deze vaak nodig. Bedenk dan, wat wordt er eigenlijk van me gevraagd Leg uit, geef 3 voorbeelden, geef een voordeel en een nadeel, Noem twee verschillen etc. etc. etc. Lees de vraag nog een keer Geef antwoord op de vraag Check punt 3 of je ook daadwerkelijk de vraag hebt beantwoord, vul aan waar nodig.
Veel gemaakte fouten. Noem drie voorbeelden. Er maar twee noemen of vier. Te veel is ook fout. Leg uit wat het verschil is. Bijvoorbeeld tussen een auto en een motor. Antwoord vaak; een motor heeft twee wielen Als dit je antwoord is laat je punten liggen. Het moet zijn> Een motor heeft twee wielen en een auto heeft vier wielen Volledige antwoorden!!! Bij multiple choice Let goed op als er enkelvoud staat bijv. Vorm of manier is er maar 1 antwoord goed Staat er meervoud zoals vormen, manieren, mogelijkheden zijn er meerdere goed.
Voorbereiden op het SE De wetenschappers voorspelden toen al een gemiddelde toename van het gebruik van fossiele brandstoffen op aarde van 5% per jaar. Deze voorspelling over toegenomen verbruik is inderdaad uitgekomen. 1 Noem twee redenen waarom het verbruik van fossiele brandstoffen op aarde nog steeds toeneemt. 2 De jaren waarin de voorraden aardolie en aardgas zouden zijn opgebruikt, zijn ondanks het toenemend verbruik, niet uitgekomen. Blijkbaar hebben de wetenschappers zich vergist. Waarmee hadden de wetenschappers bij het samenstellen van deze tabel in 1972 over fossiele brandstof geen rekening gehouden?
Vraag 2 Bekijk figuur 1. De ‘ijsberen’ protesteren tegen de uitbreiding van een vliegveld. Leg uit wat ze bedoelen met ‘you fly, we die’ (u vliegt, wij sterven).
Vraag 3 Ruzie om olie en oliepijpleidingen bron van conflict De spanningen tussen Sudan en Zuid-Sudan lopen verder op. Het begon toen Zuid-Sudan in januari aankondigde zijn oliewinning te stoppen uit protest tegen de hoge prijs (36 dollar per vat) die Sudan vroeg voor het transport van de olie door de pijpleidingen in dat land. Zuid-Sudan is voor 98 procent van zijn inkomsten afhankelijk van de oliewinning, maar zweerde de productie niet meer te starten voordat er een akkoord met Sudan over de transportkosten zou zijn bereikt. Ondertussen begon het te werken aan de aanleg van een alternatieve pijpleiding door Kenia. Hierdoor zal Sudan in de toekomst nog minder inkomen hebben. Naar: NRC.nl, 20 april 2012 Bekijk figuur 2. a Sudan was vroeger één land, maar werd in 2011 gesplitst in Sudan en Zuid-Sudan. Zuid- Sudan is de kleinste van beide landen, maar het heeft wel een belangrijke bron van inkomsten dankzij de olievelden. Waarom is het niet zeker dat deze belangrijke bron van inkomsten altijd zal blijven bestaan? b Waarom zijn de pijpleidingen door Sudan belangrijk voor Zuid- Sudan?
Ruzie om olie en oliepijpleidingen bron van conflict De spanningen tussen Sudan en Zuid-Sudan lopen verder op. Het begon toen Zuid-Sudan in januari aankondigde zijn oliewinning te stoppen uit protest tegen de hoge prijs (36 dollar per vat) die Sudan vroeg voor het transport van de olie door de pijpleidingen in dat land. Zuid-Sudan is voor 98 procent van zijn inkomsten afhankelijk van de oliewinning, maar zweerde de productie niet meer te starten voordat er een akkoord met Sudan over de transportkosten zou zijn bereikt. Ondertussen begon het te werken aan de aanleg van een alternatieve pijpleiding door Kenia. Hierdoor zal Sudan in de toekomst nog minder inkomen hebben. Naar: NRC.nl, 20 april 2012 c Op welke twee manieren probeert Sudan mee te profiteren van de Zuid-Sudanese olie? d Hoe probeert Zuid-Sudan minder afhankelijk te worden van de hoge olietransportkosten die Sudan rekent?