Fase 2 Tijdelijke presentatie bouwen Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Verzorgen van de winkel- en/of opslagruimte Par: 5.2.4. Blz. 178 tm 185
5.2.4 prijs- / tekstkaarten Naast prijskaartjes (op het artikel) worden er ook prijs-/tekstkaarten gebruikt om de consumentenprijs van een artikel extra onder de aandacht te brengen. Zijn er in vele soorten Moeten aan wettelijke eisen voldoen (houdt niet iedere ondernemer zich aan)
Functie van prijs-/tekstkaart Ondersteunt de verkoop van artikelen: Trekken de aandacht van de klant Geven artikelinformatie over prijsvoordeel of “plussen” Manier is afhankelijk van: Type winkel (prijs- of servicedistributie)
Uitstraling van de prijs-/tekstkaarten Prijsdistributie (vaak prijskaart) Servicedistributie (vaak tekstkaart)
Commerciële eisen Kaart moet: passen bij de winkel duidelijk zijn begrijpelijk zijn foutloos zijn netjes zijn geschreven overzichtelijk zijn ingedeeld netjes en verzorgd eruit zien uniform zijn (overal het zelfde) Kort gezegd: duidelijk, goed leesbaar, netjes en verzorgd uitzien en uniform zijn.
Wettelijke eisen Winkeliers zijn wettelijk (besluit prijsaanduiding goederen) verplicht artikelen te voorzien van een prijsaanduiding. Behalve, juweliers (de echte dure), bontmode zaken, bruidsmode zaken, designer stores omdat een prijskaartje diefstal uit zou kunnen lokken.
Wat staat er in het ‘besluit prijsaanduiding goederen”? Dat de prijsaanduiding: Begrijpelijk is In euro’s staat aangegeven (daarom hoeft het €-teken er ook niet voor). Een aanduiding van de verkoopeenheid (PPS) bevat (kilo, stuk) Geplaats in of bij het artikel
Ook niet geprijsd hoeven worden: Tabaksartikelen Tweedehands artikelen Antiek Onroerend goed Artikelen van edelmetaal (goud, zilver) Artikelen van natuurzijde of natuurbont
Uitzonderingen
Soorten prijs-/tekstkaarten Kant-en-klaar Handgemaakt
Kant-en-klaar Voordelen: - Kost weinig werk - Bevatten alle nodige informatie - Zijn in iedere winkel het zelfde
Handgemaakt Voordelen: Snel in kunnen springen op veranderingen Afstemmen op winkeltype / sfeer Snel kunnen veranderen Levert bijdrage aan de herkenbaarheid van de winkel
Lay-out van een prijs-/tekstkaart Bestaat uit: - kopregel - onderregel - tekstblok - prijsblok - sluitregel
Hoe moet een goed prijskaartje / tekst kaartje er uit zien! Een goed prijskaartje bevat: Geen valuta teken Geen komma maar een punt of helemaal geen punt of komma De centen zijn de helft van de grootte van de euro’s Gebruik zo min mogelijk verschillende lettertypes De bovenkant van de centen moet gelijk zijn aan de bovenkant van de euro’s Kost iets minder dan €1,00 dan alleen de centen noteren. Dus: 99 (zonder punt en cent er achter)
Foute prijskaarten / prijsjes