Bouwen aan Kennis. Bouwen aan “Wat”?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Advertisements

Succesvolle intelligentie
Nieuwe leerbenaderingen voor professionele organisaties
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Leren in en door organisaties
KM QUEST: een kennismanagement simulatie leerprogramma
Onprofessionele Professionalisering
Warmte Koude Kaart en 3D model Den Haag
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Leren in en door organisaties
De Kennis Creatie Spiraal binnen Stoas Hogeschool
Management en Organisatie
Persoonlijk worden.
Meten van het emotioneel functioneren bij 9- tot 15-jarigen met een gehoorverlies Universiteit Leiden Instituut Psychologie, Sectie Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie.
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Gedrag in organisaties. Hoofdstuk VI
Gedrag in organisaties, 10e editie
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Reflectie.
Op zoek naar het geheim van een innovatieve schoolleider
Perl Kohen1BaOAOICT en bronnen. Er is vaak onderkenning van dyslexie bij volwassenen →ontstaan en signaleren in de basisschoolleeftijd Sociaal-emotionele.
Wat je zelf vindt, weet je beter
Kennis ontwikkelen en delen in TechNetkringen Ruud Bolsius mei 2011 TechNet, TechniekTalent.nu 2011.
Competentiegericht leren vmbo
“sterke kanten van ASS”
EFP Bottom up oktober Deze training was niet OK Te kort/te lang/te druk/te sloom Trainer kent ons werk niet Was leuk, maar in praktijk gaat.
Open de wereld themadag FODOK en JC
Honoursonderwijs in HBO
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Doel en taak van de hulpverlening
Social media presentatie
Kennismanagement & Sociale media
Volksuniversiteit Zwolle
Eerstejaarsproblemen
Wetenschapsethiek Prof. dr. Marcus Düwell Departement Wijsbegeerte/Ethiek Instituut Studium Generale-reeks: “Weten en Geweten” 7 februari 2007.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Opvoeding en pedagogiek Bijeenkomst 1 Pascal van Schajik
Groepsdynamica.
Niets is wat het lijkt.
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
GEDRAG IN ORGANISATIES. HOOFDSTUK VI Gedrag in organisaties. De basis 1.
Bedrijfsstijlen in de Multifunctionele Landbouw. Multifunctionele landbouw Afbouwstrategie? Toekomst van de Nederlandse landbouw? Leuk voor erbij? Uitlaatklep.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Organisatieverandering en - ontwikkeling GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK 13 1.
Stellingen vooraf 1 donderdag 5 juni 2014 start programma een slechte stelling geeft vaak een goede discussie. hoe botter de stelling, hoe.
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
Wat voor soort docent ben je aan het worden?
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Begeleiding bij Werkplekleren
GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK VI
Kennisontwikkeling van studenten in het beroepsonderwijs op het grensvlak van school en de beroepspraktijk Presentatie Zorgpact- Leren in de praktijk-
If it doesn’t spread……it’s dead
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Big Data.
Big Data.
Tot de enterprisekennismanagementsoftware behoort ook de verkoop van contentmanagement- en portallicenties. Deze verkopen zijn jaarlijks met 35 procent.
Basics over communicatie
Stel dat de (onderwijs) wereld gaat veranderen
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Stap drie bij projecten
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Transcript van de presentatie:

Bouwen aan Kennis. Bouwen aan “Wat”? Ton Kallenberg Lector Educatie - Hogeschool Leiden

Kennismaatschappij Kennis veroudert snel - “Knowledge keeps no longer than fish” Technische mogelijkheden ontwikkelen Veranderingen in (onderwijs)organisaties “Levensfase-theorie” - aanpassing van ambities op carrieremogelijkheden -> invloed op kennisniveau

Voorbeelden “De stad Leiden is in 1574 bevrijd van een belegering door de Spanjaarden” Is dit informatie? Is dit kennis? “Deze winkel is elke dag geopend van 09.00 tot 18.00 uur. Op koopavonden is de winkel tot 21.00 uur geopend. Op zaterdag tot 16.00 uur”

Data - informatie - kennis Data (of gegevens) zijn symbolische weergaven van ongeorganiseerde getallen, woorden, geluiden, beelden, grootheden, hoeveelheden of feiten. Gegevens zijn statisch en enkelvoudig; gemakkelijk op te slaan en opnieuw te gebruiken. Informatie staat op zichzelf. (Bijna) elke uitspraak over iets of iemand is informatie(f). Informatie kan bestaan uit louter woorden of data en het is eenvoudig over te brengen. Kennis is verbonden aan een individu en bestaat alleen in iemands ‘mind’. Kennis wordt geconstrueerd door een persoonsgebonden proces van samenstellen en verwerken van informatie. Het gaat om betekenisverlening aan informatie

Kennis Kennis is een persoonlijk vermogen dat gezien moet worden als het product van de informatie (I), de ervaring (E), de vaardigheid (V) en attitude (A) waarover iemand op een bepaald moment beschikt. K = I * EVA (Weggeman, 1997)

Latent - manifest Latente kennis = kennis die ligt te ‘sudderen’ (kennis die je hebt, maar niet gebruikt - b.v. Een leerboek uit het verleden) “een persoonlijke archiefkast” Manifeste kennis = kennis die je continu gebruikt = direct beschikbare kennis

Impliciete kennis Tacit knowledge (Polanyi, 1966) - practical knowledge / intelligence (Sternberg, e.a., 1993) Sterk persoonlijk ingekleurd en moeilijk te formaliseren. Subjectieve inzichten (implicit understanding) Herinneringen van gebeurtenissen (episodic knowledge) Intuities en plotselinge invallen (impressionistic knowledge) Handelingstheorieën (Argyris, 1999): espoused theory (‘openlijk aangehangen theorie’) theory in use/action (‘gebruikte theorie’) Verankering in praktische activiteit en in de idealen, waarden en emoties die iemand meeneemt: de zelfkennis van een individu tijdens een activiteit (regulative knowledge) Moeilijk te documenteren, moeilijk te delen.

Explicit knowledge Explicit knowledge = gecodificeerde kennis = beschreven in geschreven tekst, plaatjes, beelden, video’s, formules, softwarecodes, e.d. (statable knowledge) Expliciete kennis is vaak formeel van aard en systematisch geordend.

Modus 1 en Modus 2 (Gibbons et al, 1995) Aard van de kennisproductie Modus 1 Modus 2 Probleem oplossen Kennis in de context van een discipline Kennis in de context van toepassing (dit is iets anders dan toegepaste kennis) Kennisbasis Problemen worden opgelost door multidisciplinaire teams Problemen worden gedeeld (Transdisciplinairiteit). Ook niet-experts zijn betrokken Eenheid / diversiteit van organiseren Experts zijn vooral geconcentreerd op universiteiten Heterogeniteit en organisatorische diversiteit Sociale verantwoording en effectiviteit maken deel uit van de onderzoeksopzet Vorm van organiseren Hiërarchisch Heterarchisch Kwaliteitscontrole Kwaliteitscontrole door collegiale toetsing; gebruik van interne en externe criteria gescheiden Nieuwe patronen van kwaliteitscontrole (toegevoegde waarde); minder scheiding tussen interne en externe criteria Kenniscommunicatie Disseminatie via bestaande academische paden (peer review, tijdschriften, conferenties e.d.) Disseminatie door (gezamenlijk) probleemoplossen in de toepassingscontext (gebruik makend van –virtuele- netwerken)

Kenniscreatie (Nonaka & Takeuchi, 1995) Twee dimensies: Kennis groeit van micro tot macroniveau (van individu naar maatschappij) Kennis groeit van tacit knowledge naar explicit knowledge Hierdoor spiraal van kennisontwikkeling

Leren Leren door uitwisseling van ervaring, dialoog en observatie Autonomie van de lerende Leren wordt gedreven door bedoelingen (een mens is een informatie-schepper) - veel meer actief, vooruitziend dan passief, reflectief Leren heeft veranderingen en creatieve chaos nodig Nieuwe kennis ontstaat in warwinkel van tegenstrijdigheden en herhaling - metaforen en analogieen spelen hierin een belangrijke rol (metaforen helpen om verschillende soorten kennis intuitief bijeen te brengen) (analogieën zijn meer gestructureerd en maken duidelijk hoe verschillende ideeën overeenkomen en verschillen) Kennis staat in sterk verband met waarden, betekenissen (“beliefs”) en idealen

Bouwen aan kennis