Naar een nieuw Strategisch Beleidsplan Input vanuit teams en stakeholders Met aanvullingen vanuit MT dagen UC, 6 november 2014 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kijk op praktijk zó moet het!.
Advertisements

VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Realisatie kindcentrum
Succesvol in onderwijs met ICT
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Nodig: passie in kennis en kunde, medewerkers en Learning by innovation.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
De Ideale School Robert Erich Hans van Wieren Renske Blom
Samenwerken in burgerschap
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Kleine school met eigen karakter Welkom 19 september 2011 leerjaar 1.
Ouderavond klas 1… Hartelijk welkom 1 Ouderavond klas 1 24 september 2013.
bouwstenen voor ict in het onderwijs
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
opleiding : Onderwijs Assistent
Ervaringen Implementatie in Nederland
Samenwerkingsverband Maastricht/Heuvelland PO d.d. 8 september 2014
Onderwijs op de Masten in
moderniseren van het curriculum.
Workshop Extra Leertijd Conferentie Children’s Zone 6 maart 2014.
GRAAF HUYN COLLEGE.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Welkom ouders van de leerlingen van klas…
Basisschool Wagenborgen.  Ouderavonden  Gezamenlijke teamvergaderingen.
Regels kun je omzeilen, principes niet.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
TOF Mariaschool Reutum nov Situatie mbt ICT Mariaschool Leerlingen groep 7/8 een Macbook (28) Overige en groepen 1 t/m 6 bezig met ICT-Microsoft.
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
Samen de krimp te lijf! Blijvend goed onderwijs in Drachtstercompagnie
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Voorlichting rsg de Borgen. Voor iedereen Dichtbij huis en vertrouwd Alle opleidingen in huis De route die bij je past De plek die bij je past.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Friesland,Kop van Overijssel & Noordoostpolder Kwartiermakers po Anke Postma en Jimke Nicolai & Kwartiermaker vo Margriet Buwalda.
Pilot november 2011 Utrecht. GRONINGEN DLL en REFERENTIENIVEAUS.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Informatieve ouderavond Inrichting schoolorganisatie Th.J.Rijkenschool
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
Maandag 14 november 2016 Titel presentatie ondertitel.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Doelen realiseren met media
Good Practices VO Gouden weken en schoolstewards
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Tevredenheidsonderzoek 2017
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Presentatie EduCheck SOML
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
Open ruimte door kleinschaligheid
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Themabijeenkomst 14 november 2016
Van Maerlantlyceum Invoering laptops leerjaar 1 en leerjaar 4
SNEAK PEEK Workshop: Algemene informatie over de Passie
Heb jij ballen voor scrummen?
Wat is burgerschap in het mbo?
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
Transcript van de presentatie:

Naar een nieuw Strategisch Beleidsplan Input vanuit teams en stakeholders Met aanvullingen vanuit MT dagen UC, 6 november

Wat is er al gebeurd? 2 20 aug:aftrap met schoolleiding  evolutie, geen revolutie september: voorbereiding gesprekken met medewerkers (PPT, format) oktober:voorbereiding bijeenkomst stakeholders 7 oktober:gesprekken in teams hv (OP en OOP) 14 oktober:gesprek OOP vmbo (Bedrijfsbureau verdeeld over OOP hv en vmbo) 28 oktober:gesprekken OP vmbo stakeholders bijeenkomst (ong 60 dlnrs) november:MT dagen – vaststelling speerpunten

Totaaloverzicht input: 6 thema’s 3 1.Leerling centraal, Ruimte voor ambitie Stakeholders: inzetten nieuwe ontwikkelingen voor maatwerk voor alle leerlingen 2.Moderne voorzieningen, Informatisering Stakeholders: tips voor inzet digitalisering/informatisering 3.Brede vorming, Kennis en Kunde, UC als poort naar Europa Stakeholders: welke kennis en kunde is nodig voor onze leerlingen? 4.Versterken verbinding omgeving, Interactie Stakeholders: wat is de rol van de buitenwereld bij het verwerven van kennis en kunde? 5.Professionele medewerker: Kennis en kunde Stakeholders: Hoe belangrijk is en blijft de docent? Wat moet die (meer) kennen of kunnen? 6.Normen en (kern)waarden: Informalisering, Individualisering, Interactie, Intimiteit/kleinschaligheid, Intensivering (Overzichten alle input per thema te vinden op Intranet onder Algemeen)

Overzicht input naar thema Evolutie, geen revolutie 4 Huidig SBP Revolutie Evolutie : (een greep uit de) suggesties uit teams & input stakeholders Wat voor scores? Aanvullingen/aanscherpingen schoolleiding MT dagen november

1. Leerling centraal, ruimte voor ambitie 5 Huidig SBP Differentiatie tav Onderwijs- aanbod Didactiek Pedagogiek Determinatie Revolutie Afschaffen klassen, cijfers, standaard diploma’s Evolutie : suggesties teams & stakeholders Vakken/examen op hoger/lager niveau Niveaugroepen/differentiatie naar leerstijl Individuele plannen voor lln Contract met lln/meer autonomie voor lln Vrije uren, in te vullen conform noodzaak/behoefte/ meer keuzevrijheid Parallel roosteren van vak (min 2 docenten) voor mogelijkheden groepswerk/diff Stakeholders: er vaart nu één boot, veel bootjes laten varen Scores zeer hoog: 8, 9, 10 Aanvullingen/aanscherpingen schoolleiding: Medezeggenschap leerling over leerproces Naar doorlopende leerlijn per vak/niveau (modulaire opbouw – loslaten knip tussen leerjaren/afdelingen?)

2. Moderne voorzieningen, Informatisering 6 Huidig SBP We benutten mogelijkheden volop Revolutie Digitale klas, waar je als docent kunt inloggen Evolutie : suggesties teams & stakeholders Meer inzet devices & digitaal lesmateriaal Digitalisering als middel, niet als doel; Inzet voor gepersonaliseerd leren Aandacht voor mediawijsheid (kritische reflectie) en vaardigheden Stimuleren creatief denken Scholing van medewerkers Stakeholders: niet alleen digitaal, mix met boeken Scores hoog: 8 en 9, maar ook 6 en 7 Aanvullingen/aanscherpingen schoolleiding: Blended learning (combinatie ict/online learning en instructie docent, individueel of in groepen of klassen) Leermiddelen & gebouw passend bij onderwijskundige visie

3. Brede vorming, Kennis & kunde, UC en Europa 7 Huidig SBP Contact met lln in andere landen Verdieping & verbreding aanbod Onderzoekende houding Revolutie Meer tijd: alle dagen tot uur naar school Evolutie : suggesties teams & stakeholders Minder feitenkennis Meer aansluiten bij belevingswereld lln Meer projecten & samenwerking Internationalisering: minder pretreizen, meer kennis maken met andere culturen; OOP betrekken Onderzoekende houding en oog voor diversiteit Stakeholders: basisvaardigheden! Vakken die lln leuk vinden verhogen motivatie voor school. Scores rond 7, 8 uitschieters omhoog (10) & omlaag (5) Aanvullingen/aanscherpingen schoolleiding: Bevorderen wereldburgerschap; hoeft niet per sé via uitwisselingen Leerling houdt zich staande buiten grenzen eigen situatie

4. Verbinding omgeving, Interactie 8 Huidig SBP Meer samen- werking onderling en met externen Externen naar binnen, school naar buiten Revolutie School als open instituut Evolutie : suggesties teams & stakeholders Meer samen met bedrijfsleven (gastdocenten) Meer wereldwijsheid (oa MAS) Meer doorlopende leerlijn po, vo, vervolgond. Meer elkaars sterke kanten benutten (bijv binnen vakgroepen) Ouders: betrekken binnen voorwaarden… Stakeholders: sawe met ouders tbv ontwikkeling van kinderen. Zij kennen lln het beste. Scores rond 7, 8, 9 uitschieters omhoog (10 & 11) Aanvullingen/aanscherpingen schoolleiding: Ouderbetrokkenheid 3.0 LOB

5. Professionele medewerker, RvA, Kennis en kunde 9 Huidig SBP Actief scholings- beleid Collegiale inter- visie Oog voor eigen ontwikkeling, leer- gierigheid als kenmerk Revolutie School als lerende organi- satie Evolutie : suggesties teams & stakeholders Medewerkers uitdagen om bijdrage te leveren aan professionele school Ruimte creëren, kaders stellen, medewerker neemt zelf verantwoordelijkheid & initiatief rond scholing/ontwikkeling Kennisuitwisseling, delen van kennis STOER, SAZ: doorlopende leerlijn docenten Stakeholders: docent is en blijft heel belangrijk. Veel informatie is beschikbaar, docent nodigt uit om daarvan te leren (enthousiast, oog voor lln) Scores overwegend 8, 9 Schoolleiding: Eens! Zie ook blended learning

10 Huidig SBP Betrokkenheid Vertrouwen Veiligheid Openheid Zelfverantwoor- delijkheid Revolutie Iedereen voelt zich gezien, gekend, gehoord Evolutie : suggesties teams Koesteren, doen we al goed Tegenwicht aan individualisering (hoe rijmt dit met digitalisering? Aandacht voor sociale vaardigheden, pesten, teamwork Respect, gedragsregels, elkaar aanspreken/feedback: voorbeeldfunctie! Nieuwbouw hv Intensivering: aandacht voor gevaren/ grenzen stellen, niet op inspelen, is van alle tijden (maar: hike is ook intense ervaring…) Scores 8, 9, 10 muv intensivering 6. (Kern)waarden & normen Informalisering, Individualisering, Intimiteit/ kleinschaligheid/veiligheid, Intensivering Aanvullingen/aanscherpingen schoolleiding: Zelfbewustzijn stimuleren Aanspreekcultuur Heterogene samenleving

Conclusie & vervolg 11 Missie en visie huidig SBP en speerpunten sectorakkoord breed gedeeld en gedragen, met name Leerling centraal/ruimte voor ambitie, Moderne voorzieningen, Professionele medewerker, met daarnaast de kernwaarden. Vervolg: Schoolbrede themabijeenkomst over invulling van het hoe in januari, binnen duidelijke kaders die door de schoolleiding worden geformuleerd. Medewerkers kunnen zich hiervoor de komende periode gaan aanmelden.