Naar een nieuw Strategisch Beleidsplan Input vanuit teams en stakeholders Met aanvullingen vanuit MT dagen UC, 6 november
Wat is er al gebeurd? 2 20 aug:aftrap met schoolleiding evolutie, geen revolutie september: voorbereiding gesprekken met medewerkers (PPT, format) oktober:voorbereiding bijeenkomst stakeholders 7 oktober:gesprekken in teams hv (OP en OOP) 14 oktober:gesprek OOP vmbo (Bedrijfsbureau verdeeld over OOP hv en vmbo) 28 oktober:gesprekken OP vmbo stakeholders bijeenkomst (ong 60 dlnrs) november:MT dagen – vaststelling speerpunten
Totaaloverzicht input: 6 thema’s 3 1.Leerling centraal, Ruimte voor ambitie Stakeholders: inzetten nieuwe ontwikkelingen voor maatwerk voor alle leerlingen 2.Moderne voorzieningen, Informatisering Stakeholders: tips voor inzet digitalisering/informatisering 3.Brede vorming, Kennis en Kunde, UC als poort naar Europa Stakeholders: welke kennis en kunde is nodig voor onze leerlingen? 4.Versterken verbinding omgeving, Interactie Stakeholders: wat is de rol van de buitenwereld bij het verwerven van kennis en kunde? 5.Professionele medewerker: Kennis en kunde Stakeholders: Hoe belangrijk is en blijft de docent? Wat moet die (meer) kennen of kunnen? 6.Normen en (kern)waarden: Informalisering, Individualisering, Interactie, Intimiteit/kleinschaligheid, Intensivering (Overzichten alle input per thema te vinden op Intranet onder Algemeen)
Overzicht input naar thema Evolutie, geen revolutie 4 Huidig SBP Revolutie Evolutie : (een greep uit de) suggesties uit teams & input stakeholders Wat voor scores? Aanvullingen/aanscherpingen schoolleiding MT dagen november
1. Leerling centraal, ruimte voor ambitie 5 Huidig SBP Differentiatie tav Onderwijs- aanbod Didactiek Pedagogiek Determinatie Revolutie Afschaffen klassen, cijfers, standaard diploma’s Evolutie : suggesties teams & stakeholders Vakken/examen op hoger/lager niveau Niveaugroepen/differentiatie naar leerstijl Individuele plannen voor lln Contract met lln/meer autonomie voor lln Vrije uren, in te vullen conform noodzaak/behoefte/ meer keuzevrijheid Parallel roosteren van vak (min 2 docenten) voor mogelijkheden groepswerk/diff Stakeholders: er vaart nu één boot, veel bootjes laten varen Scores zeer hoog: 8, 9, 10 Aanvullingen/aanscherpingen schoolleiding: Medezeggenschap leerling over leerproces Naar doorlopende leerlijn per vak/niveau (modulaire opbouw – loslaten knip tussen leerjaren/afdelingen?)
2. Moderne voorzieningen, Informatisering 6 Huidig SBP We benutten mogelijkheden volop Revolutie Digitale klas, waar je als docent kunt inloggen Evolutie : suggesties teams & stakeholders Meer inzet devices & digitaal lesmateriaal Digitalisering als middel, niet als doel; Inzet voor gepersonaliseerd leren Aandacht voor mediawijsheid (kritische reflectie) en vaardigheden Stimuleren creatief denken Scholing van medewerkers Stakeholders: niet alleen digitaal, mix met boeken Scores hoog: 8 en 9, maar ook 6 en 7 Aanvullingen/aanscherpingen schoolleiding: Blended learning (combinatie ict/online learning en instructie docent, individueel of in groepen of klassen) Leermiddelen & gebouw passend bij onderwijskundige visie
3. Brede vorming, Kennis & kunde, UC en Europa 7 Huidig SBP Contact met lln in andere landen Verdieping & verbreding aanbod Onderzoekende houding Revolutie Meer tijd: alle dagen tot uur naar school Evolutie : suggesties teams & stakeholders Minder feitenkennis Meer aansluiten bij belevingswereld lln Meer projecten & samenwerking Internationalisering: minder pretreizen, meer kennis maken met andere culturen; OOP betrekken Onderzoekende houding en oog voor diversiteit Stakeholders: basisvaardigheden! Vakken die lln leuk vinden verhogen motivatie voor school. Scores rond 7, 8 uitschieters omhoog (10) & omlaag (5) Aanvullingen/aanscherpingen schoolleiding: Bevorderen wereldburgerschap; hoeft niet per sé via uitwisselingen Leerling houdt zich staande buiten grenzen eigen situatie
4. Verbinding omgeving, Interactie 8 Huidig SBP Meer samen- werking onderling en met externen Externen naar binnen, school naar buiten Revolutie School als open instituut Evolutie : suggesties teams & stakeholders Meer samen met bedrijfsleven (gastdocenten) Meer wereldwijsheid (oa MAS) Meer doorlopende leerlijn po, vo, vervolgond. Meer elkaars sterke kanten benutten (bijv binnen vakgroepen) Ouders: betrekken binnen voorwaarden… Stakeholders: sawe met ouders tbv ontwikkeling van kinderen. Zij kennen lln het beste. Scores rond 7, 8, 9 uitschieters omhoog (10 & 11) Aanvullingen/aanscherpingen schoolleiding: Ouderbetrokkenheid 3.0 LOB
5. Professionele medewerker, RvA, Kennis en kunde 9 Huidig SBP Actief scholings- beleid Collegiale inter- visie Oog voor eigen ontwikkeling, leer- gierigheid als kenmerk Revolutie School als lerende organi- satie Evolutie : suggesties teams & stakeholders Medewerkers uitdagen om bijdrage te leveren aan professionele school Ruimte creëren, kaders stellen, medewerker neemt zelf verantwoordelijkheid & initiatief rond scholing/ontwikkeling Kennisuitwisseling, delen van kennis STOER, SAZ: doorlopende leerlijn docenten Stakeholders: docent is en blijft heel belangrijk. Veel informatie is beschikbaar, docent nodigt uit om daarvan te leren (enthousiast, oog voor lln) Scores overwegend 8, 9 Schoolleiding: Eens! Zie ook blended learning
10 Huidig SBP Betrokkenheid Vertrouwen Veiligheid Openheid Zelfverantwoor- delijkheid Revolutie Iedereen voelt zich gezien, gekend, gehoord Evolutie : suggesties teams Koesteren, doen we al goed Tegenwicht aan individualisering (hoe rijmt dit met digitalisering? Aandacht voor sociale vaardigheden, pesten, teamwork Respect, gedragsregels, elkaar aanspreken/feedback: voorbeeldfunctie! Nieuwbouw hv Intensivering: aandacht voor gevaren/ grenzen stellen, niet op inspelen, is van alle tijden (maar: hike is ook intense ervaring…) Scores 8, 9, 10 muv intensivering 6. (Kern)waarden & normen Informalisering, Individualisering, Intimiteit/ kleinschaligheid/veiligheid, Intensivering Aanvullingen/aanscherpingen schoolleiding: Zelfbewustzijn stimuleren Aanspreekcultuur Heterogene samenleving
Conclusie & vervolg 11 Missie en visie huidig SBP en speerpunten sectorakkoord breed gedeeld en gedragen, met name Leerling centraal/ruimte voor ambitie, Moderne voorzieningen, Professionele medewerker, met daarnaast de kernwaarden. Vervolg: Schoolbrede themabijeenkomst over invulling van het hoe in januari, binnen duidelijke kaders die door de schoolleiding worden geformuleerd. Medewerkers kunnen zich hiervoor de komende periode gaan aanmelden.