OVERTUIGEN MET WOORDEN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Is een kwartier genoeg? Communicatie, zo doe je dat!
Advertisements

Media en creativiteit module 8 Engagement
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Wilt u meer weten over Regelhulp.nl? Kijk op of stuur een naar
“Een reis naar Licht”.
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
VMBO klas 3 Fictie 6 januari 2014.
Wat is het geven van feedback?
Werkcollege Marketing blok 2 week 5
Gewoon by Treadwheel. Dé mobiele applicatie van Albert Heijn.
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Werkvormen als vanzelf
Jeugd en Diaconaat Federatie van Diaconieën 23 maart 2013.
Presentatie A&O netwerk Arbeid & Organisatie van het NIP Nederlands Instituut van Psychologen darwine.
Gokverslaving.
Professionaliseren van leerkrachten Reflectieve methodiek Januari 2014
Motivational Interviewing
Werkt werken? Reinier Kuijsten, Jane- Murray Cramm, Job van Exel en Harry Finkenflügel.
Ingrid Steenhuis & Els Van der Poel
tekstsoort, -doel + tekstvorm
The London Starlight Orchester
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
“Inzicht biedt Kans op Uitzicht” Donderdag 16 september 2010 Young Kivi Niria.
Van doelen naar reflectie
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Godsdienst 1.
Aardrijkskunde 4 vwo ( ) (bij H.1, par )
Functioneel Ontwerp.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Denk aan de sociale competentie
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Workshop ‘Is er een toekomstige rol voor verkoopvrijwilligers’ 25 mei 2013.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Praat eens met een veteraan darwine.
E XAMEN SAMENVATTEN 2010 II 1. Hoe luidt de beoordeling van de samenvatting? 2. Hoe ziet de samenvatting eruit?
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
Greep op de groep Goed teamleiderschap Je groep of team sturen in de gewenste richting Congres Groepen Ede 8 april 2011 Willem de Haas © Willem de Haas.
Het werken met portfolio
Hoe Hans leerde stoppen: Een ambulante behandeling van ADHD.
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Match made in Mekka Online daten voor moslim vrouwen
Gebruiksvriendelijke websites
Kennis verbreden en verdiepen
Tweede wereldoorlog.
Samenvatting  Sociaal-economische verschillen in ongezond gedrag  Voor een verklaring moet aan twee voorwaarden worden voldaan: 1.Een relatie met het.
Kennis verbreden en verdiepen
Bruggen bouwen, is elkaar vertrouwen.
Gespreksvaardigheden
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Spreuken: De nederige wijze.
Workshop klassenmanagement
Volksuniversiteit Zwolle
Loyaliteit begint met een warm welkom
Teksten schrijven. Teksten schrijven Teksten schrijven – Waar gaat het over Onderwerp Titel Lead Tussenkopjes Illustraties Woorden vet/cursief.
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
Beleving en consumenten gedrag
Bronnen van macht. Formele macht Hiërarchisch Formeel Positie Legitieme macht.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Determinanten en andere beïnvloedende factoren bij medicatiegebruik
Week 6 Docent: COMMUNICATIE. Huiswerk Opdracht 3 Hoe is het gegaan? Wat viel je op? Vragen over de theorie.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Verschillende rollen en stijlen
Dagdeel 3 conflicthantering
Stap 1: stel een doel Doelen stellen. Stap 1: stel een doel Doelen stellen.
Een “gezonde kijk” op je werkomgeving
Introductie Dit is de aarde Dit ben ik op de aarde
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Transcript van de presentatie:

OVERTUIGEN MET WOORDEN DOOR: IRMA VAN DER KUIJL

WIE BEN IK?

PERSUASIVE CONTENT “Hoe kan je gedragsverandering bij de lezer bewerkstelligen door middel van geschreven content?”

WAT IS PERSUASIVE DESIGN? Letterlijk: Overtuigend ontwerp “Met persuasive design beïnvloed je het beslissingsproces van de mens en zorgt daarbij voor gedragsverandering” Artikel: 2013, “Persuasive design = Overtuigend design = Belangrijk”, Dirk Hensema, trenddesign.nl

EN WAT IS CONTENT? Letterlijk: Inhoud

HOE OVERTUIG JE IEMAND MET CONTENT? Gedragsattitude Wat is de houding ten opzichte van het gewenste gedrag Subjectieve norm Wat denk je dat anderen van het gedrag vinden Verwachte gedragscontrole In hoeverre denk je dat je in staat bent het gewenste gedrag uit te voeren. Boek: 1998, “Het ontwerp van overtuigende teksten” Hans van Hoeken Artikel: 2010, http://www.tekstblog.nl/zo-verander-je-het-gedrag-van-je-lezer/ , webredactie

STAP 1: GEDRAGSATTITUDE De gedragsattitude ..is het lastigst te beïnvloeden ..is gedrag dat vaak al een langere tijd bestaat Bij gedragsattitude luistert de ontvanger vaak niet naar informatie die niet binnen het eigen/huidige gedrag past. Boek: 1998, “Het ontwerp van overtuigende teksten” Hans van Hoeken

STAP 1: GEDRAGSATTITUDE Er zijn 3 onderdelen binnen de gedragsattitude Het acceptatiegebied Standpunten die als acceptabel worden gezien Non-commitmentgebied Standpunten waar de lezer neutraal tegenover staat Verwerpingsgebied Standpunten die (makkelijk) worden verworpen Boek: 1998, “Het ontwerp van overtuigende teksten” Hans van Hoeken

STAP 2: SUBJECTIEVE NORM Bij de subjectieve norm ..speelt de mening van anderen een grote rol ..is relatief eenvoudig te beïnvloeden Bij de subjectieve norm speelt de sociale behoefte van de lezer/ontvanger een grote rol. Denk hierbij aan familie, vrienden, collega’s en idolen. Boek: 1998, “Het ontwerp van overtuigende teksten” Hans van Hoeken

STAP 3: VERWACHTE GEDRAGSCONTROLE Bij verwachte gedragscontrole ..achterhaal je in hoeverre de lezer denkt te kunnen veranderen ..is het moment dat je de lezer geruststelt Bij de verwachte gedragscontrole twijfelt de lezer of hij/zij in staat is om van gedrag te veranderen (VB: Stoppen met roken). Het is belangrijk om de toekomstige obstakels zo klein mogelijk te maken. Boek: 1998, “Het ontwerp van overtuigende teksten” Hans van Hoeken

STAP 4: GOEDE CONTENT Goede content is ..Relevant ..Doelgroep gericht ..Duidelijk ..Beknopt ..Recent ..Voldoet aan de business goals Boek: 2011, “The Elements of Content Strategy”, Erin Kissane

KORTOM Belangrijk bij persuasive content is; Het is doelgroep gericht Er wordt gebruik gemaakt van de sociale omgeving Verlicht bij twijfels de obstakels van de lezers

VRAGEN?