Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Voortijdig schoolverlaten Bewezen maatregelen… K. De Witte Caleidoscoop, 26 nr 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Universiteit van Amsterdam
Advertisements

Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Jeugdwerkloosheid, scholing en opleiding Ides NICAISE HIVA / PPW (KU Leuven) Workshop Jeugdwerkloosheid.
Op naar de toekomst Wat doen we vanuit school? SOM-lessen
Allochtone jongeren en criminaliteit, demografische aspecten
Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
Buitengewoon Allochtone leerlingen
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Op naar de toekomst Wat doen we vanuit school?
informatiemodel BBO trajecten, schoolwisselingen, leeftijden,
VFO-studiedag ‘Naar meer gelijke kansen in en door onderwijs’ – 24 oktober 2003 Lieve Ruelens Wetenschappelijk medewerkster HIVA De uitstroom naar het.
Startpagina CWI presentatie.
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
J ONGEREN EN WERK Over mogen, moeten, willen en kunnen werken Auteur: Ilse Sinnaeve.
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Prof dr Rudi JANSSENS VRIJE UNIVERSITEIT BRUSSEL
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Belangrijke dimensies van kinderarmoede
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
1. Waaraan zullen we het succes van het GOK-beleid afmeten? 2. Is er een limiet aan gelijke kansen? 3. Kunnen concentratiescholen ook goede scholen zijn?
Seminar « De lerende gemeente » heet u welkom! Antwerpen, 28 oktober 2010 Een co-productie van Antwerp Management School, het CNO, de VVSG en Politeia.
‘Aanval op schooluitval ’ Doelen, Resultaten & kansen LEA- conferentie Projectdirectie VSV Dr. Nahied Rezwani Coördinator Accountmanager.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Sessie B4: Vroegtijdig schoolverlaten.
JongerenLoket Zeeuws Vlaanderen Gent, vrijdag 16 november 2012.
Rookstopcursus voor jongeren
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Ondersteuning van kinderen van ouders met problematisch middelengebruik Werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening, werkgroep gezin, werkgroep onderwijs.
kwaliteitsindicatoren
39 Convenanten ‘Aanval op schooluitval ’ & ‘1-loket voor verzuim en voortijdig schoolverlaten’ Gerda Brinkman, Accountmanager OCW Utrecht, 4 juni.
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
L O B Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding.
Werken naar Vermogen In de Drechtsteden G.A. ten Dolle, directeur Dordrecht Projectgroep Wwnv 1 December 2011.
Nieuwe Europese Strategie “Europa 2020” Intelligente, Duurzame en Inclusieve Groei (3 Maart 2010)
Wat kunnen we eraan doen?
Algemene informatie voortgezet onderwijs september 2013.
Vroegtijdige Schoolverlaten
 Minister Vandenbroucke  Voorstellen tegen spijbelen  12-actieplan.
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Aanpak Onderwijsbeleid Stad Antwerpen
Jongerenloket JOLO Onderdeel van de gemeente/DWI voor jongeren tussen de 16 en de 27 jaar.
23 mei Welkom bij de VSV Conferentie Eem.
Loopbaan centraal Minder VSV door betere loopbaankeuzes Miniconferentie Overstap vmbo/mbo regio Eemland Ton Eimers KBA Nijmegen 28 februari 2013.
Volgende stap in de loopbaan van …
VSV of Passend Onderwijs: de leerling centraal
Wisselstroom 24/02.
Onderwijs in Nederland
1 Ontwikkelingen in het mbo nader belicht Tim Blom Mondriaan Loopbaancentrum 29 maart 2012.
1 Uitstroom Sociale Economie ESF november 2012.
Vroegtijdig schoolverlaten 12 november Welkom 2.
Voortijdig schoolverlaten
Nieuwe Europese Strategie “Europa 2020” Intelligente, Duurzame en Inclusieve Groei (3 Maart 2010)
Leydi Johana Breuls “In hoeverre speelt de sociale samenstelling van een sportclub een rol in de beslissing van leden om te stoppen?“ 01 Waarom?
Verschillen tussen scholen en klassen
Presentatie Sluitende aanpak VOORTIJDIG SCHOOLVERLATEN in de Provincie Groningen “Wat doen we goed en wat kan beter”? Maandag 19 mei 2008.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Instrumentarium onthaalonderwijs anderstalige nieuwkomers Departement Onderwijs & Vorming 29 september 2015.
Hoofdstuk 4 Bevolkingsontwikkelingen in de wijk.
De gemeente Valkenburg aan de Geul nader belicht Cijfers uit het: Jaarverslag Regionaal Bureau Voortijdig Schoolverlaten Maastricht-Heuvelland.
1 Voortijdig Schoolverlaten Een regionale verantwoordelijkheid Bestuurlijk Overleg Jeugd, Onderwijs en Zorg 15 juni 2012.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
Wat is de Amsterdamse MBO-Agenda?
Gelijke Onderwijskansen LOP/SO Gent
(O)Kans voor een versterkt onthaalonderwijs
Welk schoolklimaat bevordert gelijke onderwijskansen
Netwerk “Samen tegen Schooluitval”
Wat is “Duaal Leren”? Opleidingstraject waarbij het aanleren
Cijfergegevens leerrecht
Drie richtinggevende vragen: 1
De uitstroom naar het buitengewoon basisonderwijs: gewikt en gewogen
Transcript van de presentatie:

Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Voortijdig schoolverlaten Bewezen maatregelen… K. De Witte Caleidoscoop, 26 nr 1

Oorzaken - risicofactoren 2  Leerling- en ouderkenmerken  Schoolkenmerken  Stelselkenmerken

Leerling- en ouderkenmerken  Jongens-  Leeftijd+-  Cognitief minder sterk-  Allochtone afkomst-  Motivatie-  Houding t.o.v. school- 3

Leerling- en ouderkenmerken II  Opleiding  Tewerkstelling  Verwachting van onderwijs  Belangstelling voor onderwijs 4

Schoolkenmerken  Samenstelling van de klas 1SO. (De Witte & Rogge, 2012)?  Problemen in het 1 SO.- (Alexander e.a., 1997)  Klasgrootte.- (Rumberger, 2004)  Stedelijk gebied-  Lage sociale contacten lln.-lkr.-  Perceptie lkr. door lln. (goede leraar)- 5

Stelselkenmerken  Correlaties :  Economische groei  Preventie van jeugdwerkloosheid  Strijd tegen armoede  Integratie nieuwe migranten 6

Effectieve interventies  Op stelselniveau  Op schoolniveau 7

Interventies op stelselniveau  Goede meetinstrumenten op landelijk niveau.  Verhogen van de kwalificatieplicht of leerplichtige leeftijd: Vlaanderen: - duur voltijds ond. : 9 jaar - leeftijd stoppen voltijds: 15 jaar  Gelijke onderwijskansen versus aantal scholen met …..prestatie/toegang. 8

Interventies op schoolniveau  Verminderen van zittenblijven kan een kosteneffectieve (15%) maatregel zijn met mogelijks meerdere effecten waaronder reductie vsv.  Goed spijbelbeleid inclusief rapportage, begeleiding en professionalisering. 9

Interventies op schoolniveau  Versterken leerlingenbegeleiding - Mentoring & coaching - Beroepenoriëntatie = gericht advies over opleiding en beroep - Duaal traject: bijkomende mogelijkheden creëren voor jongeren die reeds vsv’er waren Cfr. 10

Vrije centra voor leerlingenbegeleiding