Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Voortijdig schoolverlaten Bewezen maatregelen… K. De Witte Caleidoscoop, 26 nr 1
Oorzaken - risicofactoren 2 Leerling- en ouderkenmerken Schoolkenmerken Stelselkenmerken
Leerling- en ouderkenmerken Jongens- Leeftijd+- Cognitief minder sterk- Allochtone afkomst- Motivatie- Houding t.o.v. school- 3
Leerling- en ouderkenmerken II Opleiding Tewerkstelling Verwachting van onderwijs Belangstelling voor onderwijs 4
Schoolkenmerken Samenstelling van de klas 1SO. (De Witte & Rogge, 2012)? Problemen in het 1 SO.- (Alexander e.a., 1997) Klasgrootte.- (Rumberger, 2004) Stedelijk gebied- Lage sociale contacten lln.-lkr.- Perceptie lkr. door lln. (goede leraar)- 5
Stelselkenmerken Correlaties : Economische groei Preventie van jeugdwerkloosheid Strijd tegen armoede Integratie nieuwe migranten 6
Effectieve interventies Op stelselniveau Op schoolniveau 7
Interventies op stelselniveau Goede meetinstrumenten op landelijk niveau. Verhogen van de kwalificatieplicht of leerplichtige leeftijd: Vlaanderen: - duur voltijds ond. : 9 jaar - leeftijd stoppen voltijds: 15 jaar Gelijke onderwijskansen versus aantal scholen met …..prestatie/toegang. 8
Interventies op schoolniveau Verminderen van zittenblijven kan een kosteneffectieve (15%) maatregel zijn met mogelijks meerdere effecten waaronder reductie vsv. Goed spijbelbeleid inclusief rapportage, begeleiding en professionalisering. 9
Interventies op schoolniveau Versterken leerlingenbegeleiding - Mentoring & coaching - Beroepenoriëntatie = gericht advies over opleiding en beroep - Duaal traject: bijkomende mogelijkheden creëren voor jongeren die reeds vsv’er waren Cfr. 10
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding