Van elkaar leren besparen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
Advertisements

Wat is strategisch leren?
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Veranderingen bij ICT afdelingen, cultuur en processen Rosemarijn de Groot 18 januari 2012.
Regiobijeenkomst Raadslid.NU
Navigate JPhM 1april2003 ®. Navigate JPhM 2april2003 Wat doet Site Support Management. Organiseren van directe facilitaire dienstverlening (bv onderhoud,
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Dinsdag 4 april 2017 Bedrijfspresentatie Clean Concepts B.V.
Business Marketing Sabine Vermuyten
Organisatie en beheer Week 2.
Zorgorganisaties & vastgoed
Inkoop van zakelijke dienstverlening
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Facility management en inkoop
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
De kracht van GAC Business Solutions GAC is meer dan een leverancier van softwareoplossingen. Als business partner zorgen we samen met u voor optimalisatie.
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
Agenda Besturen vraagstuk Besturing vraagstuk Relatie DIV (IM)
Afkijken, nadoen, EGEMwijs E-government Hoeksche Waard november2004.
Opleiden in school, mei Opleiden in school Kennismaking met POSS Personeel en Organisatie Support Systeem Hulpmiddel bij de gesprekkencyclus.
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Ontwikkelingen afvalwaterketen De aanpak afvalwaterketen VNG en UvW.
Kloof dichten! André van Nijkerken Accountmanager VISD & CORV regio oost
SPANNINGSVELD Standaardisatie versus klantverwachtingen.
Ingrediënten Business Case Het nieuwe werken” 2011.
Elektronisch Inkopen bij de stichting ICTU, CBS en AIM
Producten & Werkprocessen
Duurzaam besparen Voor het MKB bedrijf. Verbeter de dienstverlening, verlaag de kosten Verlichtingskosten – 58% Laagste prijs garantie op gas & elektra.
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Vereniging van Nederlandse Gemeenten Digitale Agenda 2020 Den Haag 8 oktober 2015.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Presentatie titel Logistiek College 3 Rotterdam, 00 januari 2007.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
Informatie management HC2
1 IT Service Management Theorie (2). 2 “Op zoek naar balans tussen dienst en klant” Bron: artikel uit IT Service Magazine van Robert den Broeder en Aad.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 2 Thema 3 – Logistiek 6 Business IT & Management
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Samen werken aan betere dienstverlening. AANLEIDING.
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
Concept beleidsvisie Informatie Management Gemeente Delft 2012 – 2016 SLIM SAMEN WERKEN, SAMEN SLIMME KEUZES MAKEN.
Servicecentrum Drechtsteden Resultaatgerichte dienstverlener voor de regio!
1 Financiële risico’s decentralisaties Robert ‘t Hart
Bedrijfsplan 1.  Proces en invloed  De centrumgemeentevariant  Democratische legitimatie  Dichtbij burger (dienstverlening)  Efficiencywinst, financiële.
1 Samenwerking in de regio Leiden Secretarissenkring Holland Rijnland 15 november 2007.
2013ASL BiSL Foundation Professionaliseren met BiSL ®
Brunssum & Landgraaf Januari Even terugkijken.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Waardeketen van Porter
Shared Services Netwerk Twente SAMENWERKING BEDRIJFSVOERING REGIO TWENTE NAAR EEN TWENTS MODEL EEN EERSTE HOUTSKOOLSCHETS EXPERTMEETING 13 SEPTEMBER 2012.
CIO’s en opdrachtgevers Directie Informatisering & Inkoop Verbinden van mensen, met betrouwbare techniek en de juiste informatie.
Functiecreatie Hoe werkt het nu in de jeugdzorg?.
Samenwerking De voordelen van geïntegreerd werken.
Hoe organiseer je de vraagkant? Balanceren tussen flexibiliteit en bureaucratie.
Ministerie van BZK – 3 november 2016
Embedded Librarianship
Aanbesteding jeugdteams
Waardeketen van Porter
[Bedrijfsnaam] Bedrijfsplan.
Organogram gemeente Bunnik
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Inkoopcoöperatie.
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Presentatie bedrijfsplan
Samenwerking waterbeheerders
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Middelburg werkt samen aan de toekomst Hoe de gemeente Middelburg inspeelt op maatschappelijke ontwikkelingen.
Hogeschool Rotterdam “teams aan zet” 9 mei 2019
Transcript van de presentatie:

Van elkaar leren besparen Shared Services door Hennie Brands Ministerie SZW Presentatie SZW op Symposium HEC 10 februari 2011

Services sharen – een strategische keuze Op generieke dienstverlening en produkten In het bedrijfsvoeringsdomein Uitvoering buiten de deur Bundeling kennis en expertise bij een uitvoerder Is een strategische keuze bij SZW Besparing beoogd op: Materiële kosten : inkoop, standaardisatie, volume voordeel en beheer Personele kosten: efficiency en stroomlijning Ten behoeve van realiseren rijksbrede taakstelling(en) Presentatie SZW op Symposium HEC 10 februari 2011

Welke shared services neemt SZW af? Gerealiseerd ICT & telefonie: SSO-ICT Facilitair en huisvesting: 4FM, 5keerblauw HRM: Expertisecentrum OCEC, A&G, P-Direkt En we gaan ermee door toekomstperspectief o.a.: Financieel: 3F Documentaire informatievoorziening: DocDirekt ICT bijzondere opsporingsdiensten / SIOD ICT-Pool Rijk Sharen applicaties (digidoc, inspecties enz.) Huisvesting: optimale huisvesting Den Haag Presentatie SZW op Symposium HEC 10 februari 2011

Organisatie BV-functies SZW voor sharing, voor 2008 DIR PO&I ca. 65 DIR GOB ca. 130 DIR FZ ca. 130 DIR ICT-D ca. 90 ca. 415 fte

Organisatie BV na sharing SSO- ICT SSO 4FM Organisatie BV na sharing Doc- Direct Directie BV P&O IFM DCA Inkoop Fin M&C ca. 190 fte en < 3F EC-P&O P-Direkt SSO 5x Blauw SSO Inkoop

Initieel beeld Demand-Supply model Presentatie SZW op Symposium HEC 10 februari 2011

Initieel beeld regie-rol binnen SZW Uitvoerende dienst KLANT Regie / Verbindings functie Benodigde toegevoegde waarde Regie als toegevoegde waarde: Regierol en vooral hoeveelheid regie hangt af van complexiteit product en behoefte aan maatwerk, professionele vraag, procesbegeleiding en evaluatie. Presentatie SZW op Symposium HEC 10 februari 2011

Verandering voor SZW: Wat verandert er voor de mensen in de regierol binnen SZW Andere skills nodig dan voorheen Andere instelling naar klanten en leveranciers Professioneel acteren (performance management) Omgaan spanning tussen klanten en SSO en omgaan leercurve SSO Wat verandert er voor de klant-organisatie onderdelen bij SZW Vraag professionaliseren Requirements opstellen, managen van standaarden? Slechte vraag die slechte levering oplevert is een klantenprobleem geen staf (ICT/HRM etc)- leveringsprobleem Transparant afnemen van services Wennen aan andere en zakelijke dienstverlening en dealen met regie Wat verandert er voor de leveranciers Professionele vraag voor uit/aanbestedingen Duidelijke performance afspraken Marktconformiteit en Service check als onderdeel dienstverlening Standaard vragen! Presentatie SZW op Symposium HEC 10 februari 2011

Ruim een jaar ervaring Sharen werkt op het generieke domein Aandacht vraagt: Van vertrouwde SZW-specifieke naar gesharede generieke Specifieke dienstverlening Dienstverlening op raakvlak van meerdere shared services Sharen is mensenwerk Sharen eist verzakelijking Aandacht vergt: Verbindingsfunctie (regie) is essentieel, dynamisch en intensief Ligt als eerste onder vuur Kan niet zonder strategisch kader en bestuurlijk commitment Goede communicatie over verwachtingen Op wie kunnen we nog echt bouwen/ wie gaat er voor SZW? Shared service leverancier: grenzen aan de synergiewinst Dilemma: succes vraagt tijd: operatie sharing geslaagd, klant overleden? Presentatie SZW op Symposium HEC 10 februari 2011

Ervaringen Sharen in relatie tot pecunia De initiële business cases (BC) zijn gehaald voor FH en ICT (25% p-reductie) maar niet voor p-direct . Lastig BC vast te houden Gezamenlijke sharingsvoordelen worden gehaald op generieke onderdelen en standaardprodukten (werkplekken, vervoer, catering, applicatiehosting, infra, inkoop enz.) Op onderdelen kwaliteitsverbetering gerealiseerd gevraagd (ICT) maar ook ongevraagd (p-direct) Let op: Aandacht voor achterblijvende taken en diensten die anders geregeld moeten worden, maakt deel winst ongedaan. Effect van rijksbrede verplichtingen zoals DWR (prijsverhogend) Additionele besparingen kunnen behaald worden op volumereducties en verdergaande standaardisatie; dit vraagt om meer kostenbewustzijn. Een ontevreden klant gaat zelf weer inkopen Presentatie SZW op Symposium HEC 10 februari 2011

Prijsontwikkeling SSO-ICT Presentatie SZW op Symposium HEC 10 februari 2011