Les 2: Interactie in je space door middel van klikbare objecten en actionscript. Wat is actionscript en programmeren?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

Test computertermen: Deze test gaat over de vorige les. Je krijgt steeds een vraag te zien waarop je het juist antwoord moet aanklikken. Is je antwoord.
Problemen in de melkweg
WORKSHOP. EEN CPU MAKEN VAN UW COMPUTER. Dinsdag 05 / 04 / Door; Tom Roef, bestuurslid. Sodipa Computerclub.
Eerste kennismaking met programmeren in RoboMind
Inloggen in WinPOS In deze presentatie wordt kort gedemonstreerd hoe je moet inloggen in WinPOS. Door op de linker muisknop te klikken, ‘blader’ je door.
Databases via internet
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Practica Computerlinguistiek Tekst en uitleg:
Base: bewerkingen 2 soorten - Oplopend- Aflopend.
HTML Les 1: Introductie HTML
Instructie Programmeren Debuggen 5JJ70. Debuggen: Wat is het probleem Je programma compileert, maar werkt niet zoals verwacht, wat nu? Vraag je af: wat.
Klik op de berichtenbalk op Bewerken inschakelen,
Numerieke Natuurkunde
Laatste toets Vrijdag 8 november van 8.30 – uur Locatie: EDUC-BETA Stof: Alles! Slides Boek Werkcollegeopgaven Practicumopgaven.
Beweging en gezonde voeding voor kinderen
Klik ergens op het witte deel van deze pagina om verder te gaan
VERGEET NIET DAT HET VANDAAG HALLOWEEN IS!
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
PHP & MYSQL LES 01 PHP BASICS. PHP & MYSQL 01 PHP BASICS 02 PHP & FORMULIEREN 03 PHP & DATABASES 04 CMS: BEST PRACTICE.
Visual Basic.NET voor studenten De VB- ontwikkelomgeving Hoofdstuk 2.
Programmeren met If This Then That (IFTTT)
Montage en Nabewerking
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
BEGINNERs EV3 PROGRAMMeer Les 3
Welkom bij Immersive space, de flashles Tijdens deze lessen, leren wij je werken met het programma adobe flash.
Besproken actionscript Doel: Interactie in je space door middel van klikbare objecten en actionscript.
 De Loader Class wordt gebruikt om afbeeldingen (jpg, png, gifs) of swf’s tijdens het afspelen van het programma te laden. Ze staan dus niet in de Library.
Mijn Ogen.
Instructie weblog. Start van je eigen weblog 1) Ga naar weblog.aocfriesland.nl 2) Je krijgt het volgende scherm te zien. 3) Ga naar inloggen, zowel links.
Basisfuncties Operating System.
Online filmpjes maken. (
MINECRAFT PLAATJES TUTORIAL #1 ZWAMBIE ZWAMBIE ZWAMBIO!
15 feiten die u nog niet wist of waarover u nog niet nagedacht heeft.
Online filmpjes maken. (
Stage: Basisschool de Klingerberg
Onze doelen en visie in beeld
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Interactieve animatie met Adobe Flash Week 6 // Drag & Drop.
Instructie Programmeren Task 7
Prototyping Week 7 // Tweenlite & API. TweenMax Snel mooie en effectieve animatie.
Programmeren.
PCNHCB PRESENTS : PC & Netwerk Help center Brabant HCB Besturingssysteem.
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ
Docentinstructie: Het is aan te bevelen de eerste dia’s klassikaal te tonen en met uitleg te bespreken. Als na zes dia’s een korte demo van Celsius/Fahrenheit.
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ Hoofdstuk 8: Gebruikersinterface © 2014, Gertjan Laan, versie 2.
Let’s go! ›Beginnerspresentatie ›Starten met prospero ›Verschil CMS en web navigator ›Nieuwe content > nieuwe folder aanmaken ›Bestanden uploaden ›Linkobject.
Plan voor uitvoering. Gebruik je boek Begin bij 8.4 de innovatiecyclus Stap 1 is eigenlijk het onderzoek wat je al gedaan hebt Je begint je ontwerp met.
Agenda  Lesuur minuten  Wat kun je met programmeren?  Wat is code en hoe werkt het?  Code schrijven: de basis  Lesuur minuten  Zelf.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Codetuts Academy Les 6 Module 2a Php Fundamentals 1.
Les 3 - Operators Workshop Php Basic. ICT Academy Php Basic Content Operators Wiskundig Toewijzing Vergelijking.
Codetuts Academy Les 2 Module 2a Php Fundamentals 1.
Woordjes leren.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
Les 1. Wat voor les krijgen we nu? Tijdens de lessen over hoofdstuk 9, 10 en 11 krijg je op een andere manier les. Het doel is om je zelfstandigheid te.
Programmeren. Wat is programmeren? Het schrijven van opdrachten voor de processor De processor “spreekt” machinetaal:
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
How to use a Imac.
Programmeren.
Kan je zien of iemand holebi is?
Kennismaking met programmeren
Hoe werkt bibliografische software?
Gevorderde EV3 PROGRAMMEER LES
Wij zijn FLEX Finn Megan Anouk Nina
Javascript.
Leren programmeren met Scratch
Python – For loop + strings
Transcript van de presentatie:

Les 2: Interactie in je space door middel van klikbare objecten en actionscript. Wat is actionscript en programmeren?

Vandaag gaan we het hebben over actionscript en programmeren.

Waarom leren programmeren? Totale controle over gedrag van een ontwerp

Wat is een programma? Een programma is een verzameling commando’s die van boven naar beneden uitgevoerd kunnen worden. De commando’s zijn geschreven in een computertaal (bijvoorbeeld Actionscript, Javascript, Java, C/C++, Processing). Als alle commando’s zijn uitgevoerd, stopt het programma.

Voorbeelden van een programma Een paar korte programma’s waarin je de volgorde ziet (hallo wereld)

Programma’s draaien Sommige programma’s worden uitgevoerd door een ander programma. Actionscript door Flash Player Javascript door een Webbrowser Processing door de Java Virtual Machine Maar niet alle programma’s. C/C++ programma’s draaien direct op de computer (maar worden nog wel door het besturingssysteem (ook een programma) in de gaten gehouden)

Compileren De meeste programmacode kan niet direct gedraaid worden. Eerst wordt de code vertaald in een vorm die voor computers efficiënter is, maar voor mensen onleesbaar. De vertaalde code wordt gedraaid door een ander programma.

Compileren in Flash Je schrijft het programma in een fla-bestand Dit wordt vertaald naar een swf-bestand (tijdens het exporteren). De volgorde van commando’s wordt niet veranderd. De Flash player voert het swf-bestand uit.

Twee voorbeelden van programma’s die blijven draaien (loop.fla)

Programma’s die blijven draaien De meeste programma’s moeten blijven draaien totdat ze afgesloten worden Verschillende talen lossen dit op verschillende manieren op. Flash gebruikt frames Processing gebruikt een speciaal commando Het principe blijft hetzelfde: regels worden van boven naar beneden uitgevoerd. Dit gaat net zolang door totdat de gebruiker het programma sluit

Informatie opslaan Informatie die later nodig is in een programma kan opgeslagen worden Deze informatie sla je op in variabelen Een variabele kun je zien als een doos met een label. De informatie is de inhoud van de doos

Voorbeelden van variabelen Drie voorbeelden van programma’s met variabelen

Variabelen voor gebruikersinformatie Als het programma moet reageren op invoer van de gebruiker, dan heb je variabelen nodig om deze invoer in op te slaan. Twee voorbeelden

Programmeerfouten Voorbeeld van een foutmelding: variabele is weggehaald Je krijgt een foutmelding. Dit is een “service” van de compiler. Voordat hij de fla vertaalt naar een swf, controleert hij de fla eerst op fouten. Handig want dan wordt de gebruiker niet met deze fouten geconfronteerd. Het oplossen van deze fouten wordt debuggen genoemd.

Volgorde toch niet belangrijk? De variabele is nu onder de rest van de code geplaatst. Dit keer krijg je geen foutmelding, maar ook niet de waarde die je verwacht (je krijgt namelijk undefined). Nu lijkt het alsof de Flash player het toch niet zou nauw neemt met de volgorde. Ook dit is een “service” van de compiler. De compiler controleert of er ergens in het programma de variabele kan vinden die worden gebruikt. Als dat zo is, dan wordt die variabele voor de rest van de code geplaatst.

Interactie In flash kunnen we op twee manieren interactie toekennen aan een object. Met een Button of met een Movieclip.

Een button heeft alle functionaliteit in zich: Een handje als je met de cursor over de knop gaat. En ingebouwd een mogelijkheid om de knop te veranderen bij een MouseOver of Down.

Een MovieClip heeft dat niet standaard. Dat kun je wel toevoegen aan je Clip door middel van Actionscript. Waarom dan een MovieClip? Omdat het soms handiger is.. Hoe kom je daar achter? Proberen.. Op staat een voorbeeld van een MovieClip die werkt als een button.

Het is erg belangrijk dat je alles binnen je Immersive space goed benoemd. Zowel de objecten in je Library, je lagen en natuurlijk niet vergeten je instancenames goede en duidelijke namen geven. Zorg dat je consequent bent met je naamvoering. Anders werkt je actionscript niet.

In actionscript kun je werken met zowel framenumbers als framelabels. Het werken met framelabels is vooral handig omdat het logischer is. Het frame met label “badkamer” is logischer dan frame nr. 45..

Met F9 kun je altijd bij je actions, of je sleept het actions venster naar het balkje waar ook je tijdlijn te vinden is.

Hoe kun je dan nu je button of MovieClip laten werken? Je hebt daar wat actionscript code voor nodig: McNaam.addEventListener(MouseEvent.CLICK, FunctionNaam); function FunctionNaam(evt:MouseEvent) { gotoAndStop("ruimte1"); }

Opdracht: Maak een button of een movieclip-button, en als je hier op klikt gaat je auto pas rijden (op het volgende frame). Op de achtergrond zie je de zon bewegen over het scherm, dit mogen ook wolken zijn. (de animatie van het auto-rijden heeft geen invloed op de zon)

Opdracht: We gaan ook een begin maken van je immersive-space tijdlijn, met daarop buttons of movieclips die van de ene naar de andere ruimte navigeren. Dit mogen vierkantjes of iets dergelijks zijn, die we later gaan vervangen voor de uiteindelijke assets. Volgende week heb je dit af.