leerlijn vaardigheden (3xO)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie over het Voortgezet Onderwijs
Advertisements

Differentiatie in de klas
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
organisatie/differentiatie Michael college 17 september 2013 Klas 8
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Presentatie schoolsysteem
Sanne Tromp Ton van der Valk
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
Etty Hillesum Lyceum, Deventer Locatie: Het Vlier
Van idee tot digitaal materiaal
Presentatie van de 4 profielen in het regulier onderwijs
Sint-Joriscollege Informatie bovenbouw.
VWO-bèta op de Amersfoortse Berg
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Het (nieuwe) betavak NLT
Voorlichting VWO 3 26 september 2011 Joanne Duijvestijn Teamleider VWO 3,4,5 en 6.
Voorlichting VWO 3 20 september 2010 Joanne Duijvestijn Teamleider VWO 3,4,5 en 6.
Voorlichting VWO 4 30 januari 2012 Joanne Duijvestijn Teamleider VWO 3,4,5 en 6.
Januari 2011 V oorlichting VWO 4 Vernieuwde Tweede Fase Joanne Duijvestijn.
Voorlichting HAVO 3 Maike Lotgerink Teamleider HV2 en HAVO 3
INFORMATIEAVOND HAVO 3 ATHENEUM 3. AlgemeenAndré Hofman Vernieuwde 2e fase Alexander Bloem ProfielkeuzetrajectTrijntje Hofstra Pauze Mentoren Programma.
Resultaten BPV-evaluatie
Landelijk Ontwikkelpunt NLT Docent Greijdanus Zwolle (bi, anw)
VERWONDERING. VERWONDERING start met waarnemen Wat klopt er niet aan dit plaatje?
Het bacheloreindproject (BEP) 1BT04 / 1GT04
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Evaluatie pilots (inrichtingsfase)
Voorlichting VWO 4 3 februari 2015
Profielkeuze voorlichting Presentatie : M. Speetjens (Coördinator in-uitstroom/decaan)
Inpassing ANW inhoud in andere vakken
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
Havo Vecon Business School:
PSO. Praktisch school onderzoek.
Rekenen op SMC Landelijk kader:  2014 eerste rekenexamens  2013 pilot  Voor havo 3F (voorbeeltoets)voorbeeltoets  Veel lezen, structuren, goed aanpak.
WELKOM! Informatieavond Havo 3 en Mavo 4 Revius Lyceum Doorn 12 januari 2016.
Lesgeven aan hoogbegaafden Beta-didactiek binnen onze ace-klassen.
onderzoek en ontwerpen in de bovenbouw
Wat willen we in de bovenbouw? Klas 3 – Junior Company – 2 weken stage met economisch gerelateerde opdrachten. – Bedrijfsbezoeken – Ondernemer in de klas.
Informatieavond leerlingen en ouders mavo scholen Dunamare Overstap 4 mavo naar 4 havo per
First ID project Samen werken aan een veilige omgeving Kartrekkers Opleiding.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Basisvorming Tweede Fase. Achtergronden Het onderwijsaanbod van de Mammoetwet was niet meer van deze tijd Maakte gering gebruik van nieuwe technologie.
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Natuur Leven en Technologie cursus voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
Tutorschap Taal Joke van Balen. Agenda Kennismaking Algemeen tutorschap Pilot Leeuwarden Opdracht Presentatie groepsresultaat Afsluiting.
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond mavo vmbo Dinsdag 8 maart 2016 Klas 2 mavo & vmbo.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Ontwerpend aan de slag met techniek Martijn Weesing – iPabo Inka de Pijper - NEMO Ecent Conferentie De leerling als ontwerper 20 mei 2015.
Startbijeenkomst 17 mei  Vaardigheden (vak-, onderzoeks-, samenwerkings-, plannen)  Verdieping in vak  Combinatiecijfer: maatschappijleer 1/2.
Vakkenpakket Vakkenpakket. Decaan Buket Algurdag Docent Economie & Rekenen Contact:
Voorlichtingsavond 2e fase en profielkeuze
welkom Grenzen verleggen met NLT
Bijeenkomst personeel 23 april 2013
Bronnen en onderzoeksvragen
Welkom Gym 5 en ouders! Programma vanavond Profielwerkstuk (PWS)
als basis voor een vernieuwde didactiek op de Copernicus
Opstart leernetwerk vaardigheidsontwikkeling
Ouders en school samen Maart 2016
informatieavond Instroom 4 vmbo – 4 HAVO
Profielkeuze 3 havo – 3 vwo
Het maken van een PWS.
Profielkeuze avond ( uur)
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
We gaan vernieuwen! KWT en VO verdwijnen
Transcript van de presentatie:

leerlijn vaardigheden (3xO) Voorbeeld van een invulling voor ANW-uren Ivet Holkenborg, docent gs Marianum, Groenlo Frans Carelsen, docent sk Marianum, Groenlo, SLO, Enchede, ex-Universiteit Twente, Enschede

Aanleiding, oorzaak, hoe neergezet? Aanleiding: ontevreden met kwaliteit van pws zowel organisatorisch maar zeker ook qua inhoud. Oorzaak: er wordt te gefragmenteerd onderwijs in gegeven (onherkenbaar voor lln.) Kenmerken Marianum 3xO (onderzoeken, ontwerpen en ondernemen: Verplicht voor iedereen! Nu: Klas 1 t/m 5h/6v Onderbouw: samen gevoegd mens/natuur/ maatschappij Vanaf 2006/7 start bij NT&G (klas 4) aanleiding: verdwijnen ANW voor havo/ iedere monovak leverde ook aantal minuten in! Dit jaar opstart: 4 t/m 5h/6v voor EM&CM Op rooster 1 lesuur/week havo totaal: 6 (3 + 3); vwo totaal 8 (3 + 5)

Hoe opgebouwd op Marianum 1 Vaardigheden in kleine stukjes: Waarnemen Variabelen Hypothese/onderzoeksvraag opstellen Werkplan opzetten Meten: nauwkeurig/valide Conclusie en communiceren

Hoe NT&G deel syllabus opgebouwd op Marianum 2 Woordenboek Leren onderzoeken: theorie over de aparte onderdelen Daarna met bio,nat en sk opdrachten per onderdeel over: Maken werkplan Variabelen Onderzoeksvraag en hypothese opstellen Nauwkeurigheid en validiteit (ook wi-opdracht hierin) Tenslotte meer algemeen: Technisch ontwerpen Informatievaardigheden Omgaan met meetgegevens

Dit schooljaar ontwikkelen 3xO bij E&CM op Marianum 3 Uit de discussie kwam dat uitgaande van het bestaande materiaal (NT&G) er een tweetal deelvaardigheden moeten worden herschreven richting EM/CM te weten: Werkplan maken Onderzoeksvraag/ hypothese Daarnaast worden er een tweetal deelvaardigheden specifiek voor EM&CM geschreven te weten: Bronnen (zoeken, betrouwbaarheid, formuleren) Schrijven/ vormgeven Groepjes gevormd van EM&CM collega’s met 1 NT&G’er (iedereen krijgt omstreeks 30 uur) TOT ZO VER ZIJN WE NU!

Mogelijkheden gebruiken!? ANW wordt vanaf 2015/16 ook voor VWO opgeheven Waar blijven uren: scholen mogen zelf uren (120 slu) en inhoud bestemmen Kan je afvragen: Waar zijn uren van ANW havo in 2007 gebleven? Willen ook vakken zelf een duit in het zakje doen, immers…?

Workshopdeel Maak een plannetje voor een traject ter vervanging van ANW in je eigen school Idee voor een plan/opzet: Ga met zoveel mogelijk welwillende collega’s praten? Maak lijstje Vorm 2 kleine groepen met enthousiaste collega’s: voorstel NT&G en E&CM van zoveel mogelijk verschillende vakken Bedenk zelf randvoorwaarden (aantal uren, welke klassen beginnen bijv. 1 en 4) . Ga met een goed plan met directie/ teamleiders praten aanleiding: kwaliteit PWS of…? 2 trekkers en laat iedereen faliciteren met uren! Trekker maakt tijdschema, plant pilot(s), groeps en plenaire bijeenkomsten (om mee te denken, eigenaar maken) Valkuilen bij opstart: Probeer geen beren te schieten die (nog) niet goed zichtbaar zijn Laat niet organisatie de boventoon voeren boven onderwijs (weer klein vakje, etc.!!)

Voordelen deze aanpak Je ontwikkelt je eigen onderwijs dus eigen verantwoordelijkheid! Laat je collega’s doen waar ze goed in zijn (schrijvers/ontwerpers/organisatoren) Leerlingen kan je nu aanspreken op (deel)vaardigheden van pws Ook organisatie pws komt aan bod: bijv beoordelen pws door team van 4 docenten van verschillende vakken onder 1 thema Zeer groot voordeel: je gaat vakoverschrijdend pratenmet elkaar over je(eigen) onderwijs en je leert dus veel van elkaar GROTE VALKUIL: NIET IEDER JAAR EVALUEREN EN NIET EEN NIEUWE VERSIE VAN DE SYLLABUS SCHRIJVEN (gaat wel goed) Zie ook www.wetenschapsorientatie.slo en zie collega’s te overtuigen