CGG Suïcidepreventiewerking Nike Baeten & Jente Vandeburie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Advertisements

Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Samenwerken aan “rechtstreeks toegankelijke hulp”.
MOBIELE PORNO? NEE, IK DOE NIET MEE
Verantwoordelijke Leni.
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Signs of Safety veiligheid van het kind centraal
Herstellen & Versterken van Gezond Functioneren
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Behandeling van suïcidaal gedrag bij jongeren
4 c-id symposium Utrecht 12 april 2013
Functional Family Parole Services
Programma Hoe doe ik een goede suiciderisico- inschatting (bij bordelinepatient) Kan ik zelfmoord voorkomen? Hoe kan ik als huisarts scherper signaleren,
SUICIDEPROTOCOL.
Zelf aan de slag met patiëntenparticipatie
Een haperend geheugen.
ICT bijeenkomst 25 januari 2007
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
Best practice Doel: voorlichting team
Suïcidegevaar en onvrijwillige opname
Kansarmoede Lien Anseele 1BaOC.
Aan de slag met de BETERapp
TRANSVISIE ZORG Gert Bekendam
AIT studiedag 24 november
Een bestuurslid of vrijwilliger binnen uw vereniging heeft meegedaan aan de training “in veilige handen”. De training is een landelijk project op initiatief.
Wouldn’t it be great if every single child could be succeed in school? (citaat aankondiging Dr. Heather Peshak George) Saskia Ceulemans, Hanneke de Jong,
Symposium ‘Hulpvaardig en Geloofwaardig’ Workshop ‘Religieuze Interventies’ Indeling:  casusbespreking  reflectie op casusbespreking  theoriebespreking.
Marjan Hurkmans Anneke de Jong. Wat is de Wandeling Mantelzorger: verwerking intensieve periode, vergroten draagkracht, inzet ervaringsdeskundigheid.
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
Samenwerken rond mantelzorg Alleen ga je sneller, samen kom je verder
Les 2:Vriendschap, relatie en seksualiteit
PESTEN JULIANASCHOOL.
Kom in actie tegen eenzaamheid!
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
Presentatie startbijeenkomst
ZOEK DE TRAP!. Imke wandelt veel met haar vader en moeder. Onderweg moeten ze op de paaltjes letten. Imke vergeet vaak naar de pijltjes te kijken. Samen.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
Toepassing van de richtlijn in de GGz WSPD congres 2014 ‘Suïcidepreventie van morgen’ WTC Leeuwarden, 10 september 2014 Toon Rutgers, psychiater.
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Suïcidepreventie Een workshop over het herkennen en bespreekbaar maken van suïcidale gedachtes en de wanhoop die daaraan ten grondslag ligt. Marije Blauen.
Ethiek ,zorg en technologie
EEN VRIJWILLIG ENGAGEMENT
Sessie Vlaggensysteem
Centrum Inclusieve Kinderopvang Zorgregio Aalst
Start Aandacht voor levensvragen en liefdevolle zorg in uw organisatie
Centrum Inclusieve Kinderopvang Zorgregio Aalst
Zorgzame gemeente (5) Matteüs
Kansarmoede in de kleuterschool
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Suïcidepreventie Amsterdam
Methodieken Les 4 “methodiek voor wijkgericht werken en crisisinterventies” Thema 10.3 en 10.4.
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 11
Onze school is een KiVa-school!.
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Inspelen op innovaties
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Transcript van de presentatie:

CGG Suïcidepreventiewerking Nike Baeten & Jente Vandeburie Omgaan met dreigende suïcide *** ‘Gegijzeld door crisis?’ De kunst van het interveniëren 12/03/2015 CGG Suïcidepreventiewerking Nike Baeten & Jente Vandeburie

(dreiging van) suïcidaal gedrag Crisis? (dreiging van) suïcidaal gedrag beschermen - bewaken

Casus Jongen 17j in begeleiding: schrijnende thuissituatie: vader gewelddadig, moeder onderdanig, krijgt slaag (rake klappen) Schoolse: zat op internaat maar geschorst wegens seksueel grensoverschrijdend gedrag Schoolse: sprake van agressie naar medeleerlingen (kopstoten), manipulatie Schoolse: dealt, plastest was positief (cannabis) ouders niet op de hoogte van plastest is daardoor een week geschorst van school Contact met directeur: loopt goed, Toon is recent opener geworden, vertelt meer Opgebeld door moeder: jongen gevonden door moeder, ophanging dmv plakband, gevonden op bed, was blauw

Gesprek met cliënt: Doel van gesprek. Welke vragen. Aandachtspunten Gesprek met cliënt: Doel van gesprek? Welke vragen? Aandachtspunten? (2 groepen) Handelen: Welke stappen ga je zetten? Gebruik methodieken? Aandachtspunten? (2 groepen) Eigen beleving: Wat doet dit met mij + van waar komt dit? Valkuilen en oplossingen? (1 groep)

Bespreekbaar maken Basishouding! Risico-inschatting Huidige suïcidaliteit Verleden suïcidaliteit Mate van hopeloosheid Risico- en beschermende factoren

Handelen minder acuut meer acuut minder directief meer directief ZORGEN BESCHERMEN BEWAKEN Cl heeft regie nog in handen Cl kan nadenken over alternatieven, ‘pijn’ verdragen, oplossingen uitproberen Interventies : exploreren, samen kijken, ‘erbij blijven’ Regie wordt gedeeld Concreet plan maar kan uitstellen Interventies: veiligheid installeren, steunfiguren zoeken, crisisplan opstellen Regie wordt overgenomen Concreet plan en kan niet uitstellen of ‘de man op het dak’ Interventies: geen therapeutische ruimte, handelen, veiligheid installeren ANDEREN BETREKKEN + OVERLEG!!! *

Crisisplan: 6 stappen Herkennen van eigen signalen Copingstrategieën die je alleen kan hanteren Copingstrategieën om samen met iemand te doen, zonder te moeten zeggen dat je je slecht voelt Copingstrategieën om samen met iemand te doen en te praten over het feit dat je je slecht voelt Contacteren van hulpverlening Veiligheid garanderen

Eigen beleving (recente) ervaringen eigen draagkracht … werkcontext

Bedankt! Nike Baeten Nike.baeten@cgglargo.be Jente Vandeburie Jente.vandeburie@cgglargo.be