Dienstverlening & producten Vernieuwing examenprogramma’s vmbo

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jacqueline Kerkhoffs april ’17 Jacqueline Kerkhoffs
Advertisements

Globaal geformuleerde examenprogramma’s vmbo Jacqueline Kerkhoffs Programmamanager beroepsonderwijs (vmbo en mbo) Henny Jacobs Senior.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Nieuw profiel Groen Wat betekent dat voor onze schoolexamens?
Regiobijeenkomsten jan-feb 2014
Sector Economie, januari 2014
Economie, juni 2013.
Jacqueline Kerkhoffs, projectleider
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Voorlichting keuzes klas 2
De eerste stap om te komen tot een inrichting van de sector Techniek.
Regiobijeenkomsten Gert van Burken, januari 2014
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Platform Zorg & Welzijn 7 juni 2012.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Jacqueline Kerkhoffs Regiobijeenkomsten januari 2014 Jacqueline Kerkhoffs
WELKOM Jacqueline Kerkhoffs Rob Abbenhuis
De toekomst van het vmbo
Algemene informatie examenprogramma Groen Wageningen, 28 mei 2014
Nieuw profiel Groen Vernieuwing vmbo beroepsgericht
Dienstverlening & producten Vernieuwing examenprogramma’s vmbo
Jaarcongres vmbo, 20 januari 2015 Ede (2)
Jaarcongres vmbo, 20 januari 2015 Ede (1)
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Cultuurprofilering vmbo Vernieuwing beroepsgerichte programma's
Stichting Platforms VMBO
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Sector Techniek profiel PIE Regiobijeenkomsten januari 2015
Regionale bijeenkomsten
Instroom klas 3 vmbo.
Voorlichtingsavond 2 Mavo
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Veldraadpleging Scenario's LOB Vernieuwing examenprogramma’s vmbo Viola van Lanschot Hubrecht.
Jacqueline Kerkhoffs juni 2015.
Quiz: Vraag 1 Hoeveel profielen zijn er voor het vmbo? b. 7 profielen
. Ouderavond 2e klas schooljaar
BEROEPSGERICHT PROGRAMMA VOOR BASIS EN KADER
Voorlichting keuzes klas 2 Thilly Janssen, decaan onderbouw Dennis Snoeks, decaan bovenbouw.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Vernieuwing beroepsgerichte examenprogramma’s vmbo Meer ruimte voor kunst en cultuur? Hilversum:
Ruud van Leeuwen Stichting Platforms VMBO Basisschool MBO VMBO Onderbouw Algemene vakken Beroeps- gericht Vernieuwing: waar in het vmbo?
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo. Waarom vernieuwing? Adviezen uit het veld (Vmbo herkend) Ruim 10 jaar vmbo: context is veranderd Vervolgonderwijs.
Vernieuwing VMBO Kans of strop?. Inhoud Aanloop Verschillen en veranderingen De vakken LOB Examen en Diploma Kansen Brainstorm Evaluatie.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
Jacqueline Kerkhoffs Juni We liggen op koers Wetgevingstraject: –Concept wet –Internetconsultatie –Advies onderwijsraad –Bijstelling wetstekst –Ministerraad.
Alle leerlingen zijn D&P leerlingen Via keuzevakken leggen ze hun eigen accent V A L K U I L “Alles blijft zoals het is…”
Rob Abbenhuis Mei We liggen op koers Wetgevingstraject: –Concept wet –Internetconsultatie –Advies onderwijsraad –Bijstelling wetstekst –Ministerraad.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Handreiking bij het aanbieden van keuzevakken Landelijke docenten dag BWI 1 juni 2016 Jan van Hilten.
Scholengemeenschap Lelystad
3e netwerkdag Platform D&P Structuur D&P op CCS
Media, Vormgeving en ICT Dienstverlening en Producten Zorg en Welzijn
Vernieuwend Middelbaar Beroepsonderwijs
Beleidsrijk invoeren D&P Arte College Almere
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Wat moet (school)? Keuze maken voor aanbod van profielen
Netwerkbijeenkomst ronde 3
Kwadrant Profielvak Landelijke lijn Stedelijke lijn.
VBG bijeenkomst regio Oost
Op weg naar je eigen talent
Kwadrant Profielvak Landelijke lijn Stedelijke lijn.
VAKKENPAKKET EN KEUZEVAKKEN D&P KLAS 2 7 DECEMBER 2017
DIENSTVERLENING & PRODUCTEN
December ’18 Jacqueline Kerkhoffs.
Volop keus, durf te kiezen
Welkom op het Saenredam College
Kwadrant Profielvak Landelijke lijn Stedelijke lijn.
Media, Vormgeving en ICT Dienstverlening en Producten Zorg en Welzijn
Media, Vormgeving en ICT Dienstverlening en Producten Zorg en Welzijn
Op de Praktische ouderavond PROFIELKEUZE
Op weg naar je eigen talent
Economie en ondernemen
Transcript van de presentatie:

Dienstverlening & producten Vernieuwing examenprogramma’s vmbo Regiobijeenkomsten januari 2015 Viola van Lanschot Hubrecht

Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo

Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo Informerend karakter Structuur Het beroepsgerichte profielvak Profielverplichte algemene vakken Beroepsgerichte keuzevakken Implementatie Syllabus Handreiking Nieuwsbrief

‘Intersectorale’ achterban Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo ‘Intersectorale’ achterban Intersectoraal programma (drie uitstroomrichtingen: TD, TC, DC ) ICT-route Sport Dienstverlening & Veiligheid Technologie in de Gemengde Leerweg Groene sector

Structuur Kern-, Profiel-, Keuzeprogramma Handreiking SLO KEUZE 4 Keuzevakken Schoolexamen 50% PROFIELvak 4 Modulen Centraal examen Syllabus CvE algemene K + V Professionele K + V LOB KERN

Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo Dienstverlening 1. Organiseren van een activiteit een opdracht aannemen, organiseren, voorbereiden, en realiseren facilitaire werkzaamheden uitvoeren wet- en regelgeving op het terrein van veiligheid en milieu 2. Presenteren, promoten en verkopen verschillende manieren van communicatie en communicatiemiddelen (her)kennen, benoemen en professioneel toepassen promotieactiviteiten beoordelen, verbeteren en uitvoeren informatie verstrekken en instructie geven 3. Een product maken en verbeteren (delen van) een product of halffabricaat maken (werktekeningen lezen en verbindingen maken met gangbare materialen) (een deel van) een product ontwerpen of verbeteren met behulp van een eenvoudig technisch tekenprogramma in zowel 2D als 3D 4. Multimediaal product maken een digitaal ontwerp maken een instructie-of voorlichtingsfilm maken een website ontwerpen en samenstellen een applicatie ontwerpen, maken of samenstellen Producten gl gl

Profielverplichte algemene vakken voor D&P Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo Profielverplichte algemene vakken voor D&P Volgens wetsvoorstel: voor D&P 2 van de volgende 4 vakken: wiskunde nask 1 biologie economie

Beroepsgerichte keuzevakken bij D&P Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo Beroepsgerichte keuzevakken bij D&P Game maker Robotica Natuurtalent Gezonde leefstijl Podium Geüniformeerde dienstverlening en veiligheid Ook alle andere keuzevakken kunnen aangeboden worden Groen scholen  groene keuzevakken SDV scholen  SDV gerelateerde keuzevakken Cultuurprofielscholen  kunstgerelateerde keuzevakken

Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo Landelijk gebied (grootschalig) Producent Groene productie Nadruk op groene productie in landelijk gebied 2. Tussen productie en verkoop Nadruk op transport, verwerking, opslag en beheer van groene (tussen)producten Consument/afnemer 3. Vergroening stedelijke omgeving Nadruk op ontwerpen, inrichten, realiseren, onderhouden en informeren over de stedelijke omgeving 4. Groene vormgeving en verkoop Nadruk op verkoop en vormgeving van producten in een groene winkel Stedelijk gebied (kleinschalig)

Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo Landelijk gebied (grootschalig) Producent 1. Groene productie eigentijds ondernemen in de groene sector plantaardige producten voortbrengen dierlijke producten voortbrengen 2. Tussen productie en verkoop Voedingsmiddelen uit de groene sector adequaat vervoeren, hanteren, verwerken, bereiden en bewaren Producten uit de groene sector sorteren, verpakken en transportklaar maken voorraadbeheersysteem gebruiken, bestelopdrachten in ontvangst nemen, verwerken en klaarzetten van orders in een groene context en mutaties in het systeem doorvoeren Consument/afnemer 3. Vergroening stedelijke omgeving in een stedelijke omgeving: een ontwerp maken voor een kleinschalige, groene, ruimtelijke invulling (flora en fauna) groene, ruimtelijke invulling realiseren en inrichten een kleinschalig, groene, ruimtelijke invulling beheren en de planten en dieren verzorgen derden informeren over het belang van planten en dieren en over de herkomst van natuurlijke (of groene) producten 4. Groene vormgeving en verkoop in groene sector: bestellen en in ontvangst nemen van producten controleren en verwerken van goederen en producten ontwerpen, promoten, inrichten en presenteren aan de hand van een winkelconcept presenteren van producten verkopen van producten Stedelijk gebied (kleinschalig) gl gl

Profielverplichte algemene vakken voor Groen Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo Profielverplichte algemene vakken voor Groen Volgens wetsvoorstel: Wiskunde En keuze uit: biologie nask 1

Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo Keuzedelen Het groene machinepark Tuinontwerp & -aanleg Werk in tuin & landschap Bloemwerk Groene vormgeving & styling Groene groei Groei en oogst Houden van dieren Gezonde dieren Water Smakelijk eten Groene zorg Natuurlijk groen

Vertaling naar onderwijsprogramma's De school bepaalt het aanbod en maakt onderwijs 4 Keuzevakken Schoolexamen ca. 400 uur Jan: voorbeelden breed en smal 1 Profielvak bestaande uit vier modulen Centraal examen

Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo Onderwijsprogramma Het examenprogramma is nog geen onderwijsprogramma Scholen maken over het onderwijs regionale afspraken -> Afspraken tussen vmbo-mbo-scholen en het regionale bedrijfsleven Onderwijs krijgt kleur door de regionale context Betere aansluiting van vmbo-mbo en bedrijfsleven Samen vorm geven aan beroepsonderwijs

ec zw te gr Uitgangspunten Kern-, Profiel-, Keuzeprogramma april ’17 Kernprogramma = hart van de sector Van sectoren naar beroepsgerichte profielvakken ec zw te D&P gr en beroepsgerichte keuzevakken verdiepend of verbredend

Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo Kaders Nieuwe voorstel WVO  tweede kamer Licenties: een school mag een profiel aanbieden als ze in schooljaar 2014-2015 de licentie heeft voor een onderliggende verwante afdeling  zie verwantschapstabel in de 'Routekaart naar profielen' Scholen die nu (in schooljaar 2014-2015) een intersectoraal programma aanbieden mogen het nieuwe profiel D&P aanbieden of terugvallen op een onderliggende afdeling waarvoor zij licentie hebben. Scholen die in toekomst wel D&P willen aanbieden en niet over de onderliggende licentie beschikken moeten hierover in overleg met regionale partners of aanvraag via artikel 68 WVO indienen Aanbod beroepsgerichte keuzevakken: licentievrij. Het aantal profielmodulen dat als keuzevak mag worden aangeboden is beperkt tot drie per beroepsgericht profielvak

Syllabus D&P  conceptsyllabus versie 1 Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo Syllabus D&P  conceptsyllabus versie 1 Per conceptexamenprogramma wordt een conceptsyllabus gemaakt door syllabuscommissie (geïnstalleerd door CvTE) Opdracht: uitwerking (detaillering, specificering) van het conceptexamenprogramma t.b.v centrale examinering (beroepsgerichte keuzevak met vier modulen) Doelgroep: docenten en toetsontwikkelaars, tevens een belangrijke bron voor uitgevers Doel: (1) leerlingen goed voor te kunnen bereiden op het centrale examens; (2) centrale examens te kunnen maken; (3) methodes te kunnen maken  zie veldraadpleging over conceptsyllabus D&P (versie 1) https://www.hetcvte.nl/aanmeldformulier_veldraadpleging_16 Reageren is mogelijk tot en met 23 januari

Conceptsyllabus: van versie 1 naar versie 2 Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo Conceptsyllabus: van versie 1 naar versie 2 Veldraadpleging over conceptsyllabus en conceptexamenprogramma D&P (versie 1) https://www.hetcvte.nl/aanmeldformulier_veldraadpleging_16  Reageren is mogelijk tot 23 januari Opbrengsten verzamelen Samenvatting met reacties op syllabus Bespreken in syllabuscommissie Samenvatting met reacties op conceptexamenprogramma Eventuele wijzigingsvoorstellen voorleggen aan regiegroep  intersectorale vernieuwingscommissie en werkgroep Ad. 1) Aanpassen conceptsyllabus versie 1  versie 2 voor examenjaar 2016 (mei 2015 gereed) Ad. 2) Aanpassen conceptexamenprogramma  syllabus ex jaar 2017

Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo DP/Cohort 1 Conc-examenprogramma S-bus v1 veldraadpleging en conc-ex V2 DP/Cohort 2 conceptexamenprogramma v2 Syllabus v2 bijstellen v3 ->v4 Invoering Examenprogramma DEF Examen Cohort 1 Examen Cohort 2 Mei '16 Mei '17 Augustus 2014 Augustus 2015 Augustus 2016 Augustus 2017

Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo Handreikingen Handreikingen voor het deel dat onder het schoolexamen valt  beroepsgerichte keuzevakken Good practice voorbeelduitwerkingen leerroutes (verdiepend en verbredend) Loopbaanoriëntatie Doel: ter inspiratie en voorbeeldmatig  www.slo.nl

Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo Tijdlijn D&P Maart 2014: conceptexamenprogramma D&P naar staatsecretaris Augustus 2014: start pilot D&P cohort 1 (leerjaar 3) Augustus 2015: start pilot D&P cohort 2 (op dezelfde pilotscholen) Mei 2016: eerste examens D&P (cohort 1) Augustus 2016: start nieuwe examenprogramma’s alle scholen Mei 2018: uitstroom leerlingen volgens nieuw programma 1 2 3 4 5 6 Augustus 2014 Augustus 2015 Augustus 2016 Augustus 2017

Voorbereiding op nieuwe programma’s (1) Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo Voorbereiding op nieuwe programma’s (1) Wat wordt het onderwijsaanbod? Onder andere: Wat is de visie van de school? (onderwijs en LOB!) Welke leerroutes wil de school aanbieden? Wat is het arbeidsmarktperspectief in de regio? Welke opleidingsmogelijkheden biedt de regio (andere vmbo-scholen, roc’s)? Met welke regionale partners wordt samengewerkt?  Welke profiel- en keuzevakken biedt uw school aan en waarom?

Voorbereiding op nieuwe programma’s (2) Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo Voorbereiding op nieuwe programma’s (2) Hoe ziet de organisatie eruit? Denk aan: Welke volgorde houdt de school aan voor het onderwijsaanbod van profiel en keuzevakken?  LOB Welke keuzes kunnen leerlingen wanneer maken? Welke leermiddelen zetten we in? Wat betekent het nieuwe onderwijsaanbod voor de fysieke inrichting?

Voorbereiding op nieuwe programma's (3) Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo Voorbereiding op nieuwe programma's (3) Wat betekent dit voor de docenten? Denk aan: LOB: Welk begeleidingsmodel wordt gehanteerd? en Waar is extra scholing voor nodig?

Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo Pilot-cohorten Schooljaren 2013-2015  examen in 2015 Cohort 1 (a): pilot met profielvakken: Z&W; BWI; PIE; M&T; E&O; HBR In ontwikkeling profielvakken: MV&I; D&P; Groen; Maritiem Schooljaren 2014-2016  examen in 2016 Cohort 2 (a): pilot met profielvakken: Z&W; BWI; PIE; M&T; E&O; HBR Cohort 1 (b ) pilot nieuwe profielvakken: MV&I; D&P; Groen; Maritiem Schooljaren 2015-2017  examen in 2017 Cohort 3 (a) Doorstart van de profielvakken: Z&W; BWI; PIE; M&T; E&O; HBR Cohort 2 (b) pilot met nieuwe profielvakken: MV&I; D&P; Groen; Maritiem Schooljaren 2016-2018  examen in 2018 Start nieuwe examenprogramma's alle scholen

Belangrijke lessen uit pilots Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo Belangrijke lessen uit pilots Begin vanuit visie Centrale rol van LOB Belang van een goed PTA (voor de leerling!)

Communicatie over project Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo Communicatie over project Digitale nieuwsbrief FAQ's: www.vernieuwingvmbo.nl Viola van Lanschot Hubrecht V.vanlanschothubrecht@slo.nl