AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Advertisements

Te laat komen beter laat dan (n)ooit
Ambassadeurs Latent Talent Vrijwilligers van allochtone origine vertellen over hun eigen schoolloopbaan en werkervaring(en)
Ouderbetrokkenheid ‘good practices’.
Creatieve workshops om de Nederlandse taal te stimuleren bij jongeren
Samenwerking school - voorziening. Vaststellingen Beiden pedagogische opdracht Veel misverstanden en wrijvingen (naast positieve ervaringen) Onduidelijkheid.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Programma Welkom en doelen bijeenkomst Het gebouw, korte toelichting traject Waar staan we voor? Waar gaan we voor? Samenvatting met vragen en reacties.
Samen met ouders aan het werk!
Tussenrapportage KleurRijk Almelo Februari Hoofddoelen 1.Gedeelde visie op integratie 2.Netwerkvorming 3.Wetenschappelijke onderbouwing 4.Kennisoverdracht.
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
Een tienkamp voor gelijke onderwijskansen Seminariereeks ‘Onderwijs en Opvoeden in de 21 ste eeuw’ KU Leuven, 25 februari 2008.
Een initiatief van.
S AMENWERKING TUSSEN OUDERS EN SCHOOL Actiemogelijkheden voor ouders.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Kinderrechtenforum 29 april Kinderrechtenforum I.Context II.Van ervaringen van ouders naar een Charter voor alle Gentse scholen III.Project ‘Ouder,
Kinderrechtencoalitie Vlaanderen Open Fora 2008 Huiswerk als zichtbare indicator van kansarmoede op school.
De Wingerd: een brede school in ontwikkeling….  Ontwikkelingsarrangementen  Buurt  Kunst en cultuur.
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
Leerlingbegeleiding in de eerste graad
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Leerlingenbegeleiding
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
1 Zorgen en vragen van ouders Werkfiches LOP SO Fg Ouderbetrokkenheid Algemene Vergadering 3 juni 2008.
Paleizenstraat 90 > 1030 Brussel T > F > Leerlingenparticipatie in het LOP/SO Gent Trajectbegeleiding door de Vlaamse.
Alle dagen in een warme school. Alle dagen… “Ik heb vertrouwen in de directie en de ploeg.” (Parijs )
Infopunt Onderwijs Wat vragen ouders? “De juf zegt dat mijn kind niet mee is in de klas. Maar ik vind dat hij heel slim is! Kan ik mijn kind laten testen.
Workshop Identiteit?.
Ouderraad 7 december.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Infopunt Onderwijs Gedeeld belang Voor alle partijen: Geslaagde schoolloopbaan/succesvol onderwijstraject als gemeenschappelijk belang.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Kennisatelier Zelf Doen 24 januari 2012 – Meppel WELKOM!
Pilot november 2011 Utrecht. GRONINGEN DLL en REFERENTIENIVEAUS.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
‘Waalwijk Taalrijk’ 1 juni 2016 Workshop ‘Partnerschap met ouders‘ Karin Hoogeveen Sardes.
Interculturele klassen, ouders en buurten
Brugfiguren onderwijs…. hulpverleners met een toverstokje?
Hoe koppel je preventie voor kinderen aan een aanpak voor ouders?
Ouderraad laat van zich horen!.
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Visie op zorg DOOSG – IVA SOG
WORKSHOP ‘BRUGGEN BOUWEN’
Gelijke Onderwijskansen LOP/SO Gent
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Welkom!.
Hasselt LOP BaO en SO Algemene Vergadering
Scholieren over onderwijs in Gent
ADVISERING PO-VO “ SCHOOL EN OUDERS: PARTNER BIJ ADVISERING”
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Team radicalisering in de kering Stad Gent
Boek op Bezoek een project van de Stedelijke Openbare Bibliotheek en Brede School Gent.
Voorstelling Informatie Punt Onderwijs LOP Basis, juni 2014
IVV Sint-Vincentius – Gent 11 november 2012
Infonamiddag De werking van het Belgisch Onderwijssysteem
brengt school en ouders dicht bij elkaar
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Trefdag Ouderen en lokaal beleid 4/4/2019
Studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kwetsbare gezinnen
Huis van Dialoog vzw Villa Mescolanza
MeeGaan vzw   Visie.
Transcript van de presentatie:

AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa

2 Ontmoetingen Somalische ouders vzw SOBSI Vereniging voor Somalische-Belgische Sociale Integratie Lucerna-college Ontmoeting met directie en leerlingen- en oudersbegeleiding

3 Onze zorgen Taal- en schoolse achterstand van onze kinderen ‘minderwaardige’ studietrajecten en beperkte toekomstkansen Lage inzet en motivatie van onze kinderen Kinderen voelen zich gediscrimineerd Negatieve contacten met leerkrachten

4 Onze eigen onmacht… Onvoldoende taalkennis om onze kinderen zelf te helpen Cultureel referentiekader  opvoeding  onderwijs

5 Onze vragen Duidelijkheid over wat van ons verwacht wordt, wat we zelf moeten doen Duidelijkheid over rapportsystemen, zorgbeleid, facturen en betalingssystemen, schooltaal (‘attitude’, ‘advies’, …) Duidelijke richtlijnen voor onze kinderen, snel en consequente reacties Goede basisafspraken

6 Snel op de hoogte gebracht worden als er iets misgaat Informatie over onderwijsstructuur, trajecten en doorstroommogelijkheden Meer hulp voor taal en studiebegeleiding Ruimte voor eigen culturele en religieuze waarden

7 Duiding en mogelijke rol voor organisaties Ouders voelen zich in een ondergeschikte positie t.o.v. de school en verwachten initiatief van de school Belang van positieve rolmodellen voor de jongeren Belang van laagdrempelige en veilige ontmoetingskansen via eigen organisaties Belang van ‘brug-figuren’ Ouders responsabiliseren: respect voor basisafspraken Door en met scholen

8 Vragen van de scholen aan de ouders (werkgroep OB 12/12/06) Open communicatie vanaf het inshrijvingsmoment Kennis en akkoord met het schoolreglement Reageren op persoonlijke uitnodigingen en brieven Interesse voor wat op school gebeurt Vlotte bereikbaarheid Zelf eens bellen naar school Iemand meenemen die kan tolken

9 Inspirerende voorbeelden van scholen: ‘warme school’- cultuur. Hartelijk en uitnodigend onthaal. Actieve openheid bij directie en korps voor ontmoeting en dialoog. Aandacht voor uitdagingen en positieve stimulansen. Werken aan het zelfbeeld van jongeren: met positieve bril alert zijn voor talenten, vorderingen en inspanningen. Durf om stil te staan bij eigen vanzelfssprekendheden

10 Inspirerende voorbeelden van scholen: Diversiteit en communicatie. aandacht voor klare taal, goede afspraken en eenvormige informatie. Zelf naar ouders telefoneren of gaan, snel reageren. Luisteren. Vorming van leerkrachten Participatie activeren. Leraren = belangrijkste brugfiguren. Ouders aanmoedigen om zelf contact op te nemen. Betrekken van externe brugfiguren, vetrouwenspersonen, CLB, organisaties in de buurt…. Ouders begeleiden als er problemen zijn

11 Inspirerende voorbeelden van scholen: Taal- en studiebegeleiding. Uitnodigen van studenten of afgestudeerden met ‘modelfunctie’. Leerlingencoachs. Begeleide studie op school. Organiseren van taalactiviteiten

12 Focusgroep ‘ouderbetrokkenheid’ in de toekomst Ontmoeting en dialoog via organisaties Structureel verankerd binnen de werking van het LOP-SO Gent Emancipatorisch:op vraag/uitnodiging informatie geven (organisatie en logistiek) Uitwerken van werkvormen en informatiemateriaal (zie workshop) Open: welkom aan directies die willen meegaan Op lange termijn