LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Gemaakt door :marten cuiper
Rekenen met muzieknoten
Praten met kinderen over de wereld !
Het tweede werkstuk.
toolbox deco-procedure
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
Bronnen Merle Wissink.
Een lessenserie van drie lessen
Utrecht University Samenwerking tussen school en ouders met een migratie achtergrond: ‘Partnerschap in de maak’’ Platform Allochtone Ouders 6 juni 2009.
Goedemorgen.
Informatie- avond groep 6
Ouderavond Jaaroverzicht groep 5
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
op de informatieavond over de middenbouw van Het Groene Hart.
op de informatieavond over de middenbouw van Het Groene Hart.
Informatieavond Bovenbouw Montessori
Voorlezen Lees-Mediacoach Marloes Reuvers Jezelf voorstellen
Er was eens een leesvirus,die was zijn stippen kwijt.
MEER LEZEN, BETER IN TAAL
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
Succes met taal Bij het invoegen van een nieuwe titeldia wordt het tekstvak met omschrijving niet toegevoegd. Dit moet worden gekopieerd uit deze.
Structureel Coöperatief Leren
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
preek over Deuteronomium 6:20-25
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Ken je kracht…Deel je kracht…
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Wat kunnen wij samen doen aan laaggeletterdheid in Almere?
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
LES 1 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
OFC28 mediawijsheid les 4.
Stappenplan Samenvatten
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Ouderbijeenkomst.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Welkom in groep 7C: Los Angeles
(Voor)lezen is leuk!.
EEN KIJKJE BIJ DE KLEUTERS! Een dagje in onze klas!
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Solliciteren: wat wil ik?
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Opgroeien in de stad les 3
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Methodiek: Plancyclus
Het belang van voorlezen
Meer voorlezen, beter in taal
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Kansen en knelpunten voor lezen in het vmbo Onderzoek door CED-Groep en DUO Marketresearch in opdracht van Stichting Lezen.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
LES 1 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Stoornis/beperkingen Laaggeletterdheid Thema 8 les 3
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Laaggeletterdheid en de BPV
BoekStart voor baby’s > Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) > Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te.
Aanpak van laaggeletterdheid
blok 2 les 2: taal thuis en op school
Groep 2 Begrijpend luisteren
Wensen en verwachtingenavond
Transcript van de presentatie:

LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID Laaggeletterdheid en kinderen

Laaggeletterdheid Bron: refdag.nl Wederom de fot o van Prinses Laurentien (ooit: roepnaam Petra! Leuk feitje om te delen met de studenten) Bron: refdag.nl

Terugblik op de vorige les… Wat is je bijgebleven over laaggeletterdheid? Ben je een “Jos” tegengekomen? Kijk je nu met andere ogen naar ouders op je BPV plaats? Zoja, wat is veranderd? Zoom even in op wat er is blijven hangen van de vorige les en wat er ondertussen op de stage is gebeurd.

Laaggeletterdheid en kinderen Opdracht: Lees het verhaal van Jos. Vorm een tweetal. Praat met elkaar over wat de gevolgen zijn van laaggeletterdheid voor de kinderen van Jos en Tessa. Vul samen werkblad 3.1 in.

Laaggeletterdheid en kinderen Terug naar de oorzaken van laaggeletterdheid: Je wilt voorkomen dat een kind laaggeletterd raakt. Op welke oorzaak hebben ouders invloed? Op welke oorzaak heb jij in je werk invloed? Ga bij de studenten na wat hun ideeen zijn. Waarop hebben zij invloed en waarop niet? Wat kunnen ouders zelf doen? En hoe kunnen de studenten vanuit hun rol als professional de ouders weer stimuleren (en daarmee indirect ook de kinderen).

Laaggeletterdheid en kinderen Een ‘taalarme’ thuisomgeving, wat houdt dat in? Geen of weinig boeken in huis Geen of weinig kranten en tijdschriften in huis Televisie staat de hele dag aan Ouders lezen zelf niet of nauwelijks Kinderen worden niet voorgelezen Kinderen worden niet gestimuleerd tot lezen Mondeling taalgebruik kenmerkt zich vaak door korte zinnen en gebruik van frequente woorden, talige interactie tussen ouders en kinderen is beperkt. Herkennen de studenten dit? Wat wel en wat niet? Komt dit veel voor bij de kinderen van hun stage?

Laaggeletterdheid en kinderen Wat zijn gevolgen voor kinderen bij het opgroeien in een taalarme thuisomgeving? Minder kans op schoolsucces Lagere leesvaardigheid Lagere woordenschat Dus minder ook begrip van vakteksten En dus ook meer moeite met andere vakken dan taal Wat zou dit op korte en lange termijn betekenen voor de kinderen?

Laaggeletterdheid en kinderen Een voorbeeld van een taalarme en taalrijke thuisomgeving: ‘Amerikaanse kinderen van hoger opgeleide ouders horen per uur gemiddeld 2.153 woorden, van middelbaar opgeleide ouders 1.251 woorden en van lager opgeleide ouders 616 woorden. Als gevolg daarvan, kent de eerste groep op 3-jarige leeftijd 1.100 woorden, de tweede 750 woorden en de derde groep net iets meer dan 500 woorden (Hart & Risley, 1995).’ Bron: http://www.leesmonitor.nu/page/10004/invloed-leesopvoeding Vraag de studenten dit te lezen en laat ze erop reageren. Vinden ze het opvallend of is het logisch? Wat kun je doen om kinderen van lager opgeliede ouders zoveel mogelijk kansen te geven?

Laaggeletterdheid en kinderen Hoe zit het nu met voorlezen en schoolsucces? Wist je dat… Kinderen die 15 minuten per dag lezen, 1.146.000 woorden per jaar lezen? Een beperkte woordenschat bijna altijd leidt tot slechte schoolresultaten? Kinderen die op 3-jarige leeftijd dagelijks worden voorgelezen, na twee jaar hoger scoren op taal en rekenen en bovendien voorlopen qua sociale, emotionele, fysieke en creatieve ontwikkeling? Bron: http://lezenenschrijven.nl/wp-content/uploads/2012/04/Factsheet-voorlezen.pdf Ook hier stel je weer vragen aan de studenten, bijvoorbeeld of ze zelf veel voorgelezen zijn, of ze voorlezen op hun stage en of ze weten dat voorlezen en lezen blijkbaar zo belangrijk zijn voor succes op school.

Laaggeletterdheid en kinderen Wat je nu weet over (voor)lezen en geletterdheid… … wat betekent dat voor jouw BPV-plek en je toekomstige werkplek? Wat kun jij doen op je BPV-plek of werk? Naar ouders toe? (taalarme thuisomgeving taalrijker maken, doorverwijzen naar scholing) Naar kinderen toe?

Terug naar Jos en zijn gezin Daan is nu 5 jaar en gaat naar groep 2. Het valt de leerkracht van Daan op dat hij nog niet zoveel woorden kent en dat hij moeite heeft zich te uiten. Als Daan iets graag wilt of iets niet fijn vindt slaat of schopt hij soms andere kinderen. De andere kinderen in de groep zijn daarom bang voor hem. De leerkracht belt de ouders van Daan om ze uit te nodigen voor een gesprek. De leerkracht adviseert om Daan elke dag voor te lezen en over het boek te praten, zodat hij zijn woordenschat kan vergroten. Als het om PW-ers gaat, pas je deze dia aan, dan maak je er bijv een peuterspeelzaal van of een BSO.

Terug naar Jos en zijn gezin Wat kan de leerkracht/de school nog doen om Daan te helpen bij het vergroten van zijn woordenschat en zijn taalvaardigheid? Wat kunnen de ouders van Daan nog meer doen om de taalvaardigheid/woordenschat van Daan te vergroten?

Rollenspel 10-minuten-gesprek Doel: zélf ervaren wat het betekent om een gesprek aan te gaan met een ouder van wie je vermoedt dat hij of zij laaggeletterd is en van wie het kind moeite heeft met lezen en schrijven. Wat ga je doen? Voer een rollenspel uit met daarin drie rollen: Moeder van Daan. Professional (PW-er of leerkracht/OA). Observator. Lees de ‘Opdracht Rollenspel’ en voer deze uit.

Rollenspel 10-minuten-gesprek Hoe ging het rollenspel? Wat moet je in een gesprek met een (mogelijk) laaggeletterde ouder juist wel doen? Wat moet je in een gesprek met een (mogelijk) laaggeletterde ouder juist niet doen?

Huiswerk Lees het artikel ‘Werkvormen’. Geef antwoord op de vragen op het opdrachtblad. Neem je uitwerkingen de volgende les weer mee.

Tot de volgende keer!