FIETSEXAMEN WIJK STENE

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Klik hier voor de uitleg van de quiz
Advertisements

Praktisch verkeersexamen
VOORRANG: NIET ZO EENVOUDIG
Verkeerstraining! voor fietsers
Verkeerseducatie : dode hoek
Fietsproef Berlaar (2012) Start van de proef..
Pictogrammen verkeersborden (opgelet voor …)
Route Oost Inventarisatie door Paulette en Theo
Examenroute Zoetermeer
verkeerskrant gemaakt door:
Verbond van Verzekeraars Den Haag
Route verkeersexamen 2012 door Paul JP. Start schoolplein Drie-eenheid.
Knelpunt 3 : kruispunt E. Blangeoisstraat - Paalstraat.
Te volgen richting : naar Hombeeksesteenweg
Verkeers- stellingenspel
Fietsroute Verkeersexamen
Praktijk verkeersexamen basisschool St. Aloysius 2014
Het Grote Fietsexamen Doel: ‘Ik kan veilig fietsen!’ Stuurvaardigheid en behendigheid verbeteren. Interactie met het echte verkeer als individu.
digitale verkeerskrant van Rilland
In het verkeer.
Jeugd~verkeersexamen
verkeersveiligheids- initiatief van de gouverneur van de provincie West-Vlaanderen
Praktische verkeers proef Nieuwkoop
ALLES EN NOG VEEL MEER OVER HET VERKEER !
Superfietser Moeilijk punt 10. Uit onze brochure Het oprijden van het marktplein is gevaarlijk. Wij stoppen, moeten het tegenliggend verkeer voorrang.
FIETSEXAMEN VUURTORENWIJK
Route van thuis naar school
De verkeersborden.
Fietsexamen 6° leerjaren te Sint-Katelijne-Waver
Klik op ‘start’ om te beginnen.
Praktische verkeersproef
Les 3: Verkeer TOETS.
HEEL VEEL SUCCES! HOI! LEUK DAT JE EEN SPREEKBEURT OVER
Copyright © 2005 Borealis A/S Tips Voor Veilig Fietsen.
Toets 1 Examen Reinder Reen.
Praktijk verkeersexamen basisschool St. Aloysius 2014.
Oversteken van een T-kruispunt Doelen : - bespreken van eventuele alternatieven - belang en functie interpreteren en toepassen - steeds ‘recht’ oversteken.
Les 1: Verkeer.
Actiegroep Veilig Veldhoven’ Graag traag in onze straat ! Voor een verkeersluwe, fietsvriendelijke en mooie straat. Toelichting verkeersdossier van 30.
D 1 verplichting de door de pijl aangeduide richting te volgen
Studiedag afschakelplan Wegen en verkeer VVSG - Wegen en verkeer 1.Treinvervoer en spoorovergangen (NMBS/Infrabel) 2.Busvervoer (De Lijn) 3.Verkeerslichten.
Sensibiliseringsbrieven.
Het praktisch verkeersexamen start vanaf de Dolderweg in Steenwijk
Het praktisch verkeersexamen start vanaf
FIETSEXAMEN 2015 Vertrek en aankomst in het Vrijbroekpark Te volgen richting : naar Hombeeksesteenweg.
Verkeerssituatie rond onze school
De grote verkeersquiz Hoeveel ken jij over de verkeersborden?
Drop off – pick on Veiliger en aangenamer rijden in groep.
Examenroute Zoetermeer Startpunt: Zegwaartseweg PP Zoetermeer.
OKRA verkeerdt Test je kennis. De vragen Hier volgen tien verkeersvragen. Er zijn telkens drie antwoordmogelijkheden. Slechts één antwoord is correct.
Fietsexamen Boxbergheide Praktisch fietsexamen: op de openbare weg.
Praktijk verkeersexamen basisschool St. Aloysius 2016.
FIETSEXAMEN MECHELEN Vertrek en aankomst in het Vrijbroekpark Te volgen richting : naar Hombeeksesteenweg.
1 Klankbordgroep Infrastructuur en Groen De Nolle 29 november 2010.
Het praktisch verkeersexamen start vanaf de Dolderweg in Steenwijk
Te volgen richting : naar Hombeeksesteenweg
Het praktisch verkeersexamen start vanaf
Voorleesverhaal Joep op de stoep.
VERO Fietsroute
VERTREKPLAATS.
FIETSEXAMEN OOSTENDE.
Een brommobiel is een: Motorvoertuig.
Het grote voetgangersexamen
FIETSEXAMEN OOSTENDE.
Vaardigheden + Oversteken op een vierarmig kruispunt
Oversteken op een kruispunt met verkeerslichten
Fietsexamen Route fietsexamen Vertrek aan De Wijngaard
Communiceren in het verkeer
Transcript van de presentatie:

FIETSEXAMEN WIJK STENE

INFOSLIDE (maakt geen deel uit van de route) UITLEG VERSCHIL FIETSOVERSTEEK / FIETSPAD Fietsoversteken: steeds met blokken Nooit voorrang aan een fietsoversteek, dus: *voorrang verlenen (bord B1 + haaientanden) *rechts houden Eerst links kijken, dan rechts Blijvend aandachtig zijn en pas oversteken wanneer alles veilig is! Aandacht voor de aanwezige verkeersborden Doorlopend fietspad: steeds met strepen Men behoudt zijn voorrang, doch steeds defensief rijden en uiterst voorzichtig zijn ! Wel rekening houden met eventuele verkeersborden of verkeerslichten!

INFOSLIDE (maakt geen deel uit van de route) UITLEG VERSCHIL FIETSPAD EN FIETSSUGGESTIESTROOK Fietssuggestiestroken Gewoon een rode streep op de rijbaan die de automobilist wijst op het feit dat er op deze plaats veel fietsers rijden. Men fietst erop omdat die streep nu eenmaal uiterst rechts is geschilderd. Fietspad Een fietspad is steeds aangeduid door wegmarkeringen (zie schets) of door verkeersborden. Een fietspad MOET worden gevolgd en fietsers hebben er absolute voorrang, ook op kruispunten met voorrang van rechts. Dubbelrichtingsfietspaden moeten steeds met borden worden aangeduid (telkens in beide rijrichtingen!). Zo zie je het verschil met een fietspad in één rijrichting. Een gemarkeerd fietspad is steeds in enkele richting Kinderen wijzen op gevaren van dubbelrichtingsfietspaden !

VERTREKPUNT ROUTE Sportpark De Schorre CP23 SPORTPARKLAAN - STUIVERSTRAAT OPGEPAST: het examen start vanaf het vertrekpunt! Dus goed uitkijken vooraleer van start te gaan. Is alles veilig! Dit steeds doen wanneer je ergens vertrekt! Richtingsverandering aanduiden met de arm (links) Onmiddellijk links het dubbelrichtingsfietspad oprijden, dus de rijbaan NIET oversteken om er rechts op te gaan rijden! Opgelet voor voertuigen die inslaan in de Sportparklaan !

CP23 STUIVERSTRAAT Rechts rijden op het dubbelrichtingsfietspad

CP22 en CP21 ROTONDE STUIVERSTRAAT - ZILVERLAAN Voorrang verlenen aan het verkeer op de rotonde Links kijken en met de nodige voorzichtigheid de rotonde oprijden T.h.v. de afrit Zilverlaan kort achter zich kijken (oogcontact maken met bestuurder) om zeker te zijn dat men de pas niet zal worden afgesneden door een aanstormende wagen T.h.v. de oprit Zilverlaan rechts kijken of de wagens wel zullen stoppen (oogcontact nemen – defensief rijden !) Bij het afrijden in de Stuiverstraat de richtingsverandering rechts aanduiden met de arm Rotonde verlaten in de Stuiverstraat richting Sint-Jan TIP : wanneer de rotonde blijvend gevolgd wordt in de voorrang kan ook steeds de linkerarm worden gebruikt om aan te duiden aan het achterop komend verkeer dat men niet zal afslaan!

CP20 STUIVERSTRAAT - LIGUSTERLAAN Kruispunt met voorrang van rechts, MAAR : De lln rijden op een fietspad en behouden hierdoor voorrang op de bestuurders die van rechts komen ! Duidelijke uitleg voorrang van rechts (best visueel) Toch met matige snelheid naderen en goed rechts kijken (defensief rijden, kunnen anticiperen op de fout van anderen!) Met de nodige voorzichtigheid het kruispunt voorbij rijden Enige veiligheidsafstand nemen t.h.v. de geparkeerde voertuigen verderop. Steeds goed vooruit kijken, doch zich tevens vergewissen of er geen personen in de voertuigen zitten (opletten voor eventueel plots openslaande portieren – defensief rijden)

CP19 STUIVERSTRAAT – GULDENSPORENLAAN Richtingsverandering (rechts) met de arm aanduiden Mooi rechts houden tijdens het afslaan in de Guldensporenlaan Voorrang verlenen t.h.v. de oversteekplaats voor voetgangers

CP18 GULDENSPORENLAAN - CHRYSANTENSTRAAT Richtingsverandering (links) met arm aanduiden Kruispunt met voorrang van rechts: *met matige snelheid naderen *achter je kijken en indien alles o.k. stelselmatig naar het midden van de rijbaan rijden *rechts kijken en voorrang verlenen wanneer nodig *ondertussen kijken naar links en vooruit (want aankomende wagens hebben voorrang – zij rijden gewoon rechtdoor!) *mooi rechts uitkomen in de Chrysantenstraat

CP17 CHRYSANTENSTRAAT Voorrang verlenen t.h.v. de oversteekplaats voor voetgangers Rechts houden, doch veiligheidsafstand nemen van de geparkeerde voertuigen (defensief rijden – opgelet voor openslaande portieren) Steeds mooi veruit kijken en steeds aandachtig zijn Wanneer er geen auto’s op geparkeerd zijn mag men met de fiets rijden op de parkeerstroken

CP17 CHRYSANTENSTRAAT - CARDYNPLEIN Voorrang verlenen t.h.v. de oversteekplaats voor voetgangers wanneer nodig (dus ook voor voetgangers die zich aan de andere zijde van de straat zouden aanmelden !) Kruispunt met voorrang van rechts (uitleg zie eerdere slides) Uitleg nopens de verschillende verkeersborden die worden aangetroffen langs het parcours Ter info : voor alle info zie de website wegcode . be

CP16 CHRYSANTENSTRAAT - SERINGENSTRAAT Richtingsverandering aanduiden met de arm (rechts) Kruispunt met voorrang van rechts met matige snelheid naderen links kijken en voorzichtig voorrang nemen steeds defensief zijn en eventueel kunnen stoppen voor andere weggebruikers ! Rechts houden tijdens het afslaan naar rechts

CP15 SERINGENSTRAAT - BRONSTRAAT Voorrang verlenen aan oversteekplaats voor voetgangers wanneer voetgangers zich aanmelden (ook diegene die oversteken van links naar rechts!) Kruispunt voorrang van rechts: met matige snelheid naderen zodat zonder gevaar voorrang kan worden verleend indien nodig rechts kijken, dan links met dubbele voorzichtigheid het kruispunt oprijden vlotheid van uitvoering

CP15 SERINGENSTRAAT We rijden het fietspad op in de seringenstraat (verkeersbord D7) Voorrang van rechts geven t.h.v. de bypass en aan de fietsers die van recht komen !

CP14 SERINGENSTRAAT – ELISABETHLAAN Kruispunt met verkeerslichten (uitleg nopens de verschillende verkeerslichten). Steeds stoppen voor het rode verkeerslicht, ook al is er geen stopstreep. Ook voor oranje dient gestopt te worden We steken over bij groen over het doorlopende fietspad Waarom hangt er een stopbord onder dit verkeerslicht? Omdat men zou weten wie voorrang heeft bij een defect aan de lichten (oranje knipperlicht – betekent gevaar)

CP13 + REGULEREND Vervolg route VOGELZANGDREEF - NACHTEGALENLAAN Kruispunt met voorrang van rechts, MAAR : De lln rijden op een fietspad en behouden hierdoor voorrang op de bestuurders die van rechts komen ! Toch met matige snelheid naderen en goed rechts kijken (defensief rijden, kunnen anticiperen op de fout van anderen!) Met de nodige voorzichtigheid het kruispunt voorbij rijden

CP13 VOGELZANDREEF - PARKLAAN Richtingsverandering naar rechts aanduiden met arm Rechts houden tijdens het afslaan naar rechts

CP12 PARKLAAN - MEEUWENLAAN Kruispunt met voorrang van rechts, MAAR : De lln rijden op een fietspad en behouden hierdoor voorrang op de bestuurders die van rechts komen ! Toch met matige snelheid naderen en goed rechts kijken (defensief rijden, kunnen anticiperen op de fout van anderen!) Met de nodige voorzichtigheid het kruispunt voorbij rijden

CP11 PARKLAAN – KRUISPUNT FIETSPADEN VOOR ROTONDE Kruispunt met voorrang van rechts met een ander fietspad Snelheid matigen, rechts kijken en voorrang van rechts geven aan eventueel aankomende fietsers

CP11 ROTONDE PARKLAAN - FRERE ORBANSTRAAT Extra info :Kinderen uitleg verschaffen nopens het gebruik van de rotonde en voorrangsregeling. Tevens het defensieve luik goed toelichten. Eens op de rotonde steeds eerst links kijken (afslaand verkeer), dan rechts (oprijdend verkeer. Steeds richtingsverandering aanduiden bij het afrijden van de rotonde! Fietspad blijven volgen en voorrang verlenen aan het verkeer op de rotonde ! Eerst links kijken (oogcontact zoeken met eventuele bestuurders) Oprijden, dan rechts kijken of de bestuurders in de F. Orbanstraat voorrang verlenen (defensief rijden – anticiperen op de fout van anderen!)

CP10 ROTONDE – AFSLAG BOOGSCHUTTERSSTRAAT Richtingsverandering aanduiden bij verlaten rotonde (rechts in de Boogschuttersstraat) We hebben voorrang op de bestuurders van het fietspad langs de Frere Orbanstraat. Deze moeten voorrang verlenen aan diegene die de rotonde afrijden, door het aangebrachte verkeersbord B1 langs de F. Orbanstraat dat rechts van deze bestuurders staat opgesteld Toch goed rechts kijken en defensief rijden !

CP9 + regulerend BOOGSCHUTTERSSTRAAT Rechts houden op het dubbelrichtingsfietspad Verkeersbord D1a (verplicht de richting van de pijl te volgen) Voorrang t.o.v. de fietsers die van rechts komen (verkeersbord B1 + haaientanden). Toch goed rechts kijken en defensief rijden !

CP8 ROTONDE BOOGSCHUTTERSSTRAAT - LEFFINGESTRAAT Voorrang verlenen aan het verkeer op de rotonde, ook aan fietsers die eraf rijden richting Verenigde Natieslaan (zie verkeersbord B1). Pas de rotonde oprijden wanneer alles veilig is (links kijken – eventueel oogcontact nemen met aanwezige bestuurders) Op de rotonde hebben we voorrang defensief rechts kijken t.h.v. de Ravelijnstraat (oogcontact) of de wagens daadwerkelijk stoppen om je door te laten.

CP7 ROTONDE – AFSLAG SPOORWEGSTRAAT *Defensief rechts kijken of de fietsers voorrang verlenen die van rechts komen (fietsers hebben de neiging om dit jammer genoeg niet te doen!). *Richtingsverandering aanduiden naar rechts (hoffelijkheid en duidelijkheid in het verkeer). *Rechts houden tijdens het afslaan in de Spoorwegstraat *Voorrang verlenen aan de oversteekplaats Uitleg verkeersborden (F19 + onderbord – eenrichtingsverkeer uitgezonderd fietsers en BF A)

CP7 SPOORWEGSTRAAT *Rechts houden in de Spoorwegstraat. *Veiligheidsafstand houden naar geparkeerde voertuigen toe Pas op : laat u niet misleiden door de fietssuggestiestrook aan de linker zijde van de rijweg ! Dit is geen verplicht fietspad voor u – je moet rechts rijden op de rijbaan !

CP5 STOCKHOLMSTRAAT – A. PIETERSLAAN Kruispunt met verkeersregeling door politie. Bevelen van de bevoegde persoon uitleggen aan de leerlingen. *De leerlingen dienen de bevelen van de bevoegde persoon op te volgen. *Richtingsverandering naar links aanduiden enkel indien er kan doorgereden worden (A. Pieterslaan volgen richting Petit-Paris)

CP4 + Regulerend ALFONS PIETERSLAAN – IEPERSTRAAT kruispunt bewaakt door een gemachtigde opzichter ! HIER MOETEN DE KINDEREN AFSTAPPEN !!!!! Oversteekplaats voor voetgangers bewaakt door een gemachtigde opzichter : *met aandacht naderen *afstappen voorbij 1e zebrapad (t.h.v. de paaltjes) en de A. Pieterslaan via 2e zebrapad oversteken *bevelen van de GO opvolgen (= pas oversteken als de GO het verkeer stillegt) *terug opstappen op de fiets en de Ieperstraat volgen Functie GO uitleggen aan kinderen is - niet gelijk aan een politieagent ! Kruispunt met voorrang van rechts, doch hier behouden de fietsers terug hun voorrang om dat ze op een fietspad rijden! Toch zoals steeds defensief rijden en geen risico’s nemen.

CP3 IEPERSTRAAT-AMSTERDAMSTRAAT Kruispunt voorrang van rechts: *met matige snelheid naderen zodat zonder gevaar voorrang kan worden verleend indien nodig *rechts kijken *met dubbele voorzichtigheid het kruispunt oprijden *vlotheid van uitvoering *Rechts houden en opletten voor plots openslaande portieren Aandachtig blijven op het verkeer in het algemeen ! Zich niet laten afleiden door wat dan ook ! Steeds goed vooruit kijken !

CP2 IEPERSTRAAT - KAÏROSTRAAT Richtingsverandering (links) met arm aanduiden Kruispunt met voorrang van rechts: *met matige snelheid naderen *achter je kijken en indien alles o.k. stelselmatig naar het midden van de rijbaan rijden *rechts kijken en voorrang verlenen wanneer nodig *ondertussen kijken naar links en vooruit (want aankomende wagens hebben voorrang ) *mooi rechts uitkomen in de Kaïrostraat

CP1 KAIROSTRAAT - STOCKHOLMSTRAAT Kruispunt voorrang van rechts: *met matige snelheid naderen zodat zonder gevaar voorrang kan worden verleend indien nodig *rechts kijken *met dubbele voorzichtigheid het kruispunt oversteken naar de parking van het stadhuis.

CP1 KAIROSTRAAT - STOCKHOLMSTRAAT Kruispunt voorrang van rechts: *met matige snelheid naderen zodat zonder gevaar voorrang kan worden verleend indien nodig *rechts kijken *met dubbele voorzichtigheid het kruispunt oversteken naar de parking van het stadhuis.

Voor meer info kunt u mij steeds bereiken SUCCES Voor meer info kunt u mij steeds bereiken Via email : michel.soenen@oostende.be Telefoon : 059/270939