Bob’s belevenissen met schuldhulp aan de keukentafel van de gemeente.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorbereiding stelselwijzigingen Transitiebureau en VNG
Advertisements

Belastingdienst Toeslagen Sociaal Raadslieden
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Nieuwe rol en taken voor gemeenten Effecten voor sociaal wonen Expertmeeting 3 maart 2014.
Veiligheid en communicatie in de gezondheidszorg
Schuldhulpverlening Madeleine Boonstra Senior Beleidsadviseur DWI
Schuldhulpverlening Zuinig met beleid
De WMO, en maatschappelijke dienstverlening Naar een integrale aanpak.
Ondernemersfondsen in Nederland
Onderzoek kwetsbare gezinnen de noodzaak tot ontschotting
LOSR-rapport: Toeslag of tegenslag?
KBO BUDEL – 25 maart 2014 Oog voor elkaar! In Cranendonck doen we
Op 23 september 2011 nam de Vlaamse Regering akte van de conceptnota “open data”. De conceptnota schetst de beleidscontext en het regelgevend kader voor.
Armoede: meer dan te weinig inkomen? Paul de Beer Amsterdams Instituut voor ArbeidsStudies (AIAS) & De Burcht.
Bijeenkomst raden decentralisaties – Werken naar Vermogen De Pauw, Wassenaar Woensdag 21 maart 2012 Geert Schipaanboord
Blik op Capelle vanuit landelijk perspectief Over Kantelen en Eigen Kracht Martijn Schut, adviseur Stimulansz 19 november, Capelle aan den IJssel.
Kansen & uitdagingen Een b r e d e participatiewet
De hoeden van Edward de Bono
De Kanteling een VNG-project over vernieuwing in de Wmo
Leven zoals het leven je is gegund
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
SCHULDEN EN PARTICIPATIE
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen Wetsvoorstel Werken naar Vermogen informatie voor SW- medewerkers.
De OGGZ en de WMO 8 juni 2006 Stephan van Erp. Aanleiding OGGZ weinig aandacht in WMO Bieden van handreikingen aan gemeenten.
De hoeden van Edward de Bono Informatieknooppunten in ketens.
Sociaal Raadslieden 2008 en 2009 Ernst Radius 21 januari 2009.
Zorg nieuwe stijl.
OGGZ-beleid in Fryslân Oude bekenden, nieuwe middelen Ferry Willemse Gemeente Leeuwarden 12 juni 2006.
Wet gemeentelijke schuldhulpverlening per 1 juli 2012 Presentatie
Het Westerwoldse zorgmodel
Op weg naar een solide Pgb in de Wmo en de Jeugdwet
Informatiesessie Armoedebeleid
Risicomanagement binnen de decentralisaties
De samenhang van de drie transities presentatie dorpsraadvergadering Nederwetten stand van zaken 29 september 2014.
7.2 Wat doet de overheid voor ons?
Ervaringen Wet gemeentelijke schuldhulpverlening
Participatiewet Eelco Visser Esther Koek. Participatiewet Per 1 januari 2015 is de Participatiewet ingegaan. Iedereen die kan werken maar daarbij ondersteuning.
Jacqueline Zuidweg 5 november Mijn ondernemerscarrière
Harmonisatie Peuterspeelzaalwerk Valkenburg aan de Geul 20 april 2015.
Jeugdhulp naar gemeenten Kip met gouden eieren Workshop ‘ontbureaucratiseren’ Stadskanaal 12 juni 2014 Astrid Jansen.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
Privacy in het sociaal domein Raadscommissie 15 januari 2015.
De Future Proof Corporatie Hoe worden corporaties toekomstbestendig?
Wet gemeentelijke schuldhulpverlening door: Hans de Vroome (beleidsadviseur W&I en projectleider armoedepact BPV) 13 november 2012.
Pgb processen CZ zorgkantoren Midas van den Berk.
Beslagvrije voet onder druk! André Moerman Manager sociaal raadslieden Rijnstad Voorzitter signaleringscommissie LOSR Eigenaar website
Zwols Model. Afdeling Leefbaarheid en Participatie van de Eenheid Wijkzaken Gemeente Zwolle Team Ondersteuning Team Beleid en Projecten Team Wijkmanagement.
Schuldhulpverlening Tijdlijn schuldhulpverlening 2011 Beleidsplan integrale schuldhulpverlening vastgesteld 2013 (juli) start onderzoek rekenkamer in Ridderkerk.
Actieplan Armoede 2015 – Rode draad Van oplossen en ondersteunen naar faciliteren Integrale benadering Complexiteit vraagt om procesmatige.
Verschil tussen bijstands- en minimumloonsituatie Werken Loont!?
Transities sociale domein VV Uitleg Introductiefilmpje roltraproltrap Kanteling Het gesprek Begrippen.
Burgerbegroting Ronde Tafel Gesprek d.d. 2 juni 2016 De Wolden.
Campagne en coalitievorming Contact met politieke partijen 30 januari 2014.
Agenda:  Samenwerking/uitvoeringsdiensten; pauze  Jaarverslag en jaarprogramma (wethouder Teuwen). Presentatie commissie en raad, 24 januari.
JAARCIJFERS NVVK Aantal aanmeldingen Gemiddelde schuld
Doorontwikkeling gebiedsgericht werken Sociaal Domein 7 juni 2016 Presentatie voor Wmo-raad.
Schuldhulpverlening in 2012 e.v.
Integraal sociaal werk
Sociale maatregelen drinkwater: preventie op maat
Schuldhulpverlening in de wijk, een vak apart?
Proactief en klantgericht incasseren
Tegemoetkomingen Chronisch zieken en gehandicapten
Schuldpreventie loont
Rein Aantjes strategisch adviseur wonen en sociaal domein
De rol van de gemeente in nieuw perspectief
Pilot 3: Innovatieve schuldhulpverlening aan jongeren en preventie
Aftrap Bestuursatelier nr.2 Innovatie Sociaal Domein Rijswijk
Sociaal raadslieden Wie zijn wij - onderdeel van Stimenz
Transcript van de presentatie:

Bob’s belevenissen met schuldhulp aan de keukentafel van de gemeente

Tja, Bob en in januari 2015 komen er regeltjes bij die de gemeente verder inperken ;-)

Schuld, de moeder van veel problemen Robert van Gerwen Adviseur dienstverlening Gemeente Amsterdam Voorzitter pilot ‘Warme front Office’ Sneak preview in onderzoeksresultaten en een oplossingsrichting

Schuldhulp heeft geen politiek eigenaar Omvang van het probleem is iedereen duidelijk…..toch blijft het abstract. Kijk naar exemplarische cases ipv rekenkundig CBS armoede niveau Schuldhulpverlening is big business, kijk op die manier ook naar oplossingen Grootste probleem van schulden is dat de overheid en gemeenten ze onoverzichtelijk maken en niet samenwerken

Hoe effectief is de overheid? We werken reactief; –overheidsinstellingen zijn samen veel slimmer dan ze weten. –Uitkeringen en toeslagen kijken terug en niet vooruit in de veronderstelling dat mensen de verschillen kunnen opvangen. We doen lang over verwerken van informatie, ook nadat de diagnose is gesteld –Aanvraag huurtoeslag duurt 12 weken, dus tot €950 voorschieten We doen onvoldoende aan preventie en integrale hulp –(gemeentelijke)instellingen lossen één probleem op, zijn niet georganiseerd om de wortel van het probleem aan te pakken.

Waar hebben we naar gekeken Schrijnende gevallen die zich niet melden Zelfmelders zonder schuldhulp Burgers in schuldhulpverlening Data –Aanleiding voor huisuitzettingen –Onderzoek onder inkomens onder netto €200

Wat gaat er mis We demotiveren de schuldhulpzoeker We leveren geen maatwerk Als geheel stellen we geen prioriteiten Er valt veel geld te verdienen

Innovatieve oplossingen? Decentralisatie voor Schuldhulpverlening –Regie en mandaat bij de gemeentelijke regisseur –Schuldeisende overheidsinstellingen doen verplicht mee aan gemeentelijke saneringsplan –Regisseur spreekt en beoordeelt de schuldenaar en organiseert oplossen van multiproblematiek –Overheid: Respecteer de wettelijk vastgestelde beslagvrije voet Belastingdienst: Stop met de automatische verrekening van toeslagen met beslastingschulden! Toeslagen omleiden naar verhuurder, opvang of verzekeraar.