WELKOM bij de introductiepresentatie van RTC De Molenrijders Wouw Voor volgende dia, druk op enter
RTC De Molenrijders sinds 1972
Historie Initiatiefnemer 1971: Oprichting RTC De Molenrijders Jac Potters – Molenaar van molen ‘De Arend’ Oprichting RTC De Molenrijders 9 mei1972. In café ‘t Trefpunt’, Bergesebaan (Nu: ‘De Potter’.) Ontstaan van de naam De naam “De Molenrijders” werd geboren, omdat het clublokaal vroeger “In de Molen” heette en omdat de Wouwse molen “de Ahrend” een markant herkenningspunt van het dorp Wouw mag worden genoemd.
Groepsritten Vertrektijden Iedere zondag starten diverse groepen op een vast tijdstip. Iedere groep met vastgestelde rit, snelheid en afstand. Vertrek vanuit café zalen ‘Donkenhof’, Roosendaalsestraat 61 Tijdritten starten 9.00uur. Bijzondere ritten starten met een afwijkende starttijd. De rijwieltoerclub stelt zich tot doel het organiseren van toertochten voor fietsliefhebbers (-sters) ZONDER WEDSTRIJDELEMENT.
Groepen Trimmers A Trimmers B Recreanten A Recreanten B Vertrektijd 8.30 uur Afstand ongeveer 80-90 km. Gemiddelde snelheid 32-33 km p/uur Trimmers B Gemiddelde snelheid 30-31 km p/uur Recreanten A Vertrektijd 9.00 uur Afstand ongeveer 55-65 km. Gemiddelde snelheid 28-29 km p/uur Recreanten B Vertrektijd 9.30 uur Afstand ongeveer 40-45 km. Gemiddelde snelheid 24-25 km p/uur
Deelname Kennismaking Het is iedere wielerliefhebber vrij om maximaal 3 x mee te rijden bij die groep die hem het meest geschikt lijkt. Na maximaal 3 ‘testritten’ dient men te beslissen of men wel of geen lid van de vereniging wenst te worden. Na aanmelding bij de vereniging is men verplicht om(z.s.m.) in clubtenue deel te nemen aan de clubritten. De volledige informatie is terug te vinden op de website van de vereniging: www.de-molenrijders.nl
Veiligheid staat altijd voorop. Gedragsregels Voor het veilig rijden in een groep is het belangrijk om met elkaar regels af te spreken Veiligheid staat altijd voorop. .
Gedragsregels Ieder lid dient zich tijdens de ritten correct te gedragen ten opzichte van andere weggebruikers. Dit houdt in, dat men zich door woorden en/of gebaren dient te onthouden van onfatsoenlijk gedrag tegen andere weggebruikers.
Gedragsregels Iedereen neemt deel op eigen risico. De koerskapitein: De leiding tijdens de ritten berust bij de door het bestuur aangestelde koerskapiteins. Hun aanwijzingen dienen te worden opgevolgd. De koerskapitein is (o.a.) verantwoordelijk voor de snelheid waarmee de groep rijdt, en dat deze wordt aangepast aan de omstandigheden Iedereen neemt deel op eigen risico.
Veiligheid staat altijd voorop. Gedragsregels Het dragen van een fietshelm is tijdens door de vereniging georganiseerde toertochten verplicht. Veiligheid staat altijd voorop.
Deze voorrijders mogen niet voorbij gereden worden. Gedragsregels Alle ritten, georganiseerd door de vereniging, worden door voorrijders voorafgegaan. Deze voorrijders mogen niet voorbij gereden worden.
Gedragsregels Alle leden zijn verplicht zich aan de verkeersregels te houden. Altijd in gesloten formatie rijden. Maximaal twee aan twee rijden, en alleen als men hierdoor het overige verkeer niet in gevaar brengt of belemmert. Sprinten (bij aankomst) is verboden.
Gedragsregels Het is slechts toegestaan met deugdelijk materiaal aan de ritten deel te nemen. Ieder dient zelf voor reparatiemateriaal te zorgen..
Zorg voor voldoende reservemateriaal
Zorg voor voldoende (energy)drank
Veiligheidsregels Bij obstakels, scherpe bochten of andere min of meer gevaarlijke situaties is men verplicht de groep door middel van aanwijzingen hiervan op de hoogte te stellen.
Om het fietsen in een groep overzichtelijk en veilig te houden zijn er een aantal regels opgesteld. Als iedereen zich hieraan houdt wordt de kans op ongelukken een stuk kleiner. Voor de duidelijkheid: deze pagina gaat niet over het rijden in een groep tijdens wedstrijden, maar tijdens toertochten. Tempo Probeer in een gelijkmatig tempo te fietsen, zodat er geen onrust in de groep ontstaat. Ook is het voor degenen die achteraan fietsen duidelijker wat ze kunnen verwachten. Houdt in de gaten of de mindere fietsers het tempo nog aankunnen, pas eventueel de snelheid aan.
Plaats in de groep Fiets met maximaal twee renners naast elkaar. De kans op ongelukken is zo een stuk kleiner, bovendien is het wettelijk niet toegestaan met drie of meer personen naast elkaar te fietsen. Probeer ook regelmatig wat kopwerk te doen. Na het kopwerk laat je, afhankelijk van je positie via de binnenkant of buitenkant van de groep afzakken. Voortdurend helemaal achteraan fietsen is niet verstandig, omdat je bij kleine oponthoudingen (zoals scherpe bochten en tegenliggers) je extra energie moet steken om weer bij de groep te komen. Bovendien is de kans een stuk groter dat je bij een valpartij betrokken raakt. Ook is het voor je conditie beter om regelmatig op kop te rijden.
Waaier rijden Het woord 'waaien' zegt het eigenlijk al: tegen de wind in fietsen. Deze techniek wordt toegepast bij tegenwind die van zij komt. We blijven 2 aan 2 fietsen. Wel fietst elke renner net even meer links of rechts (afhankelijk van welke hoek de wind komt) achter zijn voorganger. Door deze tactiek neemt de windkracht in de groep steeds verder af.
Het aangeven van gevaarlijke situaties In de loop van de jaren zijn er in de fietswereld codes ontstaan om gevaar aan te geven. Hieronder een overzicht. Als er staat 'arm' wordt dat vaak gedaan met de rechterarm. · Stoppen: arm omhoog. · Paaltje(s): “paaltje(s)!!” · Tegenligger (fiets, wandelaar etc.): “Tegen!” · Tegenligger (auto): “Auto voor!” · Inhaler achter: “achter!!” · Bochten: links ‘arm links’ + roepen “linksaf” Bij rechts ‘arm rechts + roepen “rechtsaf” · Gat, tak, grind of zand in/op de weg: “gat!!, tak!!, grind!! of zand!!” + wijzen naar richting · Gevaar op de weg: “Pas op!”
Zorg ervoor dat je voorwiel achter het achterwiel blijft van je voorganger. Moet je voorganger uitwijken oid dan "neemt" hij/zij jou niet mee in de uitwijking. Houd je handen bij je remmen, het is misschien comfortabel om je handen boven op je stuur te leggen, maar als er geremd moet worden, lukt dat nooit meer op tijd, dus handen bij de remmen. Rem niet te plotseling: Te hard remmen betekent dat de rijder achter je, eerst moet reageren en dan ook gaat remmen, die doet dat nog harder en diegene daar achter ook weer, met alle gevolgen van dien. Een paaltje op de weg wordt door de voorste mensen netjes aangegeven door handgebaren en hard roepen: "Paaltje!!", maar wanneer de renners erachter alleen ontwijken en de boodschap niet doorgeven wordt vanzelf iemand in het peloton verrast. Na de bocht niet direct aanzetten. Als je na de bocht direct heel hard aanzet, dan gaat dat bij de eerste 4 rijen nog goed, maar achterin op de laatste rijen moeten de mensen heel veel snelheid maken Let bij het rijden in een groep op dat er ook nog iemand 'in je wiel' zit. Pas daarom op met slingeren en plotseling remmen. De voorsten van de groep zijn de 'ogen' van de hele club. Zij vertellen met gebaren wat de renners erachter tegenkomen. Iedere wielrenner is verantwoordelijk voor de veiligheid van het gehele peloton!
Wij wensen jou en al jouw fietsvrienden De laatste kilometers Vrij veel ongelukken gebeuren tijdens de laatste kilometers van een toertocht door overmoedig en roekeloos gedrag. Blijf je daarom houden aan bovengenoemde regels tot aan de finish van een tocht en daarom is afsprinten binnen onze vereniging niet toegestaan! Algemeen: Samen uit samen thuis Wij wensen jou en al jouw fietsvrienden veel veilige en blessurevrije ritten!
RTC De Molenrijders sinds 1972