De kern Core Competence Positionering

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat is strategisch leren?
Advertisements

Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Accountancy -2% in 2013  Minder vraag naar advies  Minder administratie en samenstelling (automatisering)  Tarieven onder druk  Meer transparantie.
Menselijk kapitaal van uw onderneming
Hoofdstuk 17 Persoonlijke verkoop en sales promotion
Prof.dr.ing. Jacques J.A.M. Reijniers MBA Breukelen, 11 maart 2009
Welkom. Verwachtingen Hoe groeien WELKOM ! VANDAAG >De beste distributeurs uit 50 landen zijn samen om een nieuw hoofdstuk in de Welding Industrial Distribution.
Globalisering en supply chain innovatie Een pleidooi voor Nederland supply chain land… Walther Ploos van Amstel NLDA Breda Juni.
Macrowaardecreatie De waarde die de onderneming in haar totaliteit voor haar klanten creëert d.m.v. de door haar gekozen marktpositie.
WE GAAN VOOR GOUD! Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland.
Denken in versnelling en Groei
Welkom Kennisbijeenkomst ‘Vrijwilligersmanagement’
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Organisatiecultuur = het feitelijk gedrag van de medewerkers van een organisatie dat voortkomt uit een stelsel van impliciete en expliciete veronderstellingen,
Strategisch Plan Kempen PLATO EXPERT
Nationaal Innovatie Event
Een startersgids voor innovatie
Menselijk kapitaal van uw onderneming
COMPETENTIEONTWIKKELING
Werkkader Marketing Management Hoofdstuk 2. Leervragen Hoe kan marketing klantenwaarde beïnvloeden? Hoe wordt strategische planning op de diverse organisatieniveaus.
strategie als een proces
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Koopproces Inleiding strategie Koper Communicatie Middelen Aanbieder
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
NVP Strategische personeelsplanning en talent management
Schitterende Organisaties®
DBS Talent & Salaris voor PIM klanten
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
NOV Conferentie 7 oktober 2008
SOCIALE INNOVATIE EN DIVERSITEIT
The Quality Businesses Network Ruud Vlek en Kees van Oosterhout.
Strategie en positionering
Visie & Strategie.
Het nut van Business Planning
C. Molmans SOD-Opleidingen
Positioneren is kiezen
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
Strategisch account management inleiding
Cyclus van klantenmanagement
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
VORMING MANAGEMENTTEAM. Inhoud vorming managementteam 1. Hoe kan een mantelzorgvriendelijke organisatie er uit zien? 2. Naar een mantelzorgvriendelijk.
4. Online strategie Internet scorecard
De kern Core Competence Positionering Marketingstrategische beleidsvorming Duijnstee Consultancy.
ONTWIKKELEN VAN EEN MANTELZORGVRIENDELIJKE VISIE
Macrowaardecreatie De waarde die de onderneming in haar totaliteit voor haar klanten creëert d.m.v. de door haar gekozen marktpositie.
Macrowaardecreatie De waarde die de onderneming in haar totaliteit voor haar klanten creëert d.m.v. de door haar gekozen marktpositie © mr. drs. A.P.J.
Oriëntatiefase  De longlist: aantal en vaststelling  Buying center: veranderde/veranderende samenstelling Inleiding strategie Duijnstee Consultancy.
Klantgericht Ondernemen De Toekomst 7 December 2011.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
 A-94 A-94.
50.
Opening Crossfit Marketingtoepassingen Vincent Jasper Thomas.
Opening Crossfit Vincent Jasper Thomas. Inhoud Wat is crossfit Debriefing Missie Visie Doelgroep Concurrentie analyse ( omgeving) SMART 4p’s Promotie.
stap 6: Unieke toegevoegde waarde bepalen
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
Introductieavond voor bestuursleden Beleidsvorming binnen een Scoutinggroep.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Over vertalen, een andere aanpak en hoe het anders kan Bert Bourgonje 19 juni 2009.
GROEIEN MET JE IDENTITEIT. EVEN VOORSTELLEN… WAT IS EEN KLANT?
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Verkoopt en handelt verkoop af
Stel dat de (onderwijs) wereld gaat veranderen
We hebben minder managers nodig en meer leiders.
Human Resources Accounting
STRATEGIE MANAGEMENT STRUCTUUR CULTUUR PROCESSEN MEDEWERKERS
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Transcript van de presentatie:

De kern Core Competence Positionering Marketingstrategische beleidsvorming De kern Core Competence Positionering Duijnstee Consultancy

De kern Visie Missie Core Competence Marketingstrategische beleidsvorming De kern Visie Missie Core Competence Doelstelling: wat willen we bereiken? Rendements-%; groei-% ? Visie: Hoe denken wij dat de wereld zich zal ontwikkelen? Welke gevolgen heeft dat voor onze (potentiële) klanten? Missie: Wat willen wij in die veranderende wereld betekenen voor onze doelgroep? Onderscheid kernactiviteiten en kernvaardigheden !! Duijnstee Consultancy

De kern Trends Visie Missie Core Competence Positionering Marketingstrategische beleidsvorming De kern Trends Visie Missie Core Competence Positionering Duijnstee Consultancy

Marketingstrategische beleidsvorming De Amersfoortse Trend: de overheid maakt terugtrekkende bewegingen uit de sociale zekerheden Visie: onze klanten zullen in de toekomst meer zelf verantwoordelijk worden voor een continue inkomensstroom Missie: wij zorgen dat onze klanten een levenlang een inkomen hebben ongeacht pensioen, werkeloosheid, arbeidsongeschiktheid, overlijden partner etc. Kernvaardigheden: alle afdelingen opzetten die te maken kunnen hebben met inkomensvraagstukken. Andere verzekeringafdelingen afstoten of op laag pitje Positionering: De inkomensverzekeraar Duijnstee Consultancy

Competenties vaststellen Marketingstrategische beleidsvorming Competenties vaststellen Gebaseerd op interne of externe perceptie? Perceptiekloof. Feitelijk aanwezige of t.o.v de concurrentie noodzakelijke competenties als uitgangspunt? Competiviteitskloof. 3. Ontwikkeling van huidig of van toekomstig noodzakelijke competenties? Visiekloof. Duijnstee Consultancy

Marketingstrategische beleidsvorming Missie “ Een flink pak ondernemingen heeft ooit een missie geformuleerd. Nogal wat managementteams spenderen hun tweejarige ‘strategische bezinning’ aan het schrijven en herwerken van hun mission statements. Veruit het overgrote deel van de ondernemingen die een missie heeft geformuleerd had zich de moeite wel kunnen besparen. Missies die ondernemingen gewoonlijk formuleren blinken uit door banaliteit “ Bron: Aime Heene Duijnstee Consultancy

De kern ? Marketingstrategische beleidsvorming Trends Visie Missie Core Competence Unieke vaardig- heden/ KSF’s Klantbehoeften Duijnstee Consultancy

De commodity-magneet Marketingstrategische beleidsvorming Innovatief Deskundig Niche-specialisatie X Performance ……... Service Z Y Prijs Flexibiliteit Standaardisatie Volgend Doorlopende innovatie in de eigen core compentence Wet van de remmende voorsprong: concurrentie in actie Duijnstee Consultancy

Marketingstrategische beleidsvorming Commodity trap “ De concurrentievoordelen van vandaag zijn de concurrentievoorwaarden van morgen “. Bron:Ai ( bron : Aime Heene ) Duijnstee Consultancy

Spectrum Terug naar de klant

Spectrum en waardecreatie Marketingstrategische beleidsvorming Spectrum en waardecreatie meerwaarde x y z Prijs Duijnstee Consultancy

x y z Miller & Heiman meerwaarde Business issues Service & support Marketingstrategische beleidsvorming Miller & Heiman meerwaarde Organisatie-issues x Business issues y Service & support z Good product en service Prijs commodities Duijnstee Consultancy

Verwarmingsinstallatiebedrijf Marketingstrategische beleidsvorming Verwarmingsinstallatiebedrijf On line preventieve 24 uurs werkingscontrole met performance-afrekening Organisatie issues On line preventieve 24 uurs werkingscontrole Business issues Service & support Doorlopend 24 uurs servicecontract op afroep Levering incl. 8 tot 5 servicevoorziening Good product & service commodities Leveren van verwarmingsinstallatie incl. installatie Duijnstee Consultancy

Spectrum en waardecreatie Marketingstrategische beleidsvorming Spectrum en waardecreatie meerwaarde Organisatie-issues x Business issues y Service & support Good product en service z Prijs commodities Duijnstee Consultancy

Spectrum en waardecreatie Marketingstrategische beleidsvorming Spectrum en waardecreatie meerwaarde Organisatie-issues x Business issues y Service & support z Good product en service Prijs commodities Duijnstee Consultancy

Spectrum en waardecreatie Marketingstrategische beleidsvorming Spectrum en waardecreatie meerwaarde x Organisatie-issues Business issues y Service & support z Good product en service Prijs commodities Duijnstee Consultancy

waardecreatie -/- -/- -/- - / - Marketingstrategische beleidsvorming (semi) Tailormade +/+ +/+ - / - Organisatie issues Business Issues Competitie Innovatie Marge Netwerk-intensiteit Inkoopaf-deling Service & Support “good” product or service Commodity Mass- product -/- -/- +/+ + / + Duijnstee Consultancy

samenwerkingsvorm sales commodities advies Service & support Marketingstrategische beleidsvorming samenwerkingsvorm advies Consultative selling Organisatie issues Business issues Account management sales Service & support Vertegenwoordiging Good product & service commodities Transactional selling / multimedia Verkoop recht op en neer Duijnstee Consultancy

Marketingstrategische beleidsvorming Ter overdenking Past de door onze organisatie geprefereerde samenwerkingsvorm bij de positie die wij binnen de organisatie van de klant kunnen innemen Past de huidige salesorganisatie bij de toekomstige positie die wij bij de klant wensen in te nemen? Duijnstee Consultancy

Ten slotte Klant bepaalt waar je wordt ingeschaald. Marketingstrategische beleidsvorming Ten slotte Klant bepaalt waar je wordt ingeschaald. Veel account managers zijn geen accountstrategen maar k.t. verkopers. Ben je in staat tot nadenken over klant van de klant? Is de organisatie van de account manager toe aan account management? Zijn de verkopers in de organisatie in staat te accepteren dat er een “elite-groep” gecreeerd wordt? Duijnstee Consultancy

Marketingstrategische beleidsvorming Ten slotte ( 2 ) Is de organisatie van de klant toe aan account management. Account managers zijn relatiegericht in plaats van klantgericht. Account managers zijn omzetgericht in plaats van margegericht. Account mgt. is een l.T. sport. Provisie is een op K.T.resultaat gebaseerde beloning. Duijnstee Consultancy