CAT Critical Appraisal of a Topic

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Handen wassen als preventie van influenza
Advertisements

The digital library for health
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
CAT Critically Appraised Topic
Inleiding Na het bestuderen van dit hoofdstuk kun je:
En orale antivirale profylactische therapie J.Nouwens Groep
Modern opleiden in de laboratorium-geneeskunde:
Maagperforatie Behandelingsopties
Marlous Kastelein Groep: Alex & Meike
Evidenced based practice
Vakliteratuur opzoeken Lieve Devos. LibriSource+ Nieuw portaal voor toegang tot elektronische bronnen Gemeenschappelijk platform.
Een strakke workflow als hulpmiddel voor online samenwerking. Jikke de Groot Universiteitsbibliotheek/ Universiteit Utrecht Sector Innovatie & Ontwikkeling.
LU MC Afdeling Huisarts- en Verpleeghuisgeneeskunde Definitie Evidence Based Medicine ´Het gewetensvol, expliciet en oordeelkundig gebruik van het huidige.
Hoofdstuk 3 Een kritisch literatuuroverzicht schrijven Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Voor aanvang college afwisselend slides 1, 2, 3, 4, 5 , 6, 7, 8, 9, heen en terug zien via enter / backspace.
De fysiotherapeutische behandeling bij patiënten met een CVA, opgenomen in de Nederlandse ziekenhuizen; Een beschrijvende studie van de huidige zorg.
atriumfibrilleren en cerebraal infarct J. Verhagen & G. Kloppenburg
CAT Wieske Mosmuller & Myriam Castelot
Annerie Moers 11 augustus 2006
Informatievaardigheden Welkom bij de introductie INFORMATIEVAARDIGHEDEN Mediatheek PTH Zoeken, verwerken en beoordelen van relevante informatie
Wouter Jansweijer, 16 September, Literatuur zoeken Project informatiewetenschappen october 2002.
Podofyllotoxine versus Imiquimod Annemieke de Haan Groep
Co-schap huisartsgeneeskunde Je naam datum
Nut van tympanometrie bij diagnose OME bij kinderen?
LU MC Leiden University Medical Center Dynamische Patiënt Simulator P.M. Bloemendaal 12 december 2000.
2 23 september 2014 Via Beeld| Koptekst en voettekst kunt u deze tekst wijzigenVia Beeld| Koptekst en voettekst kunt u deze tekst wijzigen 2 Consensus.
Leerlijn Beroepspraktijk onder de LOEP Faculteit Gezondheidszorg
M2 Pico-CAT (KDO 17 juni 2010) E.A.van Hell 17 juni 2010.
Klinisch redeneren en evidence based practice
NVAB Leidraad Verplichte Medische Keuringen September 2007 [datum]
Evidence-Based Medicine
Evidence based onderzoek. Wat is evidence-based ?  Letterlijk betekent dit aanduiding of bewijs.  het gebruik van een bewijs dat de keuze voor een bepaalde.
Selina Vlieger EBP College 2 Selina Vlieger Korte introductie onderwerp.
Medische informatie op het Internet voor artsen PAO- H workshop Willem van Stempvoort, huisarts.
INFORMATIEVAARDIGHEDEN SAW B.Wydooghe L. Gheysen C. Neckebroeck.
Hypnose bij het prikkelbare darmsyndroom
V&VN Kinderverpleegkunde
Evidence-Based Practice
Train the Trainer Critical Appraisal of a Topic Dr Arno AW Roest Willem Alexander Kinderziekenhuis.
Wetenschappelijk literatuur Selina Vlieger Mini-les.
Verpleegkundig redeneren
Presentatie stand van zaken werkgroep ‘Inhoud’
Werkgroepbijeenkomst RNZON Presentatie ‘Inhoud’
Het succes van het virtuele verzorgingstehuis Gerben de Wolf 1 e begeleider: prof. dr. ir. J.M. Versendaal 2 e begeleider: dr. A.D. Counotte-Potman.
H2 antagonisten dé behandeling van wratten!?
Geeft de MDRD formule een betere benadering van de glomerulaire filtratiesnelheid dan de formule van Cockcroft-Gault? Rikkert Jonkheijm AIOS Erasmus MC.
Fasciitis plantaris Het effect van shock wave therapy bij fasciitis plantaris Marjolein Kloet aios huisartsgeneeskunde groep (Jan Peter en Simone)
Wel of geen antibiotica geven na een hondenbeet Jelle Kolkman Aiosgroep van Alex en Marielle
Elektro shock wave therapie: de behandeling bij hielspoor? Marianne van der Windt Groep
EBM = Evidence Based Medicine. EBM (1)  Toepassen van een bepaalde methode, werkwijze voor het verzamelen van literatuur  Beoordelen en interpreteren.
Werkgroep EBP STZ Netwerkgroep Medisch Informatiespecialisten Marijke Mol, medisch informatiespecialist.
“..is het echt geen longembolie?” De diagnostische waarde van de D-dimeer Chiara Messidoro Groep Reinout en Ron, juni 2008 Afdeling huisartsgeneeskunde.
Critical Appraisal of a Topic of rectale thermometer?
Anekdote: op weg in de trein naar STARR-class=> geroepen ivm jongen met insult=> in zijn tas diazepam rectiole en rivotril druppels=> gekozen voor druppels.
METHODE 1.Zoekstrategie in de literatuur met termen als ‘shift work, night work, irregular working hours, body weights and measures, BMI and body mass’.
“Van transpiratie naar inspiratie” “Botox bij axillaire hyperhidrosis” 8 juni 2012 Anne Geraedts Rutger Vermeulen AIOS huisartsgeneeskunde AMC.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Het onderzoeksverslag
Dr. Alyt Oppewal AVG opleiding
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
CAT: bietensap bij hypertensie NHG-Wetenschapsdag - 19 juni 2015
VUmc Basispresentatie
Evidence Based handelen logopedie
Medische informatie op het Internet voor artsen
Misoprostol voorafgaand aan IUD-plaatsing bij nulligravidae?
Wetenschapsbeursproject
Richtlijn mictiebeleid
Vernieuwend - Attent - Samen
Transcript van de presentatie:

CAT Critical Appraisal of a Topic E.Y Sarton en A. Roukens

inhoud voorstelronde wat is een CAT? - de 7 stappen voorbeeld uit de praktijk - Interne Geneeskunde

de CAT in het portfolio

wat is een CAT? “Bij een CAT wordt aan de hand van een casus uit de praktijk een klinische vraag gesteld, waarop een antwoord wordt geformuleerd dat onderbouwd is met het beste wetenschappelijke bewijs op dat moment voorhanden.”

wat is een CAT? de 7 stappen Patiënt (praktijk) Vertaalslag (expert) Wetenschap (literatuur) 1 klinisch scenario trefwoorden 2 klinische vraag 3 literatuur search 4 kritisch beoordelen artikel 5 ‘evidence’ 6 commentaar: besluitvormingsproces EBM verwoorden 7 bottom line

de 7 stappen 1. klinisch scenario Een korte en bondige presentatie van de patiënt. Dit kan gedaan worden naar aanleiding van de status van de patiënt (naam, geslacht, leeftijd, anamnese, lichamelijk onderzoek, uitslag laboratorium onderzoek, leefstijlfactoren, etc.)

de 7 stappen 2 klinische vraag P (patient) I (interventie) C (comparison) O (outcome)

de 7 stappen 3 literatuur onderzoek Het zoeken naar de ‘best evidence’

de 7 stappen 4 kritisch beoordelen artikel Een artikel wordt, voordat er naar de uitkomst(en) gekeken wordt, beoordeeld op validiteit en betrouwbaarheid

de 7 stappen 5 evidence De klinische gegevens worden gekoppeld aan de kwantitatieve gegevens uit het literatuur onderzoek (sensitiviteit en specificiteit, risicoschatting betrouwbaarheidsinterval, bijwerkingen etc.)

de 7 stappen 6 commentaar Het besluitvormingsproces wordt weergegeven. Alle gevonden resultaten worden gewogen en gecombineerd met de kennis van de arts en de toepasbaarheid op de patiënt

de 7 stappen 7 bottom line De bottom line Is een direct en compact antwoord op de klinische vraag. Hier worden geen afwegingen meer in opgenomen, maar aangegeven met hoeveel zekerheid de uitkomst van het commentaar is onderbouwd

Verschillende CAT’s

Wat zoeken? Waar zoeken? Afhankelijk van het domein Geaggregeerd bewijs Richtlijnen Systematische reviews Oorspronkelijk onderzoek Waar zoeken? Mede afhankelijk van het domein Evidence-based richtlijn (NIV site?) Pubmed Cochrane Library etc.

Zoeken is een vak apart! Zoek hulp bij de Walaeus bibliotheek! Karin van der Hoorn Jan Schoones Jessica Langenhoff walaeus@lumc.nl

CAT tabel Ref Patients Study type Intervention Comparison Outcomes Results Study weaknesses Level

3. Kritische beoordeling kwaliteit Gedegen epidemiologie onderwijs in LUMC Handige hulpjes www.cochrane.nl

Vb checklist RCT (therapeutisch domein)

5. Toepassen in de praktijk Is het gevonden antwoord toepasbaar op je patient? Is er een reden de huidige klinische praktijk te veranderen of dit tenminste te onderzoeken?

Anatomie van een CAT Naam en datum van degene die de CAT heeft gemaakt Klinische vraag, ook vertaald als PICO Achtergrond van de vraag (kort) Zoekstrategie en uitkomst zoektocht Waar, welke zoektermen, welke filters/limits Hoeveel artikelen gevonden, hoeveel relevant en welke criteria gebruikt om relevantie te bepalen? Relevante artikelen met resultaten samenvatten in tabel Conclusie, inclusief niveau van aanbeveling Commentaar op de evidence Klinische “bottom line”: toepasbaar in de praktijk?