VWO-2: Taal analyse.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nog 68 lesdagen…. nog 68 lesdagen… Tjeerd van de Laar Sander Voerman.
Advertisements

Filosofie Op HAVO en VWO.
Presentatie schoolsysteem
Keuzekompas voor meisjes en bèta/techniek Zelfbeeld, omgeving en kennis van bèta/technische opleidingen VHTO Cristien van Dijk Landelijk expertisebureau.
Onderzoek Een onderzoekslijn in de opleiding. Structuur van de opleiding P-faseK1-faseK2-faseK3-fase P1 P2 Eerste faseTweede fase.
Paragraaf 2.3 Geloven en weten..
“Wat is waarheid en hoe kunnen wij die kennen?”
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
ANW - mythen & pseudowetenschap
Omgaan met geschiedenis
Eerst je Bachelor, dan een baan,... en dan pas een Master Jan Bransen Onderwijsdag 2007.
De Griekse cultuur.
Inleiding Wetenschapsfilosofie
Inleiding Filosofie en Ethiek Derde Bijeenkomst: De tweede wetenschappelijke revolutie (1) Dinsdag 21 september 2004.
Alles draait om liefde!.
Denken over wetenschap
OBC Bemmel VWO-Excellent. Aanbod Ambitie Aandacht.
Wie ben ik en zo ja hoeveel?
Coachen Maandag 14 juni 2006.
ANW - inductie & deductie
September 2013 – 5 vwo – van der Capellen
September 2013 – 5 vwo – van der Capellen
De Verwondering ECL, Haarlem.
Begeleiden, hoe doe je dat?
‘Van mini-PW naar PW en verder’
TOM: DENKLESSEN TOM: denklessen.
Het gymnasium. De moeite waard?. Drie vragen: Drie vragen: Is uw kind geschikt voor het gymnasium?
Informatieavond Ouders leerlingen groep 8
leerlijn vaardigheden (3xO)
Onderzoekend leren en beroepscontexten
Quest op het Sancta Maria Lyceum
Griekse mythen en wetenschap
Inpassing ANW inhoud in andere vakken
Leren – vieren – verwonderen – lofprijzen
Inleiding in de Filosofie en de ethiek
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Geloof en wetenschap in het scheppingevolutie debat.
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
Waarom kies je dit vak in de bovenbouw?
Duits in 4,5 en 6 VWO Herzlich Willkommen !!. Waarom Duits? Duits is de taal van onze belangrijkste handelspartner, tevens ons buurland. Duits is de taal.
Geloof in je eigen kunnen
Levensbeschouwing Christendom (Ikos). Levensbeschouwelijke lijn Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendomFilosofie.
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege 2 kwartaal 2.
H2.1 De Griekse Democratie
Regenten en vorsten H7.3 DE WETENSCHAPPELIJKE REVOLUTIE.
Christelijke wetenschapsoriëntatie?! Wim van der Schoor, Jacobus Fruytier SG Apeldoorn RAOS, De Passie, Utrecht, 16 februari 2016.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Programma vandaag Economieprogramma Onderneem ! Jaarrooster Kennis ophalen De Grote Verandering Stage-opdracht.
Cultuureducatie, W&T en wereldoriëntatie
Paspoort griekse goden
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
Moleculen Mo eculen Les 5 Zoek het uit! deel 1.
Hoofdstuk 3 De Grieken.
Informatie verdraaien
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Welke “wiskundes” zijn er?
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Welke rol speelt de EU bij de vrijmaking van de internationale handel?
TIJDSPLANNING Dinsdag Uitleg vragen, PWS en groepen maken
Het maken van een PWS.
Studie van de levende en de niet-levende natuur
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Radboud Kids – Meet the professor
IS EEN WALVIS WEL EENS BANG IN HET DONKER? LES 7 : DIEPSTE PLEK.
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
Filosofie en wetenschap
Hoe verhoudt filosofie zich tot wetenschap?
Transcript van de presentatie:

VWO-2: Taal analyse

Opbouw jaarlagen Docentgestuurd Leerlinggestuurd Klas 1 Bronnen beoordelen Onderzoeksvragen worden gegeven Onderzoeksmethode wordt gegeven Klas 2 Bronnen zelf zoeken Zelf deelvragen bedenken Onderzoeksmethode samen bepalen Klas 3 Bronnen APA-regels Hoofd – en deelvragen zelf bepalen Zelfstandig methode bepalen Docentgestuurd Leerlinggestuurd

Quest in leerjaar 3 APA – richtlijnen Wetenschapsfilosofie Statistiek Profieloriëntatie Pré-PWS Juniorcertificaat (GOLDIES)

VWO-3: onderzoek naar veroudering korte termijngeheugen

VWO-3: Archiefopdracht verdwenen winkels

VWO-3: Archiefopdracht verdwenen winkels

VWO-3: Statistiek

VWO-3: Wetenschapsfilosofie 5000 v. Chr. vanaf ± 5000 v Chr Vroegste wereldbeeld Denkstijl: mythisch Religie: goden verhalen 500 v. Chr. ± 500 v Chr Denkstijl: redeneren (denken) Wiskunde: Thales, Pythagoras, Eudoxus, Anaximander Filosofie: Plato, Aristoteles 1650 – 1750 Denkstijl: Het experiment Fysica: Galileï, Newton Chemie: Lavoisier 1900 – Nu Denkstijl: Het experiment en ver(in)beelden Fysica: Planck, Einstein, Bohr etc. Life sciences: Watson, Crick, etc. Psychologie: Freud, VWO-3: Wetenschapsfilosofie 2013

VWO-3: Pre-PWS Hoofdvraag: Deelvragen Deelvraag Hoofdvraag: Deelvragen Geeft deze deelvraag antwoord op de hoofdvraag? Dan heb je eigenlijk een hoofdvraag bedacht Ga naar de volgende dia Goed zo. Dan kun je nog een deelvraag bedenken Kijk nog eens naar je deelvraag VWO-3: Pre-PWS

Bovenbouw Quest ANW Quest Bovenbouw

Bovenbouw

Bovenbouw: Nog in ontwikkelingsfase

Bovenbouw: aftrap schooljaar met een gastspreker

Wetenschapsfilosofie Waarheid. waarheidsspel. Werkelijkheid objectief/subjectief, Kant, Popper, Descartes, optische illusies, grot Plato (Matrix) Kunnen we de werkelijkheid objectief kennen? Is wiskunde nou verzonnen of echt waar? Wetenschap  theorie, alpha/beta/gamma,  Wat is het nut van de wetenschappen? Bewijs fraude, youtube, wiki,  Wanneer is het waar, Wat is bewijs? Geloof & Wetenschap geschiedenis botsingen, axioma's, dogma's (Agora) Wat is het verschil tussen geloven en weten? Wetenschap anno 2014 falsificatie en verificatie, Popper, Hume, evolutietheorie en astrologie  wts ingebed in de geschiedenis en toekomst Hebben we het nu goed? Tijd Wubbo Ockels, klok/zon Wat is de tijd? Bestaat tijd objectief? Grenzen aan de wetenschap medische/technologische ethiek, robotica Wordt de wereld beter door wetenschap? Moeten we grenzen aan de wetenschap opleggen? Alles weten determinisme-vrijheid,  Zullen we ooit alles weten?  Taal  taal tussen ons en de werkelijkheid in, Chomsky, Wittgenstein  Socratisch gesprek-oefening: bijv. wat is geluk? Kunnen we elkaar begrijpen? Logica Syllogismes, argumentatietheorie, weerlegbaarheid 4-tafelexperiment met syllogismes Filmbesprekingen, presentaties of....

Bovenbouw: Nog in ontwikkelingsfase

Excellente Quest-klas Bovenbouw Excellente Quest-klas Goede Resultaten Goede attitude Goede planner Goldies PWS Leerjaar 5 Facultatieve lessen Universiteit

Excellente Quest-klas Bovenbouw Excellente Quest-klas Goede Resultaten Goede attitude Goede planner Goldies PWS Leerjaar 5 Facultatieve lessen Bijv. Anatomische les Universiteit

Bovenbouw Goldies PWS Leerjaar 5 Excellente Quest-klas Goede Resultaten Goede attitude Goede planner Goldies PWS Leerjaar 5 Verdedigen van PWS als bij een promotie Sancta CV vergroot kans op aanname voor Universiteit

Bovenbouw Quest ANW Quest Bovenbouw Conclusie: We hebben zo een doorlopende leerlijn ontwikkeld, zodanig dat een VWO leerling beschikt over basale wetenschaps kennis en vaardigheden van wetenschap in de-volle-breedte

Met dank aan: Quest team onderbouw 2011-2014 en Quest team bovenbouw 2014 speciaal Robbert Dekker