VWO-2: Taal analyse
Opbouw jaarlagen Docentgestuurd Leerlinggestuurd Klas 1 Bronnen beoordelen Onderzoeksvragen worden gegeven Onderzoeksmethode wordt gegeven Klas 2 Bronnen zelf zoeken Zelf deelvragen bedenken Onderzoeksmethode samen bepalen Klas 3 Bronnen APA-regels Hoofd – en deelvragen zelf bepalen Zelfstandig methode bepalen Docentgestuurd Leerlinggestuurd
Quest in leerjaar 3 APA – richtlijnen Wetenschapsfilosofie Statistiek Profieloriëntatie Pré-PWS Juniorcertificaat (GOLDIES)
VWO-3: onderzoek naar veroudering korte termijngeheugen
VWO-3: Archiefopdracht verdwenen winkels
VWO-3: Archiefopdracht verdwenen winkels
VWO-3: Statistiek
VWO-3: Wetenschapsfilosofie 5000 v. Chr. vanaf ± 5000 v Chr Vroegste wereldbeeld Denkstijl: mythisch Religie: goden verhalen 500 v. Chr. ± 500 v Chr Denkstijl: redeneren (denken) Wiskunde: Thales, Pythagoras, Eudoxus, Anaximander Filosofie: Plato, Aristoteles 1650 – 1750 Denkstijl: Het experiment Fysica: Galileï, Newton Chemie: Lavoisier 1900 – Nu Denkstijl: Het experiment en ver(in)beelden Fysica: Planck, Einstein, Bohr etc. Life sciences: Watson, Crick, etc. Psychologie: Freud, VWO-3: Wetenschapsfilosofie 2013
VWO-3: Pre-PWS Hoofdvraag: Deelvragen Deelvraag Hoofdvraag: Deelvragen Geeft deze deelvraag antwoord op de hoofdvraag? Dan heb je eigenlijk een hoofdvraag bedacht Ga naar de volgende dia Goed zo. Dan kun je nog een deelvraag bedenken Kijk nog eens naar je deelvraag VWO-3: Pre-PWS
Bovenbouw Quest ANW Quest Bovenbouw
Bovenbouw
Bovenbouw: Nog in ontwikkelingsfase
Bovenbouw: aftrap schooljaar met een gastspreker
Wetenschapsfilosofie Waarheid. waarheidsspel. Werkelijkheid objectief/subjectief, Kant, Popper, Descartes, optische illusies, grot Plato (Matrix) Kunnen we de werkelijkheid objectief kennen? Is wiskunde nou verzonnen of echt waar? Wetenschap theorie, alpha/beta/gamma, Wat is het nut van de wetenschappen? Bewijs fraude, youtube, wiki, Wanneer is het waar, Wat is bewijs? Geloof & Wetenschap geschiedenis botsingen, axioma's, dogma's (Agora) Wat is het verschil tussen geloven en weten? Wetenschap anno 2014 falsificatie en verificatie, Popper, Hume, evolutietheorie en astrologie wts ingebed in de geschiedenis en toekomst Hebben we het nu goed? Tijd Wubbo Ockels, klok/zon Wat is de tijd? Bestaat tijd objectief? Grenzen aan de wetenschap medische/technologische ethiek, robotica Wordt de wereld beter door wetenschap? Moeten we grenzen aan de wetenschap opleggen? Alles weten determinisme-vrijheid, Zullen we ooit alles weten? Taal taal tussen ons en de werkelijkheid in, Chomsky, Wittgenstein Socratisch gesprek-oefening: bijv. wat is geluk? Kunnen we elkaar begrijpen? Logica Syllogismes, argumentatietheorie, weerlegbaarheid 4-tafelexperiment met syllogismes Filmbesprekingen, presentaties of....
Bovenbouw: Nog in ontwikkelingsfase
Excellente Quest-klas Bovenbouw Excellente Quest-klas Goede Resultaten Goede attitude Goede planner Goldies PWS Leerjaar 5 Facultatieve lessen Universiteit
Excellente Quest-klas Bovenbouw Excellente Quest-klas Goede Resultaten Goede attitude Goede planner Goldies PWS Leerjaar 5 Facultatieve lessen Bijv. Anatomische les Universiteit
Bovenbouw Goldies PWS Leerjaar 5 Excellente Quest-klas Goede Resultaten Goede attitude Goede planner Goldies PWS Leerjaar 5 Verdedigen van PWS als bij een promotie Sancta CV vergroot kans op aanname voor Universiteit
Bovenbouw Quest ANW Quest Bovenbouw Conclusie: We hebben zo een doorlopende leerlijn ontwikkeld, zodanig dat een VWO leerling beschikt over basale wetenschaps kennis en vaardigheden van wetenschap in de-volle-breedte
Met dank aan: Quest team onderbouw 2011-2014 en Quest team bovenbouw 2014 speciaal Robbert Dekker