Marinus Schouten Ruben les Workshop GGD BZO 5 november 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Prof. dr. Chia Longman UGent
Advertisements

Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Ouderavond Havo maart 2014 Wij gaan op werkweek
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Welkom bij de 4e workshop over:
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Les 7 Deze les duurt 90 minuten
Eigen Kracht-conferenties regie bij de burger
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Intercultureel vakmanschap
Workshop Relationele en seksuele vorming
Paragraaf 7: Ieder voor zich
Een lessenserie van drie lessen
RSV op school Jan Van Parijs.
Professioneel-Kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-Kritische Instelling Dag 1.
Benzies & Batchies Interactief lesprogramma voor en door jongeren met theatervoorstelling en weerbaarheidstraining Gaby de Lijster.
Welkom bij de 4e workshop over:
Gedragsrepertoire Denken over je denken
First ID project Waterlant-Ydoorn
Kinderen en hun sociale talenten
Bespreken positieve soa-uitslag
Hoe krijg ik ze mee Leerlingen, ouders, team Programma Michel Boer Muiswerk, waarom heb ik daar voor gekozen? Opdracht: kansen en bedreigingen Hoe heb.
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’.
Conferentie 21 nov 2014 Oriëntatie op wetenschap, ANW in transitie.
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
Zorgplicht in passend onderwijs
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’
Tweede bijeenkomst: Een veilige school voor iedereen!
OFC28 mediawijsheid les 4.
Mentoren Managen Workshop jaarcongres VvSL 6 november 2014 Annemiek Jonker.
Workshop klassenmanagement
Stagebegeleiding Bijeenkomst 10 en 11 Blok 3.
WAT IK VAN JULLIE VRAAG… 10 minuten aandacht Als een stakeholder: Ja of Nee? Als een ‘critical friend’ Evaluatie achteraf invullen WAT je krijgt Inspiratie.
Pesten Nee, dat doen wij niet..
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Ontwikkeling en de basisschool
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
motiverende gespreksvoering
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Welkom ik maak me sterk.
First ID project Samen werken aan een veilige omgeving Kartrekkers Opleiding.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Verdieping Timemanagement
Pesten op het werk.
Informatieavond september WELKOM VERBETEREN VAN ONS ONDERWIJS ICT Digitaal Leerlinggegevens verwerken REKENEN Wereld in Getallen SPELLING Spelling.
Opvoeden met respect Opgroeien met liefde GGD Amsterdam 5 januari 2011 Jale Simsek.
Pedagogische Klimaat Pedagogisch Klimaat.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Module 2 Na de diagnose: Steun vinden bij elkaar
Informatieavond september 2016
H1 Hoe word je wie je bent?.
Week 1, les 9 Ga zitten in de kring.
H2 Een leven lang leren.
Schoolverandering Workshop.
Zomertraining ‘Klaar voor de start’
Begeleiden Les 5.
Sociale problematiek/crisisinterventies
OPP Hoe kun je taal geven aan gedragsinterventies?
Gedragsproblemen en stoornissen
introductiebijeenkomst
Les 2 Begeleidingskunde Hoe assertief ben jij?
Zomertraining ‘Klaar voor de start’
Discriminatie Thema 17, sociaal werk 1.
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Discriminatie Thema 17, sociaal werk 1.
TOOL – team afspraken IN TEAM AUTHENTIEK ZIJN IN ONZE WAARDEN
Transcript van de presentatie:

Marinus Schouten Ruben les Workshop GGD BZO 5 november 2014

Ruben Storytelling Bespreking Oefening in empathie De les Hoe leerlingen aangesproken en betrokken worden Maatschappelijk patroon Het uitdagen van maatschappelijke mechanismen bij de leerlingen Proces van sociale uitsluiting Het sociale proces van uitsluiting waarop het interveniëren zich richt

1.Wat heeft je geraakt in de film? Of: wat heeft je aan het denken gezet? 2.Heb jij je op school wel eens kwetsbaar gevoeld, bijvoorbeeld doordat je jezelf alleen voelde, buitengesloten, uitgescholden, gepest, gediscrimineerd? 3.Wat had de school hieraan kunnen doen?

Afspraken Zorg voor veiligheid Film Inlevingsoefening – plenair of in groepjes bespreken Thermometer seksuele diversiteit – invullen, nabespreken Wij pesten niet – poster Suggesties tegen pesten – post-its, poster, verkiezing Trigger Persoonlijke empathie Empathie in de context van de school Gesprek over eigen betrokkenheid bij LHBT leeftijdsgenoten Inlevingsoefening – bespreken in groepjes Intentie tot actie Open houding creëren Gericht aanpakken van blokkades Inspraak van leerlingen op afspraken Afspraken onder docenten en leiding ONDERDEEL TYPE DOEL Aandacht Interesse Waardering ATTITUDE Organisatie Karakterisering

HobbyManagementTeamLeerlingen Doelen Omgeving Educatie Leerlingenzorg Hoe verander je de schoolcultuur?

HobbyManagementTeamLeerlingen Doelen Omgeving Educatie Leerlingenzorg Maximale reikwijdte van de Ruben les

Aandacht Interesse Waardering Organisatie Karakterisering seksuele voorkeur rolpatronen leefstijlopenlijkheid Iedereen is heteroseksu- eel en een afwijkende oriëntatie is slecht of heeft uitleg nodig Iedereen is een man of een vrouw en gedraagt zich ook zo Iedereen conformeert zich aan zijn peer groep en afwijkend gedrag houd je privé Iedereen wil een eeuwigdurend e monogame relatie en seks is voor voortplanting

Afwijking van maatschap- pelijke norm Negatieve emotie Negatieve houding Geweld Discriminatie Sociale afstand Stereotypen Maatschappelijke norm