Marinus Schouten Ruben les Workshop GGD BZO 5 november 2014
Ruben Storytelling Bespreking Oefening in empathie De les Hoe leerlingen aangesproken en betrokken worden Maatschappelijk patroon Het uitdagen van maatschappelijke mechanismen bij de leerlingen Proces van sociale uitsluiting Het sociale proces van uitsluiting waarop het interveniëren zich richt
1.Wat heeft je geraakt in de film? Of: wat heeft je aan het denken gezet? 2.Heb jij je op school wel eens kwetsbaar gevoeld, bijvoorbeeld doordat je jezelf alleen voelde, buitengesloten, uitgescholden, gepest, gediscrimineerd? 3.Wat had de school hieraan kunnen doen?
Afspraken Zorg voor veiligheid Film Inlevingsoefening – plenair of in groepjes bespreken Thermometer seksuele diversiteit – invullen, nabespreken Wij pesten niet – poster Suggesties tegen pesten – post-its, poster, verkiezing Trigger Persoonlijke empathie Empathie in de context van de school Gesprek over eigen betrokkenheid bij LHBT leeftijdsgenoten Inlevingsoefening – bespreken in groepjes Intentie tot actie Open houding creëren Gericht aanpakken van blokkades Inspraak van leerlingen op afspraken Afspraken onder docenten en leiding ONDERDEEL TYPE DOEL Aandacht Interesse Waardering ATTITUDE Organisatie Karakterisering
HobbyManagementTeamLeerlingen Doelen Omgeving Educatie Leerlingenzorg Hoe verander je de schoolcultuur?
HobbyManagementTeamLeerlingen Doelen Omgeving Educatie Leerlingenzorg Maximale reikwijdte van de Ruben les
Aandacht Interesse Waardering Organisatie Karakterisering seksuele voorkeur rolpatronen leefstijlopenlijkheid Iedereen is heteroseksu- eel en een afwijkende oriëntatie is slecht of heeft uitleg nodig Iedereen is een man of een vrouw en gedraagt zich ook zo Iedereen conformeert zich aan zijn peer groep en afwijkend gedrag houd je privé Iedereen wil een eeuwigdurend e monogame relatie en seks is voor voortplanting
Afwijking van maatschap- pelijke norm Negatieve emotie Negatieve houding Geweld Discriminatie Sociale afstand Stereotypen Maatschappelijke norm