verkeersveiligheids- initiatief van de gouverneur van de provincie West-Vlaanderen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Enquête bij de leden van Fietsersbond Halle Resultaten.
Advertisements

Praktisch verkeersexamen
Verkeerstraining! voor fietsers
Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
Fietspad.
Verkeerseducatie : dode hoek
Pascale Rombouts Roparun Evenementen.
Fietsproef Berlaar (2012) Start van de proef..
Hier een snelle en goedkope oplossing voor Stabroek.
verkeerskrant gemaakt door:
1.Er wordt als groep gereden, dus: Samen uit, samen thuis! 2.Cycletime is een toerfietsvereniging, de tochten zijn geen wedstrijd 3.ledereen houdt zich.
Op het trottoir mogen kinderen met een kinderfiets rijden als ze jonger zijn dan: a) 8 jaar b) 9 jaar c) 10 jaar.
achtergronden Letty Aarts 3 maart 2006 Theoretische achtergronden Letty Aarts.
verkeersveiligheids- initiatief van de gouverneur van de provincie West-Vlaanderen.
Te volgen richting : naar Hombeeksesteenweg
Verkeers- stellingenspel
Door Jente, Pepijn, Kenneth L. en Jules.  Diefstal (of poging daartoe)  Van een voertuig  Een openbare of private plaats  Daders gebruiken geweld.
Verkeersveiligheid en voorstel sanering borden in Enspijk
digitale verkeerskrant van Rilland
Jeugd~verkeersexamen
verkeersveiligheids- initiatief van de gouverneur van de provincie West-Vlaanderen.
verkeersveiligheids- initiatief van de gouverneur van de provincie West-Vlaanderen.
verkeersveiligheids- initiatief van de gouverneur van de provincie West-Vlaanderen
ALLES EN NOG VEEL MEER OVER HET VERKEER !
De verkeersborden.
Fietsexamen 6° leerjaren te Sint-Katelijne-Waver
Klik op ‘start’ om te beginnen.
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Praktische verkeersproef
Les 3: Verkeer TOETS.
Copyright © 2005 Borealis A/S Tips Voor Veilig Fietsen.
Toets 1 Examen Reinder Reen.
FIETSEXAMEN WIJK STENE
Les 1: Verkeer.
Studiedag afschakelplan Wegen en verkeer VVSG - Wegen en verkeer 1.Treinvervoer en spoorovergangen (NMBS/Infrabel) 2.Busvervoer (De Lijn) 3.Verkeerslichten.
Het praktisch verkeersexamen start vanaf de Dolderweg in Steenwijk
Het praktisch verkeersexamen start vanaf
FIETSEXAMEN 2015 Vertrek en aankomst in het Vrijbroekpark Te volgen richting : naar Hombeeksesteenweg.
Verkeerssituatie rond onze school
Verkeerssituatie rond onze school Knelpunten volgens ouders en kinderen.
Hom Com 19 oktober Zelfrijdende auto Google leert wagen rijden zoals mensen (slecht dus) Tegen 2040 zijn we zo ver ?
De grote verkeersquiz Hoeveel ken jij over de verkeersborden?
AANSPRAKELIJKHEID IN HET VERKEER. AANSPRAKELIJKHEID Inhoud 1.De vergoeding van de zwakke weggebruiker. 2.De aansprakelijkheid van en voor de leerlingen.
Drop off – pick on Veiliger en aangenamer rijden in groep.
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa. Veiligheid heeft binnen Gasunie de hoogste prioriteit; het vormt de basis van onze.
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa. Veiligheid heeft binnen Gasunie de hoogste prioriteit; het vormt de basis van onze.
OKRA verkeerdt Test je kennis. De vragen Hier volgen tien verkeersvragen. Er zijn telkens drie antwoordmogelijkheden. Slechts één antwoord is correct.
Fietsexamen Boxbergheide Praktisch fietsexamen: op de openbare weg.
Schuld en schuld is twee Mr. dr. Wilma Duijst. Plaatjes.
TC Heeze & Veiligheid Veiligheidscommissie TC Heeze 2016.
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa. Veiligheid heeft binnen Gasunie de hoogste prioriteit; het vormt de basis van onze.
Speelstraat. Wettelijke bepaling. Openbare weg waar tijdelijk en tijdens bepaalde uren aan de toegangen volgend hek is geplaatst. Ganse breedte van de.
1 Herinrichting N382 Anzegem Infomarkt 7 september 2016.
Het praktisch verkeersexamen start vanaf de Dolderweg in Steenwijk
Te volgen richting : naar Hombeeksesteenweg
Het praktisch verkeersexamen start vanaf
Uitkijken voor vrachtwagens
VERO Fietsroute
VERTREKPLAATS.
Zonder signaalgevers, geen koers…
FIETSEXAMEN OOSTENDE.
Een brommobiel is een: Motorvoertuig.
FIETSEXAMEN OOSTENDE.
Persconferentie ZPZ 5344 – Brussel Noord
Vaardigheden + Oversteken op een vierarmig kruispunt
Oversteken op een kruispunt met verkeerslichten
Communiceren in het verkeer
Transcript van de presentatie:

verkeersveiligheids- initiatief van de gouverneur van de provincie West-Vlaanderen

in samenwerking met: Politie Wielerbond Vlaanderen Vlaamse Wielrijdersbond De individuele wielertoerist

Fietstoerisme in harmonie algemene inleiding

AANLEIDING Wielertoerist knalt op wagen (22-01) Wielertoerist sterft na botsing met tractor (25-05) Fietstoerist komt zwaar ten val (06-04)

AANLEIDING Wielertoerist knalt op wagen (22-01) Wielertoerist sterft na botsing met tractor (25-05) Fietstoerist komt zwaar ten val (06-04)

AANLEIDING Zwaargewond na val door put in wegdek (12-04) Wielertoerist knalt op wagen (22-01) Zwaargewond na val door put in wegdek (12-04) Wielertoerist sterft na botsing met tractor (25-05) Fietsers moeten straat op door scheuren en putten in fietspad (30-01) Fietstoerist komt zwaar ten val (06-04)

AANLEIDING Zwaargewond na val door put in wegdek (12-04) Wielertoerist knalt op wagen (22-01) Zwaargewond na val door put in wegdek (12-04) Wielertoerist sterft na botsing met tractor (25-05) Fietsers moeten straat op door scheuren en putten in fietspad (30-01) Fietstoerist komt zwaar ten val (06-04)

AANLEIDING Zwaargewond na val door put in wegdek (12-04) Wielertoerist op spoedopname bevestigt toenemend machogedrag (29-05): “als ze nu niet ingrijpen vallen er nog meer doden” Wielertoerist knalt op wagen (22-01) Zwaargewond na val door put in wegdek (12-04) Wielertoerist sterft na botsing met tractor (25-05) Een fietsbel niet aërodynamisch? En die bierbuik wel? (20-05) Fietsers moeten straat op door scheuren en putten in fietspad (30-01) Fietstoerist komt zwaar ten val (06-04) Geen enkel verkeersregel van tel voor sportieve fietser (06-05)

VASTSTELLING het imago van de wielertoerist en de recreatieve fietser wordt negatief beïnvloed door berichten over verkeersongevallen en onhoffelijk of agressief gedrag waarbij de weggebruiker een loopje neemt met de verkeersregels

DOELSTELLING in samenwerking met verschillende partners willen we werken aan een integrale en geïntegreerde campagne om het fietstoerisme een veilige en harmonieuze plaats in het verkeer te bezorgen

DOELGROEP naast de prioritaire doelgroep van wielertoeristen(clubs) en recreatieve fietsers, die we verder de ‘fietstoerist’ noemen, richt deze campagne zich tot alle gebruikers van de openbare weg

DOELSTELLING PRESENTATIE Met deze presentatie willen we alle weggebruikers: confronteren met de verkeersonveilige situaties rond het fietstoerisme het negatief imago rond het fietstoerisme overtuigen van de noodzaak om het fietstoerisme een veilige en harmonieuze plaats in het verkeer te bezorgen

DOELSTELLING PRESENTATIE We zullen via een analyse van: de ongevallen met fietsers opinies en meningen een bevraging van de wielertoerist zelf aanbevelingen formuleren om het fietstoerisme in harmonie te laten verlopen met: de verkeersregels uit de wegcode een reglementaire en goed onderhouden fiets de houding van andere weggebruikers een goed onderhouden fietspad

ANALYSE VAN DE ONGEVALLEN MET FIETSERS EN VAN DE BEVRAGING

Beeld van fietsongevallen in West-Vlaanderen 2009: 1425 fietsongevallen met lichamelijk letsel De meeste slachtoffers vielen in: - Brugge - Kortrijk - Oostende - Knokke - Heist - Roeselare

VERKEERSVEILIGHEID ongevallenanalyse WVL 4 fietsongevallen met gewonden per dag Elke 3 weken 1 dodelijk slachtoffer Helft van de ongevallen gebeurt op kruispunt Duidelijke piek vanaf april tot oktober Aandeel in ongevallen en ernst nemen toe

VERKEERSVEILIGHEID nationale ongevallenanalyse In België verliezen jaarlijks 80 à 90 fietsers het leven in het verkeer (= bijna 10% van het totaal aantal doden) 90% van het aantal doden valt in het Vlaams Gewest Een fietser maakt 4x meer kans om in het verkeer te sterven dan een automobilist Kwetsbaarste fietser = 55-plusser

VERKEERSVEILIGHEID nationale ongevallenanalyse Het weekend kent een zondagvoormiddagpiek 1 op 2 fietsongevallen gebeurt op een kruispunt (onder meer dodehoekongeval) 1 op 2 kruispuntongevallen gebeurt buiten de bebouwde kom (normaal veel minder!) Rotondes blijken zeer fietsonveilig In 35% ongevallen is geen voertuig betrokken 2-richtingsfietspaden blijken onveilig

VERKEERSVEILIGHEID nationale ongevallenanalyse 1 op 3 fietsongevallen is te wijten aan het niet-verlenen van voorrang 2 op 3 keer heeft de auto geen voorrang verleend! 1 op 3 keer heeft de fietser geen voorrang verleend! Deze ongevallen kennen veelal een dodelijke afloop! Soms is een gebrek aan het wegdek oorzaak van een ongeval (onderhoud)

VERKEERSVEILIGHEID enquête wielertoeristen 1 op 3 heeft reeds een fietsongeval gehad 8 op 10 keer ingevolge niet-verlenen voorrang (3 op 4 keer verleende auto geen voorrang) Allen denken de voorrangsregels te kennen maar uit een test blijkt slechts 25% te slagen! 2 op 3 vindt een bel overbodig

VERKEERSVEILIGHEID enquête wielertoeristen Men voelt zich als wielertoerist onveilig door: - onaangepast rijgedrag van andere weggebruikers - slecht onderhouden fietspaden 2 op 3 erkent het imagoprobleem en legt de oorzaak bij het niet-respecteren van de verkeersregels door grote groepen fietsers

VERKEERSVEILIGHEID samengevat Als fietstoerist loop je een groot risico in een ongeval betrokken te raken 1 op 3 ongevallen gebeurt ingevolge het niet respecteren van de voorrangsregels (ook door de fietser zelf) Bij een derde van de fietsongevallen is geen voertuig betrokken (val, controleverlies, …)

VERKEERSVEILIGHEID samengevat Hier ligt de oorzaak soms bij een slecht onderhouden fietspad De kennis van de wegcode wordt overschat Onaangepast rijgedrag van zowel de fietstoerist als de andere weggebruikers zorgt voor veiligheids- en imagoproblemen

ANALYSE VAN OPINIES EN MENINGEN EN VAN BEVRAGING WIELERTOERISTEN

GEZEGD EN GESCHREVEN klachten over fietstoeristen Onaangepast en agressief rijgedrag vnl. van grote groepen Niet gebruiken van verplicht fietspad Hinderen van andere weggebruiker Met drie of meer naast elkaar rijden Door rood rijden Roepen (i.p.v. gebruik fietsbel) Machogedrag van individuen

GEZEGD EN GESCHREVEN klachten van fietstoeristen Onaangepast en agressief rijgedrag Parkeren of stilstaan op fietspad Niet respecteren voorrangsregels Inbreuken bij inhalen (te dicht, afsnijden, …) Negeren wegkapitein Breken van groep fietsers Ongenoegen over het slecht onderhoud van fietspaden en rijbanen

GEZEGD EN GESCHREVEN samengevat Zowel de fietstoerist als de andere weggebruiker verwijten elkaar onaangepast en agressief rijgedrag Gebrek aan inzicht in elkaars noden, rechten en plichten blijkt onder meer aan de basis te liggen van een onhoffelijk en gevaarlijk rijgedrag Het onderhoud van fietspaden verdient meer aandacht

Fietstoerisme in harmonie In samenwerking met Focus-WTV werden vijf thema-uitzendingen gemonteerd: Gevaarsituaties en boetes Rijden in groep Zichtbaarheid Voorrangregels Hoffelijkheid op (de) weg www.west-vlaanderen.be/fietstoerisme

Fietstoerisme in harmonie Thema-presentatie HOFFELIJKHEID OP (DE) WEG Kennis van en respecteren van verkeersregels

WEGCODE gedragsregels - algemeen Het verkeersreglement geldt voor alle weggebruikers en bepaalt hoe ze zich moeten gedragen op de openbare weg

WEGCODE gedragsregels - algemeen Het verkeersreglement geldt voor alle weggebruikers en bepaalt hoe ze zich moeten gedragen op de openbare weg Uitzondering: spoorvoertuigen vallen niet onder de wegcode en hebben altijd en overal voorrang op de andere weggebruikers!

WEGCODE gedragsregels - algemeen Enkele gedragsregels die op elke bestuurder van toepassing zijn (automobilist, fietser, …)

WEGCODE gedragsregels - algemeen elke bestuurder (automobilist, fietser, …): moet het verkeersreglement volgen; mag kwetsbare verkeersdeelnemers niet in gevaar brengen (voetgangers, fietsers, …); moet in staat zijn te sturen (verbod GSM, …); moet zijn reglementaire plaats op de openbare weg innemen; mag niet geïntoxiceerd sturen;

WEGCODE gedragsregels - algemeen elke bestuurder (automobilist, fietser, …): mag nooit stilstaan op een plaats waar men voor anderen een gevaar of hindernis vormt; moet steeds zijn snelheid aanpassen in functie van de omstandigheden; moet voldoende veiligheidsafstand nemen (zijdelings min 1 meter t.o.v fietser, …);

WEGCODE gedragsregels - algemeen elke bestuurder (automobilist, fietser, …): moet kunnen stoppen voor een voorzienbare hindernis; mag andere bestuurders niet aansporen of uitdagen tot overdreven of onaangepaste snelheid; die een manoeuvre wil uitvoeren moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers;

WEGCODE gedragsregels - algemeen elke bestuurder (automobilist, fietser, …): moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve op een rotonde of indien de andere uit een verboden richting komt, behoudens enkele uitzonderingen,o.m. “elke rijbaan heeft voorrang op een aardeweg of een pad, onafhankelijk of men van links of rechts komt” !!

WEGCODE gedragsregels - fietsers Enkele gedragsregels die specifiek van toepassing zijn op fietsers

WEGCODE gedragsregels - fietsers Plaats op de openbare weg: het fietspad verplicht indien aanwezig en berijdbaar inkleuring is facultatief en geeft geen rechten maakt geen deel uit van de rijbaan (voertuigen mogen er niet op rijden, stilstaan of parkeren) bij het verlaten van een fietspad voert men een manoeuvre uit (voorrang geven)

WEGCODE gedragsregels - fietsers Plaats op de openbare weg: soort fietspad

WEGCODE gedragsregels - fietsers Plaats op de openbare weg: soort fietspad hetzij gemarkeerd fietspad 2 evenwijdige witte onderbroken strepen mag enkel rechts in rijrichting gevolgd worden

WEGCODE gedragsregels - fietsers Plaats op de openbare weg: soort fietspad hetzij aangegeven door bord moet gevolgd worden indien het fietspad in de door de fietser gevolgde rijrichting gesignaleerd/zichtbaar is, kan dus een fietspad in dubbele richting zijn

WEGCODE gedragsregels - fietsers Plaats op de openbare weg: de rijbaan bij gebrek aan berijdbaar fietspad de rijbaan rechts in de rijrichting volgen gelijkgrondse bermen en parkeerstroken toegelaten (anderen niet hinderen) buiten bebouwde kom verhoogde bermen en trottoirs toegelaten (anderen niet hinderen)

WEGCODE gedragsregels - fietsers Plaats op de openbare weg: speciale gevallen

WEGCODE gedragsregels - fietsers Plaats op de openbare weg: speciale gevallen fietssuggestiestrook mag gebruikt worden (niet verplicht) opent geen specifieke rechten maakt deel uit van de rijbaan (voertuigen mogen er op rijden, stilstaan of parkeren)

WEGCODE gedragsregels - fietsers Plaats op de openbare weg: speciale gevallen

WEGCODE gedragsregels - fietsers Plaats op de openbare weg: speciale gevallen Fietsoversteekplaats aangeduid door witte vierkanten of parallellogrammen op de grond verplicht gebruik indien aanwezig faciliteert maar verleent geen voorrang!!

WEGCODE gedragsregels - fietsers Plaats op de openbare weg: speciale gevallen

WEGCODE gedragsregels - fietsers Plaats op de openbare weg: speciale gevallen voetgangersoversteekplaats verleent geen voorrang aan fietsers!! fietsers die afstappen met de fiets aan de hand genieten dezelfde voorrang als een voetganger

WEGCODE gedragsregels - fietser Rechten en plichten: Fietsers die de rijbaan volgen mogen met 2 naast elkaar rijden, tenzij: het kruisen niet mogelijk is; buiten de bebouwde kom er een achterkomend voertuig nadert; op een busstrook of overrijdbare bedding indien toegelaten.

VERMIJD AGRESSIE Uit de literatuurstudie en de enquête blijkt dat zowel de fietstoerist als de andere weggebruiker elkaar onaangepast en agressief rijgedrag verwijten Een BIVV-onderzoek toont echter aan dat de belangrijkste oorzaak van agressief rijgedrag ligt bij het niet respecteren van verkeersregels door de andere partij Deze vicieuze cirkel kan eenvoudig doorbroken worden indien de weg- gebruikers de wegcode naleven!

WEES HOFFELIJK Volgende overtredingen blijken de verkeersdeelnemers het meest te ergeren: geen voorrang verlenen door rood rijden/stappen opzettelijk hinderen stilstaan/parkeren op fietspad/trottoir/… onterecht knipperen met de lichten obscene gebaren of verbale agressie

WEES HOFFELIJK Jaarlijks wordt in het voorjaar een “Europese dag van de hoffelijkheid in het verkeer” georganiseerd waarbij onder meer volgende toepasselijke tips worden gepromoot: respecteer alle weggebruikers geef voorrang met de glimlach parkeer niet op trottoirs,fietspaden,… rijd niet met GSM of dronken knipper of toeter niet

WEES HOFFELIJK Alle sportclubs en verenigingen kunnen zich gratis inschrijven voor dit jaarlijks evenement www.hoffelijk.be

EINDE VAN DE PRESENTATIE BEGIN VAN UW ENGAGEMENT

Met deze presentatie hebben wij u willen confronteren met de oorzaken van verkeersonveilige situaties rond het fietstoerisme en van haar negatief imago en willen wij iedereen overtuigen van de noodzaak om het fietstoerisme een veilige en harmonieuze plaats in het verkeer te bezorgen

en… wat hebben we vandaag geleerd? De boodschap is duidelijk: het eenvoudigweg kennen en respecteren van de verkeersregels vermijdt agressief en onveilig gedrag onder de weggebruikers dit doorbreekt de negatieve spiraal en draagt bij tot een veiliger en hoffelijker verkeer op onze wegen

en… wat hebben we vandaag geleerd? Hier schuilt een uitdaging voor elke club of vereniging die het fietstoerisme een aanvaardbare en veilige plaats in het verkeer wil bezorgen Via deze presentatie kan de weggebruiker op interactieve manier bewust gemaakt worden van de problematiek en gesensibiliseerd worden om er samen iets aan te doen

en… wat hebben we vandaag geleerd? Hierbij dient specifieke aandacht te gaan naar enkele algemene basisregels: in staat zijn te sturen (GSM, alcohol,…) correcte plaats innemen (fietspad, rijbaan) anderen niet hinderen (verkeerd parkeren) voldoende veiligheidsafstand houden voorrangsregels respecteren

en… wat hebben we vandaag geleerd? Tevens dienen er enkele speciale toestanden besproken te worden: rechten en plichten op een fietssuggestiestrook en fietsoversteekplaats tips en tricks voor dodehoekongeval en rotonde rechten en plichten om als fietser reglementair in groep te rijden

en… wat hebben we vandaag geleerd? De clubs en verenigingen die een fietstocht organiseren kunnen daarenboven bij het uitstippelen van de route rekening houden met de aangekaarte gevaarssituaties en aangereikte aanbevelingen om op die manier de meest veilige reisweg te programmeren

en… wat hebben we geleerd vandaag? De fietstoerist zelf wordt tenslotte opgeroepen om defecten aan de fiets of een gebrekkig onderhoud van een fietspad of van de rijbaan te signaleren via de specifieke websites zodat de overheid haar verantwoordelijkheid kan opnemen productnormen@economie.fgov.be www.meldpuntfietspaden.be

als gouverneur vraag ik dat iedereen zijn gedeelde verantwoordelijkheid opneemt en zijn medewerking aan deze belangrijke campagne verleent om het fietstoerisme op een verantwoorde wijze te promoten en op die manier een essentiële bijdrage te leveren tot een verkeersveiliger en hoffelijker West-Vlaanderen Ik reken op u

DANK U VOOR DE BELANGSTELLING VEILIG OP WEG IN HARMONIE MET DE OMGEVING Deze powerpointprestentatie en andere nuttige gegevens zijn beschikbaar op onze website www.west-vlaanderen.be/fietstoerisme