Communiceren met Marloes

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom bij de Dosh-klas
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Leefgroepen in de kleuterschool
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Uitslag enquête over online pesten
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
Welkom iPad of Laptop uit. Tassen tegen de achterwand s.v.p. Ga rustig zitten en wacht tot de les begint. Tafels staan opgestapeld, blaadje met pen ligt.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Van uitleggen leer je het meest
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Pestprotocol Naam:leerlingenraad Groep:5,6,7,8
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Hoera, een oudergesprek!
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
levenslessen 7 % Steeds even klikken om verder te gaan !
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Totale communicatie Juli Totale communicatie Juli 2009.
Maarten Vansteenkiste Universiteit Gent
Sociale media op school
Wat gaan we leren in groep 5
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Interpreteren van data
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
Verhaal 1“Hallo ik ben nieuwe juf”
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Communicatiehandvatten Blijf in contact
DIGITALE COLLAGE ESTHER
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Welkom.
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Woordenschat groep 5, thema 6, les 2
Communicatie en dementie
Spreuken: De nederige wijze.
Wiki Interculturele communicatie
Online filmpjes maken. (
Onze doelen en visie in beeld
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Een prachtige kans voor uw kinderen
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Basisschool Op De Horst
Dirigeren Wat doet een dirigent?. inhoudsopgave Wie laat ik spelen? Ga ik aftellen? Welke opdrachten kan ik geven? Hoe laat ik ze stoppen?
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Methodiek: Plancyclus
Verschillende rollen en stijlen
Het belang van voorlezen
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Communicatie & Relatie
Werken in jaar- en stamgroepen Inhoud Opbrengst driejarige stamgroep Belemmeringen driejarige stamgroep Hoe willen we het wel? Het rooster.
Ouderavond Slim Fit unit 5 t/m 8. Inhoud / programma van deze ouderavond Hoe zag onze proefweek eruit? Wat houdt Slim Fit in voor unit 5 t/m 8? Enkele.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Wat is de bedoeling van Frans leren in de 3e graad? Kinderen in staat stellen op een eenvoudige manier in een aantal herkenbare situaties in het Frans.
Vroegtijdige stotterbehandeling Het Lidcombe Programma De behandelgids van het Lidcombe Programma kan gedownload worden van de website van het Australian.
Intervisie Door: Chantal van der Gouwe.
Ondersteunende communicatie in het speciaal onderwijs Mogelijkheden van app’s als ondersteuning van de communicatie voor leerlingen in het speciaal onderwijs.
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
Interactief voorlezen in de kinderopvang Taalaanbod Module 1 Wat zeg je en hoe zeg je het.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Terugkoppeling Oudercafé HUISWERK & MEERTALIGHEID.
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Media is er altijd en overal
Burgerschap Samenwerkend leren
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Wat de leerling doet Wat de docent doet
Transcript van de presentatie:

Communiceren met Marloes Actieonderzoek Communiceren met Marloes

Uitdaging De communicatie via gebaren, met in het bijzonder Marloes.

Onderzoek Oriënterend onderzoek: - NMG - Verdieping Marloes(lln.) -> gesprek met Elske (lkr. van Marloes)

Onderzoeksvragen Hoofdvraag Deelvragen Op welke manier kan er gecommuniceerd worden met Marloes, zodat Marloes begrijpt wat de leerkracht wil zeggen? In hoeverre begrijpt Marloes woorden en gebaren? Welke woorden zijn belangrijk om in gebaren uit te kunnen drukken? Welke gebaren horen bij deze woorden? Welke communicatiemiddelen kan Marloes inzetten, zodat de leerkracht kan begrijpen wat Marloes wil zeggen? -Welke communicatiemiddelen worden er nu al ingezet? Kunnen de communicatiemiddelen die nu worden ingezet nog effectiever gebruikt worden? Welke communicatiemiddelen worden er ingezet bij andere leerlingen met dezelfde problematiek als Marloes? Wanneer gebruikt een leerkracht NMG op de juiste wijze? -Welke woorden van een zin ondersteun je met gebaren bij NMG? - Wat vraagt het gebruik van gebaren van een leerkracht?

Op welke manier kan er gecommuniceerd worden met Marloes, zodat Marloes begrijpt wat de leerkracht wil zeggen? Onderzoek: - Bespreken in hoeverre Marloes in staat is om gebaren te begrijpen. (Desi en Elske, observatie) - Bespreken met logopedist voor welke begrippen het noodzakelijk is dat er gebaren worden gebruikt. (Desi) - Opzoeken welke gebaren er bij de begrippen horen. (Literatuur) Uitkomst: - Gebaren: Op een slechte dag veel steun aan gebaren. Marloes altijd benaderen alsof ze een slechte dag heeft. Marloes heeft het een IQ van een kind van 22,5 maand, woorden die ondersteund worden met gebaren, moet ze kunnen visualiseren en aansluiten bij haar belevingswereld. - Pictoboek : De leerkracht zet het pictoboek weinig in. In het pictoboek zitten geen pictogrammen voor de confetti-groep.

Welke communicatiemiddelen kan Marloes inzetten, zodat de leerkracht kan begrijpen wat Marloes wil zeggen? Onderzoek: - Bespreken met leerkracht wat er nu al wordt ingezet. (Elske) - Bespreken met leerkracht in hoeverre de middelen effectief zijn en zij resultaat ziet. (gesprek Elske en Marloes observeren) - Met andere leerkrachten bespreken welke communicatiemiddelen zij gebruiken in de klas en kijken bij de leerlingen wat daar het effect van is. (kijken in andere klassen) Uitkomsten: - Gebaren: Marloes laat in de klas weinig effectieve gebaren zien. Soms gebaren om contact te maken. Tijdens logopedie is ze eerder geneigd gebaren te gebruiken i.p.v. woorden. - Pictoboek: Marloes pakt je bij de hand en neemt je mee naar haar pictoboek en wijst aan wat ze bedoeld. Dit doet ze niet als ze komt clusteren. - Nieuwe middelen: Spraakcomputer, zo kan ze overal communiceren.

Wanneer gebruikt een leerkracht NMG op de juiste wijze? Onderzoek: - Gesprek met logopedist: welke woorden moet je ondersteunen met gebaren bij NMG? (gesprek Floor en Desi) - Gesprek over welke vaardigheden je als leerkracht moet beheersen om gebaren goed te gebruiken. (gesprek Floor) - Onderzoek naar welke vaardigheden je als leerkracht moet beheersen om gebaren te gebruiken. (literatuur) Uitkomsten: - NMG: Wat wil je dat de leerling begrijpt? Wat is de essentie van de zin, dat ondersteun je met gebaren. Belang dat er om de leerling heen dezelfde gebaren worden gebruikt.

Conclusie Marloes communiceert via pictogrammen en gebaren. Ze heeft veel steun aan gebaren, zolang ze de woorden kan visualiseren. Ze gebruikt gebaren niet altijd op de juiste manier. Als iemand Marloes niet begrijpt, neemt ze hem bij de hand en neemt de persoon mee naar haar pictoboek en laat zien wat ze bedoelt. Dit doet ze alleen in haar eigen klas. In de confetti- groep wordt haar pictoboek nog weinig ingezet. Dit komt ook omdat er geen pictogrammen in staan van leerlingen/ leerkrachten en activiteiten van de confetti- groep. Een spraakcomputer zou een goede uitkomst zijn voor Marloes. De woorden die de essentie van de zin weergeven worden ondersteund in het NMG.

Wat moet ik leren? Eerst goed nadenken over de woorden die ondersteund moeten worden met NMG. Vervolgens moet ik de gebaren kennen van die woorden. In het geval van Marloes moeten dit woorden zijn die aansluiten bij haar belevingswereld en die zij kan visualiseren. Als we gaan werken aan een nieuw thema, is het handig als ik van te voren een aantal gebaren opzoek, waarvan ik weet dat we die gaan gebruiken. De gebaren zijn te vinden in het Basiswoordenboek Nederlandse Gebaren. Verder zal het pictoboek van Marloes moeten worden aangevuld met pictogrammen van de confetti- groep. Als deze zijn aangevuld moet ik het pictoboek ook gaan inzetten.

Actiepunten Voordat de dansles wordt gegeven, een aantal relevante gebaren opzoeken in het Basiswoordenboek Nederlandse Gebaren, zodat Marloes beter begrijpt waar de les over gaat. Pictoboek van Marloes aanvullen met pictogrammen van de leerlingen en leerkrachten van de confetti- groep, van het vrije spelmoment, dansen en buitenspelen. Als het pictoboek is aangevuld, moet dit ook meer ingezet worden. Aan het begin van het buitenspelen, vrije spel- moment en dansen laat de leerkracht een Marloes de bijbehorende afbeelding in haar pictoboek zien.

Ontwikkelpunten Marloes heeft veel steun aan de gebaren tijdens de danslessen. Zij pakt deze snel op en gebruikt deze ook tijdens de les. Nu de pictogrammen zijn aangepast, kan Marloes ook beter communiceren met de rest van de leerlingen. Zij vinden het erg leuk, als Marloes in het boek laat zien dat ze contact met hen zoekt. Het pictoboek moet regelmatig worden blijven ingezet. Als de leerkracht hem meer inzet gebruikt Marloes hem ook. Er is een Spraakcomputer voor Marloes aangevraagd. Deze komt er voor het einde van het schooljaar en moet dan aangepast worden aan Marloes. Begin volgend schooljaar kan zij deze inzetten.

Stellingen: Het maakt niet uit of Marloes de les begrijpt tijdens het clusteren: dit is niet het doel van het cluster- moment. Voordat er met cluster- momenten gestart wordt, moet er eerst worden gekeken hoe de leerling die komt clusteren communiceert.