2014-2015 Basisschool De Driesprong Het organiseren van onderwijs en zorg in units
Wie we zijn? Basisschool De Driesprong Kleine school met een hoge ambitie!
Wat wij heel belangrijk vinden? Kernwaarden Samen het beste uit jezelf halen!! En dus…..
Hele goede, intensieve en adaptieve instructie door goede leerkrachten
Leren je verantwoordelijk te voelen voor je eigen leerproces
Leren zelfstandig te leren en samen te leren
In een goede leeromgeving
Met goede methodieken en materialen
Klaar voor …..
Wat ons perspectief is? Uitzicht
Wat ons perspectief is? We willen in onze kleine school kwalitatief goed onderwijs bieden; Dat gaat prima als we ons organisatiemodel veranderen naar het werken in units; Als dat niet meer verantwoord is, fuseren we met basisschool A Gene Wienberg; Dit hangt samen met een aantal criteria waaronder onderwijskwaliteit en leerlingprognoses:
Prognose PSZ en Gemeente 01-10-2013 voor 2014-2015: 64 - 77 01-10-2014 voor 2015-2016: 62 - 70 01-10-2015 voor 2016-2017: 56 - 66 (01-10-2016 voor 2017-2018: …. – 62)
Wat we al hebben?
Wat we al hebben (geleerd)? 2011-2014 Zelfverantwoordelijk leren Dag- en weektaken in groep 4-5-6-7-8 Plan- en kiesbord in groep 1-2-3 Verschillend gebruik van ruimtes Circuit met handenarbeid, tekenen en techniek Groep 1-2-3 spelen en werken samen Roosters afgestemd op elkaar Activerende directe instructie Afstemming in instructie én verwerking Gymnastiek in heterogene groepen Etc.
Wat we gaan doen? 2014-2015
Wat we gaan doen? 2014-2015 Unit 1-2-3 Unit 4-5-6 Unit 7-8
Wat we gaan doen? 2014-2015 Unit 1: groep 1-2-3 samen ongeveer 18 kinderen (Loopt op tot ongeveer 21 kinderen einde schooljaar) Groep 1: 6 Groep 2: 5 Groep 3: 7 Unit 2: groep 4-5-6 samen ongeveer 20 kinderen Groep 4: 10 Groep 5: 5 Groep 6: 5
Unit 3: groep 7-8 samen ongeveer 23 kinderen
In elke unit één leerkracht Leerkrachten werken nauw met elkaar samen Aangevuld met … Tussen units en groepen ontstaan verbindingen Wat moet intensief en adaptief in kleine groep Wat moet samen en gedeeld om van elkaar te leren en te profiteren en belangrijke vaardigheden te ontwikkelen Dat vraagt om…..
Flexibiliteit
Een team!!!
Draagvlak & vertrouwen
Wat we nu doen 2013-2014 Units vastgesteld Roosters gemaakt Taken en rollen besproken Mogelijkheden gebouw onderzocht Lokalen inrichten Dag- en weektaken verder in ontwikkeling Ervaringsdeskundigen kijken mee Doen! Projectweken in units
Praktijk in de units
Leeromgeving
Dagritme/Dagplanning
Regels & afspraken Stop-licht
Samenwerkend leren
Vaardigheden leerkracht; intensieve adaptieve instructie
Vaardigheden leerkracht; Sociaal emotionele ontwikkeling
Rooster
Wat vonden de kinderen?
En nu verder…. Gesprek met u! De kansen en zorgen Gesprek met ouders PSZ Ontwikkelingen voortzetten Gebouw/inrichting klaarmaken April 2e projectweek Informeren ouders Laatste week van het schooljaar definitief in de units
Dialoog Op de placemat opschrijven waar je kansen ziet en waar je vragen over hebt. Bepaal samen de grootste kans en de belangrijkste vraag.
Restant
Restant