Het blijft toch je vader of moeder?! Lucia Tielen, 29 maart 2007 Portret van een jongere Kenmerken Behoeften, wensen Systematische aanpak.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dyslexie de baas! Ouderavond 1
Advertisements

‘Op deze school wordt niet gepest!?’
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Gevolgen van partnergeweld op kinderen en jongeren
Kinderen van depressieve moeders: het integratieve model van Goodman en Gotlib Cassie Claeys 1BaTP.
Samen met het gezin het traumaverhaal herschrijven
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
Keynote ter gelegenheid van 6 jaar Partnership Depressiepreventie.
PREVENTIEF WERKEN met KOPP en KOAP
Ontwikkelingstraject kinderen
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Basisondersteuning ‘het geheel van preventieve en licht curatieve interventies die binnen de school planmatig worden uitgevoerd en is het fundament van.
LEVEN MET PROSTAATKANKER
Genderverschillen bij druggebruikers 28 maart e licentie orthopedagogiek.
Best practice Doel: presentatie functie aandachtsfunctionaris
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Werken met SIGEB/ ACAS Presentatie door Rita Fleur,
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Aangeboren gehoorverlies en ontwikkeling
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Ondersteuning bij leven met een beperking
Signalen van seksueel misbruik
Sarah Bal & Marlies Tierens, Universiteit Gent
Wees alert op uiterlijk niet zichtbare beperkingen Jenny Palm – December 2013 Jenny Palm, Praktijk Hulp bij Hersenletsel Maarn/Amsterdam 2013.
Opvoedingsondersteuning
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Kankerspoken Drs. C.M. Kleverlaan psycholoog, programmamaker, auteur
Kinderen en Echtscheiding Hoe beperken we de schade ?
Seksuele ontwikkeling bij jonge kinderen: hoe verder? Paulien van Haastrecht 13 november 2008.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Samen signaleren rond de geboorte
Het Venijn zit in de Staart II
Crisis en het domino-effect
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
Mijn partner heeft Q-koorts, wat nu?
Amyloïdose: meer dan een diagnose!
Research on stage - Awel, ik zie het niet meer zitten Verdiepende reactie 9 oktober 2014 Kirsten Pauwels Directeur Centrum ter Preventie van Zelfdoding.
Pedagogische interventie PEP-poli
De wens om ouder te zijn en het belang van kinderen Altrecht Preventie Jeugd Altrecht SPB Utrecht Altrecht Kind Jeugd en gezin.
Psychosociale begeleiding bij kanker
Samenwerken rond mantelzorg Alleen ga je sneller, samen kom je verder
Week 1: professioneel pedagogisch handelen Docent: Irina Nojoredjo Opvoedrelaties onder spanning B.
Een evenwicht tussen moeder moeten zijn en puber mogen zijn presentatie : Susanne Dreuw & Anne Wijns 24 maart 2015.
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Week 6 GGZ Preventie en psycho-educatie
Werken met kwetsbare jongeren in plusvoorzieningen
Jamila Achahchah Wie zorgt voor mantelzorgers van niet westerse afkomst.
Partnergeweld PARTNERGEWELD EN DE ROL VAN DE HUISARTS.
Relatie en donatie Een onderzoek naar de behoeften van echtparen bij een relatiedonatie Ans Berkhout Presentatie werkstuk Opleiding Kempler Instituut,
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
De kracht van positief opvoeden
‘Kennis delen = Kennis vergroten’. Programma Kennis delen, hoe doen wij dat Werken met trainingsacteur Kennis vergroten: toekomst plannen.
Communicatie bij kanker. Waarom dit boek? hulp nodig bij communiceren boeken ervaringsdeskundigen boeken deskundigen praktisch, toegankelijk juist over.
Ketenzorg (O)GGZ Midden- Holland Inleiding casus Volwassenenzorg.
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
Kennismarkt Susan Osterop Landelijke coördinator Taskforce Integrale Vroeghulp 18 november 2013.
5/30/2016 Jeugdcasus (O)GGZ bijeenkomst Odette Hensen Coördinator STIP, ZOG MH Gerda Verkerk Preventiefunctionaris, GGZ Kinderen en Jeugd Rivierduinen.
Logopedische ondersteuning in de voor- en vroegscholen van Eysden-Margraten Eduard Rodigas, senior onderwijsadviseur.
 Als antwoord op een groeiende wachtlijst..  Verschuiving naar RTJH: Hulpverlening verantwoordelijk voor een adequaat en efficiënt wachtbeheer;  Hulpverlening.
18-/18+ of transitiepsychiatrie? Ambities ggz: pleidooi voor een levensloopbenadering Adolescentie is de psychologische ontwikkeling van de jongere naar.
MODULE 1 ROLBEWUSTZIJN. SOFA-MODEL Samenwerken OndersteunenFaciliteren Afstemmen.
Documentnr, datum Angst in de palliatieve fase. Marjan de Gruijter, specialist ouderengeneeskunde Zorgspectrum Het Zand, Zandhove, Zwolle
OPweg Innovatief project
Zorg bij impact van agressie-incidenten.
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Transcript van de presentatie:

Het blijft toch je vader of moeder?! Lucia Tielen, 29 maart 2007 Portret van een jongere Kenmerken Behoeften, wensen Systematische aanpak

Beeldfragment uit: Anders….onzichtbare gevolgen van een CVA Nederlandse Hartstichting

Kenmerken Onzichtbaar, verborgen (houden) voor omgeving Mantelzorgtaken en verantwoordelijkheden, loyaal in het zorgen Veranderde relatie kind - ouder, soms rolwisseling Beperkingen (school, vrije tijd), in isolement “Zieke” omgeving, stigma (Valse) volwassenheid, geen leeftijd adequaat gedrag Stress, depressie, angst, verdriet, lichamelijke klachten

Risicogroepen Direct na trauma al problemen bij kind Gezonde partner somber, depressief Oudste meisje van zieke moeder Zoon basisschool van zieke vader Kind in eenoudergezin Allochtoon / economisch zwak gezin

Behoeften, wensen Actief en tijdig aanbieden: Erkenning en herkenning Informatie Betrokken worden bij de zorg Contact met lotgenoten Belangrijke vaardigheden beheersen Hulp van professional, indien nodig

Protocol ‘Aandacht en steun voor jonge kinderen van CVA-patienten in revalidatiecentrum’ IVA / Hoogstraat / Ginkgo Zorgprojecten Ouders ondersteunen in ouderrol Kinderen: informatie; emoties uiten; vragen stellen; ouder meemaken Bij signalering van problemen > doorverwijzen

Contactmomenten 1. Opnamegesprek revalidatiecentrum 2a. Meeloopdag partner (klinische fase) 2b. Meeloopdag kind (klinische fase) 3a. Ontslaggesprek (ontslag fase) 3b. Nazorgcontacten (ontslag fase)

Systematische aanpak > protocol Systemtaisch signaleren: vragen naar kinderen, registratie, volgen Preventie algemeen: informatie, luisterend oor Preventie risicogroep: volgen hoe het gaat Systeembenadering, gezinsgesprekken Ingrijpen bij voorkomen van problemen

Hulpmiddelen Folders voor jeugd > “Samen Verder” Boekje Sinaasappel > “Samen Verder” Boekje Jong en (on)bezorgd > Mezzo / CG-Raad Protocol > download