Meertaligheid: bijzonder normaal “Meer Taal, Meer Kans” Een Papiaments – Nederlands taalbevorderingsproject Nienke Boomstra MSc.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Geef samen met SBR kinderen met een meervoudige beperking een kans om op te groeien tussen leeftijdsgenoten zonder een beperking.
Advertisements

Groeien in taal T1 Werken aan een taalbeleid in het kinderdagverblijf Sint-Karel (Sint-Jans-Molenbeek)
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
(ieder kind speelt toch…!?!) Jeugdformaat, 30 januari 2013
3-jarigen in het basisonderwijs
Presentatie Procedure naar het VO
Project Jong in De Friese Meren Jongerenparticipatieproject in het kader van de gemeenteraadsverkiezingen 2013 Presentatie 28 augustus 2013 Het PAC, Lemmer.
Wie zijn wij? • Stichting Regionale Kinderopvang de Paraplu • Vanaf 1991 professionele kinderopvang in de Kempen • Begonnen met 1 vestiging in Bladel.
Moeders Informeren Moeders
Lectoraat Interactie en taalbeleid 1 Ouderbijeenkomst 2 Gesprekken thuis: hoe doe je het als ouders (nog) beter!
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Begin en eindig een presentatie bij voorkeur steeds met een pagina waarop alle partners staan. ecce ama! Is een EQUAL project van ESF: bijdragen tot de.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
De ondersteuning van Connect lezen
In het bestuursakkoord
Empowerment via het internet Zelfhulp-portal reïntegratie
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Triple P Divers Ervaringen met een opvoedprogramma in
Door: Mirjam Blumenthal
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Brede school: Spelen in verbondenheid
De eerste bevindingen in de Regio’s Raak Jo Hermanns.
Tuinstad 3 maart 2009 Informatieavond 3 maart. tuinstad 3 maart 2009 Visie De ideeën van Maria Montessori, vertaald in een eigentijds concept. Veilig.
Opvoedingsproblemen Opvoedingsonzekerheid Opvoedingsspanning
Taalbeleid in een notendop: essentie + materiaal
Bevorderen van de taalvaardigheid
‘Kwaliteitsversterking Voor- en Vroegschoolse Educatie’
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter-Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut Najat Toub Arssi, CJG Eindhoven.
Mercator Europees Kenniscentrum voor Meertaligheid en Taalleren
Optimaal Educatief Handelen in de Kinderopvang 11 november 2009
Tessa Jonckheere.  auteurs  Wat is casemanagement?  casemanagement bij drugsgebruikers  casemanagement bij drugsgebruikende ouders en zwangere vrouwen.
Maatschappelijke Ontwikkeling Gezinnen met een nierziek kind 12 oktober 2006 Door: Harry Weezeman Nierpatiënten Vereniging Nederland.
Openbare Jenaplanschool de Buizerd
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Autisme in de dagelijkse praktijk
Zindelijkheid binnen het aanbod van Kind en Gezin
PASSEND ONDERWIJS Wat is er veranderd sinds vorig jaar?
Uit het vaktijdschrift Alert4you. Cécile Chênevert Adviseur Jeugdzorg & Opvoedhulp, Nederlands Jeugdinstituut Orthopedagoge Vakgroep ‘Zorg voor Jeugd’
Ouderbetrokkenheid.
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
Communicatietraining voor dove ouders met horende kinderen
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
De 5 competentiegebieden. Gemaakt door: Amina, Nabou, Ishani, Maria, Khadija en Patricia.
Competentiegebied 1.1: ontwikkeling van het kind stimuleren
Competentie gebieden Kerntaak 1.
Emancipatiemonitor februari 2011 Emancipatie op stoom Jan Latten.
Marieke Guelen Kim Strik 24 november 2008 Logopedische Dienst Maas & Waal.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
‘Diversiteit en taalbeleid Kortrijk’ 15 december 2011 Talenplan stad Kortrijk Nederlands en meertaligheid als voorwaarde en toegangspoort voor stedelijke.
Academische Werkplaats Jeugdgezondheidszorg Noord-Holland Kortlopend project : gemeente Graft de Rijp : Onderzoek naar de kleutercontactmomenten in de.
5/30/2016 Jeugdcasus (O)GGZ bijeenkomst Odette Hensen Coördinator STIP, ZOG MH Gerda Verkerk Preventiefunctionaris, GGZ Kinderen en Jeugd Rivierduinen.
BoekStart Initiatief Boekstart Ministerie van OC&W (minister Plasterk) Stichting Lezen Vereniging van Openbare Bibliotheken Cubiss Projectleider: Adriaan.
EIGEN OPVOEDINGS PROJECT Vrij Katholiek Basisonderwijs Don Bosco Gerdingen.
Terugkoppeling Oudercafé HUISWERK & MEERTALIGHEID.
Schoolopbouwwerk Menen
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
het katholiek basisonderwijs
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
brengt school en ouders dicht bij elkaar
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
> Een veel belovend model voor opvoedondersteuning
Overzicht modules CKG Glorieux
Overzicht modules CKG Glorieux
BoekStart en vrijwilligers in de Bibliotheek
Transcript van de presentatie:

Meertaligheid: bijzonder normaal “Meer Taal, Meer Kans” Een Papiaments – Nederlands taalbevorderingsproject Nienke Boomstra MSc

Overzicht Opzet project Doelen Ervaringen Onderzoek Planning

Opzet project Meer taal, meer kans Opzet ontleend aan bestaande VVE-programma’s, zoals Opstapje Huisbezoeken en groepsbijeenkomsten

Meer taal, meer kans Taalcoaches - Antilliaanse vrouwen Speciaal ontwikkelde training - Taalontwikkeling - Meertaligheid - Taal en cultuur - Coachingsvaardigheden

Huisbezoeken Aanbieden materiaal Voorlezen  Tomke Knutselen Coaching – tips en tops Huiswerkopdrachten Hulp bij taal In enkele gevallen doorverwijzing

Tomke Kinderen tussen 2 en 5 jaar oud Friese taal (later ook dialecten) Boekjes, website, handpop, spellen, VVE-materiaal

Tomke in “Meer taal, meer kans” In samenwerking met Afûk - 12 Boekjes (nu 8) - Website: www.bondiatomke.nl - Poppen - Spel

Doelen Tweetalige taalontwikkeling - Aansluiting school en omgeving - Veiligheid identiteitsontwikkeling Moeder-kind interactie ondersteunen Opvattingen over eigen inbreng ouder stimuleren: invloed op kind

Volgorde… Opvattingen ouder zijn cruciaal! - Belangrijk in ontwikkeling kind - Zelf de mogelijkheid om bepaald ontwikkelingsgebied te stimuleren - Acties daarop aanpassen (eventueel met hulp)

Ervaringen Moeders voelen zich gesteund in meertalige opvoeding Kinderen zijn enthousiast Positieve communicatie wordt gestimuleerd en toegepast Zelfvertrouwen aantal moeders stijgt Taalontwikkeling lijkt te versnellen Continuïteit is lastig

Bijzonder? Ja! Meertaligheid in aanbod - Simultaan - Positief - Aansluitend bij belevingswereld Zeer intensieve begeleiding Lange periode Effectonderzoek

Normaal? Ja! Opzet is gelijk aan andere VVE-programma’s Meertaligheid is een situatie die al speelt binnen de gezinnen, in meerdere of mindere mate Meer meertaligen dan ééntaligen op de wereld… 200 landen, 6500 talen

Onderzoek Kleine groep deelnemers: daardoor mogelijk om proces te volgen 3 constructen - Opvoedideeën - Moeder-kind-interactie - Taalontwikkeling Papiamentu en Nederlands

Meetinstrumenten Video-observaties Vragenlijsten Interviews Verslagen van taalcoaches

Proces volgen Hoe leiden de opvattingen tot acties Welke acties hebben nut bij welke kinderen Welk aanbod is het meest optimaal Ideaal: hoe is de aansluiting op basisonderwijs?

Planning Einde project 1e looptijd: oktober 2011 Leeuwarden, februari 2012 Rotterdam Rapporten voor de praktijk Wetenschappelijk onderzoek: dissertatie (hopelijk!) juli 2013 aanscherping theorie

Bedankt / Danki / Tankewol Nienke Boomstra nboomstra@fryske-akademy.nl