Meertaligheid: bijzonder normaal “Meer Taal, Meer Kans” Een Papiaments – Nederlands taalbevorderingsproject Nienke Boomstra MSc
Overzicht Opzet project Doelen Ervaringen Onderzoek Planning
Opzet project Meer taal, meer kans Opzet ontleend aan bestaande VVE-programma’s, zoals Opstapje Huisbezoeken en groepsbijeenkomsten
Meer taal, meer kans Taalcoaches - Antilliaanse vrouwen Speciaal ontwikkelde training - Taalontwikkeling - Meertaligheid - Taal en cultuur - Coachingsvaardigheden
Huisbezoeken Aanbieden materiaal Voorlezen Tomke Knutselen Coaching – tips en tops Huiswerkopdrachten Hulp bij taal In enkele gevallen doorverwijzing
Tomke Kinderen tussen 2 en 5 jaar oud Friese taal (later ook dialecten) Boekjes, website, handpop, spellen, VVE-materiaal
Tomke in “Meer taal, meer kans” In samenwerking met Afûk - 12 Boekjes (nu 8) - Website: www.bondiatomke.nl - Poppen - Spel
Doelen Tweetalige taalontwikkeling - Aansluiting school en omgeving - Veiligheid identiteitsontwikkeling Moeder-kind interactie ondersteunen Opvattingen over eigen inbreng ouder stimuleren: invloed op kind
Volgorde… Opvattingen ouder zijn cruciaal! - Belangrijk in ontwikkeling kind - Zelf de mogelijkheid om bepaald ontwikkelingsgebied te stimuleren - Acties daarop aanpassen (eventueel met hulp)
Ervaringen Moeders voelen zich gesteund in meertalige opvoeding Kinderen zijn enthousiast Positieve communicatie wordt gestimuleerd en toegepast Zelfvertrouwen aantal moeders stijgt Taalontwikkeling lijkt te versnellen Continuïteit is lastig
Bijzonder? Ja! Meertaligheid in aanbod - Simultaan - Positief - Aansluitend bij belevingswereld Zeer intensieve begeleiding Lange periode Effectonderzoek
Normaal? Ja! Opzet is gelijk aan andere VVE-programma’s Meertaligheid is een situatie die al speelt binnen de gezinnen, in meerdere of mindere mate Meer meertaligen dan ééntaligen op de wereld… 200 landen, 6500 talen
Onderzoek Kleine groep deelnemers: daardoor mogelijk om proces te volgen 3 constructen - Opvoedideeën - Moeder-kind-interactie - Taalontwikkeling Papiamentu en Nederlands
Meetinstrumenten Video-observaties Vragenlijsten Interviews Verslagen van taalcoaches
Proces volgen Hoe leiden de opvattingen tot acties Welke acties hebben nut bij welke kinderen Welk aanbod is het meest optimaal Ideaal: hoe is de aansluiting op basisonderwijs?
Planning Einde project 1e looptijd: oktober 2011 Leeuwarden, februari 2012 Rotterdam Rapporten voor de praktijk Wetenschappelijk onderzoek: dissertatie (hopelijk!) juli 2013 aanscherping theorie
Bedankt / Danki / Tankewol Nienke Boomstra nboomstra@fryske-akademy.nl