EEN DYNAMISCH EN VERANDERINGSGERICHT PARTNERSCHAP TUSSEN LEERKRACHT EN LEERLING AUTONOMIE, COMPETENTIE EN VERBONDENHEID ALS DETERMINANTEN VAN MOTIVATIE.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schrijfdossier of schrijfportfolio?
Advertisements

Ontwikkelen = groeien Leren = (eigen) grenzen verleggen
7 november Pedagogische Tact en Pedagogisch Leiderschap als antwoord…
Implementatie van de UNCO-MOB
Leiderschap bij verandering
Beter presteren door Leuker Leren Meer Leertijd of Betere Leertijd? Joseph Kessels 30 oktober 2013 Rotterdam.
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Zelfsturing en executieve functies.
Chaos in het puberbrein Is motivatie de oplossing?
Copy + Gisteren deed ik vervelende ontdekking. Al jaren heb ik een goed idee om een onderneming op te zetten. 2 jaar geleden had ik geen opdracht en begon.
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
In je element zijn slim samen
Doelstellingen Formuleren
Motiveren Leidinggeven Blz. 143.
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
St. Martinusschool Hoe loopt de ontwikkelmotor? 1.ik voel me groot 2.ik kan het… zelf! 3.ik ben in verbinding betrokkenheid en welbevinden zelfstandig.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Maarten Vansteenkiste Universiteit Gent
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Psychologische controle Waarom maken leerkrachten er wel eens gebruik van?
Verkeersveiligheid Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant Walraad Verkeersadvisering.
Terug onder begeleiding Aard en omvang van de vrijwillige nazorg aan 18+ PIJ’ers Katrien de Vaan Den Haag,
Auteur: Wilmar Schaufeli Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Niet differentiëren maar socialiseren
Leidinggeven H6 Betrokkenheid en werkdruk Logistiek supervisor.
PREVENTIE EN REMEDIËRING Een zaak voor iedereen, een taak voor iedereen 30/07/2015.
Actieonderzoek 1. De aanvankelijke uitdaging 2. Gewenste werksituatie 3. Aspecten uitdaging 4. Onderzoeksvragen en hypothesen 5. Organisatie, vorm.
Het motiveren van leerlingen in het VO
OGW op de Firtel.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Ouders & Clubs: één doel?!
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid. Programma  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid.  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
Groepsdynamiek 1.
Geïntegreerde schoolverbetering
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
OndernemersWerknemers Start eigen bedrijf Business/groei Support Loopbaanbegeleiding Individuele coaching Outplacement/2 e spoor Duurzame inzetbaarheid.
Personeelsleden / onderhoudsmedewerkers / … School … Datum …
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
Het Virtuele Rollenspel Een kosteneffectieve manier om de Kwaliteit van het Onderwijs te verhogen? Presentatie voor:Conferentie “Durf te Leren”, WGV Zorg.
Zelfsturing en motivatie
Zoektocht naar goed toezicht Goed toezicht en de betekenis voor de interactie tussen RvC en bestuur afstudeerexamen 9 september 2015, Karin van Dreven.
Bevorderen van gezond bewegen bij kinderen: Hoe pak je dit aan?
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Universiteit Derde Leeftijd Geel – 15 november 2011.
Bevlogenheid en leiderschap Prof. dr. Wilmar Schaufeli.
Formatief versus summatief
Symposium Matched care - 24 november 2016 Annemiek Harder /
Motiveren: de ins en outs!
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Visie en strategie Les 3: Visie verdieping.
10 jaar kwaliteit ! Masterclass II 2017 Docentrollen & Motivatie.
De week van de vrijwilliger
Motiverend leraarschap voor begaafde basisschoolleerlingen: percepties van begaafde leerlingen ORD, Nijmegen, 13 juni 2018.
‘Motiveren kan je leren’
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Boeien en binden van goede medewerkers
Motivatie en puberbrein
Flits-sessie Het verhogen van de aantrekkingskracht van de instelling
De druppel die de emmer doet overlopen
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

EEN DYNAMISCH EN VERANDERINGSGERICHT PARTNERSCHAP TUSSEN LEERKRACHT EN LEERLING AUTONOMIE, COMPETENTIE EN VERBONDENHEID ALS DETERMINANTEN VAN MOTIVATIE

Achtergrondtheorie

Zelfdeterminatietheorie (ZDT) ZDT van Deci en Ryan sluit aan bij het beeld van de leerling als ‘active agent’ De sterkste motivatie komt voort uit vrijheid en autonomie… Gecontroleerde motivatie (door angst, schuld of schaamte) belemmert een duurzaam en krachtig persoonlijk handelen.

Autonome motivatie als drijfkracht

Intrinsiek versus extrinsiek Intrinsieke motivatie Spontane interesse Activiteit om de activiteit Extrinsieke motivatie Niet spontaan Gedreven door doelen buiten de activiteit, bv. punten, verwachte beloningen,… Intrinsiek en extrinsiek hebben wederzijdse impact en zijn niet tegengesteld!

Gecontroleerd versus autonoom

Gecontroleerd versus autonoom Weinig behoud van gedrag, korte termijn Beperkte transfer van gedrag Oppervlakkig leren en veranderen Verminderd welzijn en stress Duurzaam, lange termijn Transfer Diepgaand leren en veranderen Welzijn, zelfontplooiing Gecontroleerde motivatie Autonome motivatie

Competentie ervaren biedt houvast

Bekwaamheid Competentie is de bekwaamheid om een gewenst resultaat te behalen Bekwaamheid wordt bevorderd door: Duidelijke en consistente verwachtingen en afspraken vanwege de leerkracht naar de ll. Het bevorderen van een gestructureerd leerproces: Opdelen in stappen Werk- en studeertips Optimale uitdagingen Positieve en constructieve feedback

Verbondenheid als draagvlak

Verbondenheid Verbondenheid is het ervaren van warme, zelfs intieme relaties met anderen en zich opgenomen voelen in een breder netwerk Functionaliteit: het moedigt exploratie aan want het nieuwe wordt pas verkend als er een stevige terugvalbasis is Verbondenheid wordt bevorderd door: Interesse, betrokkenheid, inleving Warmte en zorg

Synthese Partnerschap LK-LL Emanciperen In beweging brengen Autonomie ondersteunen Competentie bevorderen Relationeel verbinden In beweging brengen Vanuit zichzelf In vrijheid, los van druk door beloning, straf, verwachtingspatroon, schuld, schaamte, angst… Naar integriteit