EEN DYNAMISCH EN VERANDERINGSGERICHT PARTNERSCHAP TUSSEN LEERKRACHT EN LEERLING AUTONOMIE, COMPETENTIE EN VERBONDENHEID ALS DETERMINANTEN VAN MOTIVATIE
Achtergrondtheorie
Zelfdeterminatietheorie (ZDT) ZDT van Deci en Ryan sluit aan bij het beeld van de leerling als ‘active agent’ De sterkste motivatie komt voort uit vrijheid en autonomie… Gecontroleerde motivatie (door angst, schuld of schaamte) belemmert een duurzaam en krachtig persoonlijk handelen.
Autonome motivatie als drijfkracht
Intrinsiek versus extrinsiek Intrinsieke motivatie Spontane interesse Activiteit om de activiteit Extrinsieke motivatie Niet spontaan Gedreven door doelen buiten de activiteit, bv. punten, verwachte beloningen,… Intrinsiek en extrinsiek hebben wederzijdse impact en zijn niet tegengesteld!
Gecontroleerd versus autonoom
Gecontroleerd versus autonoom Weinig behoud van gedrag, korte termijn Beperkte transfer van gedrag Oppervlakkig leren en veranderen Verminderd welzijn en stress Duurzaam, lange termijn Transfer Diepgaand leren en veranderen Welzijn, zelfontplooiing Gecontroleerde motivatie Autonome motivatie
Competentie ervaren biedt houvast
Bekwaamheid Competentie is de bekwaamheid om een gewenst resultaat te behalen Bekwaamheid wordt bevorderd door: Duidelijke en consistente verwachtingen en afspraken vanwege de leerkracht naar de ll. Het bevorderen van een gestructureerd leerproces: Opdelen in stappen Werk- en studeertips Optimale uitdagingen Positieve en constructieve feedback
Verbondenheid als draagvlak
Verbondenheid Verbondenheid is het ervaren van warme, zelfs intieme relaties met anderen en zich opgenomen voelen in een breder netwerk Functionaliteit: het moedigt exploratie aan want het nieuwe wordt pas verkend als er een stevige terugvalbasis is Verbondenheid wordt bevorderd door: Interesse, betrokkenheid, inleving Warmte en zorg
Synthese Partnerschap LK-LL Emanciperen In beweging brengen Autonomie ondersteunen Competentie bevorderen Relationeel verbinden In beweging brengen Vanuit zichzelf In vrijheid, los van druk door beloning, straf, verwachtingspatroon, schuld, schaamte, angst… Naar integriteit