Werken aan creativiteit Het Kunstexperiment – Werkplaats Kindergemeenschap.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Leerlingenraad Leerlingenraad Laat je stem horen!!
Interactum Lectoraat Kantelende kennis
 Cultuur- en kunsteducatie Cursus D.H.O.S
BattleBots The school battle.
Presentatie schoolsysteem
Stimuleren van creativiteit
Workshop creatief brainstormen
Mijn stage bij ijssel technologie
Even voorstellen.... Presentatie PABO-2 september 2009
Kun jij de plusklas aan?.
Projectweek.
Medmec04 Engagement Les 2. agenda teams vormen maatschappelijk thema bepalen ontwerpprocedure opstellen dummie procesverslag.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Medmec04 – Engagement Les 5
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Mijn stage bij * Naam: * Klas: * Jaar: * Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar waarin je stage.
Landal GreenParks Naam: Jeffrey Finke Klas: 5a Jaar: 2004/2005 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ.
Mijn stage bij het flierefluit Naam: chantal kobus Klas: 4a Jaar: 2008 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu.
Mijn stage bij het grotehuis het is een bejaardentehuis Naam: Elke Klas:4a Jaar: Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ.
Naam:Ilijse Berends Klas: 5A Jaar: 2006
Mijn stage bij * Naam: *Sabine Balster Klas: *5B Jaar: *2008 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het.
H7: Wat is ethiek? 1. Wat is ethiek? 2. Wat zijn ethische problemen?
“No problem can be solved from the same level of consciousness that created it. We must learn to see the world anew.” Albert Einstein.
Het werken met portfolio
De Eigen Wijze eEn andere manier van werken
Welkom op deze informatieavond
MedMec01-2 Les schema per week
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
preek over Deuteronomium 6:20-25
2rootje ‘Dat is uit de kunst’
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Introductie gastvrijheid
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
OFC28 mediawijsheid les 4.
PRAKTIJK ONDERDEEL TOEGEPASTE KUNST.
Vernieuwing van het bovenbouwonderwijs zonder kwaliteitsverlies
Motivatie & differentiatie
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Workshop Inspirerend ICT Eric Redegeld & Eline Redegeld.
MakeTech Platform-Allianties Basisscholen. MTP-Allianties BSO  Idee geboren tijdens in regio Hoge Dunk, tijdens een seminar in 2009 (naast vele andere.
WHTSNXT? PROCESGERICHT, ACTUEEL EN LEERLINGGESTUURD FANTASTIC VOYAGE.
Sleutels, codes en aanwijzingen
Welkom ik maak me sterk.
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
Dingen in de kring van nonverbaal naar verbaal en weer terug Suzanne van Norden en Lucie Visch Workshop Een vluchteling / asielzoekerskind in de groep.
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Opdracht voor Orienterende stage EA2X0
Sleutels, codes en aanwijzingen
© UNIEK IN DE KLAS.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Digi(bord)boek project <titel project>
Sleutels, codes en aanwijzingen
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Sleutels, codes en aanwijzingen
3 pijlers in jaar 3 cruiseschip/speedboot ? Ben jij kapitein op jouw
Art& Design Leerjaar 1 Productvormgeving.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Art & Design Productvormgeving.
Project gamemarket Les 1.
How to Kijken naar kunst Procesgericht werken stimuleren.
Transcript van de presentatie:

Werken aan creativiteit Het Kunstexperiment – Werkplaats Kindergemeenschap

Hoe het begon. Eén van de uitkomsten van het onderwijs op de Werkplaats Kindergemeenschap: Zelfstandig denkende jong volwassen die zich kenmerken door eigenheid, creativiteit en solidariteit Vraag van ons: Is het daadwerkelijk zo dat leerlingen door ons (kunst)onderwijs creatiever worden? Bijkomend doel: Inspiratie en vernieuwing voor het kunstenteam P raktijkonderzoek met lectoraat HKU als vervolg op het onderzoek van Karin Hoogeveen e.a.“Creativiteit is hard werken”

Wat is creativiteit volgens alle collega’s? Het vermogen/talent om nieuwe dingen te bedenken, creëren en verder te ontwikkelen zodanig dat je iets waardevols of prettigs teruggeeft aan de wereld. Een noodzakelijke levensbehoefte De motor om vooruit te komen Het vermogen om via nieuwe paden te denken en via misschien onorthodoxe manieren tot een antwoord te komen. Vraagtekens zetten Doen wat je gevoel en hart ingeven Geen angst om te falen Vrij vernieuwend, eigen out of the box

Hoe stimuleer jij creativiteit? Scheppingsdrang en vernietigingsdrift Nadenken Het laten zien van meerdere juiste uitwerkingen Projecten, ruimte voor eigen toevoegingen Niet 1 antwoord willen, maar goed luisteren en mee te veren ( oogkleppen af ) Werkers de mogelijkheid bieden om te leren op de manier die ze verkiezen, op eigen wijze. Zelf gekozen producten (carte blanche) waarmee ze laten zien dat ze iets met de leerstof gedaan hebben en/of er iets van geleerd hebben. Dat kan gaan om producten als: samenvatting, poster, brochure, film, podcast, spel, digitaal so, etc, debat in de klas, presentatie, etc. Eigen inbreng, vertrouwen, positieve feedback, keuzes, Open vragen stellen, mogelijkheden bieden

Het kunstproject Doel: Bij klas 4 ckv, met multidisciplinaire collega's, experimenteren met didactische middelen om creativiteit te vergroten, te stimuleren Idee nav locatieproject 2 e jaars studenten HKU op de Werkplaats. Les 1 - Maak samen – op een groot wit vel/ van de rol – een kunstwerk waarin je alle voorwerpen verwerkt en waar alle zintuigen in vertegenwoordigd zijn. (40 minuten)

Les 2 - Maak met jouw groep een verrassend kunstwerk(je) voor een plek in de school. Je mag hiervoor het materiaal in het lokaal gebruiken. Verenig in dit kunstwerk tenminste 2 kunstdisciplines. Fotografeer het resultaat. (20 minuten)

Dit zijn wij! Les 3 - Verenig minimaal 3 kunstdisciplines in een kunstwerk rondom het thema; Vertel het “verhaal” van ieder groepslid in het kunstwerk (3 lessen van 80 minuten)

ties/

De uitkomsten? Kunstmedewerkers hebben veel geleerd door onderlinge en interdisciplinaire samenwerking Impuls voor nieuwe projecten in klas 3 en onderbouw Leuke/ leerzame samenwerking onderzoekers/ studentonderzoekers HKU/medewerkers/werkers WP Leerlingen hebben geleerd hun grenzen te verleggen. Zij vonden het project wel eng.

Hoe stimuleer jij creativiteit? Welk voorbeeld komt bij jou op als ultieme, inspirerende, uitdagende opdracht met een verrassende uitkomst ?

De uitkomsten conferentie : samenvatting Vrijheid, keuzeopdrachten, mind map, open opdrachten, met kader maar vrije invulling, open vraag, brainstormen, werken vanuit tegenstellingen, technieken leren, ruimte geven, waar nodig sturen, open deuren, zomin mogelijk vertellen en zo veel mogelijk vragen, experimenteren Workshop graffiti en action painting Film ckv eigen visie kunst, cultuur filmen Individuele opdracht eigen vorm en inspiratie kiezen n.a.v. verhaal- hele klas geïnteresseerd in elkaars werk Fotografieopdrachten via FOAM site Bij leerlingen de wens om iets te maken, dicht bij jezelf maar altijd in combinatie met iets leren Muziek examen: ontwerp eigen compositie, laat je inspireren door bestaande muziek, beeld of tekst. Groepswerk met duidelijke structuur. Kinderen maken eigen body percussion “stuk “in groepjes Hoe stimuleer jij creativiteit?