Belang van diepgaand onderzoek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
Miran SCHEERS Afdelingshoofd Gedrag en Beleid
Rijden en epilepsie Eric Schmedding.
Medico-legale status van richtlijnen
Rijksgebouwendienst schrijft BIM voor
VerkeersPro.nl Het vakblad voor de Rijschool. Welkom Begeleid rijden Dick van Laar docent, Jongepier Opleidingen.
Een samenwerking tussen
achtergronden Letty Aarts 3 maart 2006 Theoretische achtergronden Letty Aarts.
Duurzaam beheer Provinciale lanen Presentatie voor de Commissie MEZ 20 juni 2007 Naar aanleiding van vragen in de Commissie MEZ van 13 juni 2007.
1 Oosterweel en het Milieu Effecten Rapport (MER) Dirk Avonts Huisarts in Zurenborg Prof Huisartsgeneeskunde UA.
REGISTRATIE Onderdeel 4
Het gedrag van de mens van binnenuit Divera Twisk
Divera TWISK SWOV - Nederland
Blended care in de behandeling bij depressie
INTEGRITEIT VAN HET BESTUUR EN TRANSPARANTIE
April 20, 2010 Werkplan April 20, 2010 Programmering Wp 2010 Iteratief proces Mix van korte studies en trajecten voor een periode van 2 tot 4 jaar.
Infrastructuur en verkeersveiligheid
Impact van de financiële en economische crisis op het draagvlak voor ontwikkelingssamenwerking PULSE lanceringsdag 27 november 2009, Brussel Tom De Bruyn.
Casuswerk Bachelor Maatschappelijke Veiligheid.
Oefening 3, powerpoint, 1BaMV
Levensbeschouwing en maatschappelijke participatie Is levensbeschouwing nog steeds een motiverende factor voor participatie? Sarah Botterman – KULeuven.
Motiverend gesprek.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Inleiding herziening richtlijn brandstofkwaliteit 98/70/EG CCIM- stakeholderoverleg.
CO 2 is, in tegenstelling tot andere emissies zoals NO X, fijn stof, en CO), geen ongewenst neveneffect van de verbranding. CO 2 is geen vervuilend gas.
KIVI Speurwerkprijs ‘Noodzaak van innovatie in de gezondheidszorg’ Prof.dr.ir. Theo de Vries 16 december 2003 KIVI Speurwerkprijs 2003.
Incidentscenario transport gevaarlijke stoffen
Jaar van transport en veiligheid Risico & Crisisbeheersing Deelproject risicocommunicatie en zelfredzaamheid Kennistafel buisleidingen 7 september 2010.
WORKSHOP LEEFBAARHEID Deel 2. Opzet Wat maakt uw dorp of streek leefbaar? Naar een model van leefbaarheid Waardering en Belang De leefbaarheid en sociale.
Veiligheidscommissie
Verkeersgedrag en - veiligheid 2 Adriaan Walraad.
Verkeersveiligheid Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant Walraad Verkeersadvisering.
Verkeersveiligheid Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant Walraad Verkeersadvisering.
Fred Wegman - Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Rotterdam, 22 april 2010 Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Prof. Fred Wegman Stichting.
Sarah Bal & Marlies Tierens, Universiteit Gent
Divera Twisk 3 maart 2006 Het gedrag van de mens van binnenuit Het gedrag van de mens van binnenuit Divera Twisk.
Studiedag Verkeershandhaving, 19 februari 2009, Brussel
Datagestuurde handhaving :
Kwaliteit van Kankerzorg in Nederland
Pogosian Vatchagan Bachelor in het Sociaal Werk
Subjectieve verkeersveiligheid, wat is het en wat kunnen we ermee?
Brug van incident naar preventie
Stand van zaken Risicokaart Klaas Bokma 20 november 2014.
Agressie op het werk Studiemoment ‘geweld door derden op het werk’
De VNG Vrijwilligerspolis
Inleiding VSV Mechelen, Diepenbeek, Gent November De andere Kris Peeters-
Welkom Participantenvergadering 9 mei en 23 mei 2012.
H.1 Veiligheid AOC Oost.
« Weekend Ongevallen» Werkgroep Delphine BROGNEZ, Afdeling Gedrag en beleid.
Vormingsdag verkeerscoördinatoren
De computer aan het stuur Buelens Mattias Clerckx Robin reeks A2.
Machineveiligheid: Conventionele draaibank
TIPS VOOR EEN WINNEND PROFIELWERKSTUK! Zo doe je dat.
Tweede bijeenkomst minor agoog in de GGZ
Ontwikkeling en de basisschool
Schoorstenenconferentie ‘Veiligheid en aansprakelijkheid’ 28 oktober 2015, Kantens mr. Arvin Kolder.
Help, mijn dokter maakt een fout?! Symposium Dokter in nood 8 november 2011 Mevrouw mr. J.C. van den Dries
Ernstige verkeersongevallen met jonge beginnende bestuurders Dirk Ligtermoet (mede namens DVS) NVVC 19 april 2012.
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa. Veiligheid heeft binnen Gasunie de hoogste prioriteit; het vormt de basis van onze.
Ongevalsregistratie Hoe komen we te weten wat we moeten weten?
Rondpunt vzw Uitbreidingstraat 518 bus 2.01 – 2600 Berchem Tel.:
Verkeerscijfers 2016 Politiezone RIHO.
Jochen Tanghe & Jan De Bruyne
Schizofrenie Jenniviëne Gosepa Ailnairis Belefanti Trejani Emerencia.
Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030
Introductie Dit is de aarde Dit ben ik op de aarde
Persconferentie ZPZ 5344 – Brussel Noord
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa
Transcript van de presentatie:

Belang van diepgaand onderzoek

Belang van ongevalsanalyse Juridische belang Aansprakelijkheid Deviant gedrag als (mede-)oorzaak? Wetenschappelijk belang Welke elementen verhogen de kans op een ongeval?

Diepteonderzoek van ongevallen Omgeving gedrag voertuig

Diepteonderzoek van ongevallen Fasen benadering Algemene toestand Omgeving Voertuig gebruiker Reacties - Voertuig - Gebruikers - Omgeving Breekpunt IMPACT

Functionele analyse… intentie Wegbeeld Verkeer-situatie attitude Subjectieve norm Inschatting zelfcontrole intentie Wegbeeld Verkeer-situatie zien diagnose beslissen handelen

Stand van zaken - BIVV 2014 2de wetsvoorstel “accidentologie” ‘doden op autosnelwegen’ MOTAC functionele fouten opzoeken BLAC-studie (vrachtwagens) BART-studie (scenariomethode) 1ste wetsontwerp “accidentologie” Staten-Generaal Verkeersveiligheid = startpunt 2013 2012 2009 2008 2002

Stand van zaken – onze buren CHALMERS SWOV: themagericht GIDAS: uitgebreide database IFSTTAR: ter plekke

Diepteonderzoek en forensisch onderzoek Belang van systematisch onderzoek voor ROI Bestuurders betrokken bij een letselongeval Uit PV’s: Allemaal getest? 63% in ongeval / 22% bij ernstig ongeval Hoeveel positief: 10,5% Gewonde bestuurders in ziekenhuis 38,2% >0,5 promille 10,1% medicijnen/drugs

Diepteonderzoek en forensisch onderzoek Belang van systematisch onderzoek voor ROI Autopsie bij overleden bestuurders: specifieke oorzaken? Technologisch onderzoek via voertuiggegevens Zwarte box is nu al aanwezig in elk voertuig Toenemende invloed van ICT

september2014 Wouter Van den berghe Freya Slootmans Ludo Kluppels