Voorspellers van woordenschatontwikkeling in peuters

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
determinanten jeugd & overgewicht
Advertisements

Informatie over voeding zoeken en bespreken
Wat moeten we verder doen?
KWALITEITSZORG november 2012
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
Radboud Universiteit Nijmegen
Buitengewoon Allochtone leerlingen
Zwart op wit SSL-tweedaagse, feb SSL-tweedaagse – feb 2011 De intrede van allochtonen op de arbeidsmarkt Uitgeverij Garant, 2009, 119.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Sociale relaties op school en geestelijke gezondheid
Rouw na moord Onderzoek naar behandeling met EMDR en CGT bij nabestaanden van moord: onderzoeksopzet EMDR congres 20 april 2013 Mariëtte van Denderen.
Moeders Informeren Moeders
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
NEA cohortonderzoek Metingen in 2007, 2008 en 2009
17 juni 2013 OVERLEG PPJ OBVR SUBSIDIE. T1T1 + T2T1 + T2 + T3 Deel 3: forfait per plaats voor opdrachten T3 Deel 2b: Subsidiebedrag per plaats o.b.v.
Drs. Ingrid Kruizinga Dr. ir. Wilma Jansen Prof. dr. Hein Raat
De follow-up van NICU-kinderen met gehoorverlies na 3-5 jaar
Uitvoeringsplan november 2012.
Kwaliteit van Geestelijke Verzorging 2e Symposium Religie en Zorg, vrijdag 22 juni 2012 Bijdrage Drs. Joleen Kieneker Student religiewetenschap en bestuurder.
Allochtonen in het hoger onderwijs
28 januari 2009 Auditieve mogelijkheden en taalontwikkeling bij kinderen met CI op de langere termijn Margreet Langereis Anneke Vermeulen.
Drentse Onderwijsmonitor 2013
Evaluatie time-outprojecten Bijzondere Jeugdbijstand: voornaamste bevindingen en aanbevelingen Prof. Dr. Vanderfaeillie Johan.
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Quizmasters: Sanne Bijlsma Gemeente Zundert Fons Merken Wonen Limburg
Hoogsensitiviteit bij kinderen in het Basisonderwijs
Workshop Relationele en seksuele vorming
Aantekening §2 B-nummers.
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Gemiste kansen Culturele diversiteit en de jeugdzorg
KORTE SYNTHESE sarah mestdagh
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Indonesië.
Adolescentie aan het begin van de 21ste eeuw
De nieuw te vormen tussenbouw. Jaargroep 5 en 6..
WELKOM.
Het Terneuzen Geboorte Cohort
Een gezonde start in de JGZ 0-4: triage en passende begeleiding van zuigelingen Dr. Maartje Niezen 3 april 2013, NCVGZ, Ede.
Harmonisatieplannen kabinet
Onderzoek PreCOOL PreCOOL2-5
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SS/-Conferentie februari.
Liaison dangereuse? Secretarissen en ontvangers over hun onderlinge verhouding en de werking van het managementteam Prof. Dr. Herwig Reynaert Dr. Kristof.
OKE-wet, inspectietoezicht en de gemeenten
0 HJ Breen Wisselbeker Seizoen Veld en Zaal minst gepasseerde keeper/keepster Geldrop, dinsdag 19 juni 2012.
N-QICK Nurse-led Quality Improvement in Children with Kidney disease Projectteam Projectleider: Theo van Achterberg Onderzoeker: Betsie van Gaal Adviseur:
Premorbide functioneren en ziekte/biologie
Samenwerking KOV de Blokkendoos Scoop Welzijn Peuterspeelzaal
Effecten van visualisatie van participatie tijdens CSCL
Hoofdstuk 9 havo KWADRATEN EN LETTERS
Programma 25 e Netwerkmeeting 21 oktober uur: Rob Pereira, inleiding uur: Christian Keysers, spiegelneuronen en empathie,
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Groepsouderavond 10 september. Agenda uurkoffie en thee uurWelkom door directeur Korte inleiding uurBezoek in de klas van uw kind
Medezeggenschapsraad Franciscusschool
Goede voorbereiding is het halve werk
Prof. Dr. Maurice Crul Erasmus Universiteit Rotterdam Vrije Universiteit Amsterdam.
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
B ELANG VAN OUDERS EN VRIENDSCHAPSRELATIES. I NHOUD Onderzoeksproject VMBO- scholen Deelstudie 1 Deelstudie 2 Deelstudie 3 Deelstudie 4 Besluit.
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
Groepsobservaties peuters Marga van Mil, OnderwijsAdvies Leiden 17 april 2009 Logo_132.
CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek
Persoonsgerichte zorg
Onderwijsachterstandenbestrijding. Schakelklassen, NT2 en VVE
Transcript van de presentatie:

Voorspellers van woordenschatontwikkeling in peuters Voorzitter: Hans Luyten Discussant: Djoerd de Graaf ORD 2012, 21 juni 2012 prof. dr. Ludo Verhoeven Loes van Druten, MSc dr. Eddie Denessen Radboud Universiteit Nijmegen dr. Martine Gijsel

Woordenschat Taalontwikkeling Woordenschat problematiek Woordenschat Negatieve consequenties voor schoolloopbaan

Onderzoeksvragen Wat is de invloed van de familiecontext factoren op de woordenschatontwikkeling van peuters? Welke peuterspeelzaal factoren zijn van belang voor de woordenschatontwikkeling van peuters? Kan je al vroeg compenseren voor de nadelige sociale omgeving van kinderen?

Factoren woordenschat Kind factoren Leeftijd Geslacht Familie context factoren SES Cultureel-etnische achtergrond Peuterspeel-zaal context factoren Ervaring leidster Opleiding leidster VVE-programma

Methoden 5 meetmomenten: Vragenlijsten ouders en leidsters: SES, cultureel-etnische achtergrond, leidster factoren Test: Taal voor Peuters (CITO): receptieve en productieve woordenschat Peuters (psz) 2010-2013 T1 T2 T3 T4 T5 Interventie Retentie

Toetsitems Receptieve woordenschat Productieve woordenschat

Methoden N = 385 Gem leeftijd = 38.5 mnd Meisje: n = 186, 48.3 % Allochtoon: n = 119, 30.9 % SES: Laag: n = 75, 19.5 % Midden: n = 143, 37.1 % Hoog: n = 167, 43.4 % 64 peuterspeelzaalgroepen Kind – leidster ratio = 2 : 15 Gem ervaring leidster: 12.8 jaar Opleiding leidster: mbo 76.6 % VVE-programma: Kind gestuurd: 25 % Programma gestuurd: 53.1 % Geen: 21.9 %

Resultaten Gemiddelde scores op woordenschat op de 3 momenten per groep   T1 T2 T3 Herkomst SES M T1 M T2 M T3 n Autochtoon Laag 27.2 31.9 34.2 46 Middel 28.8 34.4 37.5 100 Hoog 32.5 38.3 120 Totaal Autochtoon 30.2 35.4 37.3 266 Allochtoon 21.6 23.1 30.0 29 21.5 26.5 31.2 43 25.3 33.2 47 Totaal Allochtoon 21.1 31.7 119 Totaal 27.4 32.3 35.6 385

Resultaten Autochtone kinderen scoren hoger dan allochtone kinderen (F(1,384)= 84.3, p < .001); F(1,384)= 101.0, p < .001; F(1,384)= 55.0, p < .001) Op alle drie momenten verschillen tussn de drie SES niveau’s (F(1,384)= 6.9, p < .001); F(1,384)= 8.3, p < .001; F(1,384)= 9.1, p < .001)

Resultaten Gemiddelde woordenschat – SES binnen cultureel-etnische achtergrond SES niveau maakt uit voor autochtone kinderen, niet voor allochtone kinderen Autochtoon Allochtoon

Welke factoren doen ertoe? Kind-, familie-, én peuterspeel-zaalfactoren

Conclusie & Discussie Data bevestigen negatieve invloed van familiecontext factoren: SES en etnische achtergrond Al op vroege leeftijd duidelijke verschillen Peuterspeelzaalcontext factoren hebben positieve invloed Verminderen effect familiecontext factoren VVE heeft positieve invloed, programma gestuurde programma’s eerder effect