Opdracht: Hoe geven we nu zaakvakonderwijs? Inventarisatie Hoe willen we zaakvakonderwijs gaan onderwijzen? Visie ontwikkeling.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Advertisements

Welkom op de informatie- avond van groep 7
Schoolcijfers, een tweede natuur
Mediawijsheid.
Internet OBS de Klimop Mediawijsheid. Mediawijsheid staat voor ‘het geheel van kennis, vaardigheden en mentaliteit waarmee burgers zich bewust, kritisch.
Digibord en tablet: de perfecte combinatie
Aanleren van ICT vaardigheden bij de kinderen tijdens de taallessen. Door: Lisette Jursche Opleiding i-coach 19 Juni 2012.
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
Info-groep 4 en 5 September Regels Inloop tot 8.30 uur Inloop tot 8.30 uur Klassendienst of zonnetjes Klassendienst of zonnetjes Dagprogramma op.
Ouderavond groep 8.
Even voorstellen.... Presentatie PABO-2 september 2009
Mediawijsheid - Cultuureducatie een happy match John Leek –
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8
Ouderavond 10 september 2013.
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Audiovisueel materiaal in de klas BOA 4 februari.
Sociale media op school
Definitie Mediawijsheid
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
De communicatieve methode voor Frans in het basisonderwijs
r.k. daltonbasisschool 'De Leer '
Welkom op deze informatieavond
Online seminar Take it easy
Een leerlijn mediawijsheid groep 5-8.
Competentiegericht leren vmbo
Programma van vanavond: Welkom Lesstof groep 8 Weektaak Ateliers Huiswerk Website en ouderportaal E.H.B.O. Bureau Halt Museumbezoek Schoolkamp Verjaardagen.
Informatieavond Groep Het Baken
Leerkrachtcompetenties 6 oktober 2014 Caroline Kearney Senior Project Manager & Onderwijsanalist.
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Ouderavond Groepsorganisatie
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Programma Voorstellen: Noordhoff Uitgevers
 Website Sint Liborius vormgeven en vullen  Pagina beheren  Foto’s plaatsen Website over mediawijsheid op Sint Liborius  Theorie mediawijsheid  Leerlijn.
Overdragen van de Informatica Jurriaan Hage, Silja Renooij Periode 2, 2009/2010.
IPC Nederland.
Training digitale didactiek
Welkom in groep 4b informatieavond ‘15-’16
Welkom in groep 6 Informatieavond 2015/2016.
Welkom op de informatieavond van groep 5
Op de informatieavond van de groepen 5
Welkom op de informatieavond van groep 6. Daniëlle Hendrix - Heuts Maandag, dinsdag, donderdag in groep 6. Op woensdag is juf Esther Honings er Op vrijdag.
I NFORMATIEAVOND 25 augustus 2015 Groep 6/7/8Quinta Lut.
Jongeren en informatieverwerking. Informatie en de ‘generatie Einstein ‘ Een hardnekkige misvatting: Jongeren zijn voldoende ict-vaardig want ze zijn.
Groep 5/6 René Hellingman
INFORMATIEAVOND GROEP 6 22 september PROGRAMMA Welkom Voorstellen Dave en Elleke LIO-stage Elleke Start van groep 6 Werkwijze in groep 6 Positieve.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Opzet Voorstelling vakbegeleiding Doel bijeenkomsten Uitnodigende school.
“Met Kinderen Leren” Wat gaan we doen in ?
Taal in beeld spreekt jouw taal. Nieuw in Taal in beeld 2 volledig vernieuwde lessen marktsignalen versie 1 verwerkt update didactiek alle leerlijnen.
G EZAMENLIJKE OUDERAVOND W ELKOM !. Programma 1.Actuele stand van zaken m.b.t. de samenvoeging. 2.Informatie over de gekozen methodes. 3.Informatie over.
Welkom op de informatieavond van groep 5. Bert Jennes *54 jaar *32 jaar werkzaam in het onderwijs *Bijna 30 jaar werkzaam bij KSV Treebeek/INNOVO *Voor.
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8. Het belang van begrijpend en studerend lezen Lezen heb je nodig, elke dag weer. Als je niet goed kunt.
Doelstellingen Nieuwsbegrip Motiverend begrijpend lezen Uitbreiding van kennis van de wereld Transfer.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Samenwerken en communicatie Hoofdstuk 4 21e-eeuwse vaardigheden.
Welkom op de informatieavond van groep 6. Diana Peters Maandag, dinsdag. Daniëlle Hendrix- Heuts Op woensdag, donderdag en vrijdag Leerkracht :
 Flex leerkracht vangt leerlingen op.  Tijdsplanning is belangrijk.  Materialen mee  Beweegmomentje.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Presentatie EduCheck SOML
Wat is coöperatief leren?
Paspoort griekse goden
Informatiemorgen groep Informatieavond groep
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Koersobservatie door leerkrachten van het veranderteam
Samenwerken en communicatie
Informatie avond groep 7 14 september 2016
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Transcript van de presentatie:

Vergadering st. Antonius Zaakvakken werkgroep: Engelbert-Stefan-Ferdie-Ferdy

Opdracht: Hoe geven we nu zaakvakonderwijs? Inventarisatie Hoe willen we zaakvakonderwijs gaan onderwijzen? Visie ontwikkeling

Wat doen we al t.a.v. de zaakvakken Antonius: Thematisch en Wijzer door Groep 1-2: Thematisch Groep 3-4: Thematisch en SchoolTV Groep 5 t/m 8:Wijzer door de tijd(nieuw) 7-8:Wijzer door de natuur (oude versie) 5-6: Nieuws uit de Natuur Wijzer door de wereld (oude versie) Blokboeken Natuur/Nederland/Geschiedenis

Huidige situatie: Vakken gesplitste zaakvakken met beperkte integratie van nieuwe media Wat willen we : Vakken gesplitste zaakvakken met meer integratie van nieuwe media/social media Mediawijsheid: Het geheel van kennis, vaardigheden en mentaliteit waarmee burgers zich bewust, kritisch en actief kunnen bewegen in een complexe, veranderlijke en fundamenteel gemedialiseerde wereld

Verbeterpunten t.a.v. de zaakvakken Nieuwe methode met meer gebruik/mogelijkheden nieuwe media Integreren van begrijpend lezen (m.n. toepassen leesstrategieën ) Informatie opzoeken- selecteren en gebruiken - vragen stellen) Teksten in de methode op niveau (veel taalzwakke leerlingen) Methode die zich kan blijven doorontwikkelen (digitaal) actueel Goede mix van een papieren versie en digitaal (digibord-webbased)

Onderzoek Methode onderzoek 1.Traditionele methodes (bijv. Wijzer door) 2.Vakkengesplitste methodes met integratie nieuwe/social media (bijv. lesprogramma van 25 weken) en mogelijkheden om projectmatig/ thematisch te kunnen werken met gebruik van m.n. nieuwe media Besproken methodes: 1.Argus Clou (aardr-gesch-natuur) 2.Meander (Aardr.) Brandaan (Gesch.) Naut (Natuur) Integreren social media (Hoe?)

Integreren social media/nieuwe media zaakvakken

Doelen stellen Vastleggen van doelen en standaarden: Essentieel is dat op schoolniveau met beide teams wordt vastgesteld wat de school bij een bepaald leer- of ontwikkelingsgebied aan doelen en opbrengsten nastreeft. Met welke doelen moeten we rekening houden: Basis: Kerndoelen Opbrengstgericht werken Doelgericht werken aan kennis-vaardigheids- en inzichtsdoelen Werken aan zelfvertrouwen van de leerling Begrip en ontwikkeling in nationale en internationale context Leerproces vastleggen, beoordelen en evalueren met de leerling Rekening houden met meervoudige intelligenties Hanteren van verschillende werkvormen/leerstijlen Visie ontwikkeling

V verwonderen

Vervolg ontwikkeling zaakvakken: Onderzoek en bestudering methodes: Methodes vergeleken Malmberg: (methodevergelijkwijzer) Argus Clou (aardr.) -Argus Clou(gesch.)-Argus Clou (natuur) Meander (aardr.)- Brandaan (gesch.)-Naut (natuur) Tijdzaken(gesch.) Wereldzaken(Aardr.) Natuurzaken(Natuur) Heutink: www.methodewereld.nl Grenzeloos-Eigentijds-Binnenstebuiten (Blink Educatie)

De zaken van Zwijsen: groep 5 t/m 8 Wereldzaken: (aardr De zaken van Zwijsen: groep 5 t/m 8 Wereldzaken: (aardr.) Tijdzaken (gesch.) Natuurzaken (natuur) Nieuwe zaken: aanvullend gr. 7-8(actuele wekelijkse wereldoriënterende weblessen) 36 actuele digibordlessen compacte methode conform kerndoelen keuze: 100% digitaal of in combinatie met papieren werkboekjes minimale voorbereidingstijd ( lk.thuis voorbereiden) visuele uitleg op digibord voor beter begrip van lesstof en processen minder tekst (begrijpend lezen wordt begrijpend kijken) te integreren met andere zaakvakken/vakken 15 lessen (+5 toetslessen) lesduur 50 minuten differentiatie naar tempo, niveau en interesse extra instructie en opdrachten samenvatting ter voorbereiding van les toetsresultaten op registratieformulier

Conclusie: Verdere verdieping in nieuwe ontwikkelingen en aansluiten op visie Kindcentrum Voorkeur methode: Toekomstgericht Compact (ong. 20 lessen) ruimte overige activiteiten Flexibel inzetbaar- (digitaal-schriftelijk) Integratie met overige wereldoriënterende vakken/activiteiten Minimale voorbereidingstijd Minder tekst (tekst op niveau) Betaalbaar Jaarabonnement (mogelijkheden om na een aantal jaren een nieuwe keuze te kunnen maken)