Vergadering st. Antonius Zaakvakken werkgroep: Engelbert-Stefan-Ferdie-Ferdy
Opdracht: Hoe geven we nu zaakvakonderwijs? Inventarisatie Hoe willen we zaakvakonderwijs gaan onderwijzen? Visie ontwikkeling
Wat doen we al t.a.v. de zaakvakken Antonius: Thematisch en Wijzer door Groep 1-2: Thematisch Groep 3-4: Thematisch en SchoolTV Groep 5 t/m 8:Wijzer door de tijd(nieuw) 7-8:Wijzer door de natuur (oude versie) 5-6: Nieuws uit de Natuur Wijzer door de wereld (oude versie) Blokboeken Natuur/Nederland/Geschiedenis
Huidige situatie: Vakken gesplitste zaakvakken met beperkte integratie van nieuwe media Wat willen we : Vakken gesplitste zaakvakken met meer integratie van nieuwe media/social media Mediawijsheid: Het geheel van kennis, vaardigheden en mentaliteit waarmee burgers zich bewust, kritisch en actief kunnen bewegen in een complexe, veranderlijke en fundamenteel gemedialiseerde wereld
Verbeterpunten t.a.v. de zaakvakken Nieuwe methode met meer gebruik/mogelijkheden nieuwe media Integreren van begrijpend lezen (m.n. toepassen leesstrategieën ) Informatie opzoeken- selecteren en gebruiken - vragen stellen) Teksten in de methode op niveau (veel taalzwakke leerlingen) Methode die zich kan blijven doorontwikkelen (digitaal) actueel Goede mix van een papieren versie en digitaal (digibord-webbased)
Onderzoek Methode onderzoek 1.Traditionele methodes (bijv. Wijzer door) 2.Vakkengesplitste methodes met integratie nieuwe/social media (bijv. lesprogramma van 25 weken) en mogelijkheden om projectmatig/ thematisch te kunnen werken met gebruik van m.n. nieuwe media Besproken methodes: 1.Argus Clou (aardr-gesch-natuur) 2.Meander (Aardr.) Brandaan (Gesch.) Naut (Natuur) Integreren social media (Hoe?)
Integreren social media/nieuwe media zaakvakken
Doelen stellen Vastleggen van doelen en standaarden: Essentieel is dat op schoolniveau met beide teams wordt vastgesteld wat de school bij een bepaald leer- of ontwikkelingsgebied aan doelen en opbrengsten nastreeft. Met welke doelen moeten we rekening houden: Basis: Kerndoelen Opbrengstgericht werken Doelgericht werken aan kennis-vaardigheids- en inzichtsdoelen Werken aan zelfvertrouwen van de leerling Begrip en ontwikkeling in nationale en internationale context Leerproces vastleggen, beoordelen en evalueren met de leerling Rekening houden met meervoudige intelligenties Hanteren van verschillende werkvormen/leerstijlen Visie ontwikkeling
V verwonderen
Vervolg ontwikkeling zaakvakken: Onderzoek en bestudering methodes: Methodes vergeleken Malmberg: (methodevergelijkwijzer) Argus Clou (aardr.) -Argus Clou(gesch.)-Argus Clou (natuur) Meander (aardr.)- Brandaan (gesch.)-Naut (natuur) Tijdzaken(gesch.) Wereldzaken(Aardr.) Natuurzaken(Natuur) Heutink: www.methodewereld.nl Grenzeloos-Eigentijds-Binnenstebuiten (Blink Educatie)
De zaken van Zwijsen: groep 5 t/m 8 Wereldzaken: (aardr De zaken van Zwijsen: groep 5 t/m 8 Wereldzaken: (aardr.) Tijdzaken (gesch.) Natuurzaken (natuur) Nieuwe zaken: aanvullend gr. 7-8(actuele wekelijkse wereldoriënterende weblessen) 36 actuele digibordlessen compacte methode conform kerndoelen keuze: 100% digitaal of in combinatie met papieren werkboekjes minimale voorbereidingstijd ( lk.thuis voorbereiden) visuele uitleg op digibord voor beter begrip van lesstof en processen minder tekst (begrijpend lezen wordt begrijpend kijken) te integreren met andere zaakvakken/vakken 15 lessen (+5 toetslessen) lesduur 50 minuten differentiatie naar tempo, niveau en interesse extra instructie en opdrachten samenvatting ter voorbereiding van les toetsresultaten op registratieformulier
Conclusie: Verdere verdieping in nieuwe ontwikkelingen en aansluiten op visie Kindcentrum Voorkeur methode: Toekomstgericht Compact (ong. 20 lessen) ruimte overige activiteiten Flexibel inzetbaar- (digitaal-schriftelijk) Integratie met overige wereldoriënterende vakken/activiteiten Minimale voorbereidingstijd Minder tekst (tekst op niveau) Betaalbaar Jaarabonnement (mogelijkheden om na een aantal jaren een nieuwe keuze te kunnen maken)