HET GAAT NIET OM RACISME BEELDVORMING OVER MINDERHEDEN IN AL HAAR SUBTILITEITEN.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleurende steden. Uitgeverij Vanden Broele, Stationslaan Brugge - -
Advertisements

Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Bonding and bridging Social media als platform voor nieuws en discussie in de multiculturele samenleving.
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
De wisselschakeling..
Maatschappijleer 24 november 2011.
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Woord Van Leven April 2013 "Klaag niet over elkaar, broeders en zusters." Jakobus 5,9.
Training Sociaal Burgerschap
© De Coninck Sofie en © Onze maatschappij is multicultureel.
Allochtonen in het hoger onderwijs
Gemiste kansen Culturele diversiteit en de jeugdzorg
Verminderen van vooroordeel en discriminatie
Gemiste Kansen Culturele diversiteit en de jeugdzorg
S TEUNPUNT G ELIJKEKANSENBELEID ZOEMT IN OP SOCIAAL - CULTURELE INTEGRATIE BIJ ALLOCHTONEN Maarten Van Craen, Kris Vancluysen, Johan Anckaert, Marjan Aerschot.
De theorie van de dramadriehoek
Gedrag in organisaties, 9e editie
d Tijd van jagers en boeren e tijd van Tijd van jagers en boeren – 9
Motivational Interviewing ‘Praten in beweging’
De aanvaardbaarheid van een betoog
Hoofdstuk 3 Cultuur.
Discriminatiemonitor niet-westerse migranten op de arbeidsmarkt
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Landschap geschilderd met T
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Met handen en voeten geloven 1
Herinneringseducatie, in een samenwerking van Katho-Reno, DPB, Eekhoutcentrum, Provincie West-Vlaanderen.
CanDo Coaching.
Herinneringseducatie, in een samenwerking van Katho-Reno, DPB, Eekhoutcentrum, Provincie West-Vlaanderen.
Deze prenten van de communicatieset IK+JIJ=WIJ van het VVKBaO zijn polyvalent inzetbaar: -Als aanzet tot een gesprek -Als de student/leerkracht zijn/haar.
Zondag 2 HC Franeker 13 september 2009
Workshop 19 november 2014 Minderheden in/en de media.
Dossier Empowerment.
Beschouwing – De Laatste Tips
Algemene Sociologie PA – B1
Superhelden, we kennen ze allemaal
Gods stem verstaan 1. Geloof je in de bijbel? 2. Heb je de bijbel nodig? 3. Hoe moet je de bijbel lezen? Gods stem verstaan (leerdienst 1/3)
De donkere kleur van armoede
Armoede is … Sieg Monten
Tijd van jagers en boeren – – 3000 VC
Inleiding Adoptie Offer van liefde Geen kwaliteitskeus Thema: Onze adoptie dankzij Gods eniggeboren Zoon.
De eerste mensen § 1.1 & 1.2.
Culturele synergie.
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Mirjam van Puijfelik Ethiek Ethische aspecten en professioneel handelen door de maatschappelijk werker.
Resultaten van een Europese studie over racisme in Londen, Parijs en Brussel op het gebied van detailhandel en het openbaar vervoer.
Methodiek: Plancyclus
Welkom ik maak me sterk.
Emotie en gewetensvorming Maithé Caveye 1BaTp r
Beroepshouding en beroepscode
Radicaal, orthodox of extremist?
Gemiste kansen Culturele diversiteit en de jeugdzorg Auteur: Wilma A.M. Vollebergh (Bron:
Fases in het radicaliseringsproces
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Terugkoppeling Oudercafé HUISWERK & MEERTALIGHEID.
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
SCHEPPING EN VERWONDERING. De Bijbel begint met te vertellen wie God is en wat de verhouding tussen de schepping en Hem is. Hij is de Schepper die Zijn.
Lesdoel en Begrippen deze les: Universalisme Relativisme Vooroordeel
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Land van vooruitgang Wie zijn de winnaars en wie de verliezers?
Informatieavond Geschiedenis in de bovenbouw
Identiteit, vooroordelen & beeldvorming
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Tijd van jagers en boeren – – 3000 VC
die een vuurvlam is in de nacht.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Reflecteren op ambities en kwaliteiten
Discriminatie Thema 17, sociaal werk 1.
Transcript van de presentatie:

HET GAAT NIET OM RACISME BEELDVORMING OVER MINDERHEDEN IN AL HAAR SUBTILITEITEN

WAT IS RACISME?  “Het uiten van minachting, vijandigheid of haat van het ene ras jegens een ander, voortkomend uit een gevoel van meerwaarde.” (Van Dale Groot Woordenboek Hedendaags Nederlands)  Racisme heeft betrekking op de houding van verschillende sociale groepen tegenover elkaar, waarbij mensen op basis van vermeende biologische, genetische,… kenmerken in ‘rassen’ ingedeeld worden. Bron: Interfederaal Gelijkekansencentrum

ZOU JE DIT RACISME NOEMEN?

DIE ANDERE, DIE VREEMDE  Persoon wordt vaak uitsluitend in beeld gebracht rond één aspect van zijn identiteit, met name zijn afkomst (of geloof) => het blijft ‘die vreemde, die andere’  Die afkomst of dat geloof wordt vaak in verband gebracht met problemen (oorlog, vrouwenonderdrukking, criminaliteit), ook wanneer er geen aanleiding toe is  Er wordt vaak weinig inzicht geschapen in de motieven en beweegredenen van personen met migratieachtergrond (vooral belangrijk bij criminaliteit of ‘abnormaal’ gedrag)  Er wordt vaak over etnisch-culturele minderheden gesproken, ze komen niet altijd zelf aan het woord => daarin schuilt een paternalistische, belerende ondertoon – de identiteit van de ander wordt klein gehouden  Het beeld dat we van minderheden hebben, bepaalt vaak de stijl van de reportage of de vraagstelling

HET GAAT OM EMPATHIE  = Je als journalist inleven in de leefwereld van de persoon die je interviewt  = Zijn of haar gedragingen, meningen of gevoelens trachten te begrijpen – waar komen die vandaan?  ≠ Die mening overnemen  ≠ Je objectiviteit verliezen Je objectiviteit behouden! Hautekiet over Seksisme

BEELDVORMING IS VAAK SUBTIEL

MET DANK AAN ORLANDO VERDE (FMDO)

WAT ROEPT DEZE REPORTAGE BIJ JE OP? Welke bedenkingen heb je?

GEPASTE BEELDVORMING

STEEKKAART IDEALE BEELDVORMING  Etnisch-culturele minderheden komen zelf aan het woord  Etnische origine of geloof is niet het enige thema, ook andere thema’s komen ruim aan bod  Troeven, realisaties, gebeurtenissen van en rond personen met een migratieachtergrond staan centraal  Deze persoon of minderheid komt in beeld als expert in een bepaald domein  Het artikel of nieuwsitem leidt tot inzicht in de leefwereld, de eigenheid of beweegredenen van de persoon of zijn of haar situatie  Tegenover mogelijk negatieve beeldvorming staat nuance of een tegenstem  De reportage of het artikel is niet belast met vooringenomenheid of clichédenken over minderheden of het clichédenken wordt er in gecounterd

DE HOOFDDOEK IN BEELD Stem en tegenstem Inkijk in de leefwereld Mensen als jij en ik

PRAKTIJKOEFENING

VERSLAGGEVING NA EEN BETOGING… “Autochtonen veroorzaken ravage in Marokkaanse wijk” “Christelijke relschoppers veranderen Brusselse Hallepoortlaan in oorlogszone” “Radicale Vlamingen steken tientallen wagens in brand in Brusselse moslimwijk” “Moslims weer het slachtoffer van blanke terreur na vakbondsbetoging”

Blijf vooral voor jezelf oordelen…

Johan De Crom, stafmedewerker Mediawijsheid, DANK VOOR JULLIE AANDACHT!