Samen sterk in verandering

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Is een kwartier genoeg? Communicatie, zo doe je dat!
Advertisements

Communicatie als strategisch instrument bij verandertrajecten in de langdurige zorg Saskia ter Kuile, Communicatiemanager In.
7 veranderingslessen Verandering creëert ongemak
Bedrijfsverbetering met de Code
Communicatie en draagvlak
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
“Hoe kom ik aan klanten?”
Ondernemen in de praktijk
Crowdfunding Door Margriet Brouwer Showroom MAMA.
Introductiebijeenkomst
11/ post-hbo Project- en verandermanagement Leiderschap -Trainingsweekend 2 Leiderschap: cirkels van oorzaak en gevolg Enthousiasme voor de.
Veranderingen bij ICT afdelingen, cultuur en processen Rosemarijn de Groot 18 januari 2012.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Train The Coach Bijeenkomst PMGG d.d
Wat roept kwaliteitsmanagement bij u op? Alleen steekwoorden!
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Hogescholen in Dialoog
Oplossingsgericht coachen
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Comtell B.V. Welkom Inleiding
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
#MT1412 Management Tomorrow. #MT1412 Frank Robben.
Wat is een communicatieplan?
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 16 Reclame en public relations.
7 inzichten van Nieuw Leiderschap
Leiderschap bij verandering of verandering in leiderschap
Workshop ‘Is er een toekomstige rol voor verkoopvrijwilligers’ 25 mei 2013.
15 juni 2011  1-Ontwerpaanpak  Betreft 84% van de veranderingen  Daarvan loopt ¾ vast  Voorbeeld:  tussen had 90% van de  Fortune 500.
plaats datum naam trainer
Business Marketing Management
Interpreteren van data
De succesvolle ondernemer Het juiste personeel
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Een theoretische verkenning
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
Hoofdaannamen van Appreciative Inquiry
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Hoe brei een team?.
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
CanDo Coaching.
Spraak Organiseren Digitaal Werken & Archiveren in ketencontext
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Begeleiden Informatiseringsprocessen
Aanvaarding en tolerantie
UVW LinkedIn Presentatie
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Maak je persoonlijke veranderverhaal
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Marketing Coen van Wetering
Maatschap voor communicatie Help! De interne communicatie moet beter! Bijeenkomst communicatienetwerk VGN Frithjof de Haan, Maatschap voor Communicatie.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Professionele ruimte voor professionele identiteit van beginnende leraren Han Leeferink Radboud Docenten Academie BSL-project Onderzoekers: Harmen.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Koppeling visie en praktijk
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Workshop Voorbereiding op de Omgevingswet – hoe creëer je beweging?
Basics over communicatie
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Samen sterk in verandering Creëer een draagvlak Wil Michels

Deze workshop is niet voor mensen die: Alles in hokjes willen stoppen Het kind in zichzelf met het badwater wegspoelen Gelukkig worden door te willen zijn als ieder ander Een avonturenreis kopen bij een reisbureau Vinden dat vogels zich ook aan verkeersregels moeten houden Altijd een regenjas bij zich dragen voor het geval dat Weten dat er een verschil is tussen droom en daad Blijven wachten op hun kans Denken dat alles wat op het journaal komt waar is Elk jaar naar dezelfde camping gaan Al hun geld opzij zetten voor mogelijke tegenslagen in de toekomst Rennen om nergens te komen Continu plannen maken maar nooit in actie komen Menen dat je met je ogen dicht niets ziet Altijd antwoorden met ‘ja, maar…’ Bang zijn voor beren op de weg Proberen de werkelijkheid in procedures te vatten Problemen uit het verleden interessanter vinden dan kansen in de toekomst Het gemiddelde koesteren in plaats van het afwijkende Geloven dat dromen bedrog zijn Denken dat grenzen echt bestaan Het druk, druk, druk hebben met niets

MARKTLEIDER 170.000 boeken totaal 10.000 boeken per jaar 27 boeken per dag

NIEUW Eenmalig 19 euro Normaal 29,95 OP = OP

Programma Things can change Inzichten uit de psychologie Interne communicatie bij veranderingen Communicatiestrategie

Things can Change

Fusies, nieuwe wetten, sterke concurrentie, milieu, politiek, hippere producten

De verandering is de enige constante

Extern verandert de omgeving Heb je intern geen antwoord dan ben je weg

Drie typen veranderingen:

Structuurverandering Cultuurverandering Strategieverandering

Programma Inzichten uit de psychologie Interne communicatie bij veranderingen Communicatiestrategie

Brainport 1: Emotie komt voor de ratio

Brainport 2: We kijken naar wat anderen doen

Brainport 3: Belonen werkt Beter dan straffen

Adaptiecurve

Concentreer je op de early adapters. Inzicht van Rogers Concentreer je op de early adapters.

Besteed niet te veel tijd aan de tegenstanders.

Programma Interne communicatie bij veranderingen Communicatiestrategie

Wat doen veranderingen met werknemers? • Het overkomt ze • Ze moeten wel meedoen • Het komt er allemaal bij • Het is niet altijd leuk (soms wel) • Het roept veel vragen op

Dus… Medewerkers gaan zich een beeld vormen en proberen onzekerheid te reduceren Ze gaan hun eigen verhaal ‘rond maken’ Betekenisgeving

Medewerkers stellen 3 vragen Wat is er aan de hand ? Wat betekent het voor mij? Wat moet ik nu gaan doen?

Organisaties stellen 3 vragen Wat willen we bereiken? Wanneer zijn we geslaagd? Hoe krijgen we de medewerkers mee?

•Visie •Proces •Rol communicatie

Interactie-visie: Actie-visie: Eric Reijnders •Als medewerkers weten waar de organisatie voor staat en daar trots op zijn, zullen ze zich meer met de organisatie identificeren. Gevolg: •Medewerkers zijn meer betrokken en gemotiveerd •Dragen organisatie extern naar buiten uit. •Organisatie als geheel staat centraal •Ook reputatiebenadering genoemd Interactie-visie: •Medewerkers nemen je pas serieus als je hen serieus neemt •Contact maken: luisteren naar medewerkers, dialoog aangaan en relatie opbouwen •De medewerkers staan centraal •Ook relatiebenadering genoemd

Dus…. Reputatie- / actiegericht •Communicatie als het zenden van boodschappen •Directie is de zender •Werkwijze: praten, doen, vertellen •Kanalen: vooral parallel e communicatie •Middelen: intranet, nieuwsbrieven, personeelsblad, brochures.

Dus…. Relatie- / interactiegericht •Communicatie als voortdurende uitwisseling van boodschappen •Directie, middenkader, en medewerkers zijn zenders •Werkwijze: dialoog, helpen, laten zien, adviseren, samenwerken •Kanalen: vooral via de lijn •Middelen: werkoverleg, coaching, training, opleiding

Valkuilen interne communicatie • Informeren onder de noemer van communiceren. • Participeren met een marge van inspraak van 0%. • We weten het nog niet, dus we zeggen nog niets. Stilte brengt het gerucht op gang. • Te veel aandacht voor de vorm. • Te ingewikkeld want te genuanceerd. Tenzij, mits, indien, … • Het droppen vanuit de ‘boardroom

•Visie •Proces •Rol communicatie

Het verander PROCES •Een harde bovenstroom: stappenplan met resultaten bepalen, afronden, evalueren (maken). •Een zachte onderstroom: betrokkenheid van medewerkers, veranderen gaat met emoties gepaard, draagvlak en acceptatie zijn cruciaal (leren). .

De harde kant •Heldere probleemanalyse, doelen, resultaten •Fasering en stappenplan •Tijdsbepaling en tijdslijn •Kwaliteitseisen •Budget

De menskant •Betekenisgeving is belangrijk •Interne communicatie is een gezamenlijk proces van betekenisgeving •Storytelling kan als instrument worden ingezet

Uw uitdaging Juist de menskant, de grillige, onvoorspelbare kant te leren begeleiden

Aandachtspunten voor interne communicatie •Creëren van communicatiemomenten. • Oog voor formele én informele communicatie . •Erkenning dat verhalen over de verandering gevormd worden op de wandelgangen via informele communicatie. •Verandercommunicatie is informeren (bijpraten) én communiceren (dóórpraten). •Bij ‘doorpraten’ vervullen directe leidinggevenden van medewerkers een sleutelrol.

Wilt u betrokken medewerkers betrek ze dan.

Programma Inzichten uit de psychologie Interne communicatie bij veranderingen Communicatie)strategie

Strategie ontstaat uit het verlangen naar iets nieuws en ook vaak uit frustratie over het bestaande

Andere focus op strategie Jaren ’80 FOCUS OP EXTERNE ANALYSE Porter, SWOT, DESTEP Jaren ’90 FOCUS OP INTERNE ANALYSE Kernwaarden, kerncompetenties Jaren 2000 - nu FOCUS OP DE RELATIE Interactie, conversatie, transactie

Strategie was… Strategie is… Plannen Ontdekken Voor het management Gericht op inhoud Ervaring als bron Ingekaderd Communicatieplan Ontdekken Voor de organisatie Gericht op interactie Verbeelding als bron Open Communicatie aanpak

Een succesvolle strategie is geen toeval. Wel het resultaat van een aantal juiste keuzes.

Communicatiestrategie volgt de organisatie- en marketingstrategie ORGANISATIE VRAAG MARKETING VRAAG COMMUNICATIEVRAAG

Strategie Is GEEN wetenschap Is GEEN stappenplan Is NIET evidence based Want de context is sterk bepalend. Het is altijd anders.

Analyse Strategie Concept Executie Evaluatie Plaats van strategie

Analyse Onderzoek legt de basis voor strategie. Maar strategie volgt niet direct uit onderzoek.

Analyse moet niet enkel leiden tot conclusies maar tot inzichten Analyse moet niet enkel leiden tot conclusies maar tot inzichten. Inzichten zijn de basis voor strategie.

De 12 communicatiestrategieën 01 POSITIONERINGSSTRATEGIE Je moet kiezen om gekozen te worden 02 INTERNAL BRANDING STRATEGIE De kracht van een merk komt vanbinnenuit 03 REPUTATIESTRATEGIE Reputaties zijn gebaseerd op relaties 04 FAMILIESTRATEGIE Van losse eilanden één geheel maken

06 AMBASSADEURSTRATEGIE 05 FANSTRATEGIE Fans maken een merk. (bijna gratis) 06 AMBASSADEURSTRATEGIE Benut je superpromoters 07 BRANDACTIVATIESTRATEGIE Publiciteit moet je niet kopen maar verdienen 08 WORD OF MOUTH STRATEGIE Laat je verhaal door anderen vertellen

09 PARTICIPATIESTRATEGIE Wil je betrokken mensen, betrek ze dan 10 ISSUEMANAGEMENTSTRATEGIE Alert, adequaat reageren op actuele zaken 11 PUBLIC AFFAIRS STRATEGIE Weten hoe je het spel speelt 12 VERANDERSTRATEGIE Mensen willen wel veranderen, niet veranderd worden

Creëer een gevoel van urgentie Bepaal de richtlijnen voor de communicatie Bepaal de doelgroepen Implementeer de communicatie Veranker de verandering

Stap 1 Creëer een gevoel van urgentie Waarom Wat is de huidige situatie en waarom moet die veranderen? Waarheen Wat is de gewenste situatie en wat levert dat op? Hoe Wat moeten we doen om daar te komen?

Stap 2 Bepaal de doelgroepen Wie zijn de enthousiaste en betrokken veranderaars Bij wie zijn welke weerstanden te verwachten. ( weerstand is niet altijd slecht)

Probleem Kan niet Weet niet Wil niet Deugt niet Gebrek Competenties Strategie Commitment Belang Oplossing Trainen en coachen Perspectief bieden Participatie Betekenis geven

Stap 3 Bepaal de richtlijnen voor de communicatie Blijf de boodschap herhalen en ga redundantie niet uit de weg. Gebruik verschillende online en offline media en stem ze op elkaar af. Face-to-face communicatie is essentieel om mensen te overtuigen. Opinieleiders zijn bepalend voor het veranderen van een houding. Directe leidinggevende zijn de meest effectieve bron van informatie voor medewerkers.

Stap 4 Implementeer de communicatie Adviseur Het communicatieproces ondersteunen Facilitator Bijeenkomsten organiseren en overlegsessie plannen en creatieve werkvormen bedenken Coach Managers communicatiever maken, spiegelen, vragen stellen Producent Middelen maken

Stap 5 Veranker de communicatie “Culture eats Strategy for breakfast” – Peter Drucker