Differentiatie in het geschiedenisonderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
….een blik achter de schermen van “BedenkTV”
Advertisements

MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT …. een succesvolle combinatie?
Redactioneel schrijven Les 3
Van uitleggen leer je het meest
hoe gaan we om met verschillen in leercapaciteit
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
Wie is aan zet ? - 1 jaar BYOD op het Liemers. Stand van zaken: – Devices mógen: iedereen weet dat – Regels hanteren ? – Neemt het aantal devices toe.
Spotprentinterpretatie Een gedifferentieerde aanpak
Redactioneel schrijven Les 2
Tim Versluijs Leerdoelen.
Collectief portfolio groep 3
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Een lessenserie van drie lessen
Les 5: orde en klassenmanagement
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
Portfolio
Een plant op de kaart zetten
Informatie- avond groep 6
pret met intervisie: ket-lessen Conferentie BV NT2 24 mei 2014
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Opstel schrijven.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 3 Blok 2.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Presenteren en communiceren
Onze doelen en visie in beeld
Informatie-avond groep Groep 6 Een leuke en enthousiaste groep!
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Solliciteren: wat wil ik?
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Lezen: doe het goed voor
“Differentiëren aan de hand van uitleg filmpjes.”
Reflecteren.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Bijeenkomst September 2015
Week 4 Conversatieanalyse - interactie in de klas.
Onderzoek doen Een complexe (maar uitdagende) klus!
Ouderavond Slim Fit unit 5 t/m 8. Inhoud / programma van deze ouderavond Hoe zag onze proefweek eruit? Wat houdt Slim Fit in voor unit 5 t/m 8? Enkele.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Differentiëren & klassenmanagement
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Leespubliek. Spoorboekje Even opfrissen Oefening leespubliek Bespreken oefening Wat gaan we leren?: Je kunt vertellen wat een leespubliek is en naar welke.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Rob Goossens De Werkomschrijving.
S/K/L 4.6 DIALOOG/OVERTUIGEN/OVERHALEN. WAT GAAN WE DEZE LES LEREN? 1.Wat een dialoog is. 2.Het verschil tussen overtuigen en overhalen 3.Strategie om.
SVP op dezelfde plaats zitten als vorige keer s.v.p. Wat gaan wij doen? -De vorige les (ca. 5 min.) -Huiswerk bespreken (ca. 5 min.) -Meegebracht voorwerp.
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Coördinatoren VZ 13 januari 2017 Verslag.
Tweede bijeenkomst Jaar januari 2017.
Met een schone lei Differentiëren in de godsdienstles
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Het verschil tussen werkomschrijving en bestek?
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
beslist geen rocket science
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Hoe speel je de Pizza Game?
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Transcript van de presentatie:

Differentiatie in het geschiedenisonderwijs Didactiek Praktijkvoorbeelden Anita Warmelink (war@wlg.nl) Willem Lodewijk Gymnasium Groningen Coördinator Alfasteunpunt RUG (g.h.warmelink@rug.nl)

Gezamenlijke instap Geef iedereen even de tijd na te denken en te formuleren. Bekijk de tekening. Welke tekst zou je in het tekstwolkje kunnen zetten om de noodzaak van differentiatie in het middelbaar onderwijs duidelijk te maken?

Waarom differentiëren? Om het eerlijk te houden krijgt iedereen dezelfde opdracht: klim in de boom

Differentiatie: wat is het? het doelbewust onderscheid maken tussen leerlingen binnen één klas, op basis van bijvoorbeeld leerstijl, instructiebehoefte of beheersingsniveau. (vrij naar Bosker) Vandaag: differentiatie naar instructie: Samen de les starten: prikkelende instap om lesdoel duidelijk te maken Verder in 3 groepen, met verschillende instructiebehoefte en verschillende opdrachten Samen afsluiten, controlevraag en reflectie

Visible Learning

Kleine oefening (10 min.) Neem één van je klassen in gedachten Benoem 5 excellente leerlingen (groep C) Benoem 5 leerlingen die niet mee kunnen komen (groep A) Welke oefening uit je methode is eigenlijk op het ‘middenniveau’? (groep B). Neem die in gedachte Hoe maak je daar een A en C bij?

Ervaren en aan de slag De komende 45 minuten maakt iedereen (een begin met) een gedifferentieerde les (differentiatie naar instructie), bestaande uit een gezamenlijke instap, 3 verschillende opdrachten en een gezamenlijke afsluiting.   Geen lesmethode mee? Kopie opdracht uit Feniks beschikbaar. Bepaal op welke manier je aan de opdracht zou willen werken: A: moeite met de stof: eerst wat uitleg, waarmee je op gang geholpen wordt. B: ik snap wat de bedoeling is en wil het liefst meteen zelf (individueel) met een gestructureerde opdracht aan de slag, daarna in tweetallen verder, vragen stellen kan. C: ik heb ervaring met differentiëren en wil zelf aan de slag (alleen, of samen), met een open opdracht waarin veel van je creativiteit en eigen inbreng verwacht wordt, vragen stellen kan.

Differentiatie naar instructie Groep A krijgt de eerste 5 minuten extra uitleg Groep B en C werken de eerste 5 minuten zelfstandig, in stilte Daarna mag iedereen vragen stellen aan de docent, door vinger opsteken We werken 45 minuten aan de opdracht

Rondje Voor welke klas heb je iets gemaakt? Welke opdracht uit welke methode was je uitgangspunt? Wat is het grootste verschil tussen jouw opdracht A, B en C? Welke vraag heb je nog? Wat wil je nog graag weten?

Hoe deel je de lln in? Op basis van toets: Pre-test: Tip: laat de lln dit zelf invullen, bij wijze van formatieve evaluatie Pre-test: via quiz op bv Edmodo, of Quizlet (huiswerk) Live in de klas: Socrative (les ervoor)   Beginner: 0 punten In ontwikkeling: ≤ helft punten Adequaat: ≥ helft punten ≤ alle punten Uitstekend: alle punten Vraagnummer SE VS RECHTS Chronologie: onderwerp-specifieke gebeurtenissen, verschijnselen en ontwikkelingen Noemen en herkennen Toepassen en gebruiken C14 Kritisch beschouwen B12 Oorzaak-Aanleiding (onderwerp-specifiek) B6

In een klassensituatie: Hoe doe ik dit in de klas? Bij binnenkomst plattegrond beamen Start van de les: gezamenlijk Plaatjes chronologische volgorde Opdrachten uitdelen Groep B en C gaan alvast instructie lezen Docent gaat bij groep A zitten en verlengde instructie geven Mixen voor nabespreking en/of Gezamenlijke afsluiting met controlevraag

Reacties Kijk leerling: hoe zou die dit ervaren? Mijn leerlingen: “prettig om op je eigen niveau te werken” “Extra aandacht van docent is fijn” Groep C had veel aan uitleg van groep A Kijk docent: welke didactiek zit hier achter? Verschillende leerstijlen Verschillende niveau’s Verschillende leerroutes Opvallend: veel lln zijn niet gewend in de les te werken.

Tips Begin klein Neem je boek als uitgangspunt Zorg voor volledige instructie op papier Deel vooraf de groepen in Begin samen en eindig samen Reflecteer/evalueer met je klas na afloop Deel je ervaringen met anderen

Tot slot Voorbeeldmateriaal bij de context Republiek bij mij af te halen. Handouts en ppt via link (zie congresmap)