Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samengesteld door schoolWise.
Advertisements

Werkbijeenkomst Resultaatafspraken Vroegschools
Presentatie Laaggeletterdheid
WAT MAAKT HET ONDERWIJS IN BEGRIJPEND LEZEN EFFECTIEF
Continurooster op de Pionier? Laat je goed informeren!! 25 en 27 februari.
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
Welkom.
Onderwijs en kinderarbeid
ALV Christenunie Woerden 31 mei 2011
Sociale media op school
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Lezen op de LEA strategisch netwerken in leesbevordering Adriaan Langendonk Landelijk Projectleider Stichting Lezen/SIOB 20 januari 2011.
Ruimte om te leren Onderwijs in Zambia kinderen in Zambia willen naar school!
Voorlezen Lees-Mediacoach Marloes Reuvers Jezelf voorstellen
MEER LEZEN, BETER IN TAAL
Informatieavond groep 4
Structureel Coöperatief Leren
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
Opdracht: Hoe geven we nu zaakvakonderwijs? Inventarisatie Hoe willen we zaakvakonderwijs gaan onderwijzen? Visie ontwikkeling.
Wat kunnen wij samen doen aan laaggeletterdheid in Almere?
LES 1 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school 2014/2015
Presentatie resultaten monitor INFORMATIEVAARDIGHEDEN landelijk versus lokaal maart 2014.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Info-avond groepen 6.
ALGEMENE INFORMATIE De kinderen komen om half 9 binnen en ruimen jas en tas op. [kleine tas a.u.b.] Ouders nemen afscheid op het plein. Gymtijden: maandag.
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
De Bibliotheek en basisvaardigheden en Kunst van Lezen 0-18 jaar
Een prachtige kans voor uw kinderen
Werken met deze powerpoint
Basisschool Op De Horst
Basisschool Op De Horst
SchoolWise Samengesteld door. Programma ● Wat is schoolWise ● Waarom schoolWise ● Hoe werkt schoolWise - Zoeken en vinden - Uitlenen - Mediabeheer ● Starten.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school - vmbo.
(Voor)lezen is leuk!.
Presentatie doelgroep Jeugd Door Rianne Brouwers en Lieke Hoefs.
Leesbevordering in het VMBO, dat werkt! Samen sterk met.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Bewustwording en herkenning laaggeletterdheid
Het belang van voorlezen
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Kenniscirkel Caroline Heijer. Programma uur: dbos: hoe pak je het aan, intern en extern? uur: dbos en de zwakke lezer uur:
In de ban van het boek - het boek in de ban Paul Schnabel Universiteit Utrecht Sociaal en Cultureel Planbureau Amsterdam, 24 maart 2009.
In opdracht van SIOB 15 augustus Wat is dBos? De Bibliotheek op school is een landelijke strategische aanpak van de bibliotheken, primair onderwijs.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school Jouw naam.
Presentatie gemeenteraad Boekel 18 november 2014.
Lezen, taalontwikkeling en zwakke lezers en dBos Kenniscirkel dBos 4 juni 2013 Nicolien de Pater.
De bibliotheek van de toekomst: een brede maatschappelijke organisatie Van uitleencentrum naar… k nooppunt voor kennis, contact en cultuur Commissievergadering.
Meer voorlezen, beter in taal
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
De monitor Wat, hoe en waarom? 4 juni Situatieschets  Schooljaar gestart met vier pilotscholen  Plan van aanpak per school  Collectiescan.
Stichting Lezen: naar een sterke leescultuur Inspiratiedag Kunst van Lezen 13 september 2011.
Kansen en knelpunten voor lezen in het vmbo Onderzoek door CED-Groep en DUO Marketresearch in opdracht van Stichting Lezen.
Bibliotheek van betekenis; bibliotheekbeleid gemeente Borsele
Meten = weten wat levert het op? gaan kinderen echt beter lezen?
Bibliotheek op school in de praktijk Inspiratiedag 5 mei 2015.
Resultaten van de Monitor de Bibliotheek op school 2015 School X.
DE BIBLIOTHEEK STIMULEERT LEESPLEZIER: ÓÓK BIJ ZWAKKE LEZERS 4you! IN DE BIBLIOTHEEK.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Welkom Workshop “leesbevordering in kleine gemeenten”
‘Spelen met Ruimte, in de lokale samenwerking’
Groep 2 Begrijpend luisteren
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Voorlezen geeft je kind een voorsprong
Informatie ochtend groep Informatieavond groep
Visie mediawijsheid KB
MEER LEZEN, BETER IN TAAL
TALENTONTWIKKELING IN FLEVOLAND
Groep 2 Begrijpend luisteren
Transcript van de presentatie:

Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met

Ter inspiratie

Niet de schrijver, maar de lezer moet fantasie hebben. De lezer is niet de toeschouwer van een toneelstuk, maar de acteur die alle rollen uitbeeldt. De schrijver levert tekst, maar een artistiek werkstuk wordt het pas door het talent van de lezer. Harry Mulisch Ode aan de Lezer

● 1,5 miljoen volwassen Nederlanders zijn laaggeletterd ● Dat is bijna 1 op de 10 Nederlanders ● Veel kinderen hebben bij binnenkomst op de basisschool een achterstand van woorden ● 25% van de basisschoolleerlingen verlaat de school met een taalachterstand van 2,5 jaar De cijfers

De taal van de ouders is het meest bepalend voor de taalontwikkeling van een kind. Ouders en taal

Veel kinderen horen thuis te weinig woorden ● Een kind uit een gezin met ongeschoolde/laaggeschoolde ouders hoort ca. 615 woorden per uur ● Een kind uit een gezin met ouders met een redelijk opleidingsniveau hoort ca woorden per uur ● Een kind uit een gezin met hoog opgeleide ouders hoort ca woorden per uur Sociale achtergronden

taalrijk gezin taalarm gezin Ontwikkeling woordenschat op de basisschool

● Taalachterstand is niet meer in te halen ● Woordenschatonderwijs levert slechts woorden per jaar ● Kinderen uit taalzwakke en anderstalige gezinnen vormen de risicogroep Gevolgen

Vrij lezen, een remedie? “Sommige leerkrachten koppelen vrij lezen los van taalonderwijs. Dat is jammer! Vrij lezen is toch ook taalonderwijs?” (Bibliotheek op de basisschool)

Met 15 minuten lezen per dag, lees je 1 miljoen woorden per jaar en groeit de woordenschat met ca woorden per jaar Ruim baan voor vrij lezen!

Gaan leerlingen meer lezen Worden ze beter in lezen Worden ze beter in taal Kunnen ze beter leren Met plezier in lezen...

Begrijpend lezen Schrijfstijl Spelling Kennis van grammatica = een sterke basis voor de schoolcarrière en een voorwaarde om te kunnen participeren in de huidige maatschappij Vrij lezen is ook goed voor

Lokale situatie ● Speerpunten gemeentebeleid ● Stand van zaken laaggeletterdheid / participatie (actief burgerschap) ● Visie / beleid bibliotheek ● Groei/krimp bevolkingsgroepen of schoolbesturen ● Problemen in de wijk ● Kansen! ● … “De veranderingen kwamen niet voort uit de noodzaak om te bezuinigen, maar uit het ideaal om boeken in de nabijheid te brengen van alle basisschoolleerlingen.” (SchoolBIEB ‘s Hertogenbosch)

Daarom! Kinderen lezen de wereld!

De Bibliotheek op school... ● vergroot het plezier in lezen en verbetert de taal-, lees- en informatievaardigheden van kinderen. Meetbaar! ● is een gezamenlijke strategische netwerkaanpak voor bibliotheken, primair onderwijs en overheid.

LEZEN en MEDIAWIJSHEID & opbrengstgericht werken

Hoe uw Bibliotheek op school eruit mag zien

Variant 1 100% schoolbibliotheek Variant 2 50% schoolbibliotheek 50% digitaal reserveren Variant 3 50% schoolbibliotheek 50% (mobiele) vestiging Variant 4 33% schoolbibliotheek 33% digitaal reserveren 33% (mobiele) vestiging Waar staat de collectie? in schoolin depot in bibliotheek Collectie

De Monitor

“De taak van de leescoördinator in de school is om samenhang in het leesonderwijs aan te brengen. Het plezier in lezen staat daarbij voorop!” De Leescoördinator

“Soms zitten er wel vijf kinderen tegelijk in het leeshoekje. Duim in de mond, helemaal weggedoken in hun boek” “Een positieve leeservaring is altijd leidraad in leesbevordering en literatuureducatie.” De Leesconsulent

Kostprijs € 50,- per leerling Per jaar excl. BTW Vraagprijs € 10,- per leerling Per jaar incl. BTW

1 + 1 = 3 Het effect van de Bibliotheek op school

Namens Bibliotheek [naam bibliotheek] [naam bibliotheek contactpersoon] - [ bibliotheek contactpersoon] [functie bibliotheek contactpersoon]