Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met
Ter inspiratie
Niet de schrijver, maar de lezer moet fantasie hebben. De lezer is niet de toeschouwer van een toneelstuk, maar de acteur die alle rollen uitbeeldt. De schrijver levert tekst, maar een artistiek werkstuk wordt het pas door het talent van de lezer. Harry Mulisch Ode aan de Lezer
● 1,5 miljoen volwassen Nederlanders zijn laaggeletterd ● Dat is bijna 1 op de 10 Nederlanders ● Veel kinderen hebben bij binnenkomst op de basisschool een achterstand van woorden ● 25% van de basisschoolleerlingen verlaat de school met een taalachterstand van 2,5 jaar De cijfers
De taal van de ouders is het meest bepalend voor de taalontwikkeling van een kind. Ouders en taal
Veel kinderen horen thuis te weinig woorden ● Een kind uit een gezin met ongeschoolde/laaggeschoolde ouders hoort ca. 615 woorden per uur ● Een kind uit een gezin met ouders met een redelijk opleidingsniveau hoort ca woorden per uur ● Een kind uit een gezin met hoog opgeleide ouders hoort ca woorden per uur Sociale achtergronden
taalrijk gezin taalarm gezin Ontwikkeling woordenschat op de basisschool
● Taalachterstand is niet meer in te halen ● Woordenschatonderwijs levert slechts woorden per jaar ● Kinderen uit taalzwakke en anderstalige gezinnen vormen de risicogroep Gevolgen
Vrij lezen, een remedie? “Sommige leerkrachten koppelen vrij lezen los van taalonderwijs. Dat is jammer! Vrij lezen is toch ook taalonderwijs?” (Bibliotheek op de basisschool)
Met 15 minuten lezen per dag, lees je 1 miljoen woorden per jaar en groeit de woordenschat met ca woorden per jaar Ruim baan voor vrij lezen!
Gaan leerlingen meer lezen Worden ze beter in lezen Worden ze beter in taal Kunnen ze beter leren Met plezier in lezen...
Begrijpend lezen Schrijfstijl Spelling Kennis van grammatica = een sterke basis voor de schoolcarrière en een voorwaarde om te kunnen participeren in de huidige maatschappij Vrij lezen is ook goed voor
Lokale situatie ● Speerpunten gemeentebeleid ● Stand van zaken laaggeletterdheid / participatie (actief burgerschap) ● Visie / beleid bibliotheek ● Groei/krimp bevolkingsgroepen of schoolbesturen ● Problemen in de wijk ● Kansen! ● … “De veranderingen kwamen niet voort uit de noodzaak om te bezuinigen, maar uit het ideaal om boeken in de nabijheid te brengen van alle basisschoolleerlingen.” (SchoolBIEB ‘s Hertogenbosch)
Daarom! Kinderen lezen de wereld!
De Bibliotheek op school... ● vergroot het plezier in lezen en verbetert de taal-, lees- en informatievaardigheden van kinderen. Meetbaar! ● is een gezamenlijke strategische netwerkaanpak voor bibliotheken, primair onderwijs en overheid.
LEZEN en MEDIAWIJSHEID & opbrengstgericht werken
Hoe uw Bibliotheek op school eruit mag zien
Variant 1 100% schoolbibliotheek Variant 2 50% schoolbibliotheek 50% digitaal reserveren Variant 3 50% schoolbibliotheek 50% (mobiele) vestiging Variant 4 33% schoolbibliotheek 33% digitaal reserveren 33% (mobiele) vestiging Waar staat de collectie? in schoolin depot in bibliotheek Collectie
De Monitor
“De taak van de leescoördinator in de school is om samenhang in het leesonderwijs aan te brengen. Het plezier in lezen staat daarbij voorop!” De Leescoördinator
“Soms zitten er wel vijf kinderen tegelijk in het leeshoekje. Duim in de mond, helemaal weggedoken in hun boek” “Een positieve leeservaring is altijd leidraad in leesbevordering en literatuureducatie.” De Leesconsulent
Kostprijs € 50,- per leerling Per jaar excl. BTW Vraagprijs € 10,- per leerling Per jaar incl. BTW
1 + 1 = 3 Het effect van de Bibliotheek op school
Namens Bibliotheek [naam bibliotheek] [naam bibliotheek contactpersoon] - [ bibliotheek contactpersoon] [functie bibliotheek contactpersoon]