Het Venijn zit in de Staart II

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praten met kinderen over de wereld !
Advertisements

Het venijn zit in de staart Ede, 29 maart 2007 Door inzicht meer uitzicht in de chronische fase Prof.dr. Trudi van den Bos, AMC Symposium Het venijn zit.
“In balans” met sociale netwerken
Begrijpen we elkaar? Communicatie en samenwerking tussen de persoon met NAH, familieleden / mantelzorgers, en professionals Jean Pierre Wilken Lector.
Flip Jan van Oenen Clemens Bernardt
Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
Diakenen op de bres… voor mantelzorgers Workshop Kerk in Actie Binnenlands Diaconaat Inspiratiebeurs 2012.
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
Karina Smoor Kenneth Simson Martijn Klijn Murlyn Finsy
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Activiteiten afasie regio Utrecht
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
1 WSNS Studiedag 3 oktober 2006 “Juf, gaan we die weer doen? Die is leuk!”
‘Het podium op voor Villa Joep!
<Naam spreker en school/ gemeente
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Gezond oud worden KLANKBORDGROEP Donderdag 6 juni 2013 AANVANG 13:30 UUR RECREATIERUIMTE.
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Workshop Relationele en seksuele vorming
De dynamische driehoek: ouders - kind - school
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Opvoeden van drukke kinderen
Terug naar huis José van der Weide, projectleider NAH Pluryn
Gesprek in de laatste levensfase: taboes rondom ziekte en dood
Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter-Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut Najat Toub Arssi, CJG Eindhoven.
Themabijeenkomst 1oktober 2009
Mantelzorg, ook zelfzorg
Wees alert op uiterlijk niet zichtbare beperkingen Jenny Palm – December 2013 Jenny Palm, Praktijk Hulp bij Hersenletsel Maarn/Amsterdam 2013.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
De mantelzorgvriendelijke vereniging wat | waarom | hoe.
Autisme in de dagelijkse praktijk
Kankerspoken Drs. C.M. Kleverlaan psycholoog, programmamaker, auteur
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Het blijft toch je vader of moeder?! Lucia Tielen, 29 maart 2007 Portret van een jongere Kenmerken Behoeften, wensen Systematische aanpak.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Mijn partner heeft Q-koorts, wat nu?
Het venijn zit in de staart
Gentle Teaching.
Ouderbijeenkomst Positief opvoeden
Waarom? Alle ouders willen dat hun kind de beste kansen krijgt om goed te ontwikkelen in deze samenleving. Een goede ontwikkeling start al van bij de geboorte.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Kom in actie tegen eenzaamheid!
Week 1: professioneel pedagogisch handelen Docent: Irina Nojoredjo Opvoedrelaties onder spanning B.
WANNEER DE AMBTENAAR MANTELZORGER WORDT Wanneer de ambtenaar mantelzorger wordt I&O Research Peter Kanne Congres Sociaal domein 2015 “De Uitdaging” 5 november.
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Methodiek: Plancyclus
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Het belang van voorlezen
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
Ketenzorg (O)GGZ Midden- Holland Inleiding casus Volwassenenzorg.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Opnieuw licht op de zaak CVA Nazorgdagen. Waarom? Opnieuw licht op de zaak! Informatie is weggezakt Nieuwe vragen zijn ontstaan Lotgenotencontact (ook.
Wat heb jij mantelzorgers te bieden?. Leerdoelen Je onderzoekt en benoemt welke ondersteuningsbehoefte de mantelzorger heeft. Je bespreekt met de mantelzorger.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
DEMENTIE: over ziekte, zorg en samenleving
Opnieuw licht op de zaak
Consumenten-gedrag Het gezin
5 valkuilen & Tips.
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Het Venijn zit in de Staart II Je zal het kind maar wezen Drs. A.H.M. van Erp psycholoog - programmacoördinator “Hart voor mensen” Nederlandse Hartstichting Drs. M.A.H. Verschaeve klinisch linguïst Afasietherapeut manager Afasiecentrum Rotterdam

Programma Inleiding & projecten in Nederland Mia Verschaeve Afasiecentrum Rotterdam Jongeren aan het woord -> DVD Kinderweekends Jos van Erp Nederlandse Hartstichting

Het Venijn zit in de staart Je zal het kind maar wezen Drs. M. Verschaeve Afasiecentrum Rotterdam

Het gezin Leden van het gezin, de familie zijn verbonden met elkaar (geschakeld) Als één van de ouders hersenletsel krijgt, beïnvloedt dit alle leden van het gezin. (systeemtheorie) Aandacht voor relaties en rollen -> wat gebeurt er TUSSEN personen  wat IN een persoon gebeurt

Blik op eigen leven Wat vond je het meest lastige aan het gedrag van je moeder (of vader) toen jij 15/16 jaar oud was? Waarom vond je dat toen zo lastig? Wat zegt jou dat over je eigen ontwikkeling op dat moment? Wat wilde je ermee? Welk effect had jouw gedrag op jouw beeldvorming van je moeder (vader)

Blik op eigen leven Wat vond je toen van haar / hem? In welke mate reageerde jij hierop in jouw actie of reactie naar je moeder (vader) toe Wat ervaar jij in jou als je hier nu aan denkt? Kun je je voorstellen dat emoties van toen nog van invloed zijn op je huidige gedrag?

Wat als je ouder NAH krijgt? L. Tielen Ginko zorgprojecten Bij opname in revalidatiecentrum hebben 54% van de kinderen ernstige emotionele of gedragsproblemen Na een jaar is dat nog 29% Naar binnen gekeerd, onzichtbaar voor buiten, valse volwassenheid Loyaal, teveel verantwoordelijkheid Slechtere prestaties op school meer lichamelijke klachten, stress, soms depressie

Onderzoek naar gezinnen waarin ouder Chronisch ziek is Doel: factoren opsporen die van belang zijn bij het voorspellen van toekomstige problemen bij kinderen Universiteit van Amsterdam, Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen Pedagogiek en Onderwijskunde D. Sieh, A. Visser-Meily en A.M. Meijer gestart in 2008

Onderzoek naar gezinnen waarin ouder Chronisch ziek is Bekijken hoe jongeren opgroeien als één ouder een chronische lichamelijke ziekte heeft (11 tot 18 jarigen) Hoe zorgen de jongeren in het gezin, hoe gaan ze om met de ‘zieke’ ouder en hebben zij ondersteuning nodig Ook bij ouders kijken naar de omgang met de ziekte en onderzoeken welke behoefte aan hulp er is. UvA dec 2008

Steun voor jonge mantelzorgers Lützen, 2002 Te Lintel Hekkert, 2003 Erkenning en herkenning van hun situatie, regelmatig gesprekken Informatie over de ziekte en omgang met de zieke, hulp bij aanleren vaardig-heden en contact met andere jongeren Betrokken worden in de zorg Soms (tijdelijk) ontlasting van taken of verantwoordelijkheden

Sociale model ? De mens en zijn omgeving centraal, niet de stoornis In alle fases van zorg en welzijn aandacht voor alle naast betrokkenen van de cliënt.

Revalidatiecentrum Aandacht en steun voor jonge kinderen van CVA-patienten Ontwikkeling van een protocol 2007 Tilburg IVA, Dr. Katrien Luijkx en Maaike Dautzenberg Dr. Anne Visser en Lucia Tielen

Protocol -> beste contactmomenten Opnamefase: één contactmoment Klinische fase: 2 contactmomenten meeloopdag voor partner en meeloopdag voor kind(eren) De fase na klinische behandeling: - het ontslaggesprek - het nazorggesprek

Weer thuis en daarna… MEE, professionele zorgverleners, patiënten Vereniging (contactdagen!), www.Ginkozorgproject.nl www.jongerenzorgen.nl www.pratenonline.nl Samenverder.hyves.nl www.hersenbloedinginfarctletsel.hyves.nl Onderwijs: Zorro koffer van Mezzo en steunpunt Mantelzorg Jong en (on)bezorgd N. Kleverlaan en L.Tielen

Zorro, zorg rondom ons Leskoffer voor bovenbouw van de basisschool (groep 7 en 8) met lespakket over zorgen voor een ander en zorgen voor jezelf Mezzo, CG-Raad en Steunpunt mantelzorg Almere www.mezzo.nl

Nazorg Afasiecentrum R’dam Expertise ook voor mantelzorgers Speciale meeloopdagen tijdens schoolvakanties Familiedag in een weekend Ouders en kinderen ontmoeten elkaar: groepswerk = herkenning

Waarom NAH apart Cognitieve problemen, afasie en dysarthrie veroorzaken verstoring in de communicatie. Rollenpatroon: ouderrol komt in het gedrang.

Jonge kinderen: 5 tot 12 jaar Komen mee met hun ouder(s) Eerst speciale kennismaakactiviteit alleen voor de groep kinderen Middag voor ouder - kind met aandacht voor rollenpatroon en interactie kinderen en ouders ontmoeten elkaar = herkenning en erkenning Twee tot drie keer per jaar

Jongeren Leeftijdsgroepen afhankelijk van doel vanaf 8 tot 12 jaar: basale informatie overdracht -> vergelijken met leren op school, vooral vaardigheden leren vanaf 14 jaar tot ongeveer 25 jaar: willen gerichte antwoorden op vragen om hun ouder te helpen, willen leren, staan open voor groepsvorming / lotgenotencontact. Uitdagende en leerzame activiteiten samen met ouder: DVD project. Iets voor anderen betekenen

Ouders geven elkaar tips Maak brief met uitleg en geef die aan ieder die met familie te maken heeft Informeer school en ouders van vriendjes, nodig vriendjes uit en zorg dat er in het begin iemand aanwezig is die uitleg kan geven over afasie of cognitieve problematiek Toon begrip in verwerkingsproces van het kind

Ouders geven elkaar tips2 Bespreek de taken van de kinderen met hen, ze moeten er zelf achter staan Humor is belangrijk! Vergeet niet te lachen. Bespreek vragen over de opvoeding eerst rustig apart Kind moet zolang uitleggen tot beide ouders het begrijpen Bij complexe vragen, wacht de ouder met antwoorden tot hij of zij heeft overlegd met andere ouder (ook de gezonde partner)

De jongeren aan het woord Interview techniek met video Jongeren bepalen zelf de thema’s DVD is lopend project en oneindig.. bij DVD horen werkkaarten met vragen, stellingen en opdrachten Met dank aan Har Tortike, de jongeren en de gemeente Capelle aan den IJssel (subsidie) Afasiecentrum Rotterdam