Hoe help ik mijn kind om effectief te leren?
Mijn uitgangspunten: 1. Leren is een natuurlijk, doorlopend en persoonlijk proces. 2. Leren is een bouwproces 3. Leren is voor iedereen gelijk
1. Continue en persoonlijk Wat betekent dit? We leren voornamelijk buiten het onderwijs We leren voornamelijk buiten het onderwijs We zijn experts! We zijn experts! Ons leren wordt voortgedreven door korte termijn persoonlijke behoeften en lange termijn persoonlijke doelen. Ons leren wordt voortgedreven door korte termijn persoonlijke behoeften en lange termijn persoonlijke doelen.
2. Leren is bouwen: Wat bouwen we? Feiten + opvattingen HerinneringenHandelingenGevoelens
Wiskunde Opvatting: Wiskunde is saai en vaag. Je kunt er niets mee in de praktijk. Ik kan ook helemaal geen wiskunde Docent Jansen (is gewoon stom) Les (saai en niet te volgen) Boek (vaag, onduidelijk) Af en toe opletten maar geen vragen stellen Aantekeningen overnemen van Frits Sommen oefenen (uitzichtloos en eng; doe ik op laatst) Lezen (saai) Lekker bijkletsen met Jasmijn Formules (onbegrijpelijk) Huiswerk (vervelend) Inhoudelijke kennis en vaardigheden: Feiten, formules, procedures, berekeningen, toepassingen, voorbeelden enz.
Leren is actief bouwen Hoe bouwen we? Ervaringsleren Ervaren Ervaren(Vooringenomen)Uitvoeren/ Experimenteren Nadenken/Reflecteren (Selectieve aandacht) Conclusie/actieplan Conclusie/actieplan
Vasthouden, uitbreiden en aanpassen Vasthouden Vasthouden Je gebruikt je “huis” AUTORIJDEN om elke dag van je werk naar huis te rijden. Uitbreiden Uitbreiden Het uitbreiden van een bestaand “huis”. Bijvoorbeeld het vervangen van je Fiat Panda uit ‘86 door een gloednieuwe Audi A6. Aanpassen Aanpassen Het “huis” moet gerenoveerd worden. Sommige dingen voldoen niet meer en moeten vervangen worden. Bijvoorbeeld verhuizen naar Engeland en daar moeten rijden.
Conclusies: Leren is het opdoen van gedachten (kennis en opvattingen), gedragingen (vaardigheden) en gevoelens. Leren is het opdoen van gedachten (kennis en opvattingen), gedragingen (vaardigheden) en gevoelens. We doen het overal. We doen het overal. Leren = ervaringscyclus doorlopen. Leren = ervaringscyclus doorlopen. We willen uitbreiden maar niet aanpassen. We willen uitbreiden maar niet aanpassen.
Een paar raadsels: - Mount Everest is in 1963 gemeten op 8841m. Daarmee werd het officieel de hoogste bergtop. Welke berg was de hoogte voordat Mount Everest bekend werd? Mount Everest - Wat was was eer dat was was was? Honing (of schone kleren) - Hoe kun je acht 8en optellen om uiteindelijk 1000 te krijgen? = 1000
Kenmerken van ons denken 1. Vooringenomen Gevaar: leerling kan weerstand hebben (we willen vasthouden!) 2. Selectieve aandacht Gevaar: leerling kan bepaalde dingen niet opmerken (we willen bevestiging) 3. Versimpelen/generaliseren Gevaar: overdrijven, zwart-wit denken enz. (we willen het makkelijk houden)
We hebben belemmerende opvattingen (die we willen bevestigen) - Het moet vanzelf gaan, zonder “hulpmiddelen”. - Ik ben dom als ik het niet meteen begrijp. - Ik ben niet op school om te leren maar om te laten zien dat ik het kan. - Haal ik een 3 dan ben ik een 3. - Leren is niet leuk. Het moet. - Ik ben nu eenmaal slecht in … -?-?-?-? -?-?-?-?
Effectief leren is … De ervaringscyclus blijven doorlopen. De ervaringscyclus blijven doorlopen. Het vermogen om, bij tegenslag, je opvattingen en werkwijzen aan te passen. Het vermogen om, bij tegenslag, je opvattingen en werkwijzen aan te passen. Constructief denken en handelen Constructief denken en handelen
Belangrijke voorwaarden (om te bouwen) Er moet sprake zijn van: Overzichtelijkheid Overzichtelijkheid Logische consistentie Logische consistentie Manipuleerbaarheid Manipuleerbaarheid
Constructieve opvattingen over het leren: Als ik blijf proberen dan vergroot ik mijn kans dat het lukt Als ik blijf proberen dan vergroot ik mijn kans dat het lukt Tegenslag hoort erbij Tegenslag hoort erbij Het is normaal om hulp te vragen Het is normaal om hulp te vragen Het is niet erg als ik iets niet meteen begrijp Het is niet erg als ik iets niet meteen begrijp Het hoeft allemaal niet perfect Het hoeft allemaal niet perfect Het hoeft niet altijd leuk te zijn. Het hoeft niet altijd leuk te zijn. ? ? ?
Hoe kan ik mijn kind helpen? OverzichtAdvies1. Zorg dat je kind overzicht heeft over zijn/haar activiteiten (school, huiswerk, sport, vrienden, hobby's enz.). Advies 2. Zorg dat je kind een planning maakt (in ieder geval voor huiswerk en toetsen). Advies 3. Zorg dat je kind de stof bijhoudt en eventueel vragen stelt aan de docent of medeleerlingen! Advies 4. Zorg dat problemen geïsoleerd en geconcretiseerd worden.
Logische consistentie Advies 5. Wees nieuwsgierig naar lessen en activiteiten. Stel vragen. Ga het gesprek aan! Advies 6 Haal gedachten, gedragingen en gevoelens uit elkaar. Laat je kind de gevolgen zien van zijn handelen en denken. Haal gedachten, gedragingen en gevoelens uit elkaar. Laat je kind de gevolgen zien van zijn handelen en denken. Advies 7 Vermijd waarde- en morele oordelen!
Manipuleerbaarheid Advies 8. Laat je kind experimenteren met nieuw gedrag (en nieuwe gedachten). Applaudisseer om fouten! Advies 9. Denk klein en specifiek. Het gaat om winst, niet om perfectie Advies 10. Benadruk successen (ook kleine!).
Bovenal ! Hoe meer je kind de cyclus van Kolb doorloopt hoe beter. Laat hem/haar zo veel mogelijk zelf experimenteren, reflecteren en conclusies trekken. Wees stimulerend en bied veiligheid!