Hoe help ik mijn kind om effectief te leren?. Mijn uitgangspunten: 1. Leren is een natuurlijk, doorlopend en persoonlijk proces. 2. Leren is een bouwproces.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe help ik mijn kind om effectief te leren?
Advertisements

Interactum Lectoraat Kantelende kennis
Rekenproblemen en Dyscalculie
Lees- en Taalproblemen
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
De Van Damschool in ontwikkeling
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
Vmbo Helicon Eindhoven
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
ENQUETE A.E.L Hoe is het stagelopen je bevallen? Goed:94% (96% in 2010) Goed:94% (96% in 2010) Matig:6% ( 3% in 2010) Matig:6% ( 3% in 2010) Slecht:0%
Presentation Of Learning
Presentation Of Learning
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
de ouderbetrokkenheid vergroten
De Zeester Informatieavond - Ouderpanel 12 maart
Leren = Concentreren I II III.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Reflectie.
Gedragsrepertoire Denken over je denken
Interpreteren van data
Welkom op deze informatieavond
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Persoonlijk ontwikkeling Plan Deniz Engin
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Aanpak problematisch gedrag
MUURTJE BOUWEN. Muurtje bouwen Welke houding is nodig om de studie succesvol te doorlopen? Groepen van 5 of 6 Kies 12 bouwstenen Bouw muurtje met drie.
Volksuniversiteit Zwolle
Eerstejaarsproblemen
Stage: Basisschool de Klingerberg
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Iedereen gebruikt social media.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Echt in contact treden met de student André Baars, Onderwijspsycholoog (
Flip de Proef Hoofdstuk 4 maar dan anders…. Wat is dat? Hoofdstuk 4 gaat over handig tellen. Dat gaan we proberen 's op een andere manier te doen. Ik.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
WHTSNXT? PROCESGERICHT, ACTUEEL EN LEERLINGGESTUURD FANTASTIC VOYAGE.
De kracht van positief opvoeden
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Management en Organisatie een nieuw vak in de tweede fase.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Presentatie intervisie Manon de Dobbelaere P4A
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Je spreekbeurt Leuk dat je jouw spreekbeurt over handicaps gaat houden! Veel mensen weten namelijk niet zo goed wat het is om met zo’n beperking te.
Mondzorg - persoonsgericht
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
VEEL MENSEN HEBBEN WEL EENS WAT GEHORD OVER DIABETES,
Hoofdstuk 9 M&O + in groepjes Havo3 iPad.
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Transcript van de presentatie:

Hoe help ik mijn kind om effectief te leren?

Mijn uitgangspunten: 1. Leren is een natuurlijk, doorlopend en persoonlijk proces. 2. Leren is een bouwproces 3. Leren is voor iedereen gelijk

1. Continue en persoonlijk Wat betekent dit? We leren voornamelijk buiten het onderwijs We leren voornamelijk buiten het onderwijs We zijn experts! We zijn experts! Ons leren wordt voortgedreven door korte termijn persoonlijke behoeften en lange termijn persoonlijke doelen. Ons leren wordt voortgedreven door korte termijn persoonlijke behoeften en lange termijn persoonlijke doelen.

2. Leren is bouwen: Wat bouwen we? Feiten + opvattingen HerinneringenHandelingenGevoelens

Wiskunde Opvatting: Wiskunde is saai en vaag. Je kunt er niets mee in de praktijk. Ik kan ook helemaal geen wiskunde Docent Jansen (is gewoon stom) Les (saai en niet te volgen) Boek (vaag, onduidelijk) Af en toe opletten maar geen vragen stellen Aantekeningen overnemen van Frits Sommen oefenen (uitzichtloos en eng; doe ik op laatst) Lezen (saai) Lekker bijkletsen met Jasmijn Formules (onbegrijpelijk) Huiswerk (vervelend) Inhoudelijke kennis en vaardigheden: Feiten, formules, procedures, berekeningen, toepassingen, voorbeelden enz.

Leren is actief bouwen Hoe bouwen we? Ervaringsleren Ervaren Ervaren(Vooringenomen)Uitvoeren/ Experimenteren Nadenken/Reflecteren (Selectieve aandacht) Conclusie/actieplan Conclusie/actieplan

Vasthouden, uitbreiden en aanpassen Vasthouden Vasthouden Je gebruikt je “huis” AUTORIJDEN om elke dag van je werk naar huis te rijden. Uitbreiden Uitbreiden Het uitbreiden van een bestaand “huis”. Bijvoorbeeld het vervangen van je Fiat Panda uit ‘86 door een gloednieuwe Audi A6. Aanpassen  Aanpassen  Het “huis” moet gerenoveerd worden. Sommige dingen voldoen niet meer en moeten vervangen worden. Bijvoorbeeld verhuizen naar Engeland en daar moeten rijden.

Conclusies: Leren is het opdoen van gedachten (kennis en opvattingen), gedragingen (vaardigheden) en gevoelens. Leren is het opdoen van gedachten (kennis en opvattingen), gedragingen (vaardigheden) en gevoelens. We doen het overal. We doen het overal. Leren = ervaringscyclus doorlopen. Leren = ervaringscyclus doorlopen. We willen uitbreiden maar niet aanpassen. We willen uitbreiden maar niet aanpassen.

Een paar raadsels: - Mount Everest is in 1963 gemeten op 8841m. Daarmee werd het officieel de hoogste bergtop. Welke berg was de hoogte voordat Mount Everest bekend werd? Mount Everest - Wat was was eer dat was was was? Honing (of schone kleren) - Hoe kun je acht 8en optellen om uiteindelijk 1000 te krijgen? = 1000

Kenmerken van ons denken 1. Vooringenomen Gevaar: leerling kan weerstand hebben (we willen vasthouden!) 2. Selectieve aandacht Gevaar: leerling kan bepaalde dingen niet opmerken (we willen bevestiging) 3. Versimpelen/generaliseren Gevaar: overdrijven, zwart-wit denken enz. (we willen het makkelijk houden)

We hebben belemmerende opvattingen (die we willen bevestigen) - Het moet vanzelf gaan, zonder “hulpmiddelen”. - Ik ben dom als ik het niet meteen begrijp. - Ik ben niet op school om te leren maar om te laten zien dat ik het kan. - Haal ik een 3 dan ben ik een 3. - Leren is niet leuk. Het moet. - Ik ben nu eenmaal slecht in … -?-?-?-? -?-?-?-?

Effectief leren is … De ervaringscyclus blijven doorlopen. De ervaringscyclus blijven doorlopen. Het vermogen om, bij tegenslag, je opvattingen en werkwijzen aan te passen. Het vermogen om, bij tegenslag, je opvattingen en werkwijzen aan te passen. Constructief denken en handelen Constructief denken en handelen

Belangrijke voorwaarden (om te bouwen) Er moet sprake zijn van: Overzichtelijkheid Overzichtelijkheid Logische consistentie Logische consistentie Manipuleerbaarheid Manipuleerbaarheid

Constructieve opvattingen over het leren: Als ik blijf proberen dan vergroot ik mijn kans dat het lukt Als ik blijf proberen dan vergroot ik mijn kans dat het lukt Tegenslag hoort erbij Tegenslag hoort erbij Het is normaal om hulp te vragen Het is normaal om hulp te vragen Het is niet erg als ik iets niet meteen begrijp Het is niet erg als ik iets niet meteen begrijp Het hoeft allemaal niet perfect Het hoeft allemaal niet perfect Het hoeft niet altijd leuk te zijn. Het hoeft niet altijd leuk te zijn. ? ? ?

Hoe kan ik mijn kind helpen? OverzichtAdvies1. Zorg dat je kind overzicht heeft over zijn/haar activiteiten (school, huiswerk, sport, vrienden, hobby's enz.). Advies 2. Zorg dat je kind een planning maakt (in ieder geval voor huiswerk en toetsen). Advies 3. Zorg dat je kind de stof bijhoudt en eventueel vragen stelt aan de docent of medeleerlingen! Advies 4. Zorg dat problemen geïsoleerd en geconcretiseerd worden.

Logische consistentie Advies 5. Wees nieuwsgierig naar lessen en activiteiten. Stel vragen. Ga het gesprek aan! Advies 6 Haal gedachten, gedragingen en gevoelens uit elkaar. Laat je kind de gevolgen zien van zijn handelen en denken. Haal gedachten, gedragingen en gevoelens uit elkaar. Laat je kind de gevolgen zien van zijn handelen en denken. Advies 7 Vermijd waarde- en morele oordelen!

Manipuleerbaarheid Advies 8. Laat je kind experimenteren met nieuw gedrag (en nieuwe gedachten). Applaudisseer om fouten! Advies 9. Denk klein en specifiek. Het gaat om winst, niet om perfectie Advies 10. Benadruk successen (ook kleine!).

Bovenal ! Hoe meer je kind de cyclus van Kolb doorloopt hoe beter. Laat hem/haar zo veel mogelijk zelf experimenteren, reflecteren en conclusies trekken. Wees stimulerend en bied veiligheid!