Wat is een draaiboek? Dat is een document waarin de organisatie van een activiteit is beschreven.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het tweede werkstuk.
Advertisements

Hoe ruim ik mijn kamer op?
Bouwen doen we zo! Sjoerd & Remco Studenten van MBO – Bouwkunde niveau4.
Een keersom uitrekenen… tafel van 5
Groep 1: Thematiseren “Fietswinkel”
Wereldkaart met oudercontacten wereldwijd
Deze presentatie gaat over:A.D.H.D
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Techniek: Een Brug Te Ver
Methodisch begeleiden
Wat maakt het leven zinvol?
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
om deze presentatie uit te voeren
Een lessenserie van drie lessen
Hoe werkt een powerpoint?
Mijn hobby: is over cultuur van Ethiopië
Naam: Mijn hobby : Klik op “Naam”. Vul je naam in. Doe hetzelfde met “hobby” Hier kun je een foto / tekening Invoegen.
Naam: lieneke Mijn hobby : scouting Klik op “Naam”. Vul je naam in. Doe hetzelfde met “hobby” Hier kun je een foto / tekening Invoegen.
Wat gaan we leren in groep 5
Al doende leren training docenten
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Doelstellingen formuleren
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Sectorwerkstuk 4 mavo Handelingsdeel examenjaar
Rekenen groep 4.
Tweede wereldoorlog.
HEBT U DE TIJD?. INOEFENEN VAN DE LEERSTOF Los steeds de vragen op om naar de volgende vraag te gaan. Klik op de pijltjes om verder of terug te gaan.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Aanpak problematisch gedrag
De dag van het solliciteren Blok 1
M IJ N I M M E R S I V E S P A C E ( Scenario ). Beschrijf de wereld die je wilt maken Wat is jouw visie op die wereld? Wat wil je overbrengen? Maak je.
Vraag 1: Wat is het thema van de kinderboekenweek?
QUIZ! START! Hoe goed ken jij onze groepsleden?
Project “Horizon Verbreden”
De dag vóór het examen Schrijf de data en uren waarop je examen moet doen op een groot vel papier en hang het goed zichtbaar op! Leg alles wat je voor.
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Een herfstboekje maken
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Voor het eerst naar school; een kijkje in groep 1 en 2 Wat leuk dat je bij ons op school komt.
EEN KIJKJE BIJ DE KLEUTERS! Een dagje in onze klas!
Onderzoeksvaardigheden 3
Praktijkervaring en reflectie
Onderzoeksvaardigheden 3
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
Plan voor uitvoering. Gebruik je boek Begin bij 8.4 de innovatiecyclus Stap 1 is eigenlijk het onderzoek wat je al gedaan hebt Je begint je ontwerp met.
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Methodiek: Plancyclus
Wikimedia Les 1. Wat is Wikimedia? Weten we het nog?
Waarom? Je hebt de afgelopen lessen je interesses, vaardigheden en persoonlijkheid in kaart gebracht. Waar dat samenkomt, daar ligt je passie. Dat.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Woordjes leren.
Wenboekje Speelzaal Haasje Repje. Als je bij ons komt spelen mag je je jas aan de kapstok ophangen. Daar kan je zelf bij. Jas aan de kapstok.
Revoluties in Europa. Les 4 In het Gemeentehuis Doelen van les 4 Je kunt beschrijven welke taken burgemeester, wethouders en raadsleden uitvoeren. Je.
Spreekbeurt in groep 4.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Leespubliek. Spoorboekje Even opfrissen Oefening leespubliek Bespreken oefening Wat gaan we leren?: Je kunt vertellen wat een leespubliek is en naar welke.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
1. Wat gaan we vandaag doen ?
© UNIEK IN DE KLAS.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Didactiek Lesformulier.
Didactiek Lesformulier.
Project gamemarket Les 1.
Wat heb je nodig? Papier, potlood en materiaal om in te kleuren.
Wat leer je allemaal op school?
Transcript van de presentatie:

Wat is een draaiboek? Dat is een document waarin de organisatie van een activiteit is beschreven.

Bijvoorbeeld: Welke activiteit gaat er plaatsvinden? Met welk doel wordt dit georganiseerd? Wanneer gaat dit gebeuren? Voor welke doelgroep is het bedoeld? Hoeveel geld is er nodig? Welke materialen en gereedschappen heb je nodig? Wie zorgt er voor de spullen? Welke medewerker voert welke taak uit? Wie ruimt op? Voorbeeld van een draaiboek

Stap 1 Titel 1. Doelgroep en aantal: 2. Activiteit: 3. Thema: 4. Techniek: 5. Tijd en plaats: 6. Doel van de activiteit: 7. De voorbereiding: (schema) 8. De uitvoering: (schema) 9. Het opruimen: (schema) Bekijk met welke doelgroep je de activiteit gaat uitvoeren. Een doelgroep kan zijn: Baby’s Dreumesen Peuters Kleuters Schoolkinderen Pubers Adolescenten Volwassenen Ouderen Personen met een handicap Schrijf op met welke aantal personen deze activiteit uitgevoerd kan of gaat worden.

Even een test! Vraag: Je moet voor je stage een groepje kleuters voorlezen. Je gaat een boek uitkiezen. Maar hoe oud zijn kleuters eigenlijk? (Klik op het juiste antwoord) 4 tot 6 jaar 2 tot 5 jaar of

Jammer, je antwoord is fout! Om meer over de verschillende doelgroepen te weten ga je dit eerst beter uitzoeken. Ga naar: Kennis Encyclopedie; activiteiten met de doelgroep; hst 2 “De doelgroep” Kijk nog wel eerst deze PowerPoint af!!!

Heel goed! Je antwoord is juist Maar om nog meer over de verschillende doelgroepen te weten ga je dit eerst beter uitzoeken. Ga naar: Kennis Encyclopedie; activiteiten met de doelgroep; hst 2 “De doelgroep” Ga verder met deze PowerPoint!!

Stap 2 Titel Bedenk welke activiteit je wilt gaat uitvoeren. 1. Doelgroep en aantal: 2. Activiteit: 3. Thema: 4. Techniek: 5. Tijd en plaats: 6. Doel van de activiteit: 7. De voorbereiding: (schema) 8. De uitvoering: (schema) 9. Het opruimen: (schema) Bedenk welke activiteit je wilt gaat uitvoeren. Bijvoorbeeld dansen knutselen tekenen lezen poppenkast spelen spelletje doen koken computeren

Weer een test! Vraag: Bij een kinderdagverblijf ga je een knutselactiviteit geven. Je wilt dat de peuters een Zwarte Piet gaan knippen. Kan een peuter van 2 jaar knippen? (Klik op het juiste antwoord) ja nee

Jammer, je antwoord is fout! Om meer te weten wat de verschillende doelgroepen kunnen en welke activiteit je kan uitvoeren met de doelgroep, ga je naar: Kennis Encyclopedie; activiteiten met de doelgroep; hst 3 “Welke activiteiten?” Kijk nog wel eerst deze PowerPoint af!!!

Heel goed! Je antwoord is juist Om een activiteit te bedenken moet je dus eerste weten wat de doelgroepen kunnen. Wil je meer weten? Ga naar: Kennis Encyclopedie; activiteiten met de doelgroep; hst 2. hst 3 “Welke activiteiten?” Ga verder met deze PowerPoint!!

Stap 3 Titel Bedenk wat het thema van de activiteit is. 1. Doelgroep en aantal: 2. Activiteit: 3. Thema: 4. Techniek: 5. Tijd en plaats: 6. Doel van de activiteit: 7. De voorbereiding: (schema) 8. De uitvoering: (schema) 9. Het opruimen: (schema) Bedenk wat het thema van de activiteit is. Een thema kan zijn: Een seizoen (winter, lente, zomer, herfst) Een feestdag (Kerst, Pasen, moederdag…) Een onderwerp van een themaweek (gezonde voeding, kunst, circus…) Let op: Zoek dus een activiteit die past bij het thema! Als er geen thema is vul je niets in.

(klik op het juiste antwoord) Weer een test! Vraag: Je gaat in een bouwspeeltuin een knutselactiviteit geven aan kinderen van groep 5. Je gaat knippen en plakken. Het is net lente geworden! Wat laat je ze maken? (klik op het juiste antwoord) Een narcis Een eikel

Jammer, je antwoord is fout! Let op: Voor je een activiteit uitvoert zoek je eerst goed uit WAT er bij het thema past. Om meer te weten ga naar: Kennis Encyclopedie; activiteiten met de doelgroep; hst 4 “Thema’s” Ga verder met deze PowerPoint.

Heel goed! Je antwoord is juist Voor je dus een activiteit uitvoert zoek je eerst goed uit WAT er bij het thema past. Om meer te weten ga naar: Kennis Encyclopedie; activiteiten met de doelgroep; hst 4 “Thema’s” Ga verder met deze PowerPoint.

Stap 4 Titel 1. Doelgroep en aantal 2. Activiteit: 3. Thema: 4. Techniek: 5. Tijd en plaats: 6. Doel van de activiteit: 7. De voorbereiding: (schema) 8. De uitvoering: (schema) 9. Het opruimen: (schema) Bedenk welke techniek je gaat uitvoeren bij de activiteit. Een techniek bij knutselactiviteiten kan zijn: knippen & plakken, kleien, borduren, werken met papier-maché. Een techniek bij een dans -of gymactiviteit kan zijn: hip hop dansen, buikspieroefeningen, volleyballen. Een techniek bij het koken: stoven, braden, grillen, snijden. Soms is er geen techniek bij een activiteit. Dan laat je dit weg. Let op: Als er geen techniek is vul je niets in.

Stap 5 Titel 1. Doelgroep en aantal: 2. Activiteit: 3. Thema: 4. Techniek: 5. Tijd en plaats: 6. Doel van de activiteit: 7. De voorbereiding: (schema) 8. De uitvoering: (schema) 9. Het opruimen: (schema) Bedenk hoeveel tijd je nodig hebt voor het uitvoeren van je activiteit. Bij een dans, gym, lees, computer, spelletjes -of kookactiviteit: probeer je activiteit eerst uit en neem de tijd op. Bij een knutselactiviteit: Maak zelf een voorbeeld en kijk hoe lang jij erover doet. (let op: een kleuter doet dat langzamer) Spreek af waar de activiteit gaat plaats vinden. Wat is een handige ruimte?

Stap 6 Titel Als je een activiteit met een 1. Doelgroep en aantal: 2. Activiteit: 3. Thema: 4. Techniek: 5. Tijd: 6. Doel van de activiteit: 7. De voorbereiding: (schema) 8. De uitvoering: (schema) 9. Het opruimen: (schema) Als je een activiteit met een doelgroep uitvoert, wil je dat de personen er iets van leren. Dat is het doel van je activiteit. Een doel kan zijn: De kleuter leert netjes te knippen en plakken (lichamelijke ontwikkeling - motoriek) De peuter kan vertellen door een liedje wat er in de herfst gebeurt. (geestelijke ontwikkeling) De ouderen heeft weer contact met een ander bij een spel. (sociale ontwikkeling) Het kind leert netjes met de hand te naaien (lichamelijke ontwikkeling - motoriek)

Een vraag: Wat is het doel van balspel voor een kleuter? (klik op het juiste antwoord) De kleuter ontwikkelt zijn motoriek. of De bal moet in het doel komen.

Kennis Encyclopedie; activiteiten met de doelgroep; Jammer, je antwoord is fout! Let op: Voor je een activiteit uitvoert bedenk je wat de doelgroep van deze activiteit leert. Wat kan de doelgroep leren, welke doelen heeft hij/zij? Om meer te weten ga naar: Kennis Encyclopedie; activiteiten met de doelgroep; Hst 5: “Het doel”. Ga verder met deze PowerPoint

Kennis Encyclopedie; activiteiten met de doelgroep; Heel goed, je antwoord is juist! Voor je activiteit uitvoert, bedenk je dus eerst wat het doel is. Wil je toch meer weten WAT de doelgroep allemaal kan leren? Ga naar: Kennis Encyclopedie; activiteiten met de doelgroep; Hst 5: “Het doel” Ga verder met deze PowerPoint

Stap 7 Titel 1. Doelgroep en aantal: 2. Activiteit: 3. Thema: 4. Techniek: 5. Tijd en plaats: 6. Doel van de activiteit 7. De voorbereiding: (Zet dit in een schema) 8. De uitvoering: 9. Het opruimen: Wat moet je allemaal doen voor je de activiteit kunt uitvoeren? Bijvoorbeeld: Bij bijvoorbeeld een kookactiviteit: recepten zoeken, boodschappenlijst maken, boodschappen doen, alles klaarzetten, groepjes maken. Bij een sportactiviteit: een ruimte regelen, sport uitzoeken, regels bedenken, groepjes indelen, materiaal regelen. Bij knutselen: opdracht zoeken, voorbeeld maken, materiaal kopen / klaarzetten.

Vul dit schema bij jouw activiteit verder in. De voorbereiding. Activiteit (wat moet je doen?): Tijd: Wordt voorbereid door: Benodigd materiaal: Kosten: 1. Ruimte reserveren of bespreken 5 minuten Hanane Handvaardigheid lokaal geen 2. Materiaal kopen 30 minuten Michelle Verf, prikpen, kwasten, wasknijpers, touw €50,00 3. Voorbeeld maken of oefenen van de activiteit …………… 4. Schema maken van de activiteit(en) uitvoering 5. 6. Eindverantwoordelijk voor de voorbereiding: Hanane ……… Vul dit schema bij jouw activiteit verder in.

Stap 8 Titel 1. Doelgroep en aantal: 2. Activiteit: 3. Thema: 4. Techniek: 5. Tijd en plaats: 6. Doel van de activiteit: 7. De voorbereiding: 8. De uitvoering: (Zet dit in een schema) 9. Het opruimen: Beschrijf precies vanaf het begin tot het einde van de activiteit wat je gaat doen. Schrijf daar ook bij hoe lang dit gaat duren. Bijvoorbeeld: Start van de activiteit: Voorstellen en aanwezigen opschrijven. (10 minuten) Uitleggen van de activiteit aan de doelgroep (10 minuten) De doelgroep gaat het eerste deel van de activiteit uitvoeren (15 minuten) Uitvoering deel 2 (10 minuten) Afsluiting of afronding van de activiteit met de doelgroep (15 minuten)

Vul dit schema bij jouw activiteit verder in. De uitvoering. Activiteit (Wat je moet doen): Tijd: Wordt voorbereid door: Benodigd materiaal of gereedschap: Kosten 1. Opstarten van de activiteit (iedereen komt bij elkaar) + uitleg 13.00 – 13.15 Achmed Namenlijst, inschrijflijst - 2. Start activiteit groep A / ruimte 1 13.15 – 13.30 Klaas Knutselspullen (zoals:….) 3. Start activiteit groep B / ruimte 2 4. Start activiteit groep A / ruimte 2 13.30 - 5. Start activiteit groep B / ruimte 1 6. pauze Drankje en hapje €1,50 pp Eindverantwoordelijk voor de uitvoering: Achmed ……… Vul dit schema bij jouw activiteit verder in.

Stap 9 Titel 1. Doelgroep en aantal: 2. Activiteit: 3. Thema: 4. Techniek: 5. Tijd en plaats: 6. Doel van de activiteit: 7. De voorbereiding: 8. De uitvoering: 9. Het opruimen: (zet dit in een schema) Het opruimen van de spullen na de uitvoering is niet het leukste, maar wel belangrijk. Het hoort er bij. De doelgroep waarmee je werkt kan je daarbij helpen. Beschrijf HOE je dit gaat aanpakken. Bijvoorbeeld: Wijs kinderen aan die de voetballen verzamelen. Maak tweetallen die de lijmpotten en scharen van de tafelgroepjes halen. Laat een groepje vegen.

Vul dit schema bij jouw activiteit verder in. Het opruimen. Wat je moet doen: Tijd: Wordt voorbereid door: Benodigd materiaal of gereedschap: Kosten 1. schoonmaken 14.00 – 14.10 Fatma + groepje 1 (wastafel) Kwasten en verfschotels 2. Werk ophangen Achmed + groepje 2 Lijn + wasknijpers 3. Lokaal vegen ……………. 4. Tafels schoonmaken ……………… 5. ………………. 6. Eindverantwoordelijk voor het opruimen: Fatma ………….. Vul dit schema bij jouw activiteit verder in.

Nu is jouw draaiboek klaar! Succes met de uitvoering van de activiteit.