BIJEENKOMST VO-RAAD REGIO ZUID

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Door goede gesprekken groeien
Advertisements

De bovenbouw van het VMBO op het IJburg College
De ontwikkeling van de 7 competenties
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Schoolpartnerschappen in Europa
Kandinsky College Malderburchtstraat
Vmbo Helicon Eindhoven
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Open avond Deelschoolleider onderbouw, Freek Wevers.
Samenwerkend leren Docenten die teveel doceren, leren net zoveel als hun leerlingen: niet veel.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Waar letten we op tijdens de het maken van de presentaties?
Iedereen coach naar Jef Clement.
Vrije wil als zelfverwerkelijking
Op weg naar een beter samenspel Angela van den Nieuwenhuizen C o ö r d i n a t o r V r i j w i l l i g e r s V i t a l i s z o r g g r o e p Yvonne de.
Welkom op onze thema-avond
Waaronder Centrale Aanmelding! Maatregelen in Nijmegen.
Coachen ICT bijeenkomst 10 oktober 2006 “Ook een coach heeft een coach nodig.”
Toekomst – Welke kant gaat u op?. Klant i.p.v. patiënt/cliënt; Output financiering; Marktwerking; ……………………… Waarom.
Teamwerk. Heldere doelstellingen Teamwerk Heldere doelstellingen Initiatief tonen.
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
straffen en belonen vanuit de montessori visie
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
Leidinggeven H11 Iedereen is anders, iedereen is gelijk
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
CanDo Coaching.
Deze Workshop wordt verzorgd door het
Persoonlijk ontwikkeling Plan Deniz Engin
Zorgplicht in passend onderwijs
Communicatie met ouders
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Visie & Strategie.
Vergaderen.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Woordenschat groep 5 Thema 9 Les 2
Onze doelen en visie in beeld
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
PESTEN JULIANASCHOOL.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12

Een maatwerkdiploma Ervaringen op het Picasso Lyceum Docentencongres Leerling november 2015 Jeroen van Grunsven, rector
Welkom op onze ouderochtend
Workshop Portret Fotografie. Tips voor betere portretfoto’s 1. Stel scherp op de ogen 2. Gebruik een grote diafragma opening 3. Fotografeer op ooghoogte.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Informatieavond leerlingen en ouders mavo scholen Dunamare Overstap 4 mavo naar 4 havo per
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
Welkom op onze thema-avond
Mijn gemeente Ons gemeentebestuur Gebruikte symbolen Ga naar mijn volgende dia Ga naar mijn voorgaande dia Ik wil nog even mijn informatie raadplegen.
Pilot november 2011 Utrecht. GRONINGEN DLL en REFERENTIENIVEAUS.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Passend onderwijs.
In gesprek over werkdruk
Zorg jij voor gezelligheid in onze huiskamer?
Ontwikkeling, wij als EBS
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

BIJEENKOMST VO-RAAD REGIO ZUID Het realiseren van een professionele leercultuur  'van papier en woorden naar doen en gedrag’

EVEN VOORSTELLEN ITO ST. JOZEF NIJMEGEN  BSM ISENDOORN COLLEGE, WARNSVELD APS, UTRECHT BAUDARTIUS COLLEGE, ZUTPHEN IJBURG COLLEGE, AMSTERDAM MAERLANT COLLEGE, BRIELLE KENNEMER LYCEUM, OVERVEEN SG HET SCHOTER, HAARLEM

VAN PAPIER EN WOORDEN… VANAF EERSTE DAG WERKEN AAN PROFESSIONELE CULTUUR = WERKCULTUUR NIET PRATEN, WEL GELIJK ACTIE (dus geen 125 kennismakingsgesprekken voeren…..) GEEN PAPIER EN WOORDEN, MAAR WEL DOCUMENTEN OP ORDE!

DOCUMENTEN OP ORDE 1. SCHOOLPLAN HELDERE VISIE EN MISSIE UITTREKSEL OP ÉÉN A-4 OP TAFEL, ÉCHT GEBRUIKEN ZORG DAT JE OP KOERSUITSPRAKEN OOK ECHT KUNT STUREN BIJVOORBEELD: VAN TOETSEN KUN JE OOK LEREN…..

Alle leerlingen zoveel mogelijk MISSIE Alle leerlingen zoveel mogelijk laten leren, in een leergemeenschap over zichzelf en de wereld om hen heen CONCEPT Altijd interactie van hoge kwaliteit Echte opdrachten in de werkelijkheid Heldere en ambitieuze doelen Rekening houden met verschillende leervoorkeuren Tonen van het leerproces, trots zijn, leren door ervaren Thema-leren Talen/ wiskunde Top-Tip kaart Stam- groepen Modules & workshops Ritme Schoolkamer & grand caf’e PRAKTIJK Ouderpartici-patie Leren in een leergemeenschap Drie kwaliteiten: 1. Initiatief nemen 2. Verantwoordelijkheid dragen 3. Verantwoording afleggen Je leert ons kennen door met ons te werken! Duurzame ontwikkeling Iedereen doet mee Betrokken bij elkaars ontwikkeling Wederzijdse aantrekkelijkheid Congruentie Leerlingen, medewerkers, ouders Onder-zoek UvA

DOCUMENTEN OP ORDE 2. FORMATIEPLAN HELDERE UITGANGSPUNTEN PERSONEELSBELEID + LB-LC-LD TAAKBELEID (FORMULE LESSEN + 1 FTE) BESCHIKBAARHEID (ook wanneer niet!) SCHOLING (vindt plaats onder werktijd, maar niet onder lestijd)

DOCUMENTEN OP ORDE 3. BEGROTING BELEIDSRIJK  NIET OP “0”!! INVESTEREN IN ONDERWIJS WAAR MOGELIJK EXTRA FTE VOOR (ONDERWIJSKUNDIGE) PROJECTEN

…NAAR DOEN EN GEDRAG! JE KUNT ALLEEN STUREN OP PROFESSIONEEL HANDELEN VAN MEDEWERKERS, ALS JE ZELF VOORBEELDGEDRAG VERTOONT (en dat ook benoemt) NIET: “LATEN LOPEN”, “HUMMEN EN MEENEMEN” OF “ER-OM-HEEN ORGANISEREN”

AANTAL UITGANGSPUNTEN VOORBEELDGEDRAG PENDELEN TUSSEN MISSIE/VISIE – KOERS – PRAKTIJK (moet je wel een A-4 hebben met heldere uitgangspunten) VERSCHIL BENOEMEN TUSSEN KLIMAAT EN CULTUUR (op veel scholen nog iets van familiecultuur: “we zorgen hier zo goed voor elkaar….)

AANSPREKEN OP GEDRAG COMPLIMENTEREN (ook in het openbaar) STIMULEREN VAN KWALITEITEN (werken vanuit erkende ongelijkheid) CORRIGEREN NIET TOLEREREN VAN ONGEWENST GEDRAG Dus altijd reageren en mensen aan tafel zetten. Niet afdoen met een grapje of “zo is hij nu eenmaal”. Scherp sturen op ziekte / conflictsituaties.

BESLISSINGEN NEMEN GROOT DRAAGVLAK BELANGRIJK, MAAR ALLEEN BIJ COLLEGA’S DIE OOK MEEWERKEN / MEE VERANTWOORDELIJK ZIJN (durf ook eens risico te nemen) NIET MEE EENS  BETER VOORSTEL (dus geen leunstoelgedrag meer….) ALV  PRIMA…. (er is koffie en thee… ) ALTIJD WERKEN VANUIT DOC’S!!

WERKBIJEENKOMSTEN TIJD IS (ERG) KOSTBAAR WERK RESULTAATGERICHT ZO MIN MOGELIJK “VERGADEREN”, ORGANISEER WERKBIJEENKOMSTEN GEEN NOTULEN MAAR AFSPRAKENLIJSTJES OP VRIJDAGMIDDAG EN ‘S-AVONDS KAN ER OOK GEWERKT WORDEN…

IN EEN WERKCULTUUR… werkt men vanuit een heldere visie, missie en onderwijskundige koers; wordt er leidinggegeven in plaats van gemanaged gaat men uit van “erkende ongelijkheid”; vinden geen APV’s en vergaderingen meer plaats, alleen nog werkbijeenkomsten; geldt: afspraak is afspraak, op tijd is op tijd; wordt duidelijk onderscheid gemaakt tussen klimaat en cultuur; worden beslissingen genomen op basis van schoolplan en van ervaringen (pilots), niet op basis van meningen.

IN EEN WERKCULTUUR… wordt “ik vind”  “ik heb een beter idee” ….; weet iedereen wat zijn/haar verantwoordelijkheid is en handelt daarnaar; leggen alle medewerkers verantwoording af over het eigen handelen; tonen alle medewerkers voorbeeldgedrag; ben je zelf verantwoordelijk voor je informatievoorziening; wordt gestuurd op gedrag (er wordt ook gesproken over gedrag en niet over wat je van iemand vindt …); is kwaliteit leidend; wordt er niet “gesproken over” maar “gedaan”; wordt er niet gemopperd maar geopperd….