The ethical decision making of men and women executives in international business situations Valentine & Rittenburg (2007). Journal of Business Ethics, 71,
Inleiding Persoons var (incl. geslacht) en individuele attitudes business ethics ethisch beoordelen ethische intenties ethisch gedrag (incl. besluitvorming) Research belang geslacht in business ethics: –Geen consistente bevindingen –Studenten samples –« orientations » zijn niet echt intenties/gedrag –Weinig cross-culturele studies
Objectieven Uitbreiden kennis relatie ethics - geslacht door Spaanse en USA samples van business professionals 1 hypothese: na controle van individuele verschillen zullen vrouwen een hoger niveau van algemeen ethisch redeneren hebben dan mannen (ethical reasoning of ethical judgment)
Methode (1) Zelfrapportering 10 vignettes (ethische standpunten business dilemma’s) p Convenience sample met systematische selectie van n de naam om random selectie te simuleren 153 USA en 77 Spanje Moral equity component ethical judgment = alg. beoordeling fairness; 4 items; 1-7 schaal; alpha OK
Methode (2) Overall ethical judgment; 1 item Ethical intentions; 2 items (eigen en collega’s; alpha OK Leeftijd in jaren; business experience in categorieën M, SD, correlaties en MANCOVA als analyses
Resultaten Table 1: –Gemiddelden kernvariabelen relatief hoog –Kernvariabelen gecorreleerd MANCOVA –Ethical intention sign. correlatie met geslacht (vrouwen hoger) Table 2: –Multivariate: geslacht significant –Univariate: geslacht marginaal sign met overall ethical judgment en duidelijk significant met ethical intention (tweemaal vrouwen hoger)
Discussie Geslacht speelt rol in ethisch beoordelen; verschillend voor diverse componenten Onderzoeken link beoordelen en intenties (o.a. org. factoren als mediatoren) Implicaties global organisaties (staffing, training, gedragscodes, rolmodellen) Opgegeven beperkingen: convenience sample, common method bias, sociale wenselijkheid bias, cross-sectioneel, 2 landen