Evidence Based Management Symposium in de zorg 31 oktober 2014 Prof. dr. Jo Caris.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Advertisements

Wanneer en hoe effectief netwerken?
Renco Bakker BPMConsult
Prof.dr.ing. Jacques J.A.M. Reijniers MBA Breukelen, 11 maart 2009
Veranderingen bij ICT afdelingen, cultuur en processen Rosemarijn de Groot 18 januari 2012.
Transparantie in de zorg: cijferfetisjisme?
Van Eycken Joannes 2e Bachelor Sociologie
Evidence Based Management
Organisatiecultuur = het feitelijk gedrag van de medewerkers van een organisatie dat voortkomt uit een stelsel van impliciete en expliciete veronderstellingen,
Nationaal Innovatie Event
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Cocreatie in de opsporing
Innovatie als bestuurlijk vraagstuk Inleiding door P. Pollen/Leo Lenssen Boardroom FO 11 april 2007.
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Peter Brouwer Onderzoek naar de maatschappelijke meerwaarde van WZSW WZSW – Waar Zit Sociale Waarde?
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
De aard en effectiviteit van management
Agenda Besturen vraagstuk Besturing vraagstuk Relatie DIV (IM)
Wat is een communicatieplan?
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Sturen op vertrouwen NVAG 23 mei 2012 Elly Breedveld Erasmus CMDZ.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
MVO en intern management
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Kansen voor Samenwerken
John P. Kotter Harvard Business School
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
Slagkracht met kwaliteit
Landelijke Basisregistratie Ziekenhuiszorg
© de vries business consultancy, 2008
Organisatieontwikkeling NPO (1)
Opbrengsten van onderwijs
Congres Cliëntenraden en zorginkoop
Copyright 2013 | Annemarie van Dalen | Organisatieadvies Transitie WMO vraagt om anders organiseren.
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Inleiding Deel I Waardecreatie Wat is innovatie Waarom innoveren we
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Inleiding Deel I Waardecreatie Wat is innovatie Waarom innoveren we
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Vier vormen van betekenisgeving
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Op weg naar high performance! VGN P & O dag Chiel Vink Center for Organizational Performance 30 september 2009.
Communicatie over veranderingen in zorg en welzijn – gemeenten en zorgaanbieders Saskia ter Kuile communicatiemanager In voor zorg! 24 feb 2015.
Organisatieverandering en - ontwikkeling GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK 13 1.
Samenspel RvB en RvT moet professioneler: belang van diversiteit Rienk Goodijk Hoogleraar Governance in het semipublieke domein GITP/TiasNimbas Business.
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
Zorginkoop op weg naar volwassenheid NEVI Inkoopdag 23 juni 2016 Prof dr ERIK M VAN RAAIJ PETER DOHMEN
Lectoraat ‘Zorg voor Mensen met een Verstandelijke Beperking’ Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Dr. Maaike Hermsen Prof. dr. Petri Embregts Dr. Lex Hendriks.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Multidisciplinaire samenwerking GGD en GHOR
Onderzoek naar de maatschappelijke meerwaarde van WZSW
A+O project Co-creatie in de praktijk
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Werkgevers wendbaar aan de slag
Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd
Stel dat de (onderwijs) wereld gaat veranderen
Lean in dienstverlening bij BNG Bank
STRATEGIE MANAGEMENT STRUCTUUR CULTUUR PROCESSEN MEDEWERKERS
Flits-sessie Het verhogen van de aantrekkingskracht van de instelling
Organisatiestructuur
Transcript van de presentatie:

Evidence Based Management Symposium in de zorg 31 oktober 2014 Prof. dr. Jo Caris

Onderwerpen 1. Organiseren als coördineren van waarden 2. Toenemende differentiatie en fragmentatie 3. Grotere noodzaak tot afstemming 4. Diagnose van vraagstukken

1. Organogram??

Organisatiemodel Cliëntgroep 1InspectieCliëntgroep 2 VerzekeraarsArbeidsmarkt Wetenschap Leveranciers III. Coördinatie I. Omgeving II. Differentiatie Afdeling

2. Waarde : Organisatiedoel Waarde toevoegen (Wentink): – Kwaliteiten – – Kosten

Waarde is?

Patiëntwaarde ? ?

Klantwaarde inkoper? ?

Waarde per stakeholder Cliënten, familie, publiek Verzekeraar, gemeente, zorgkantoor professional management ‘Zijn’ cultuur: kwaliteit van leven, passie ‘Doe’ cultuur: productie, tarieven

Waarde per stakeholder Inspectie Accountancy Cliënten, familie, publiek Verzekeraar, gemeente, zorgkantoor professional management ‘Zijn’ cultuur: kwaliteit van leven, passie ‘Doe’ cultuur: productie, tarieven

Waarde per stakeholder Inspectie Accountancy Cliënten, familie, publiek Verzekeraar, gemeente, zorgkantoor professional inkoop ‘Zijn’ cultuur: kwaliteit van leven, passie ‘Doe’ cultuur: productie, tarieven Management

Waarde ! Een organisatie bestaat ze lang ze waarde toevoegt. Bij waargenomen toename van kosten en onzichtbare toename van kwaliteit daalt de waargenomen waarde en neemt de kritiek toe. Dat geldt ook voor afdelingen en personen binnen de organisatie!

3. Verschillende waarden Verschillende partijen hebben verschillende waardeoriëntaties Externe verschillen vragen om interne verschillen noodzaak van differentiatie Interne verschillen vragen om afstemming coördinatie

Toenemende specialisatie  grotere afstand specialisatie Grotere afstanden

Omgevingscomplexiteit-differentiatie-coördinatie Omgevingscomplexiteit Functionele differentiatie Structuur- differentiatie Fragmentatie van verantwoordelijkheid Noodzaak van coördinatie

Differentiatie en specialisatie  ingroup - outgroup Sciencedaily.com

Effecten op Sociale Motivatie Altruïsme Het nastreven van iemands doel of belang ten koste van het eigen doel of belang Coöperatie Het nastreven van gemeenschappelijke doelen en belangen Competitie Het nastreven van een eigen doel of belang ten koste van anderen

4. Afstemming Peter Haima. Happy Professional Waarde = realiseren van integrale doelen!

Drie strategieën voor afstemming Hiërarchie Heterarchie Netwerk

Hiërarchie (raakt ‘uit’) anitaatje.blogspot.com

Heterarchie:niet meer vanzelfsprekend socialplaces.com

Netwerken wordt belangrijker Ipress.nl

Managementvalkuil:Hybride Netwerk Sternetwerk als Hybride vorm is vaak de praktijk!

Samenvatting Specialisatie, differentiatie  fragmentatie Grotere onderlinge afstand Meer onderlinge tegenstelling Meer nadruk op coördinatie is nodig Minder effect van hiërarchie Meer belang van netwerken

Invloed op coöperatie en competitie Sturen op externe doelen bevordert coöperatie; interne doelen versterken meestal de competitie Netwerken (vooral externe netwerken) bevorderen creativiteit en samenhang RVE’s  Meer Competitie Duaal Management ??

5. Problemen?

Conflicten? Conflicten, problemen, uitdagingen..? Basale opdracht aan managers! Waarde(oriëntatie)verschillen  verschil in opvatting, doel, belang, gedrag: bron voor verandering, vernieuwing, verbetering.

Analyse Evidence based management vraagt om een systematische analyse en een doordachte strategie. Vraag  Diagnose  Analyse  Aanpak Modellen kunnen behulpzaam zijn.

Wat is een probleem? Oorzaken (+oorzaken achter oorzaken) Omstandigheden, mediërende en modererende variabelen Probleem Effecten Oplossingen - Ontbrekende oplossingen

Wat is een probleem? Oorzaken: niet eens met, slordig, obstinaat, geen correctie toestaan Omstandigheden: werkdruk, tempo, geen controle, sancties Probleem: infectie of dreigende infectie Effecten: complicaties, missen accreditatie, slecht imago, minder patiënten Oplossingen +/-: strikter toezicht, aanspreken, selectie van professionals

Wat is een probleem? Problemen verschillen per functie. Voor de zorg is een slecht imago een gevolg. Voor PR/communicatie is het een probleem. Processen zijn oorzaken of gevolgen van een probleem voor professionals. Voor managers vormen processen het probleem. Wordt het eens over de probleemdefinitie en de oplossingsrichting.!

Analyzing Wicked Problems –What business are we in? Health Safety Education Behaviour

Analyzing Wicked Problems Essentiele Persoon Organisatie Systeem waardenkenmerken invloedinvloed Health Safety Education Behaviour

Analyzing Wicked Problems Essentiële Persoon Organisatie Systeem waardenkenmerken invloedeninvloeden Visie Strategie Operationa lisatie Praktijk Health Safety Education Behaviour

Dilemma Organisatieontwikkeling Statisch Veerkracht Plastisch Wendbaar Facts, regels, controle competitief korte termijn Feelings, waarde, overdracht coöperatief lange termijn