Leven Lang Groen Leren Manifestatie groen onderwijs Marcel Creemers (Citaverde) Arry Verhage (Agro Opleidingshuis) Liesbeth van der Vegt (LTO) 12.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leren en Werken in de carrosseriebranche. 16 februari 2006.
Advertisements

Sectorplan: de regio aan zet!
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
Workshop Boris Platform gehandicapten mbo 7 november 2013.
Mobiliteits Academie Formule V Htas Project Formule V.
Workshop 20 april 2010 Ede. doel van de functie/rol van examinator/assessor Op feitelijke en objectieve wijze vaststellen of de examenkandidaat het van.
Mobiliteit en Loopbaan
Docentendag Schilderen en Onderhoud: lesmateriaal
Human Capital Agenda Topsectoren Agro&Food en Tuinbouw&Uitgangsmaterialen.
WETEN WAT PERSONEEL WAARD IS
CALVIJN MEERPAAL ACADEMY
J.P.M. Janssen, Pijnacker, 11/12/08
pilot Horeca en pilot Toerisme/ Recreatie
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Ouderavond 4VMBO-t 3 oktober 2013
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Leerbedrijf partner in opleiden Jan Fleer 15 november 2004
1 E-learning bij Electrabel Nederland, Vaktechnische opleidingen.
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Ex Examenprofiel als maatvoering
Niek van den Berg Vmbo- en mbo-manifestatie Samen werken aan sterk groen onderwijs 13 november 2013 Doorstroom tussen groen vmbo en mbo Relevante factoren.
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
Associate degree en MBO-HBO
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Inburgeren op het werkplein
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
De rol van Kenniscentra in het Onderwijs »Peter Weisscher »Regioconsultant PMLF.
(Beroeps) Onderwijs in Beweging
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
Van werk naar werk trajecten
Schakelen tussen Onderwijs & Arbeidsmarkt Festival van het Leren, 12 september 2014.
Werk maken van een groene economie! Hoe de AOC’s groen ondernemen! Samen werken aan sterk groen onderwijs! 12 november 2014 Sophie van Kasteren, Citaverde.
Samen werken in Greenport Venlo Regio
De kubus van CSPE succesfactoren!
De kracht van de samenwerking in de regio
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Economische samenwerking in een topregio Even voorstellen… Wat willen we bereiken? Hoe werken we samen? Stellingen.
Centrum voor Innovatief Vakmanschap
Ouderavond 4VMBO-t 8 oktober Vervolgkeuze na VMBO-t MBO > HBO HAVO> HBO.
SECTORPLAN AGRARISCH & GROEN Maatregel 5 & Maatregel 6 Liesbeth van der Vegt Projecten LTO Noord SEB 27 augustus 2014.
Vrije gedachten bij vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido.
Presentatie PSO Nederland
BMC 4/18/2017 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 4/18/2017.
ESF-project ‘naar een hervorming van het stelsel Leren en Werken’ 1.
Mini- symposium zorg. Passend onderwijs. Expertisecentrum Studentbegeleiding Alle 2 e en 3 e lijns-begeleiding samengebracht in één team Regie, samenhang.
Tafel dagbesteding gemeenten
Flexibel deeltijd hoger onderwijs Studiedag Vereniging Hogescholen Werken aan deeltijd; op weg naar aantrekkelijker deeltijd hoger onderwijs 11 december.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Cliëntenparticipatie Transitie jeugdzorg in de praktijk Zwolle, 3 april 2013.
EVC en Kenniscentrum Handel NVE 29 mei 2008 John Dekker Teamleider Examinering en beoordeling.
Educatie Maastricht en Mergelland. Educatie wat is dat ? Onderwijs voor volwassenen 18 + Binnen de Wet op de Educatie en Beroepsonderwijs (WEB) Onderwijs.
22 maart 2016 Historische schets EVC EVC bijeenkomst: Ervaring telt!
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
EVC en 30 plus arrangement MBO Raad Btg ZWS Theo Blom; kerngroeplid en lid taskforce 30 +
Handboeken in de praktijk Frans Smit – Gemeente Meppel.
Human capital in beeld FNV 9 april 2014 Dr. Leni Beukema.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Pilot project Gemeente Gennep
Met Minder Meer en Beter
BMC 5/9/2018 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 5/9/2018.
Pedagogisch werk KD 2016.
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Themagroep ICT en de lerarenopleider
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Keuzedeel ‘beheer en onderhoud van Sportvelden & Golfbanen’
Versterk de Jobcoach IN de school
Transcript van de presentatie:

Leven Lang Groen Leren Manifestatie groen onderwijs Marcel Creemers (Citaverde) Arry Verhage (Agro Opleidingshuis) Liesbeth van der Vegt (LTO) 12 november 2014

Samenwerkende partijen Samenwerking in pilots VHG & Wellant/Helicon/Edudelta LTO & Citaverde VBW & AOC Oost Cumela & AOC Terra Leven Lang Groen Leren

Aanleiding Brancheorganisaties worden geconfronteerd met: Ondernemers en medewerkers die (bij)geschoold dienen te worden vanwege brancheontwikkelingen Medewerkers die van buiten de branche instromen (zij-instromers) en geschoold dienen te worden. Branches hebben een sterke behoefte om het initieel onderwijs te laten aansluiten op het post-initieel onderwijs en via het post-initieel onderwijs mede sturing te geven op het vakonderwijs. Leven Lang Groen Leren

Doelstelling Bepalen gezamenlijke uitgangspunten voor het organiseren en financieren van groen post-initieel vakonderwijs in samenhang met initieel vakonderwijs. Dit leidt tot een logisch samenhangend geheel voor leerlingen, medewerkers en ondernemers. Leven Lang Groen Leren

Verschillen & Overeenkomsten Initieel Post-initieel Vakkennis en laatste ontwikkelingen, Gericht op de praktijk Lesmateriaal digitaal en fysiek Inzet docenten en deskundigen met/uit praktijk(kennis) Regionaal aanbod Brede basis scholingsbehoefte breed Meer functiegericht, scholingsbehoefte diepgaander Meerjarige scholingsperiode Korte scholingsperiode Gericht op jongeren Gericht op werkenden Aanbod gehele jaar, overdag Aanbod ‘dalperiodes’ werk, ‘s avonds Bekostiging overheid Bekostiging werkgever/werknemer BOL en BBL BBL en cursussen Via BKS (kwalificatiedossier) Maatwerk (voor bedrijven) Leven Lang Groen Leren

Gewenste samenhang vanuit overeenkomsten Leven Lang Groen Leren

Vormgeving modules (gewenste situatie) Inhoud Inhoudelijk inspelend op ontwikkelvraag/ontwikkelbehoefte Duidelijke verbinding module aan functie/functiegroep Passend bij de kennis en ervaring doelgroep Didactische werkvorm passend bij doelgroep Wijze van toetsing Opzet Prijs Levertijd Bereikbaarheid Tijdsduur en tijdstip Studiebelasting Klankbordgroep met vertegenwoordigers branches Leven Lang Groen Leren

Financiering (vragen/opzet) Mate waarin sociale partners de procedure voor het erkennen van opleiders en modules onderschrijven en erkennen Mate van onafhankelijkheid in het uitvoeren van de procedure Ondernemers zijn niet eenduidig in hun mening over dit onderwerp. Aanpassen methodiek brengt kosten met zich mee voor het aanpassen van het systeem voor de administratieve/financiële afhandeling subsidieaanvragen. Hoe om te gaan met medewerkers die in het kader van hun loopbaan / carrière een module willen volgen die erkend is in een andere groene branche. Leven Lang Groen Leren

Vragen Leven Lang Groen Leren = Samenwerken van onderwijs en bedrijfsleven in scholing van werkenden én blijvende verbinding maken naar initieel onderwijs Leven Lang Groen Leren

Resultaten pilots VHG & Wellant/Helicon/Edudelta LTO & Citaverde Branche-erkende opleiding ‘Aankomend projectleider’ niveau 4 LTO & Citaverde Module systeem voor Boomteelt VBW & AOC Oost Module ‘klantgericht werken’ (meer kassa-aanslagen) Cumela & AOC Terra Module ‘bemesting’

Wat vindt u? Stellingenronde Leven Lang Groen Leren

Stelling 1 Verbinding tussen regulier en cursorisch onderwijs heeft een toegevoegde waarde voor docent én deelnemer bijvoorbeeld gezamenlijke lesprogramma’s, gezamenlijke uitvoering én samen in de klas Leven Lang Groen Leren

Stelling 2 Onderwijs én bedrijfsleven zijn samen verantwoordelijk voor kwaliteit én imago van de groene opleidingen Leven Lang Groen Leren

Stelling 3 Werken vanuit één landelijke werkwijze is een bedreiging voor AOC’s Leven Lang Groen Leren

Stelling 4 Kwaliteit (inhoud lesprogramma) gaat boven kwantiteit (aantal leerlingen) Bijvoorbeeld omdat anders vakopleidingen verdwijnen Leven Lang Groen Leren

Stelling 5 Een AOC-docent moet in zowel initieel als post-initieel onderwijs kunnen werken Leven Lang Groen Leren

Stelling 6 Bekostiging van het cursorisch onderwijs moet anders Leven Lang Groen Leren

Stelling 7 De kwaliteit van het onderwijs verbetert als er landelijk 1 AOC is, oftewel geen regionaal georganiseerde AOC’s meer hef alle AOC’s op en werk verder onder 1 AOC, dit versterkt samenwerking en kwaliteit Leven Lang Groen Leren