Self-directed learning in het beroepsonderwijs Dr. Saskia Brand-Gruwel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Advertisements

PAL Peer assisted learning Peer support in het onderwijs
Naar huis gestuurd met een zak vol luiers
Anonieme Gedichten Simon & Garfunkel Bridge over Trouble Water
De schaduw van Jan Harrie Geelen Querido.
Wie heeft de stickers van de juf gepakt?
Cursus1 thema gevoelens. Verhaal:
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Rebound Salland. In deze PowerPoint… 1. waarom ik naar rebound ging 2. wat ik geleerd heb! 3. hoe ik terug wil naar school 4. wat ik nodig heb van.
ORGANISATIE Tafeltennistrainer 2
De Vrouw Toen God De Vrouw schiep was hij op de zesde dag nog laat aan het werk. Een engel kwam langs en zei: “Waarom duurt het maken van deze zo lang?”
Vooronderzoek visual knowledge building Op welke manier construeren leerlingen kennis aan de hand van beelden?
Toen God “de vrouw” maakte, was hij al 6 dagen aan’t overwerken.
Opkomen voor jezelf.
4C/ID Gebruikersdag, 17 april 2012, Utrecht
Effectief zoeken en verwerken van digitale informatie
Godsdienst 1.
Woorden en tijd.....
Portfolio Website Tim Klijn Klas: MBI m1 Datum: 21 november 2007
Beste IRC leden, Jullie brachten al jullie leveranciers op de hoogte van de adreswijziging van het IRC : 1 leverancier vergaten jullie echter, en daar.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
De Franse President Jacques Chirac belt naar de Nederlandse Minister voor Buitenlandse Zaken Ben Bot en vraagt hem:
Recht tegenover een café staan twee agenten met hun hond
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Ik wil jou iets zeggen Weet je? jij bent.... Ik wil jou iets zeggen Weet je? jij bent...
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
En zou Power Po(i)ntje niet zijn om er
Workshop Onderzoeksontwerp
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne S. Helsdingen 1, Ludo W. van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen J.G. van Merriënboer 1,2, & Jeano J.P.R. de Bock.
Jeroen van Merriënboer Themadag VOR-divisie ICT Saxion, Deventer, 19 januari 2006 Flexibilisering en de Paradox van de Keuze.
Wat weten we over computersimulaties in het onderwijs?
Een website ontwerpen met Peter en Tink
dus dat was 'n hele onderneming, maar wel erg leuk.
Kanjergroep 4.
De verhuizing Ik ben Fleur Ik ben Mandy Ik moet je iets vertellen, ik moet verhuize n vanwege mijn vaders werk Wat erg.
Interpreteren van data
inleiding Thijs Waanders Rens Velthuis Stan de Leeuw Roy broshuis
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
M,n Opa
Schoolmodellen LOB Frans van Hoek, 20 juni 2014.
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Dictee 6.2 succes.
De handicap.
Onze doelen en visie in beeld
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Het 4C/ID model: Geknipt voor een kappersopleiding Wendy Kicken.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Ludo W. van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen J.G. van Merriënboer 1,2, & Jeano J.P.R. de Bock 3 1 Open University.
HEY PSSSST.....
ono počínatzahrátkošile (het inspeelshirt)
Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 6
Welkom bij het vak ICT … Van Meester Muhammet.
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2.3
WHTSNXT? PROCESGERICHT, ACTUEEL EN LEERLINGGESTUURD FANTASTIC VOYAGE.
Gemaakt door Roos de Boer ylia lijkt een gewoon meisje. Maar eigenlijk niet want ze woont bij een heel heksenvolk. Maar ylia is nog geen heks. Maar dat.
Week 4 Conversatieanalyse - interactie in de klas.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Ze kunnen het omdat jij dat denkt Workshop groeigericht feedback geven
Werk aan de winkel. Bankrekening openen Beste Kinder- en Jongerenrechtswinkel, Veel van mijn vrienden hebben een bankrekening. Mijn ouders vinden dat.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Ludo van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen van Merriënboer 1,2, & Jeano de Bock 3 1 Open University of the Netherlands,
Welkom. Waarom ben je naar de Meervouddag gekomen? 1.Lijkt me een interessant programma 2.Het is toch verplicht? 3.Gezellig met mijn collega’s een dagje.
Tienerschool Heilige Familie Site Gallaitstraat/Schaarbeek.
‘Tot morgen. ’ roept de juf
Suzanne Luger & Yvonne Rijns
What is the meaning of? Student centered learning
Ondersteunen van Zelfregulatie
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Transcript van de presentatie:

Self-directed learning in het beroepsonderwijs Dr. Saskia Brand-Gruwel

Deze keynote Waarom is Self-Directed Learning (SDL) van belang? Wat zijn SDL-vaardigheden? Hoe onderwijs in SDL-vaardigheden te integreren in het curriculum?

Belang van Self-directed learning Beroepsperspectief: Leven Lang Leren Onderwijsperspectief: De leerling stuurt zelf zijn onderwijstraject

Wat is Self-directed learning? Een proces waarin een lerende initiatief neemt, met of zonder hulp, in het diagnosticeren van de leerbehoefte, het formuleren van leerdoelen en het bepalen welke middelen en bronnen kunnen bijdragen aan het leerproces (Kicken, Brand-Gruwel, van Merriënboer, 2009). Brede definitie !

SDL in een onderwijssetting Kader: competenties en eindtermen die leerlingen moeten behalen. Formuleren diagnostische verbeterpunten Bepalen van leerdoelen Selecteren van taken SDL Self-assessment

Zijn leerlingen SD learners? VMBO tijdens werkplek-leren – als je op tijd klaar bent, komt de leraar meestal naar je toe van wat wil je morgen gaan doen. ….. Ja je mag zelf doen wat je wil.. maar als er alleen…als er nog plaats is zeg maar. – Vorig jaar werd je gewoon ingepland voor iets ook al vond je het leuk of niet – Normaal in de 4e mag je alles zelf kiezen. Maar nu niet omdat te veel mensen hetzelfde hadden gekozen en dan ging dat niet.

Zijn leerlingen SD learners? VMBO tijdens werkplek-leren – Het is ook vaker dan is de lerares bij iemand anders en dan roep je haar omdat er iets helemaal misgaat. En dan zegt ze ja wacht maar, wacht maar, wacht maar. En dan blijft ze staan en soms is dat wel irritant eigenlijk. Dan heb je haar echt nodig en dan komt ze niet. – Wat doen jullie dan? – Ja, beetje in paniek raken, … dan loopt het mis, dan ga je vanzelf een beetje schreeuwen en een beetjes schelden en dan kijkt ze vanzelf wel ….maar ja als iets aanbrandt dan raak je toch wel in paniek

Zijn leerlingen SD learners? Conclusie: – Leerlingen (VMBO) zijn geen SD learners, maar de mogelijkheden worden door het onderwijs vaak ook niet gegeven (Jossberger, Brand-Gruwel, Boshuizen, van de Wiel, 2009). – Leerlingen van de kappersopleidiing bleken ook niet in voldoende mate in staat hun leren te sturen (Kicken, Brand-Gruwel, van Merrienboer, & Slot, 2009) – En ook leerlingen luchtverkeersleiding sturen hun eigen leren nauwelijks (van Meeuwen, Brand-Gruwel, van Merrienboer, de Bock, 2009)

Onderwijs in SDL Adaptive System Controlled environment Learner 1 ≠ learner 2 push Adaptive Learner Controlled Environment Learner 1 ≠ learner 2 pull Adaptive Shared Controlled Environment Learner 1 ≠ learner 2 push Adaptive Shared Controlled Environment Learner 1 ≠ learner 2 push pull Gebaseerd op: van Meeuwen, Brand-Gruwel, & van Merriënboer, De Bock, & Kirschner, in progress

Integreren van SDL in het onderwijs

Informed SDL-model (Kicken, Brand-Gruwel, & van Merriënboer, 2008)

Portfolio Competenties en beoordelingscriteria en standaarden bevatten Mogelijkheid tot invoeren self- / peer- of docent assessment Mogelijkheid tot formuleren verbeterpunten Mogelijkheid tot bepalen en prioriteren doelen Mogelijkheid tot bepalen taakselectie aan de hand van een heuristiek: mate van complexiteit, mate van support, mate van variatie……mentale inspanning, self-efficacy ???

Implementatie Het integreren van SDL in het onderwijs vraagt en om een herontwerp van een curriculum, waarbij de 4C/ID- principes een goed uitgangspunt vormen. SUCCES MET DEZE ONTWERPKLUS!