BEHOEFTEONDERZOEK ROND DE AARD DE GEVOLGEN VAN DE INSTROOM VAN NIEUWE INWONERS IN DE VLAAMSE RAND Onderzoek “Instroom Vlaamse Rand”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Het secundair onderwijs
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
KWALITEITSZORG november 2012
Edushock leerfestival
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Buitengewoon Allochtone leerlingen
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Inkomen les 17 Begrippen & 81 t/ 84
Ouderenweekcampagne Actief ouder worden, een leven lang • Ouderenweek 2012: november • Europees Jaar 2012 ‘Actief ouder worden en solidariteit tussen.
Vraag 1: Welk onderwijstype volgt uw kind? Vraag 2: In welk jaar zit uw kind?
Moeders Informeren Moeders
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
20 jaar Open Monumentendagen 2008 RESULTATEN VAN PUBLIEKE OPINIEPEILING Nobody’s Unpredictable Oktober 2008 IPSOS BELGIUM Waterloo Office Park Drève Richelle,
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
GOED WONEN van LEVENSbeLANG! Ouderenweekcampagne 2011.
Start.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Kwaliteit van Geestelijke Verzorging 2e Symposium Religie en Zorg, vrijdag 22 juni 2012 Bijdrage Drs. Joleen Kieneker Student religiewetenschap en bestuurder.
NOA 2010 de Stentor. 2 NOA in vogelvlucht Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) geeft antwoord op onder andere de volgende vragen: - hoe oriënteert.
Allochtonen in het hoger onderwijs
28 januari 2009 Auditieve mogelijkheden en taalontwikkeling bij kinderen met CI op de langere termijn Margreet Langereis Anneke Vermeulen.
Herkomst van de deelnemers 1.Vlaanderen 2.Nederland 42% 58%
“Samen met lokale besturen werken aan een divers personeelsbeleid” Tempus Fugit, Leeftijdspiramide lokale besturen Aalter, 21 mei 2010 Pol Despeghel, Sectorconsulent.
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Elke 7 seconden een nieuw getal
 Opdracht van de federale overheid  Georganiseerd door het OCMW  Dit in iedere stad  Gemeubelde woning  Basisbehoeften  OCMW zorgt ook voor sociale.
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Rondetafelconferentie Brussel RTC Brussels Nederlandstalig onderwijs Werkgroep 1 – Leerlingen en ouders Voorzitter : Jo De Ro Verslaggeving: Katrien Bonneux.
Cultuurparticipatie bij jongeren
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
Brussel nader onderzocht
Behoefteonderzoek senioren 2008
Bevraging huisartsen /09/2005 Wat werd bevraagd? Enquête 1: verslaggeving (op naam)  Tevredenheid m.b.t de wijze van verslaggeving  De wijze.
Rookstopcursus voor jongeren
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
Armoede treft 1 op 5 ouderen
Ouderen als zorgdragers Ouderenparlement 26 april 2010 Antwerpen Kinderopvang.
De Dagen van de Kaaien 19, 20 & 21 maart De Kaaien op tafel - inhoud 1.Methodiek tafelgesprekken 2.Aantal tafelgesprekken en aantal deelnemers.
Enquête.
Kenmerken van de huurmarkt in Vlaanderen
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
Ouders in (inter)Actie netwerkdag 9/6/2010 NT2-aanbod voor allochtone ouders met kinderen in het Nederlandstalig onderwijs.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Beste BOEBS-trekker, Na het invullen van het invulformulier gemeenteprofiel en eventueel ook de checklist voor een leeftijdsvriendelijke gemeente, kan.
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Sportonderzoek in Almere
Een organisatie van stad Kortrijk, Directie Cultuur, Team Jeugd i.s.m. Hogeschool West – Vlaanderen departement HIEPSO.
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Annik Leyman – EWI-Focus - 12 Oktober 2010 Aantrekkelijkheid van Vlaanderen voor buitenlandse onderzoekers Annik Leyman (ECOOM-UGent) EWI-Focus 12 Oktober.
Kinderarmoede bestrijden via betaalbare en, kwaliteitsvolle dienstverlening Magda De Meyer Voorzitter Vrouwenraad.
Armoedeweb kerngegevens. Werk is een buffer, maar lost armoede niet op: 95% van de werkenden leeft niet in armoede,
Magda De Meyer Voorzitter Vrouwenraad
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Bevraging m.b.t. studiekeuze
Kansarmoede in de kleuterschool
Nog veel meer foto’s zijn de downloaden op de site
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Vrijetijd voor Iedereen
Transcript van de presentatie:

BEHOEFTEONDERZOEK ROND DE AARD DE GEVOLGEN VAN DE INSTROOM VAN NIEUWE INWONERS IN DE VLAAMSE RAND Onderzoek “Instroom Vlaamse Rand”

Doel Methodiek Een aantal resultaten  Algemene vragenlijst  Feedbackgesprekken Conclusies en beleidsaanbevelingen

Doelstelling Zicht krijgen op de percepties, motieven en noden van een diverse groep nieuwe inwoners van vreemde origine in de Vlaamse Rand Een inhaalbeweging: deze groep proactief aanspreken, motiveren en toeleiden naar het regulier lokaal en bovenlokaal aanbod

Methode Algemene vragenlijst: n=200 (602)  Toevalssteekproef Feedbackgesprekken: n=160 (484)  Telefonische of face to face bevraging van respondenten die vroeger werden begeleid Bevraging en verwerking Methodiek “toeleiders”

R egionaal onderzoek

Resultaten algemene vragenlijst Profiel Thema’s  Onderwijs  NT2/ taalverwerving  Tewerkstelling  Huisvesting  Vrije tijd  Gezondheid

Profiel 55% vrouw, het vaakst gezinnen met kinderen (42%), minder dan 5 jaar in België (50%) Nationaliteit en herkomst

Profiel Groot aantal inwijkingen vanuit Brussel, 22% vanuit buitenland, 12% uit andere randgemeentes

NT2 en taalverwerving 42,5% spreekt één taal, 39% vermeldt twee talen, 17,5% drie talen of meer De drie belangrijkste talen zijn Frans: 59%, Arabisch: 26%, Ndl: 20%

Deelname aan NT2-aanbod 66% volgde ooit een cursus NT2, 34% niet. Daarvan volgt 61% geen les op dit moment. Van de 34% die nog geen NT2 volgde, geeft 81% aan dit wel te willen doen.

NT2 on hold, gestopt of afgerond 20% certificaat behaald, 29% vindt geen gepaste lesmoment meer

Drempels om opnieuw NT2 te beginnen Mogelijke drempels zijn “financieel” (32%) “lesmoment” (27%) en openbaar vervoer (16%)

Beleidsaanbevelingen  Superdiversiteit & meertaligheid steeds meer realiteit  Sterk bewustzijn belang NT2 en talenkennis  Flexibele lestijden vaak reden voor beëindigen NT2, maar ook genoemd als hefboom om opnieuw te starten  Financiële drempel eerder klein, o.a. door tussenkomst i.k.v inburgeringscursus  Inzetten op zo open mogelijk aanbod van NT2, in combinatie met bv. kinderopvang, tijdens de schooluren of net in het weekend  Taalpromotie lijkt vruchten af te werpen, extra aandacht voor aanbod.

Onderwijs 110 kinderen in BO, 42 kinderen in SO 72 gezinnen met kinderen in BO, 30 gezinnen met kinderen in SO Effect groter voor secundair onderwijs ( 53% - 83% Brusselse school)

Onderwijs Minstens 30% Franstalig onderwijs, minstens 50% Nederlandstalig onderwijs. Effect in secundair groter

Onderwijs Perceptie contact met school  Regelmatig contact met de school (>80%)  Goed contact BO: 97%. Voor SO zelfs 100%  Belangrijkste redenen (91 redenen)  Positief contact met leerkrachten en directie (31,8%)  Open ontvangst (19,7%)  Vlotte communicatie op talig gebied (12%)

Beleidsaanbevelingen Onderwijs  Ouderparticipatie stuk groter dan verwacht, vooral omwille van informele contactmomenten  Pragmatisch taalbeleid, appreciatie van ouders  Ondersteuning scholen in manieren om ouders informeel te spreken  Belang onthaalfunctie school, ook taalpromotie  School als locatie voor NT2-cursisten/ouders

Tewerkstelling 53,2% aan het werk Tewerkstelling bij vrouwen lager: 43% van van de werkenden is een vrouw

Tewerkstelling Informeel netwerk het belangrijkst

Drempels tewerkstelling Taal veruit belangrijkste drempel

Beleidsaanbevelingen  Bewustzijn belang NT2 & opleiding als opstap tot tewerkstelling. Sterke intrinsieke motivatie  Maar blijft moeilijk in realiteit. Het vaakst drempels om vooruitgang te boeken  Belang van omscholing, (taal)opleiding en diplomagelijkschakeling  Outreachend werken, tegemoetkomen aan randvoorwaarden

Huisvesting 72% is huurder, 22,5% is eigenaar van de eigen woning Naast internet (38%) hoofdzakelijk via vrienden & familie (43%)

Drempels huisvesting Rond de 40% moeilijkheden om huisvesting te vinden. Bijna 20% staat op wachtlijst voor sociale huisvesting De meeste problemen gaan over dure huur- of koopprijzen (34%), discriminatie (29%) en strenge voorwaarden (20%) Duale situatie op de huisvestingsmarkt

Beleidsaanbevelingen  Respondenten vaak tevreden over woonst, vooruitgang met vorige woonsituatie  Maar zoektocht naar huisvesting zeer vaak moeilijk  Perceptie van discriminatie hier duidelijk aanwezig  Betaalbare huisvesting, aanpak discriminatie

Gezondheid 68% van de respondenten geeft aan hun problemen te bespreken, 1/4 wenst dit liever niet te doen. 4,5% heeft niemand. Alleenstaanden geven het vaakst (11,9%) aan niemand te hebben

Vrije tijd Vaak informele participatie Terugkerende drempels zijn tijd en kennis van het aanbod Taal drempel bij bib (22%) en voorstellingen (10%). Bij sportclubs en verenigingen een stuk minder (resp. 1% en 2%) Kennis van het aanbod (45%) belangrijkste drempel bij verenigingen

Beleidsaanbevelingen  Participatie aan vrije tijd hoger dan verwacht. “Slechts” in 17% van de gezinnen participeert niemand aan vrije tijd.  Verschillende drempels wat betreft sport, vereniging, voorstelling & bib  Vereniging: beter kenbaar maken aanbod en doel van verenigingsleven.  Bibliotheek: kenbaar maken van aanbod anderstalige boeken  Promotie van vrije tijd op zich hier nog wel van belang

Feedbackgesprekken Begeleiding van toeleiders in vele gevallen effectief Sommige drempels hardnekkig

Algemene conclusies en beleidsaanbevelingen  Bewustzijn mogelijkheden en eigen verantwoordelijkheden  Doorgaans sterke motivatie voor NT2 en taalverwerving  Idem voor tewerkstelling, al is de drempel naar werk nog hoog  Duale situatie op vlak van huisvesting. Impact discriminatie  Taalpromotie blijkt te werken. Meer gerichte informatie op maat richting maximaal oefen- en leerkansen. Promotie wel nodig voor vrije tijd  Naast duidelijk taalbeleid ook nood aan systematischer onthaalbeleid  Uitbouw gemeentelijk onthaalbeleid; oriëntatieloket  Betrekken toeleiders, actoren uit het middenveld, verenigingsleven (wisselwerking met openbare diensten)  Belang mogelijkheden tot informele contactmomenten (school)

Toekomst Eventueel opvolgonderzoek Beleidsaanbevelingen mbt EVA

Vragen?